Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2024-02-14, 10:48   #1876
tomten1
Banned User

Reg.datum: Jan 2010
Ännu en tillsats (Nisin) som har klassificerats som säkert av WHO och Livsmedelsverket har visat sig ha negativa konsekvenser för tarmfloran:

https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acschembio.3c00577

https://www.zerohedge.com/political/...gut-microbiome
tomten1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-02-14, 19:09   #1877
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Nisin används inte på så många ställen i Sverige:
https://www.livsmedelsverket.se/livs.../e-234---nisin
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-02-14, 19:38   #1878
tomten1
Banned User

Min poäng var mer att allt fler tillsatser (som tidigare klassificerats som säkra) med tiden, allteftersom forskningen utvecklas, visar sig ha negativa hälsokonsekvenser.

Man kan liksom inte lita på att en tillsats är säker eftersom dagens forskning säger att den är det.
Gammal 2024-02-14, 20:40   #1879
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Det är nog enbart de senaste tio åren man studerat hur tarmfloran påverkas och hur det i sin tur påverkar vår hälsa. Ett konserveringsmedel ska slå mot mikroorganismerna i livsmedlet. Hur det påverkar tarmfloran har varit ointressant tidigare.

Men just nisin är lätt att undvika. Blir säkert värre ifall det kommer något om sorbinsyra, bensoesyra eller propionsyra som används på många fler ställen.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-02-15, 16:10   #1880
lördagsgrogg
Registered User

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Det är nog enbart de senaste tio åren man studerat hur tarmfloran påverkas och hur det i sin tur påverkar vår hälsa. Ett konserveringsmedel ska slå mot mikroorganismerna i livsmedlet. Hur det påverkar tarmfloran har varit ointressant tidigare.

Men just nisin är lätt att undvika. Blir säkert värre ifall det kommer något om sorbinsyra, bensoesyra eller propionsyra som används på många fler ställen.
Är jag helt fel ute om jag tror att vi fortfarande har väldigt dålig koll på hur alla bakterier i tarmen påverkar oss? Som jag förstår det har vi alla också väldigt olika tarmflora.

Några kilo olika bakterier borde göra oss just olika i många avseenden.

Sen har jag ju min favorit-konspirationsteori också om att fungus styr världen ;-)
lördagsgrogg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-02-15, 16:32   #1881
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Nej, man vet väldigt lite. I studier där msn ser förändringar av tarmfloran efter någon intervention slås det ofta upp som en hemsk nyhet i rubriker, men ibland vet forskarna själva inte om resultatet är positivt, negativt, eller neutralt.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-02-15, 16:50   #1882
lördagsgrogg
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nej, man vet väldigt lite. I studier där msn ser förändringar av tarmfloran efter någon intervention slås det ofta upp som en hemsk nyhet i rubriker, men ibland vet forskarna själva inte om resultatet är positivt, negativt, eller neutralt.
Tack för svar. Det är dock väldigt intressant tycker jag men kanske svårt att forska på. Bortsett från svamp så är det ju ju märkligt att vi har några kilo bakterier levande i oss. Och helt olika sorter från person till person.

Dom gamla grekerna (och många efter) hade ju någon teori om hur att vi var olika personligheter som behövde olika kost. Det vore ju roligt om vi såhär några tusen år senare kom fram till att det var för att vi hade olika bakteriekulturer levande i oss. Jag är väl inte riktigt troende ännu men många av dom längst levande människorna bor ju där man käkar väldigt specifika bakteriekulturer.

Jag har glömt vad man kallar dom där områdena - är det "blue" antroplogisterna kallar dom? Människorna inte bakterierna.

Svamp har absolut ingenting att göra med någonting, vi bara lever med er och önskar er allt gott.

Paid for by old fungus.
Gammal 2024-02-18, 22:25   #1883
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Revbensfraktur av att studsa i bänkpressen.

https://journals.sagepub.com/doi/10....0313X241232863

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2024-02-19, 09:09   #1884
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Kosttillskott för huden.

https://www.mdpi.com/1648-9144/60/1/68

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2024-02-19, 14:34   #1885
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kosttillskott för huden.

https://www.mdpi.com/1648-9144/60/1/68
I vilken grotta bor de här forskarna antar jag att många som forskar inom området kommer att ställa sig av den här artikeln.

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-02-21, 12:37   #1886
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Verkar finnas på riktigt dessutom: https://ssp.cufe.edu.cn/info/1117/3304.htm

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2024-02-21, 14:16   #1887
tomten1
Banned User

Fet-fasta (dvs. en diet med högt omättat fettinnehåll som i övrigt består av en liten mängd kalorier, proteiner och kolhydrater) föryngrar.

https://www.nature.com/articles/s41467-024-45260-9

https://gero.usc.edu/2024/02/20/fast...iological-age/

Citat:
Cycles of a diet that mimics fasting reduce signs of immune system aging as well as insulin resistance and liver fat in humans, resulting in a lower biological age, according to a new USC Leonard Davis School of Gerontology-led study.

