Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2024-06-27, 18:38   #2101
lördagsgrogg
Registered User

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Det beror ju helt på vad ens mål är.
Och vart eller vem man är.

Helkropp efter tjugo års träning är något helt annat än för någon som tränat tre månader.

Begreppen som vill vara allmängiltiga är inte det.

Jag har kört lite koncentrationscurl på sistone efter jobbet. Där jag lyfter lådor.

Fått bra resultat men inte låtsas jag att lite curls är lösningen för någon med sugrörsarmar.
lördagsgrogg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-06-27, 18:43   #2102
tomten1
Banned User

Reg.datum: Jan 2010
Citat:
Ursprungligen postat av RökteUppMinKatt Visa inlägg
Vet man vad anledningen är? (inte läst)
Spekuleras en del om det, bl.a. att järnintaget kan bli för högt.
tomten1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-06-28, 07:11   #2103
Starvation
Registered User

Starvations avatar

Reg.datum: May 2014
Citat:
Vet man vad anledningen är? (inte läst)
Folk som tycker att dom är ohälsosamma tar multivitamin, folk som tycker att dom är hälsosamma tar inte multivitamin. Beror också på vilken multivitamin de tar, några är riktigt jävla överdoserade vilket kanske faktiskt är negativt.

Vi behöver göra en mer kontrollerad studie på detta, inte bara ta 20000 pers och vänta 20 år för o se vad hände.

If you die you die.
Starvation är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-06-28, 07:39   #2104
tomten1
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Starvation Visa inlägg
Folk som tycker att dom är ohälsosamma tar multivitamin, folk som tycker att dom är hälsosamma tar inte multivitamin. Beror också på vilken multivitamin de tar, några är riktigt jävla överdoserade vilket kanske faktiskt är negativt.
Vart står det? Det är väl snarare tvärtom? Att folk som värnar om sin hälsa tar multivitamin?

Citat:
Ursprungligen postat av Starvation Visa inlägg
Vi behöver göra en mer kontrollerad studie på detta, inte bara ta 20000 pers och vänta 20 år för o se vad hände.
Såvitt jag kan se är studien baserad på 390 124 personer och tidsspannet sträcker sig över mer än 20 år. Vart får du siffran 20 000 ifrån?
Gammal 2024-06-28, 08:13   #2105
Uncle Joe
Registered User

Uncle Joes avatar

Reg.datum: Aug 2011
Man vet ju också att tumörceller älskar antioxidanter från överdoser som gärna finns i multivitaminer. De växer bättre helt enkelt.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-06-28, 09:57   #2106
RökteUppMinKatt
Registered User

RökteUppMinKatts avatar

Reg.datum: Sep 2020
Citat:
Ursprungligen postat av tomten1 Visa inlägg
Vart står det? Det är väl snarare tvärtom? Att folk som värnar om sin hälsa tar multivitamin?
Kan vara ett visst spektrum där.

Tror många som lever halvdant tar en multivitamin och sedan tänker att de är hälsosamma. Men de har egentligen ingen koll på vad eller hur mycket de får i sig.

Samtidigt tar jag, som är extrem när det kommer till hälsa, inte tillskott utan ser istället till att min kost täcker dagligt rekommenderat intag utan att jag får för mycket av något.
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-06-28, 11:31   #2107
lördagsgrogg
Registered User

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Kan vara ett visst spektrum där.

Tror många som lever halvdant tar en multivitamin och sedan tänker att de är hälsosamma. Men de har egentligen ingen koll på vad eller hur mycket de får i sig.

Samtidigt tar jag, som är extrem när det kommer till hälsa, inte tillskott utan ser istället till att min kost täcker dagligt rekommenderat intag utan att jag får för mycket av något.
Jag lutar nog mest åt din tolkning. Tar själv kanske 2 i månaden för jag vet att jag äter alldeles för lite frukt och grönt.

