Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2024-06-27, 05:11   #1
Wrenchgirl
Registered User

Wrenchgirls avatar

Reg.datum: Nov 2018
Effekt av trasiga SI-leder

Hej!

Jag testade att googla men jag fick inget svar. Som en del redan har förstått har jag en reumatisk sjukdom och enligt de senaste röntgenplåtarna så är mina SI-leder eroderade och ena har till och med börjat att växa samman, kort sagt att jag inte har någon led där längre. Och jag är lite nyfiken på hur det kan påverka min kropps funktion? Både när det gäller träning men även i andra sammanhang.

En grej som jag direkt kan tänka mig är ju att det kan bli problem om jag vill ha fler barn eftersom mitt bäcken inte är lika flexibelt längre.

Kan mina SI-leder vara en anledning till att jag inte kommer speciellt djupt i knäböj exempelvis?
Gammal 2024-07-01, 03:12   #2
Wrenchgirl
Registered User

Wrenchgirls avatar

Ingen som vet?
Gammal 2024-07-01, 22:38   #3
CoKEmaN
Registered User

CoKEmaNs avatar

Reg.datum: Jan 2006
SI-lederna har inte särskilt stor rörlighet från början, om det blir stelare där kan absolut påverka din knäböj, men troligen är det andra leder som påverkar mer. SI-lederna har en "nutation" som det så fint heter i den leden på ca 5°.
Om den växer samman som t ex vid ankyloserande spondylit/bechterew så kan det snarare bli så att det gör mindre ont framöver (alltså om ett par år), även om man är stelare, så vad effekten blir vet jag inte vad man ska säga.. kanske mindre ont, men kanske också minskad funktion.
Angående fler barn så killgissar jag att man kanske får ställa in sig på kejsarsnitt i så fall, men att det inte borde vara ett problem att genomgå en graviditet.
Gammal 2024-07-06, 10:38   #4
Wrenchgirl
Registered User

Wrenchgirls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
SI-lederna har inte särskilt stor rörlighet från början, om det blir stelare där kan absolut påverka din knäböj, men troligen är det andra leder som påverkar mer. SI-lederna har en "nutation" som det så fint heter i den leden på ca 5°.
Om den växer samman som t ex vid ankyloserande spondylit/bechterew så kan det snarare bli så att det gör mindre ont framöver (alltså om ett par år), även om man är stelare, så vad effekten blir vet jag inte vad man ska säga.. kanske mindre ont, men kanske också minskad funktion.
Angående fler barn så killgissar jag att man kanske får ställa in sig på kejsarsnitt i så fall, men att det inte borde vara ett problem att genomgå en graviditet.
Med graviditet menar jag så klart när ungen/ungarna ska ut.
Okej. Jag vet ju inte skicket på mina höfter förvisso då det är ett tag sedan jag gjorde en röntgen på skelettet för att se hur sjukdomen har påverkat det.
Gammal 2024-07-06, 10:59   #5
Iliyas
Registered User

Reg.datum: Dec 2015
Är ingen läkare men även om du är lite stel i bäcken så "mjuknar" det upp pga dina hormoner under din graviditet så borde inte vara ett problem särskilt om du redan har barn sedan tidigare.
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-07-06, 23:28   #6
CoKEmaN
Registered User

CoKEmaNs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Iliyas Visa inlägg
Är ingen läkare men även om du är lite stel i bäcken så "mjuknar" det upp pga dina hormoner under din graviditet så borde inte vara ett problem särskilt om du redan har barn sedan tidigare.
att vara lite stel är inte samma sak som att lederna börjat växa samman
Gammal 2024-07-06, 23:31   #7
CoKEmaN
Registered User

CoKEmaNs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Med graviditet menar jag så klart när ungen/ungarna ska ut. .

Nåt att lyfta med barnmorska på tidig kontroll om det blir aktuellt, att du gärna vill ha ett läkarutlåtande angående det, så får gyn och reuma konsultera varann och se om de tror att vaginal förlossning funkar bra, eller om man ska planera kejsarsnitt. Skönt att veta innan man är i v38 iaf.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:10.