2025-07-25, 10:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2021
|
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay
En bra dag för guld och silver. Fortfarande spännande år som kommer.
|
Håller du index eller brytare?
Tog min RKLB vinst och gick kort SSAB efter deras rapport. +21% i skrivande stund.
|
|
|
2025-07-25, 14:58
|
|
å nej, måste man komma på en ny text igen
Reg.datum: Oct 2007
|
Håller främst guld- och silverproducenter.
|
|
|
2025-08-01, 20:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2013
|
Röd dag på börsen idag, speciellt för tech-fonder. Ner 4-5%.
|
|
|
2025-08-05, 06:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2025
|
Jag funderar på om det finns någon som är intresserad av att starta en firma inom investment banking?
Jag får vägledning från den andliga världen, särskilt vad gäller index och enskilda aktier på längre sikt. Vi står inför en mycket stor ekonomisk nedgång, möjligen redan inledd, med S&P500 nära sin topp. Det lär bli en situation som påminner om 1930-talet efter Kreugerkraschen – med omfattande konsekvenser för företag i alla branscher.
I ett sådant läge tror jag att efterfrågan på rådgivning, riskhantering och strategisk finansiell vägledning kommer öka kraftigt.
För att få större synlighet vore det kraftfullt om vi kunde knyta till oss en välkänd person. Det skulle ge både medial uppmärksamhet och förtroende.
Har ni några tankar eller idéer kring detta?
|
|
|
2025-08-05, 07:11
|
|
tuff shit
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkan2
Jag funderar på om det finns någon som är intresserad av att starta en firma inom investment banking?
Jag får vägledning från den andliga världen, särskilt vad gäller index och enskilda aktier på längre sikt. Vi står inför en mycket stor ekonomisk nedgång, möjligen redan inledd, med S&P500 nära sin topp. Det lär bli en situation som påminner om 1930-talet efter Kreugerkraschen – med omfattande konsekvenser för företag i alla branscher.
I ett sådant läge tror jag att efterfrågan på rådgivning, riskhantering och strategisk finansiell vägledning kommer öka kraftigt.
För att få större synlighet vore det kraftfullt om vi kunde knyta till oss en välkänd person. Det skulle ge både medial uppmärksamhet och förtroende.
Har ni några tankar eller idéer kring detta?
|
Vad hette nu han kvacksalvaren här på forumet som ljög till höger och vänster? Han är nog en topp-kandidat för dig och dina andar
Nån som vågat köpa in sig på/öka Novo Nordisk i veckan?
|
2025-08-05, 08:49
|
|
Längtar till jul.
Reg.datum: Nov 2008
|
Kanske dags att köpa lite Berkshire snart. Ner 18% från toppen.
Dom sitter på mycket cash nu.
|
|
|
|
2025-08-05, 09:29
|
|
Registered User
|
BRK och Novo är mina två rödingar i år
|
|
|
2025-08-05, 09:35
|
|
Längtar till jul.
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av intepurewhey
BRK och Novo är mina två rödingar i år 
|
Brk är ju iaf ett säkert kort på lite sikt
|
|
|
|
2025-08-05, 10:35
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf
Brk är ju iaf ett säkert kort på lite sikt 
|
'Bara' minus p.g.a. valutakursen får jag trösta mig med.
|
|
|
2025-08-08, 09:13
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
Vad är Kolozzeums allmänna åsikt om Bitcoin?
Jag hade seriösa funderingar på att köpa, men lade ner för det verkade vara så krångligt.
Jag tycker det verkar vara tillräckligt stor chans att Bitcoin går upp för att jag ska vara beredd att köpa typ en tiondels Bitcoin och sedan bara låta den ligga i tio år… Men mina källor har mest varit Youtubeklipp av varierande pålitlighetsgrad.
|
|
|
2025-08-08, 09:32
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans
Vad är Kolozzeums allmänna åsikt om Bitcoin?
Jag hade seriösa funderingar på att köpa, men lade ner för det verkade vara så krångligt.
Jag tycker det verkar vara tillräckligt stor chans att Bitcoin går upp för att jag ska vara beredd att köpa typ en tiondels Bitcoin och sedan bara låta den ligga i tio år… Men mina källor har mest varit Youtubeklipp av varierande pålitlighetsgrad.
|
Hög risk med potential till hög reward. Jag köpte riktiga bitcoin på den tiden när det var det enda alternativet. Men nu för tiden kan man köpa certifikat och ha i sin isk istället, inte så värst krångligt.
|
|
|
2025-08-08, 09:46
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Hög risk med potential till hög reward. Jag köpte riktiga bitcoin på den tiden när det var det enda alternativet. Men nu för tiden kan man köpa certifikat och ha i sin isk istället, inte så värst krångligt.
|
Ah ok, så den där certifikat-grejen har inga nackdelar gentemot att köpa ”riktiga”? Certifikat verkar ju mycket riktigt enklare att ordna…
|
|
|
2025-08-08, 10:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2008
|
Problemet med bitcoin certifikat är ju att dom tar 2-3% avgift per år.
|
|
|
2025-08-08, 10:11
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans
Ah ok, så den där certifikat-grejen har inga nackdelar gentemot att köpa ”riktiga”? Certifikat verkar ju mycket riktigt enklare att ordna…
|
Där ligger säkert någon dold avgift som man betalar, men i gengäld slipper du betala skatt på vinsten mer än den vanliga ISK-skatten. På min tid fanns inte dessa certifikat, men hade jag köpt idag så hade jag hellre köpt så här.
https://www.avanza.se/borshandlade-p...in-tracker-one
|
|
|
2025-08-08, 10:46
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe
Problemet med bitcoin certifikat är ju att dom tar 2-3% avgift per år.
|
Lite drygt, men kanske värt det om bitcoinen går upp flera hundra procent.
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Där ligger säkert någon dold avgift som man betalar, men i gengäld slipper du betala skatt på vinsten mer än den vanliga ISK-skatten. På min tid fanns inte dessa certifikat, men hade jag köpt idag så hade jag hellre köpt så här.
https://www.avanza.se/borshandlade-p...in-tracker-one
|
Tackar, ska gå in på din länk nästa gång det kliar i Bitcoin-köpar-fingrarna!
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:11.
|

|