2024-06-19, 21:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2019
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Helkroppsupplägg ger större fettförlust än split-program.
|
Kan man se vad för typ av helkroppsupplägg dom körde?
|
|
|
2024-06-20, 11:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2019
|
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn
Kan man se vad för typ av helkroppsupplägg dom körde?
|
Twenty-three participants were randomly assigned to 1 of 2 groups: full-body (n = 11, training muscle groups 5 days per week) and split-body (n = 12, training muscle groups 1 day per week). Both groups performed a weekly set volume-matched condition (75 sets/week, 8-12 repetition maximum at 70%-80 % of 1RM) for 8 weeks, 5 days per week with differences only in the routine.
|
|
|
2024-06-20, 12:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2019
|
Citat:
Ursprungligen postat av tomten1
Keto förlänger mössens liv och förbättrar dess minne.
|
Möss har sjukt mycket högre ämnesomsättning än människor, undrar hur länge vi ska vara i svält för att kanske få samma resultat?
|
|
|
2024-06-20, 15:02
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn
Möss har sjukt mycket högre ämnesomsättning än människor, undrar hur länge vi ska vara i svält för att kanske få samma resultat?
|
För mig är kolhydrater en dödsdom, så någonting säger studien i alla fall.
|
|
|
2024-06-21, 08:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2011
|
Citat:
|
Kan mycket väl stämma.
Jag kör iofs inte helkropp men har kört U/L i många månader.
U/L (ca 4 pass / vecka), äter mig proppmätt, noll kardio gör ändå att fettet sakta men säkert rinner av. Har säkert gått ner ca 3 kg sedan januari. Kanske helkropp 3-4 ggr/vecka hade resulterat i mer fettförlust.
* lite lurigt egentligen att veta ens på en höft hur mycket fett jag tappat för jag har lagt på mig muskler också. Förmodligen tappat mer än 3kg fett.
|
|
|
2024-06-21, 08:33
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn
Twenty-three participants were randomly assigned to 1 of 2 groups: full-body (n = 11, training muscle groups 5 days per week) and split-body (n = 12, training muscle groups 1 day per week). Both groups performed a weekly set volume-matched condition (75 sets/week, 8-12 repetition maximum at 70%-80 % of 1RM) for 8 weeks, 5 days per week with differences only in the routine.
|
Tänkte specifikt hur splitten såg ut, övningar os.v.
|
|
|
2024-06-21, 08:41
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
” Specifically, the full-body group performed a routine for all body segments from Monday to Friday—two sets (bench press, seated row, hamstring curl, calf standing, lumbar spine flexors and extensors) and one set (leg press, back squat, barbell curl, elbow extensors and lateral raises). Moreover, the full-body group (trained the target muscle groups every day for 5 days) performed all exercises in each training session while the split-body group (trained the target muscle groups once a week) performed 2 exercises in each training session.
On the other hand, the split-body group performed a split training routine according to body segments: Monday—bench press and elbow extensors, Tuesday—leg press and back squat, Wednesday—seated row and barbell curl, Thursday—Hamstring curl and calf standing, Friday—lateral raises, lumbar spine flexors and extensors. In each session, the split-body group performed 10 sets per exercise (except for the elbow extensors, barbell curl, lateral raise, squat, and leg press which performed five sets).
|
|
|
2024-06-21, 09:30
|
|
Banned User
|
En mild kalorirestriktion under en tvåårsperiod reducerar ens biologiska ålder signifikant.
https://www.nature.com/articles/s435...00646-8#citeas
https://www.newsweek.com/new-study-b...iction-1915474
Citat:
Abstract
Clocks that measure biological age should predict all-cause mortality and give rise to actionable insights to promote healthy aging. Here we applied dimensionality reduction by principal component analysis to clinical data to generate a clinical aging clock (PCAge) identifying signatures (principal components) separating healthy and unhealthy aging trajectories. We found signatures of metabolic dysregulation, cardiac and renal dysfunction and inflammation that predict unsuccessful aging, and we demonstrate that these processes can be impacted using well-established drug interventions. Furthermore, we generated a streamlined aging clock (LinAge), based directly on PCAge, which maintains equivalent predictive power but relies on substantially fewer features. Finally, we demonstrate that our approach can be tailored to individual datasets, by re-training a custom clinical clock (CALinAge), for use in the Comprehensive Assessment of Long-term Effects of Reducing Intake of Energy (CALERIE) study of caloric restriction. Our analysis of CALERIE participants suggests that 2 years of mild caloric restriction significantly reduces biological age. Altogether, we demonstrate that this dimensionality reduction approach, through integrating different biological markers, can provide targets for preventative medicine and the promotion of healthy aging.
