2023-06-30, 07:06
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2019
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Det är inte en studie. Det är en flerårig bedömning baserad på fler än 1 000 studier. "More than 7000 references were collected and screened. Approximately 1300 studies were included in the review" - https://monographs.iarc.who.int/wp-c...A-June2023.pdf
Vad som står i bedömningen får vi veta om lite mer än två veckor. Men enligt Reuters källa pekar det på att aspartam hamnar under Group 2, på samma nivå som att andas i bensinångor. Den här första bedömningen säger inget om risk för cancer av aspartam. Det är JECFAs sak att bedöma, och det kommer senare, baserat på den här bedömningen av IARC.
|
Så du säger med andra ord att boffa bensinångor är lika ofarligt som att dricka lightläsk? Fan va gött, helgen är räddad!
|
|
|
2023-06-30, 07:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2019
|
Citat:
Ursprungligen postat av bunkrulle
På vilket sätt är det svårt att undvika aspartam?
Kvarg finns naturell. ICA basics egna, dessutom mycket billigare än de smaksatta versionerna.
Proteinshake finns osötat, utan vare sig socker eller sötningsmedel. Holistic heter märket.
Blanda med vatten och kvarg eller yogurt för naturella varianter.
Det är inte rocketscience
|
Precis. Jag hatar aspartam då det smakar åsnelatrin men har aldrig haft problem att hitta alternativ utan eländet. När jag bedrack proteinpulver så var det tydligen aspartam i det med det smakades inte.
I läsk känns det dock som att hälla normal läsk i pannan på en ståendes luffare och samla upp sumpen nere vid skon när det runnit igenom hela luffarens kropp och kläder och ådragit sig diverse aromer och smaker från detta.
|
|
|
2023-06-30, 07:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2017
|
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus
Så du säger med andra ord att boffa bensinångor är lika ofarligt som att dricka lightläsk? Fan va gött, helgen är räddad!
|
Exakt, men inte lika farligt som rött kött enligt samma lista.
|
|
|
2023-06-30, 09:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sarco
The Lancet är en av de mest välrenommerade (kanske nummer 1) medicinska publikationerna. Det betyder såklart inte att allt som publiceras är sant (t.ex vaccin/autism-artiklarna, länk).
Men ska man lita på något i medicinsk vetenskap så är Lancet nog bland det bäst granskade som finns.
edit: jag kanske ska lägga till att jag inte har kompetens att bedöma sakfrågan, dvs om aspartam är cancerframkallande.
|
Tack! Jag konsumerar relativt mycket aspartam i lightläsk och har förstått det som att aspartam kissas ut och ansetts som riskfritt. Vissa rekommendationer är enligt mig klent underbyggda (rött kött tex) men denna låter det som kan vara klokt att ta på allvar. Jag har inte så många andra laster så latent panikångest på denna.
|
|
|
2023-06-30, 09:30
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Aspartam kissas inte ut. Det är sukralos. Aspartam bryts ned och metaboliseras i princip fullständigt. Kroppen absorberar det så snabbt att det inte ens dyker upp i blodet.
|
|
|
2023-06-30, 10:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2014
|
Citat:
Aspartam kissas inte ut. Det är sukralos. Aspartam bryts ned och metaboliseras i princip fullständigt. Kroppen absorberar det så snabbt att det inte ens dyker upp i blodet.
|
Okej, bra förtydligande. Jag överlever såklart utan Pepsi Max men skulle vilja veta mer om den faktiska risken innan jag exkluderar ännu ett av livets goda. Med risk för att överdriva, ibland låter det som att allt är dödligt och det finns knappt något kvar att äta. Lösningen är kanske som med så mycket annat: moderation. Lagom är bäst.
|
|
|
2023-06-30, 14:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Kollagen verkar intressant, jag har artros i bägge knäna samt nyss slitit av en bicepssena.
Kollagen typ 1 & 3 för senor och Kollagen typ 2 för brosk?
Nån som har koll på optimal dosering?
|
|
|
2023-06-30, 15:03
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Tio gram per dag är en vanlig dos i studier.
Mer är inte farligt på något sätt, så du kan ju ta flera gånger så mycket om du vill.
Stödet för det i sammanhanget är inte helt stabilt, men som sagt, det gör i alla fall ingen skada.
|
|
|
2023-06-30, 19:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Citat:
Tio gram per dag är en vanlig dos i studier.
Mer är inte farligt på något sätt, så du kan ju ta flera gånger så mycket om du vill.
Stödet för det i sammanhanget är inte helt stabilt, men som sagt, det gör i alla fall ingen skada.
|
Och 40mg UC-II verkar vara standard i Kollagen typ 2-studier.
Då kör vi på det.
|
|
|
2023-07-01, 13:25
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Pasta gör dig slank. Eller i alla fall inte tjock.
https://www.mdpi.com/2072-6643/15/12/2689
Studien är dock köpt av Big Pasta.
|
|
|
2023-07-01, 22:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2019
|
|
|
|
2023-07-02, 09:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage
Exakt, men inte lika farligt som rött kött enligt samma lista.
|
Senaste rönen om rött kött avskriver farligheten. Listans trovärdighet kan ifrågasättas.
|
|
2023-07-02, 09:20
|
|
Längtar till jul.
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn
|
En är ris och en är pasta
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:35.
|

|