Men sen finns naturligtvis de där superöveropti också som öser i sig helt i onödan.
lördagsgrogg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-06-28, 12:26   #2108
sladdbarn
Registered User

Reg.datum: Aug 2019
Chat gtp svarade så här:

Anledningen till att studien av Loftfield och kollegor visade en ökad risk för dödlighet bland personer som tar multivitaminer är inte helt klarlagd, men flera faktorer kan spela en roll:

Överskott av Näringsämnen: Även om vitaminer och mineraler är viktiga för hälsan, kan för höga intag av vissa näringsämnen vara skadliga. Till exempel kan för mycket järn leda till järnöverbelastning, vilket är kopplat till ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar, diabetes och demens. Överskott av koppar kan också vara skadligt.

Interaktion med Mediciner: Vissa vitaminer och mineraler kan interagera negativt med mediciner. Till exempel kan vitamin K minska effekten av blodförtunnande mediciner som warfarin, och kalcium och zink kan minska absorptionen av vissa antibiotika.

Specifika Tillskott och Sjukdomsrisker: Vissa studier har visat att specifika tillskott kan öka risken för vissa sjukdomar. Exempelvis visade stora kliniska studier att tillskott av beta-karoten ökade risken för lungcancer hos rökare och asbestarbetare.

Kompensatoriskt Beteende: Personer som tar vitamintillskott kan ibland ha en felaktig tro att dessa tillskott ersätter en hälsosam kost, vilket kan leda till sämre kostval och livsstilsvanor i övrigt. Detta kan indirekt påverka deras allmänna hälsa och dödlighet.

Underliggande Hälsoproblem: Det är också möjligt att personer som tar multivitaminer redan kan ha underliggande hälsoproblem som ökar deras risk för dödlighet, vilket inte helt kan kontrolleras för i studier.

Denna kombination av faktorer kan bidra till den observerade ökningen av dödlighet bland multivitaminanvändare. Viktigt att notera är att dessa fynd pekar på att en balanserad och varierad kost är att föredra framför rutinmässig användning av multivitamintillskott, såvida inte specifika brister eller medicinska tillstånd kräver det.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-07-03, 12:26   #2109
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
5 vs 2 minuters setvila för styrka och muskeltillväxt.

https://journals.lww.com/nsca-jscr/a...tput,.462.aspx

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-07-03, 21:13   #2110
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
forskning och forskning. Denna snubbe har tydligen högst VO2-upptag i världen.
Detta är alltså peak fysik.
Gammal 2024-07-04, 06:35   #2111
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
[ythd]z1FylHV_BVk[/ythd
Att yppersta världseliten inom långdistanser ser ut som "vem som helst" är ju ingen nyhet direkt. Otroligt fascinerande hur starkt det kardiovaskulära systemet kan bli och kul att jämföra en sådan övermänniska med en vältränad person som Magnus.

Sen kan man ju fundera på hur man ska definiera "fittest man".
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-07-04, 19:17   #2112
Jarp
Registered User

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Att yppersta världseliten inom långdistanser ser ut som "vem som helst" är ju ingen nyhet direkt. Otroligt fascinerande hur starkt det kardiovaskulära systemet kan bli och kul att jämföra en sådan övermänniska med en vältränad person som Magnus.

Sen kan man ju fundera på hur man ska definiera "fittest man".
Vill minnas att han i football (minns ej namn...) som är typ världens bästa QB nånsin också ser ut som en helt genomsnittlig snubbe utan tröja. Inte rippad eller stora muskler. Och supertungviktarna i boxning tror man ju lägger mer tid på donken än i gymmet, men prestera kan dom ju.
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-07-04, 19:24   #2113
tomten1
Banned User

Men vad tar de i bänk?
Gammal 2024-07-04, 22:31   #2114
Dogmatix
Registered User

Reg.datum: Jul 2013
Citat:
Undrar vad man stoppar i sig för att få högst VO2-upptag i världen.
Dogmatix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-07-04, 22:46   #2115
Jarp
Registered User

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix Visa inlägg
Undrar vad man stoppar i sig för att få högst VO2-upptag i världen.
En satans massa VO2?
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:47.