|
|
|
|
2024-06-21, 13:32
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn
Tänkte specifikt hur splitten såg ut, övningar os.v.
|
Tips: Om man inte orkar leta och läsa genom stora textmassor kan man mata in hela texten i ChatGPT (CTRL+A --> CTRL+V) och ställa frågor till ChatGPT utifrån det inkopierade materialet.
|
|
|
2024-06-21, 18:29
|
|
Ninja
Reg.datum: Apr 2001
|
Helkroppspass 5 ggr/ vecka är rätt brutalt. I jämförelse är en 5-split väldigt lätt, även om man tränar lika många ser per muskel.
Självklart beror det på hur man tränar, men rent generellt tror jag man kommer att vara mer utmattad av helkroppspass.
Om jag får spekulera - utan att ha läst hela artikeln, så beror skillnaden främst på en lägre aptit pga hårdare träning hos helkroppsgruppen.
Hård träning / utmattning sänker min aptit akut. Jag kör helkropp 3 ggr/ vecka och det är svårare att få i sig mat på träningsdagarna, eller lättare att inte äta så mycket. En akut sänkning men en långsiktig ökning av aptiten vilket innebär att jag oftare äter mer på vilodagarna. Tränar man 5 ggr per vecka kommer aptiten vara nedreglerad större delen av veckan. Känns dock inte som att helkroppspass 5 ggr i veckan är ett särskilt hållbart upplägg.
|
|
|
2024-06-22, 08:49
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av Langster
Om jag får spekulera - utan att ha läst hela artikeln, så beror skillnaden främst på en lägre aptit pga hårdare träning hos helkroppsgruppen.
|
Vilket knäppt system vi har ändå, man både sover sämre och äter sämre ju hårdare man tränar, vilket direkt leder till mer utmattning lol. Antar att vi inte direkt är gjorda för hård träning varje vecka.
|
|
2024-06-22, 09:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Langster
Helkroppspass 5 ggr/ vecka är rätt brutalt. I jämförelse är en 5-split väldigt lätt, även om man tränar lika många ser per muskel.
Självklart beror det på hur man tränar, men rent generellt tror jag man kommer att vara mer utmattad av helkroppspass.
Hård träning / utmattning sänker min aptit akut. Jag kör helkropp 3 ggr/ vecka och det är svårare att få i sig mat på träningsdagarna, eller lättare att inte äta så mycket. En akut sänkning men en långsiktig ökning av aptiten vilket innebär att jag oftare äter mer på vilodagarna. Tränar man 5 ggr per vecka kommer aptiten vara nedreglerad större delen av veckan. Känns dock inte som att helkroppspass 5 ggr i veckan är ett särskilt hållbart upplägg.
|
Lite OT men helkropp kopplat till hypertrofi :
Testade helkropp ett par gånger och redan efter benövningarna är man rätt trött.
Men för optimal hypertrofi verkar det blivit mer poppis att köra helkropp 3 (?) ggr i veckan, 2-3 set per muskelgrupp, ganska hård intensitet. Forskaren Chris Beardsley och hans polare verkar vara övertygade om att det är den ultimata metoden. De menar på att proteinsyntesen pågår i 1-2 dagar sedan börjar atrofieringen ta över (säg att man ökar 10 fibrer efter ett pass, men efter 2 dagar börjar 3 fibrer att atrofiera).
Frågan är om man orkar köra detta månad in månad ut.
|
|
|
2024-06-22, 09:48
|
|
Registered User
|
Citat:
” Specifically, the full-body group performed a routine for all body segments from Monday to Friday—two sets (bench press, seated row, hamstring curl, calf standing, lumbar spine flexors and extensors) and one set (leg press, back squat, barbell curl, elbow extensors and lateral raises). Moreover, the full-body group (trained the target muscle groups every day for 5 days) performed all exercises in each training session while the split-body group (trained the target muscle groups once a week) performed 2 exercises in each training session.
On the other hand, the split-body group performed a split training routine according to body segments: Monday—bench press and elbow extensors, Tuesday—leg press and back squat, Wednesday—seated row and barbell curl, Thursday—Hamstring curl and calf standing, Friday—lateral raises, lumbar spine flexors and extensors. In each session, the split-body group performed 10 sets per exercise (except for the elbow extensors, barbell curl, lateral raise, squat, and leg press which performed five sets).
|
Intressant, det var ju inte mycket volym då totalt sett.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:42.
|

|