Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-09-01, 13:36   #1606
Pepz
Uggla

Pepzs avatar

Reg.datum: Oct 2005
wrenchgirl - du är inte superstor så 20g borde räcka för ett test under ett par veckor

Forskningen är inte tydlig kring detta, men det är låg risk i att testa anser jag
Gammal 2025-09-02, 03:55   #1607
Wrenchgirl
Registered User

Wrenchgirls avatar

Reg.datum: Nov 2018
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
wrenchgirl - du är inte superstor så 20g borde räcka för ett test under ett par veckor

Forskningen är inte tydlig kring detta, men det är låg risk i att testa anser jag
Jag håller just nu på att testa. men att jag testar med 10 gram istället för 5 och delar upp det på 5+5 eftersom det dels är lättare att lösa en mindre dos i vatten och dels vil iallafall jag tro att kroppen har lättare att absorbera det om den får det i två mindre doser utspridd på två tillfällen än en stor dos.

En fråga dock eftersom jag blir borta under några dagar i början av oktober, hur är det med kreatinkapslar? Jag följer en familj på instagram där hela familjen är aktiva inom träning och de håller ju på med vingummin med kreatin. Dock jag tänker mer på som det här att ha vid resor.
https://www.mmsports.se/kosttillskot...-creatine.html

Eller är det bättre att ta med sig den mängd pulver man använder?
Gammal 2025-09-02, 10:24   #1608
Pepz
Uggla

Pepzs avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
En fråga dock eftersom jag blir borta under några dagar i början av oktober, hur är det med kreatinkapslar? Jag följer en familj på instagram där hela familjen är aktiva inom träning och de håller ju på med vingummin med kreatin. Dock jag tänker mer på som det här att ha vid resor.

Jag förstår inte frågan tror jag.
Du väljer väl själv vilket sorts kreatin du vill ta med dig?

kreatin är kreatin liksom
Gammal 2025-09-02, 11:40   #1609
CoKEmaN
Registered User

CoKEmaNs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Jag håller just nu på att testa. men att jag testar med 10 gram istället för 5 och delar upp det på 5+5 eftersom det dels är lättare att lösa en mindre dos i vatten och dels vil iallafall jag tro att kroppen har lättare att absorbera det om den får det i två mindre doser utspridd på två tillfällen än en stor dos.

Kör på med det du vanligen använder, dumt att köpa sånt som man kanske inte använder om man inte är på resa..
Gammal 2025-09-02, 11:57   #1610
Wrenchgirl
Registered User

Wrenchgirls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Jag förstår inte frågan tror jag.
Du väljer väl själv vilket sorts kreatin du vill ta med dig?

kreatin är kreatin liksom
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Kör på med det du vanligen använder, dumt att köpa sånt som man kanske inte använder om man inte är på resa..
Tänker mest på hur man bäst tar med sig det då jag inte vill ha med mig d n stora kaffeburken jag har det i . Och ja jag är ingen som gillar att kreatin och protein nu mest säljs i påsar så jag tömmer över till en burk.

Men sant att det är bara att skopa över det jag ska ha med mig i en mindre behållare.
Gammal 2025-09-02, 13:33   #1611
CoKEmaN
Registered User

CoKEmaNs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Tänker mest på hur man bäst tar med sig det då jag inte vill ha med mig d n stora kaffeburken jag har det i . Och ja jag är ingen som gillar att kreatin och protein nu mest säljs i påsar så jag tömmer över till en burk.

Men sant att det är bara att skopa över det jag ska ha med mig i en mindre behållare.
Portionsförpacka i små redlinepåsar
Gammal 2025-09-02, 15:36   #1612
Wrenchgirl
Registered User

Wrenchgirls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Portionsförpacka i små redlinepåsar
När jag gick på skolan kallades vi dem för knarkpåsar. Men förstår vad du menar. ^^
Gammal 2025-09-04, 11:10   #1613
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Jag har kört ca 20 g kreatin per dag i ett par veckor nu och jag måste nog påstå att det gör skillnad. Har kunnat öka en del vikter här och där och muskulaturen känns extra fyllig.
Notera att jag drog upp till 20 g i en lång oavbruten period av ca 5 g per dag. Så det är inte så att jag var tömd på kreatin som det var, den extra mängden ger ändå effekt.
Ärligt talat så ger 5 g inte mig någon stor effekt alls, det är knappt märkbart. 20 g ger typ den effekten som man tänker sig att kreatin ska ge.

Eller så är det placebo? Jag tycker ändå det är rätt konstigt att man NU efter flera årtionden av studier och bruk av kreatin plötsligt kommer på att mer är bättre? Borde inte åtminstone broscientists kommit fram till att de får mer effekt ju mer de tar? Eller märkte man inte av en större effekt vid uppladdningsfas än vid underhållsdosering - aldrig, någonsin, av någon? Själv har jag nog inte kört den där uppladdningsfasen på över 20 år, så jag vet inte.

Kognitivt, inte märkt någon skillnad, väldigt svårmätt och jag är vanligtvis rätt ”skarp” om jag får säga det själv. Jag har inga problem med att fokusera och lösa problem under tidspress. Som sagt ingen märkbar skillnad.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-09-06, 09:47   #1614
Wrenchgirl
Registered User

Wrenchgirls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag har kört ca 20 g kreatin per dag i ett par veckor nu och jag måste nog påstå att det gör skillnad. Har kunnat öka en del vikter här och där och muskulaturen känns extra fyllig.
Notera att jag drog upp till 20 g i en lång oavbruten period av ca 5 g per dag. Så det är inte så att jag var tömd på kreatin som det var, den extra mängden ger ändå effekt.
Ärligt talat så ger 5 g inte mig någon stor effekt alls, det är knappt märkbart. 20 g ger typ den effekten som man tänker sig att kreatin ska ge.

Eller så är det placebo? Jag tycker ändå det är rätt konstigt att man NU efter flera årtionden av studier och bruk av kreatin plötsligt kommer på att mer är bättre? Borde inte åtminstone broscientists kommit fram till att de får mer effekt ju mer de tar? Eller märkte man inte av en större effekt vid uppladdningsfas än vid underhållsdosering - aldrig, någonsin, av någon? Själv har jag nog inte kört den där uppladdningsfasen på över 20 år, så jag vet inte.

Kognitivt, inte märkt någon skillnad, väldigt svårmätt och jag är vanligtvis rätt ”skarp” om jag får säga det själv. Jag har inga problem med att fokusera och lösa problem under tidspress. Som sagt ingen märkbar skillnad.
Det är svårt att säga till 100% eftersom jag just nu är i lite skov med min reumatism och i återhämtningsfasen efter att ha smackat in i väggen. Och att det kanske är för kort tid för att sådant ska märkas. Men jag har nu sedan måndags gått från 5 gram till 10 gram uppdelat på två omgångar och lite tycker jag ialalfall att jag märker kognitivt att det funkar. Kan vara placebo också förvisso.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:33.