Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
|
Herregud vilken usel studie. Det fanns så mycket dumheter så jag vet inte var jag ska börja.
Och "forskarna" verkar ju inte ens ha någon kontakt med verkligheten. Tex att de som upplevde mest träningsvärk var den grupp som körde 4-6 RPE (vilket vi normala individer betraktar som uppvärmning). De noterar även i slutsatserna att kontraktionshastigheten i 4-6 RPE gruppen indikerar att de körde nog snarare 8RIR i snitt. Men då kan man ju undra varför de inte reglerade detta under träningen? Men de ställer såklart inte frågan "varför" och "vad tyder detta på". Är de lobotomerade?
Så de testar styrkeökningen i bänk och böj. Alla grupper får köra lika många set i veckan; så ingen skillnad mellan de som kör lättare än de som kör till failure i alla set. Sedan får man läsa detta: "
The above protocol was performed on the back squat and bench press exercises. Additionally, to aid in participant recruitment and train more muscle groups, all participants performed assistance exercises (barbell overhead press, barbell row, barbell lying triceps extension, barbell curl, and dumbbell lateral raise) to an 8 RPE and with the same exact prescription. Det står inget om hur mycket och ofta de kör dessa övningar. Och alla kör 8 RPE av någon jävla anledning. Kan det kanske ha påverkat resultaten på något sätt?
Deras "resultat" säger att tränade män ökade sin bänkstyrka med 12% genom att köra 4-6 RPE i åtta veckor. Herregud, om jag bara hade vetat! Det hade räckt med uppvärmningen sen hade jag kunnat gå hem.
Man skulle kunna skriva en trilogi på 1500 sidor om alla dumheter i den här studien.
Man blir ju mörkrädd...