Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-03-22, 21:20   #46
Wrenchgirl
Registered User

Wrenchgirls avatar

Reg.datum: Nov 2018
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Det är ju inte dåligt att du är trött när du kör övningen, då använder du mindre vikt och skaderisken är lägre.
Jag ska ju ha energi till övriga delar av underkroppen också så att det blir balans. ^^

Ska iallafall testa hexbaren igen på måndag och se hur det funkar med marklyft med den vikt som jag brukar ha. En väldig fördel är att jag inte behöver bygga upp med andra vikter eftersom den modell som gymmet har har ju även ett set handtag som är lite högre. Och sedan eftersom jag får en anna tyngdpunkt än med vanlig stång blir ju risken att göa illa ryggen betydligt mindre.

En fördel till inför sommaren är att jag kan ha shorts på marklyftdagen utan att skrapa upp knäna med hex-baren då gymmet kan bli väldigt varmt. ^^

Senast redigerad av Wrenchgirl den 2025-03-22 klockan 21:24.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-03-27, 18:41   #47
trädgårdsmöbel
d-bag

trädgårdsmöbels avatar

Reg.datum: Jun 2016
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Jag ska ju ha energi till övriga delar av underkroppen också så att det blir balans. ^^

Ska iallafall testa hexbaren igen på måndag och se hur det funkar med marklyft med den vikt som jag brukar ha. En väldig fördel är att jag inte behöver bygga upp med andra vikter eftersom den modell som gymmet har har ju även ett set handtag som är lite högre. Och sedan eftersom jag får en anna tyngdpunkt än med vanlig stång blir ju risken att göa illa ryggen betydligt mindre.

En fördel till inför sommaren är att jag kan ha shorts på marklyftdagen utan att skrapa upp knäna med hex-baren då gymmet kan bli väldigt varmt. ^^
Marklyft skall du inte köra sist med motivationen att det blir lägre vikt och därför lägre skaderisk. Vikten är hög även om den är lägre, och är du trött är det lättare att slarva. Det är betydligt mindre skaderisk att lyfta tex 120kg i 5 reps som helt fräsch än tex 100kg i 5 reps efter att du kört 5 olika övningar med 4 set i varje och är trött. Marklyft först i passet. Möjligtvis som andra övning, men inte sist i passet. tex 100kg är ändå mycket vikt och kan sabba din rygg på exakt samma sätt som 120. Basövningar först, isolation efter.
Gammal 2025-03-27, 18:50   #48
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Hur har det gått med månadens utmaning?

Har du lyckats ignorera den?

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-03-28, 08:36   #49
Wrenchgirl
Registered User

Wrenchgirls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Marklyft skall du inte köra sist med motivationen att det blir lägre vikt och därför lägre skaderisk. Vikten är hög även om den är lägre, och är du trött är det lättare att slarva. Det är betydligt mindre skaderisk att lyfta tex 120kg i 5 reps som helt fräsch än tex 100kg i 5 reps efter att du kört 5 olika övningar med 4 set i varje och är trött. Marklyft först i passet. Möjligtvis som andra övning, men inte sist i passet. tex 100kg är ändå mycket vikt och kan sabba din rygg på exakt samma sätt som 120. Basövningar först, isolation efter.
Jag kör marklyftet först när jag har som mest energi just därför. På samma sätt som jag öppnar presspasset med bänkpress förutsatt att den är ledig. Är den inte det kör jag några lättare övningar för att inte trötta ut mig inför just bänkpressen.
Gammal 2025-03-28, 08:39   #50
Wrenchgirl
Registered User

Wrenchgirls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Hur har det gått med månadens utmaning?

Har du lyckats ignorera den?
Om jag säger såhär. Jag har inte brytt mig särskilt mycket om den. Men den blev ju klarad ändå per automatik med mitt nuvarande upplägg med PPLH (Pull, Press, Leg, Helkropp) så den där medaljen bara ploppade upp. Men har som inte brytt mig i hur pass mycket extra jag har kört på den.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:15.