The study, which appears in Nature Communications on February 20, 2024, adds to the body of evidence supporting the beneficial effects of the fasting-mimicking diet (FMD). The FMD is a 5-day diet high in unsaturated fats and low in overall calories, protein, and carbohydrates and is designed to mimic the effects of a water-only fast while still providing necessary nutrients and making it much easier for people to complete the fast. The diet was developed by the laboratory of USC Leonard Davis School Professor Valter Longo, the senior author of the new study.

“This study shows for the first time evidence for biological age reduction from two different clinical trials, accompanied by evidence of rejuvenation of metabolic and immune function,” Longo said.

Senast redigerad av tomten1 den 2024-02-21 klockan 14:17.
Gammal 2024-02-22, 19:14   #1888
lördagsgrogg
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av tomten1 Visa inlägg
Fet-fasta (dvs. en diet med högt omättat fettinnehåll som i övrigt består av en liten mängd kalorier, proteiner och kolhydrater) föryngrar.

https://www.nature.com/articles/s41467-024-45260-9

https://gero.usc.edu/2024/02/20/fast...iological-age/
Jag väljer att läsa allt som jag inte vill och säger bara att javisst så är det. Och det är därför jag är slät som en barnrumpa i ansiktet trots min ålder.

Jag säger också med övertygelse att det är för att jag inte käkat något som helst processat innan jag var 15. Föräldrarna hade sjävförsörjande gård och vi bytte med gårdarna bredvid. På sin höjd köpte vi mjölk och mjöl på ica som var 30 meter från gården. Men oftast inte då vi malde en del själva och fick mjölk från arrendatorn.

Veckopengen spenderade jag oftast på en serietidning och en fryst dubbelhamburgare dock. Det var lyx för mig.

Släkt gav ibland presenter såsom choklad och godis. Det såg jag som tråkiga presenter men visst, ibland åt jag. Dock alltid på lördagar för det är bara då man äter godis.

Jag hörde dock om kompisar som tyckte det var så roligt och köpte någon gång läsk för att äta med godiset på lördagar. Tyckte det var roligt och gott kanske någon enstaka gång.

Jag fick således aldrig något som helst sug av att köpa godis av mina egna pengar. Mådde alltid lite surt efter lördager med sånt.

Sen är ju problemet att jag nu älskar pasta och kolhydrater. För jag käkade alldeles för mycket kött som ung. Men hellre det än sockerpundare även om det är lite samma sak.
Gammal 2024-02-24, 12:06   #1889
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Leucine verkar kunna skapa problem under vissa förhållanden

Identification of a leucine-mediated threshold effect governing macrophage mTOR signalling and cardiovascular risk

Djur och människor hanterar det likadant...

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2024-02-24 klockan 12:08.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-02-24, 13:29   #1890
tomten1
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av lördagsgrogg Visa inlägg
Jag väljer att läsa allt som jag inte vill och säger bara att javisst så är det. Och det är därför jag är slät som en barnrumpa i ansiktet trots min ålder.

Jag säger också med övertygelse att det är för att jag inte käkat något som helst processat innan jag var 15. Föräldrarna hade sjävförsörjande gård och vi bytte med gårdarna bredvid. På sin höjd köpte vi mjölk och mjöl på ica som var 30 meter från gården. Men oftast inte då vi malde en del själva och fick mjölk från arrendatorn.

Veckopengen spenderade jag oftast på en serietidning och en fryst dubbelhamburgare dock. Det var lyx för mig.

Släkt gav ibland presenter såsom choklad och godis. Det såg jag som tråkiga presenter men visst, ibland åt jag. Dock alltid på lördagar för det är bara då man äter godis.

Jag hörde dock om kompisar som tyckte det var så roligt och köpte någon gång läsk för att äta med godiset på lördagar. Tyckte det var roligt och gott kanske någon enstaka gång.

Jag fick således aldrig något som helst sug av att köpa godis av mina egna pengar. Mådde alltid lite surt efter lördager med sånt.

Sen är ju problemet att jag nu älskar pasta och kolhydrater. För jag käkade alldeles för mycket kött som ung. Men hellre det än sockerpundare även om det är lite samma sak.
Själv har man proppat i sig väldigt många kanelbullar och hamburgare när man tränade kardio som mest, samt i övrigt haft en total avsaknad av fett i kosten, vilket ledde till ett totalhaveri. Främst i form av rynkor.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:34.