Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-26, 20:14   #136
begt
Registered User

Reg.datum: Jun 2011
Du har nästan exakt samma personsbästa som jag, Limpanz. Sprang något under 1:20 på halvmaran flera gånger i somras. Därefter gick min viktfobi över till anorexi och det sabbade träningen. Sen dess har jag blivit frisk från anorexin sedan jag övertygat mig själv om att ingen jävel bryr sig om hur jag ser ut (och jag slutade bry mig själv). Nu har jag gått upp mer än 10 kg och blivit lite lönnfet igen jämförelsevis. Sedan jag blev fri från skiten har jag dock känt en slags tomhet. Motivationen till träning är inte densamma.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-26, 20:40   #137
Limpanz
Registered User

Limpanzs avatar

Reg.datum: May 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Har du uppgraderat ambitionsnivån på journalnamnet?
Haha ja, kände att jag behövde en uppfräschning! :-) ambitionen på titeln flög ju upp i taket. På titeln alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av begt Visa inlägg
Du har nästan exakt samma personsbästa som jag, Limpanz. Sprang något under 1:20 på halvmaran flera gånger i somras. Därefter gick min viktfobi över till anorexi och det sabbade träningen. Sen dess har jag blivit frisk från anorexin sedan jag övertygat mig själv om att ingen jävel bryr sig om hur jag ser ut (och jag slutade bry mig själv). Nu har jag gått upp mer än 10 kg och blivit lite lönnfet igen jämförelsevis. Sedan jag blev fri från skiten har jag dock känt en slags tomhet. Motivationen till träning är inte densamma.
Nej, jag vet ju att ens vänner ser en för den man är, inte hur man ser ut. Jag och min kompis som tidigare var jättetunn (ej anorexi) har båda börjat gymma och vi håller kontakten bra även om han bor på annan ort. Växlar MMS med vad vi äter osv och jag är i princip över mina tidigare problem. Det som gnager lite är väl enbart att man vill hålla sig i form, men samtidigt få en fin fysik. Tror däremot att jag måste offra lite form först helt enkelt. Det är ju så det brukar gå till. Det får bli en långsam bulk efter Stockholm Marathon tror jag, tills dess håller jag ingen direkt koll på matintag, utan äter som vanligt, tränar som vanligt och njuter av det goa vädret.

PASS 2:
Gym, cirka 50 min, axlar, triceps och någon enstaka benövning. Genomgående 8 reps utom uppvärmingsset som var 10.

Axlar:
Lutande axelpress i smith
1 set, 20 kg+stång
4set, 30kg+stång
Sittande axelpress med hantlar
4set, 10kg/hantel
Axelpress i maskin
3set, 22.5 kilo tror jag det blev.

Triceps:

Dips
2x8, kv
1x5, kv
Pushdowns i cable (vad annars)
3 set, cirka 40 kg
Liggande tricepsextention
3 set, 28.5 kg
Ben:
Benspark
3 set, okänd vikt. Sista körd till failure for teh lulz.

Övrigt: Säkert blivit 6000+ kcal idag, bara 2000 av jordnötssmör. Gick bärsärkagång :P Funderar på vad man ska köra imorgon, har inte riktigt bestämt mig än. Bara börja ladda för Stockholm om en vecka!

Senast redigerad av Limpanz den 2012-05-26 klockan 20:42. Anledning: fel
Limpanz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-27, 22:00   #138
Limpanz
Registered User

Limpanzs avatar

Blev ett lugnt kvällspass i den underbara vädret idag enbart. Känns inte som jag kört intervaller på år och dagar, men känner mig tillräckligt snabb ändåför tillfället. Lär inte bli några före Stockholm.

Vi hade med min kompis flickvän och sprang men vi ryckte ifrån vid 5 km och landade på 05.05/km sista 5 km, första 5 var på 05.20 ungefär.

Inkl. uppv/nedvarvning cirka 12.5 km.Skönt att få några km i benen idag med.
Gammal 2012-05-30, 10:05   #139
Limpanz
Registered User

Limpanzs avatar

Måndagen bestod av bröst och biceps, 3 övningar per grupp, 4 set i princip allt. Slarvade med uppdaterandet igår så minns inte vikter. 8 reps i varje iaf eller till failure.

Tisdagen blev det 12.5 km i tempo strax under 5/km och idag blir det 30 min xfit, alternativt sista passet före maran. Ska klämma in lite rygg med tänkte jag :-)

Mvh
Gammal 2012-05-30, 21:12   #140
Limpanz
Registered User

Limpanzs avatar

Som vanligt cykel till och hem från jobbet, även till gymmet.

