Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2024-10-06, 14:57   #12256
BabaYaga
Registered User

Reg.datum: Jun 2024
Jag har gått på diet i 6 månader och det har gått bra, men senaste 2 veckorna hsr varit tunga. Slöare på dagarna, svagare i gymmet och konstant hungrig fast jag inte äter mindre än förut.

Är det för att jag deffat alldeles för länge eller kan det vara en tillfällig fas? Försöker lista ut om jag ska fortsätta deffa eller pausa 2-3 månader och börja om sen.
BabaYaga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-10-07, 12:40   #12257
BabaYaga
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av BabaYaga Visa inlägg
Jag har gått på diet i 6 månader och det har gått bra, men senaste 2 veckorna hsr varit tunga. Slöare på dagarna, svagare i gymmet och konstant hungrig fast jag inte äter mindre än förut.

Är det för att jag deffat alldeles för länge eller kan det vara en tillfällig fas? Försöker lista ut om jag ska fortsätta deffa eller pausa 2-3 månader och börja om sen.
kan lägga till att även när jag känner mig mätt så är jag orklös och trött. Käkar vitaminer osv. så det bör inte vara brist på något, men man vet aldrig.
Gammal 2024-10-18, 14:43   #12258
Dåren
Tuff Knutte

Dårens avatar

Reg.datum: Mar 2015
Vad har hänt sen du postade, BabaYaga? En paus kan nog vara en god idé men jag tycker flera månader låter onödigt länge. 1-2 veckor kanske.
Doctors are always changing their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-10-19, 20:25   #12259
Armed Dingo
Tack, god jul!

Armed Dingos avatar

Reg.datum: May 2013
Gått fan inte ens 3 dagar och allt jag vill göra är äta smörgåstårta
Stats Q2 2024: Bänk: 130x2 | Böj 160x1 | Mark 220x1 | @ 95 kg, 178 cm
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-10-19, 20:35   #12260
BabaYaga
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Dåren Visa inlägg
Vad har hänt sen du postade, BabaYaga? En paus kan nog vara en god idé men jag tycker flera månader låter onödigt länge. 1-2 veckor kanske.
jag tog en hel helg och grisade. hoppade på dieten i måndags igen och det känns bättre. ger det 2-3 veckor till och händer det inget så pausar jag deffen. Lägger mig på balans ett tag och fokuserar på gymmet/styrkan. sen får vi se.
Gammal 2024-10-20, 12:04   #12261
BabaYaga
Registered User

Citat:
jag tog en hel helg och grisade. hoppade på dieten i måndags igen och det känns bättre. ger det 2-3 veckor till och händer det inget så pausar jag deffen. Lägger mig på balans ett tag och fokuserar på gymmet/styrkan. sen får vi se.
Det intressanta är att vikten går ner så sjukt sakta trots dagliga promenader, styrketräning 4-5 gg per vecka och strikt kost. Kan så klart bero på att jag bygger lite samtidigt men tvivlar på det.

I somras när jag åt "med ögonmått" och tränade på utegym (typ lite löpning och cirkelträning med kroppsvikt) så gick jag ner jättemycket. Jag fick antagligen i mig bara max 120g protein om dagen då jag åt med familjen och ville inte förstöra semestern med min diet, men vikten rann ner och jag såg ändå lika "muskelös" (eller muskel-lös) som nu.

Vet inte om det mer flexibla ätandet gjorde att man ändå inte åt så jäkla mycket i det stora hela eller om träningen brände mer kalorier. Men nått var det i alla fall.
Gammal 2024-10-20, 16:17   #12262
Armed Dingo
Tack, god jul!

Armed Dingos avatar

Citat:
Det intressanta är att vikten går ner så sjukt sakta trots dagliga promenader, styrketräning 4-5 gg per vecka och strikt kost. Kan så klart bero på att jag bygger lite samtidigt men tvivlar på det.

I somras när jag åt "med ögonmått" och tränade på utegym (typ lite löpning och cirkelträning med kroppsvikt) så gick jag ner jättemycket. Jag fick antagligen i mig bara max 120g protein om dagen då jag åt med familjen och ville inte förstöra semestern med min diet, men vikten rann ner och jag såg ändå lika "muskelös" (eller muskel-lös) som nu.

Vet inte om det mer flexibla ätandet gjorde att man ändå inte åt så jäkla mycket i det stora hela eller om träningen brände mer kalorier. Men nått var det i alla fall.
Låg du på en högre vikt då än nu?

Jag tycker alltid det brukar gå hyfsat smärtfritt tills man når ca 13-14 % bf. Då börjar det stretas emot.
Gammal 2024-10-20, 17:02   #12263
BabaYaga
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Låg du på en högre vikt då än nu?

Jag tycker alltid det brukar gå hyfsat smärtfritt tills man når ca 13-14 % bf. Då börjar det stretas emot.
Ja absolut, jag låg på 87kg då så 4 kg mer. Men gick ner 3 av dem 4 kg just under semestern trots sjukt flexibelt ätande och ingen strikthet direkt..
Men klart finns ju mindre att ta av. Sen känns nog dieten jobbigare mentalt när man är mer restriktiv.
Gammal 2024-10-20, 17:28   #12264
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Gått fan inte ens 3 dagar och allt jag vill göra är äta smörgåstårta
Idag blev det familjepizza men brorsan var inte hungrig och frugan ville äta annat senare.

