Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-07-14, 13:35   #1456
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Inte mer än att personen som vet med sig att begäret efter sött ökar efter något med sötningsmedel, behöver ändra sitt beteende.
Inte att kroppen snabbt skickat in allt fett i fettceller och kastar nyckel.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-14, 16:24   #1457
Ett Orm
Silver lifter

Ett Orms avatar

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ursprungligen postat av bunkrulle Visa inlägg
I de poddar jag har lyssnat på så säger de som 40plus säger. Kroppen får signalen sött och börjar lagra fett. Precis som med socker. Har med hösten frukter att göra. En signal för att vintern och svälttider är på väg.
Men det var ju i en podd så det kan vi ju avskriva direkt som ren pseudovetenskap och dålig sådan dessutom.
Du kanske ska lyssna på andra poddar..
Du stärker ju inte direkt poddars värde som källa när de säger att "höstens frukter" gör så vi lagar in mer fett(!?).

Vilka poddar är det du lyssnar på?
Gammal 2023-07-14, 18:24   #1458
bunkrulle
Registered User

bunkrulles avatar

Reg.datum: Feb 2023
Jag har inte påstått att bara söt smak lagrat fett. Jag har påstått att söt smak är en signal till kroppen att det är höst och dags för lagring av extra fett. Som när björnar äter blåbär.

Jag har inte heller påstått att sötningsmedel inte skulle göra att en brukare av sådana substanser blir sugen på mer sött. Jag har inte heller påstått att folk som brukar sötningsmedel inte heller äter mycket ultraprocessad mat eller annat onyttigt.

Har hört det i flera poddar. Från forskare. Ni får leta reda på dom själv. Jag tänker inte leka "källa på det, tack".
bunkrulle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-14, 20:00   #1459
David_wigren
Registered User

David_wigrens avatar

Reg.datum: Apr 2009
Citat:
Jag har inte påstått att bara söt smak lagrat fett. Jag har påstått att söt smak är en signal till kroppen att det är höst och dags för lagring av extra fett. Som när björnar äter blåbär.

Jag har inte heller påstått att sötningsmedel inte skulle göra att en brukare av sådana substanser blir sugen på mer sött. Jag har inte heller påstått att folk som brukar sötningsmedel inte heller äter mycket ultraprocessad mat eller annat onyttigt.

Har hört det i flera poddar. Från forskare. Ni får leta reda på dom själv. Jag tänker inte leka "källa på det, tack".
Menar du då att den söta smaken ger signaler att det är dags all lagra fett vilket i sin tur leder till en större aptit så man sedan äter något som innehåller kalorier som då kan lagras som fett? I kort, söt dryck gör dig hungrigare varpå du äter mer och därför blir fetare? För som flera andra säger så innehåller aspartam nära noll (eller noll) kalorier och kan därför i sig inte orsaka någon fettlagring.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-14, 20:06   #1460
Rikard Jansson
Coach

Rikard Janssons avatar

Reg.datum: Oct 2010
Det jag menade för den som tyckte det var otydligt; den broscience jag hade fått för mig att jag hade hört skulle inte innebära att man gick upp i vikt av sötningsmedel, alltså att det skulle sänka omsättningen, utan att det skulle leda till en mindre "body recomp" fast åt fel håll. Typ som att testo skulle öka muskler och minska fett på samma kroppsvikt, fast tvärtom. Över tid, och så klart inte lika märkbart.
Gammal 2023-07-14, 20:10   #1461
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Jag tror inte någon forskare ens tänkt tanken att aspartam skulle orsaka muskelatrofi. Det finns inte några sådana mekanismer kopplade till beståndsdelarna.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-14, 20:35   #1462
bunkrulle
Registered User

bunkrulles avatar

Reg.datum: Feb 2023
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Menar du då att den söta smaken ger signaler att det är dags all lagra fett vilket i sin tur leder till en större aptit så man sedan äter något som innehåller kalorier som då kan lagras som fett? I kort, söt dryck gör dig hungrigare varpå du äter mer och därför blir fetare? För som flera andra säger så innehåller aspartam nära noll (eller noll) kalorier och kan därför i sig inte orsaka någon fettlagring.
Nej. Läs igen vad jag skrev. Två gånger
bunkrulle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-14, 20:45   #1463
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.