30 min pass, 5min uppv, 5 min nedvarvning. 20 min x-fit beståendes av:

Burpees - boxjumps (ist för upphopp kör man ett boxjump alltså) x10
Toes-to-bar i chinsställning (blev mer knees-to-elbows då jag är sjukt osmidig)x5
Armhävningar x 10
Djupa knäböj x 10
Kettlebell swings x15

Vet inte hur många varv jag hann, 7 kanske.

Efteråt blev det stångrodd för ryggen, 3set, 10 reps för att få mer kontakt med den.

Cykel hem, mat i mängder och nu sovdags. Ev. sista passet innan lördag.

Peace!
Gammal 2012-06-01, 09:36   #141
Limpanz
Registered User

Limpanzs avatar

Då bär lasset av till Stockholm strax. Lycka till alla koloiter som springer. Lär bli en lång post om mitt lopp imorgon kväll, beror på hur det går. Målet är bättre än 2.57.12 som jag hade förra året. (inte editat signaturen sedan jag såg att jag hade 2 sekunder bättre.

Peace out!
Gammal 2012-06-01, 09:43   #142
prOtotype
Wants brinner!

prOtotypes avatar

Reg.datum: Jan 2009
Hejhej! Lycka till i stockholm.
Jag ska springa marathon en bit fram i sommar och du verkar kunna det här. Är det ok om jag kommer med lite frågor inför det?
prOtotype är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-01, 09:51   #143
Limpanz
Registered User

Limpanzs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av prOtotype Visa inlägg
Hejhej! Lycka till i stockholm.
Jag ska springa marathon en bit fram i sommar och du verkar kunna det här. Är det ok om jag kommer med lite frågor inför det?
Jarrå! Shoot.
Gammal 2012-06-01, 10:13   #144
prOtotype
Wants brinner!

prOtotypes avatar

Reg.datum: Jan 2009
För det första - jag har knappt sprungit i hela mitt liv, men känner att jag har lite fallenhet för det. Jag började springa för några veckor sedan och tänkte ta ett marathon den 14 juli och sikta på under fem timmar i mål. Är det så orimligt som folk runt mig försöker få mig att tro?
prOtotype är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-01, 10:19   #145
begt
Registered User

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
För det första - jag har knappt sprungit i hela mitt liv, men känner att jag har lite fallenhet för det. Jag började springa för några veckor sedan och tänkte ta ett marathon den 14 juli och sikta på under fem timmar i mål. Är det så orimligt som folk runt mig försöker få mig att tro?
Nej inte alls orimligt, du kan nog springa under 5 timmar. Se till att ha tränat upp knän och leder så att de är vana vid belastningen bara.

Se till att träna bort "barnsjukdomarna" såsom ömma benhinnor m.m., sen tränar du en del mängd i rätt lågt tempo med ett intervallpass i veckan. Någon vecka kan du köra fartlekspass också vissa dagar istället för mängdträning. Veckan innan du ska springa maran så kör du bara lugna pass och ingen mängd att tala om (några mil högst).
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-01, 10:29   #146
944RS
Musklig

944RSs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Lycka till du med! Hoppas inte vädret förstör dina chanser till ett bra lopp.
Ser fram emot att läsa om det efteråt!

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-02, 08:28   #147
Limpanz
Registered User

Limpanzs avatar

Citat:
Nej! Lyssna inte på dem :-) visserligen är det lite tajt om tid men det tycker jag låter rimligt ändå. Se bara till att inte springa för mycket före så du sliter ut dig men ändå lägga något långpass före för att stärka senor m.m inför loppet. Jag tror det är fullt möjligt.
Gammal 2012-06-02, 17:30   #148
Limpanz
Registered User

Limpanzs avatar

Vaknar på hotellet runt 8. Minns jag vaknat åtskilliga ggr av ett billarm som måste tjutit i timtal. Ryggen ömmar lite, men inget som ska påverka dagens prestation. Tittar ut, vädret är inte mycket bättre än fredagen, och dessutom kallare. Närmare bestämt 4 plusgrader får jag sedan reda på i färden förbi Slussen under loppet.

Färden går in i stan och vi parkerar tidigt på valhallavägen nära stadion, där målgången ska vara om några timmar. Jag hittade varken mitt underställ eller vantar så får skynda till löplabbet och skaffa nytt. Gott är väl det, då nya saker kan ge en fin placebo-boost.

Allt går smärtfritt utom att jag inser att det var många timmar sedan jag gjorde nr 2 på toaletten. Ställer mig i evighetskön och inser att jag glömt min klocka. Strax innan det är min tur frågar jag om tiden. "11.45!" får jag som halvstressat svar och jag blir likadan jag också. Lyckas delvis göra det jag behöver och beger mig mot startfålla 1B.

