Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-04-16, 17:35   #1
fabiansthlm
Registered User

fabiansthlms avatar

Reg.datum: Jan 2006
Mina gluteus medius skriker - ryggont mm

Återkommande problem med gluteus medius och ryggskott

Man 47
För mkt stillasittande
Tränat för lite sista året
Inga sjukdomar
Jag tror inte det kommer från ryggen, inga strålningar enl kända dermatom
Höger höft känns stelare

Jag har tidigare haft problem med rejält spända, varma och ömma gluteus medius och så även nu, mest på höger sida.
Har också haft flera ryggskott genom åren, och just nu är jag mitt i ett nytt skov.

Status efter en vecka:
• En vecka efter senaste ryggskottet kan jag gå rätt bra.
• Men så fort jag har suttit en stund, t.ex. i bil eller på stol, så kommer ryggvärken när jag reser mig upp.
• Det känns som att gluteus medius nästan krampar till – och något i ländryggen reagerar samtidigt.

Behandling/egenvård hittills:
• Använder tennisboll för att mjuka upp gluteus medius, vilket lindrar men gör ruskigt ont.
• Upplever att muskeln är spänd men inte nödvändigtvis svag – möjligtvis mer uttröttad på höger sida. ( testar med clamshells eller abduktion rakt ben sidliggande)
• Stretcha har aldrig fungerat för mig. Jag får ofta mer ryggvärk av diverse stretch av t.ex. hamstrings eller psoas.
Kanske nervsystemet uppfattar något som instabilt pga vissa muskler för svaga eller felaktiga rörelsemönster?

Stabilitet och rörelsemönster:
• Märker skillnad vid enbensknäböj – höger sida wobblar mer och knät vill gärna falla inåt.
• Känns som att höger höft är sämre på att hålla kontroll och stabilitet.
• Har dålig ankelmobilitet på båda sidor – kommer inte särskilt djupt ner i en squat.

Övriga observationer:
Höger ben/höft väldigt mkt sämre inåtrotation än vänster just nu(men kanske alltid?)

QL (quadratus lumborum) på höger sida är väldigt spänd och öm, med tydliga triggerpunkter jämfört med vänster sida.

Kan bli trött i ländryggen av att luta mig över t.ex. handfatet eller att stå länge.

Jag vacklar mellan att om mina glute med är svaga och behöver tränas eller om de behöver vila pga ngt annat är ”svagt” och de får jobba konstant?
Hur vet man?

Vill gärna höra om någon känner igen sig eller har tips på vad som hjälpt!

Senast redigerad av fabiansthlm den 2025-04-16 klockan 17:42.
fabiansthlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-04-17, 06:32   #2
CoKEmaN
Registered User

CoKEmaNs avatar

Utifrån vad du berättar gör sakerna värre, t ex sitta i bil, på en stol eller luta sig över handfatet, så hade jag provat med mckenzie extensioner, gör inga andra stretcher utan bara detta. Helst i magliggande, men kan även göras i stående för att få till det oftare.

Utvärdera - bättre, sämre, oförändrat? Om sämre, sluta. Bättre eller oförändrat, fortsätt.
Utvärdera hur det blir över tid samt om det blir bättre av extensioner, hur länge håller det i sig.
Gammal 2025-04-17, 15:45   #3
fabiansthlm
Registered User

fabiansthlms avatar

Tack för svar!
Jag har gjort en hel del extensioner tidigare vid liknande besvär och även en del nu.
Jag tycker inte att det hjälper men jag gör ju annat också som potentiellt skulle kunna trigga besvär.

Jag märker tydligt att gluteus max höger sida svarar dåligt som i svag av inhibering el muskulärt eller både och.
Märks om jag ställer mig som en lunge med vä knä i golvet som jag sedan försöker lyfta kanske en millimeter från underlaget mha höger glutes.
Stor skillnad mot vänster sida, vilken känns stabil och kraftfull.
Ungefär som denna m mer subtilt lyft av knä:

Jag har enligt en gammal mr en diskbuktning L3-L4.
Diskret högersidig asymmetrisk diskbuktning m lättare trängsel i högra laterala recessen.

Tveksamt om den bråkar med mig nu eller tidigare?

Men jag ska testa lite mer extensioner men samtidigt märker jag stor lättnad av mina symptom när jag aktiverar el jobbar med höger glutes enligt beskrivning ovan.
Jag fattar bara inte vad jag ska utläsa av att jag känner mindre ont och stelhet av den rörelsen/övningen.
Är ”svag” glute max ett symptom eller en orsak? Osv

(Jag har varit hos flera terapeuter varav en visade mig denna övning)
Jag vill gärna lära mig mer på egen hand med forumets hjälp

Senast redigerad av fabiansthlm den 2025-04-17 klockan 15:52.
Gammal 2025-04-17, 16:24   #4
Arne Persson
BodyPumpens grundare.

Arne Perssons avatar

Reg.datum: Nov 2001
Hur vet du att det inte är dina M. gluteus minimus istället "som skriker"?
Gammal 2025-04-17, 16:49   #5
fabiansthlm
Registered User

fabiansthlms avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Hur vet du att det inte är dina M. gluteus minimus istället "som skriker"?
True! Ja jag vet ju inte men jag tänker att Min inte alls har samma arbetsbelastning och mer finjusterar ex inåtrotation.
Sen tycker jag att triggerpunkter och smärtan stämmer överens väl med Med, lite mer bakåt ibland.
Vet du om ngn av dessa oftare anses kunna skapa smärta I ländryggen, av olika anledningar?
Gammal 2025-04-20, 21:43   #6
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Det är alltid svårt att säga orsak och verkan när man har både ont och nedsatt kraft, eftersom smärta inhiberar normala rörelsemönster och normal kraftutveckling. Det känns ju lite konstigt att gluteus medius-svagheten skulle orsaka ryggsmärta (eller tvärtom) om det kommer så pass akut som din ryggvärk verkar göra, och utan något som utlöser det. Jag säger inte att det är omöjligt eller osannolikt, men jag tror mer på smärtinhibition än att det är något allvarligt fel.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:19.