Lafayettes avatar

Reg.datum: Oct 2018
Dricker en iskall Cola Zero i skrivande stund
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-14, 21:04   #1464
Ekko
Registered User

Reg.datum: Sep 2015
Jag har nog i medel druckit ca 3L pepsi max per dag i mer än 10 år (eller inte bara pepsi max, också fanta zero, sprite zero osv). Vissa dagar blir det ju nästan inget, men vissa dagar blir det 6L.
Så tror det jämnar ut sig nära 3L per dag i medel. Troligtvis lär jag inte sluta på länge, gissningsvis skulle det isf vara för tändernas skull, för har inte sett övertygande evidens om andra effekter.

Blir intressant att se om man ser några bieffekter i framtiden (förutom frätande effekten på tänderna som tandläkare har påpekat)

Senast redigerad av Ekko den 2023-07-14 klockan 21:09.
Ekko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-14, 21:14   #1465
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.

Lafayettes avatar

Reg.datum: Oct 2018
Citat:
Ursprungligen postat av Ekko Visa inlägg
Jag har nog i medel druckit ca 3L pepsi max per dag i mer än 10 år (eller inte bara pepsi max, också fanta zero, sprite zero osv). Vissa dagar blir det ju nästan inget, men vissa dagar blir det 6L.
Så tror det jämnar ut sig nära 3L per dag i medel. Troligtvis lär jag inte sluta på länge, gissningsvis skulle det isf vara för tändernas skull, för har inte sett övertygande evidens om andra effekter.

Blir intressant att se om man ser några bieffekter i framtiden (förutom frätande effekten på tänderna som tandläkare har påpekat)
Framförallt är det ju rätt äckligt. Men går ju som tur var att ersätta med Loka
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-14, 21:18   #1466
Ekko
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Framförallt är det ju rätt äckligt. Men går ju som tur var att ersätta med Loka
Pepsi max menar du? Nja, godare än coca cola imo.

För att lägga till lite info till mitt tidigare inlägg så är det inte bara från läsken jag fått i mig sötningsmedel, även från kvarg, proteinpulver osv.

Så ligger nog bland toppen i världen när det gäller konsumtion av sötningsmedel skulle jag tro.
Gammal 2023-07-14, 22:22   #1467
exevision
Registered User

exevisions avatar

Reg.datum: Jan 2011
Citat:

Källa på det?
Annars kan vi bara skriva allt möjligt trams.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-14, 22:51   #1468
skyffelmördarn
Registered User

skyffelmördarns avatar

Reg.datum: Dec 2019
Citat:
Ursprungligen postat av Ekko Visa inlägg
Pepsi max menar du? Nja, godare än coca cola imo.

För att lägga till lite info till mitt tidigare inlägg så är det inte bara från läsken jag fått i mig sötningsmedel, även från kvarg, proteinpulver osv.

Så ligger nog bland toppen i världen när det gäller konsumtion av sötningsmedel skulle jag tro.
Det har varit kul att lära känna dig.
skyffelmördarn är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2023-07-14, 23:17   #1469
Ekko
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Det har varit kul att lära känna dig.
På grund av att jag konsumerar mer sötningsmedel än majoriten menar du gissar jag? Är väl annars ganska normal. Jobbar på som mjukvaruutvecklare, gör inget så speciellt på fritiden

Kanske lite annorlunda att jag knappt dricker vatten vissa dagar och istället dricker light-läsk, antar jag?
Gammal 2023-07-15, 08:02   #1470
Ett Orm
Silver lifter

Ett Orms avatar

Reg.datum: Jun 2011
Citat:

Smultron kommer ju rätt tidigt på året, påbörjas inlagringen för tidigt om jag äter smultron?

Vilka poddar? Är det flera kan du väl nämna två iaf.

Lär ju inte gå vidare bra att bara googla "poddar".

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:01.