Starten går, kläderna sitter bra och tempot känns rimligt. Jag kommer inte upp i flås utan allt känns behagligt. Hittar sköna ryggar och allt flyter på fram till första mattan vid 5km. "står det verkligen 19.xx på klockan?" tänker jag och inser det efter 50 meter. Plöjer första fem på 19.40 någonting.(kollar ej splittarna i mobilen nu).

Allt flyter på. Vi är en klunga som passerar milen på 40.10 ungefär, 15km på 1.00.10 innan vi skingras strax innan 20km som jag gör på 1.21 någonting.

Då slår det. Det slår som ett knytnävsslag i ansiktet. Vinden. Raksträckan på Djurgården är första stället den verkligen känns. Jag har sällan sprungit i vind som denna, fast just nu känner jag mig stark. Jag är ett svärd som skär vinden utan ansträngning.

Halvmaran går på 1.25.10(typ) och som det känns nu så kan andra biten gå lika fort, om bara vinden kan vara lite vänligare.

Kunde den då det? Näpp. Djurgården är en pärs jag sent kommer att glömma. Trots det går det bra fram till 30km, då jag fortfarande ligger på mer eller mindre exakt på 4 min/km med estimerad målgång på 2.50 hittills.

Uppförsbacken börjar efter Djurgården. Mina benproblem jag haft i månader börjar ge sig till känna och det gör ont. Vaderna, röven och baklår gör ont. Antagligen pga min nedsatta cirkulation. Jag har hittills bara tagit vätska men känner mig hungrig. Som tur är möts jag av utdelning av chokladbars typ maxim återhämtnings/proteinbar. Jag tuggar och tuggar, men till slut sätter jag i halsen. "varför väntade jag inte 50m och sköljde med vätska?". Jag inser att det är svårt. Handskarna är blöta och fingrarna domnade. Kan knappt ta muggarna vid det här laget.

Kilometrarna känns längre, jag har ont men flåset uteblir fortfarande. Ända in i mål faktiskt. Jag blir omsprungen av folk jag tidigare brisat förbi och inser att jag måste öka om jag ska persa. Det kommer inte hända inser jag några kilometer fram. Redan innan västerbron börjar jag bli riktigt öm, så öm att jag stannar i 5 sekunder på bron. Motvinden har piskat i strax under en mil och den fortsätter på bron. Efteråt också. Jag har lust att skrika i hopp om att det ska bli bättre, men vad är oddsen för det egentligen?

32 km fram till mål känns det som jag joggar, fler springer om mig och jag försöker öka, men det går inte. Lungorna och hjärnan vill, men benen säger annorlunda. Vid det här laget känns en km som två och höftböjarna ömmar. Allt är som vanligt med andra ord. Jag sippar på min coladrink och sportdryck men de hjälper inte.

Fortsätter krypa fram i joggfart och tappar ännu mer hela vägen in mot mål. När jag håller på att bli omsprungen av farthållaren för 3 timmar strax innan stadion slår jag igång benen. "det här händer inte!" tänker jag.

Jag får en lucka och kommer in på 2.59.17. Han sprang alltså för fort.

Jämfört med min två minuter bättre tid förra året är jag trots allt nöjd. 2011 hade jag inga benproblem. Jag hade perfekt väder i ryggen och inga förväntningar. Prestationen 2012 är bättre inser jag i efterhand. Jag känner mig nöjd. Därför har jag som mål att vara skadefri 2013 och springa på 2.50, den farten som jag hade upp till 30km.

Hoppas ni andra är nöjda med era tider iaf och att ni inte fick köldslag efter målgång som jag fick. Funktionären tyckte jag såg sjuk ut så fick duscha mig varm på stadion. Mår bra nu dock.

Ha det!
Gammal 2012-06-02, 17:42   #149
Everest
Registered User

Everests avatar

Reg.datum: Feb 2003
Bra krigat! En tid säger ju oftast väldigt lite om själva prestationen och du verkade kämpa på ordentligt trots att oddsen var emot dig!

Slakmotan mot halvmarapassagen på djurgårn är förbannat tuff och på nåt sätt är det alltid motvind där...

Några planer på när nästa mara blir av?

http://markushagberg.com/wordpress/
Everest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-02, 18:40   #150
_slipknot1_
Registered User

_slipknot1_s avatar

Reg.datum: Jun 2006
Riktigt bra kämpat må jag säga! Grattis till en bra tid sett till väderförhållandena.
Satt och slö kollade på loppet och vädret över Västerbron var ruskigt vidrigt, det kändes genom tv-rutan.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:59.