God damn it!

✮✮I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it. ✮✮⠀⠀
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-10-20, 19:52   #12265
Armed Dingo
Tack, god jul!

Armed Dingos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Idag blev det familjepizza men brorsan var inte hungrig och frugan ville äta annat senare.

God damn it!
Fan vad gott
Gammal 2024-10-24, 13:30   #12266
Dåren
Tuff Knutte

Dårens avatar

Reg.datum: Mar 2015
Citat:
Första veckosnittet under 90. Hoppas nå 80 till hösten.
Boom. 79.9 kg i dag. Fokuserat på viktnedgång i 60 veckor nu och målet är uppnått. (Fast jag får nog grinda ett tag till för att ligga stabilt här.) Började på strax under 105 i september i fjol, men minns att jag hade invägningar tidigare under 2023 på omkring 107-108.

Jag vet inte riktigt ännu hur min kropp trivs i längden med denna vikt, det får framtiden utvisa. Jag mår och fungerar bra just nu och äter ganska varierad mängd energi från dag till dag.

Nu när jag inte vill gå ner ytterligare ser jag fram emot att inte "noja" lika mycket över det dagliga proteinintaget. Ett gram per kilo kroppsvikt får bli ett bra riktvärde. Kanske drar ner på träningen också, från 5-7 ggr/vecka (PPL) till tre gånger med ett helkropps-schema.

Lite nervös nu när den nya utmaningen är att inte lägga på sig allt späck igen. Kanske den allra svåraste uppgiften.

Hoppas det går bra för alla er andra, kämpa på!
Doctors are always changing their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-10-24, 13:54   #12267
BabaYaga
Registered User

Citat:
Boom. 79.9 kg i dag. Fokuserat på viktnedgång i 60 veckor nu och målet är uppnått. (Fast jag får nog grinda ett tag till för att ligga stabilt här.) Började på strax under 105 i september i fjol, men minns att jag hade invägningar tidigare under 2023 på omkring 107-108.

Jag vet inte riktigt ännu hur min kropp trivs i längden med denna vikt, det får framtiden utvisa. Jag mår och fungerar bra just nu och äter ganska varierad mängd energi från dag till dag.

Nu när jag inte vill gå ner ytterligare ser jag fram emot att inte "noja" lika mycket över det dagliga proteinintaget. Ett gram per kilo kroppsvikt får bli ett bra riktvärde. Kanske drar ner på träningen också, från 5-7 ggr/vecka (PPL) till tre gånger med ett helkropps-schema.

Lite nervös nu när den nya utmaningen är att inte lägga på sig allt späck igen. Kanske den allra svåraste uppgiften.

Hoppas det går bra för alla er andra, kämpa på!
snyggt jobbat, grattis! Hur har du käkat? Kalorier per dag osv? om man får fråga dvs.

Själv har jag dietat snart 7 månader, men har fastnat på samma vikt i flera veckor nu.
Gammal 2024-10-26, 17:18   #12268
BabaYaga
Registered User

Vägde in under 83 äntligen efter 1 månads kamp!

Det konstiga är att jag tycker att jag såg bättre ut när jag vägde 87-88kg jämfört med nu. Alltså mer atletisk och fram för allt såg man konturer av magrutor mer. Nu är magen förvisso platt men rutorna syns mindre vilket är skumt?

Vad kan det bero på?
Gammal 2024-10-31, 07:34   #12269
BabaYaga
Registered User

Har vägt in strax under 83kg 2 dagar denna vecka, men också strax över 83kg 2 dagar. Så allt som allt går det sakta ner, typ 0.1-0,2kg per vecka trots att jag ligger på 1700-1800 kcal per vecka.

Skulle antagligen behöva ligga på 1500 kcal några veckor eller öka kardio ännu mer för att komma i mål, men orkar inte. Har snart deffat 7 månader. Kör 1-2 veckor till och sen blir det balans någon månad innan nästa omgång.

Det konstiga är att jag, enligt min våg samt någon sida på nätet, ligger på ca 12-13% kroppsfett, men man ser knappt några magmuskler. Kan vara så att jag egentligen ligger på 15% såklart eller så har jag för små magmiskler. Men ska bli kul att se om några månader om jag lyckas ta mig ner till under 12%.
Gammal 2024-11-01, 13:49   #12270
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Citat:
Hur tänker du här? Skulle du gå ned långsammare för att du bygger muskler?
Vikt är vikt. Vid ett visst kaloriunderskott bör du gå ned en viss vikt, oavsett om du bygger muskler, fett eller det växer ut nya armar ur ryggen på dig.
Musklernas massa tas inte från tomma luften, de är helt beroende av din kropps totala kaloriinnehåll, precis som allt annat som har en massa i din kropp… förutom det rena vatteninnehållet då.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:18.