Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-06-12, 12:17   #1276
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Tung styrketräning gör dig döv.

https://link.springer.com/article/10...70-023-03635-2

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-06-12, 20:53   #1277
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

En deloadvecka i en hård träningsperiod gör varken till eller från för muskeltillväxten, men försämrar styrkan.

https://sportrxiv.org/index.php/serv...print/view/302

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2023-06-13, 04:40   #1278
TotteShaped4Life
Registered User

TotteShaped4Lifes avatar

Reg.datum: Jul 2016
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
En deloadvecka i en hård träningsperiod gör varken till eller från för muskeltillväxten, men försämrar styrkan.

https://sportrxiv.org/index.php/serv...print/view/302
En intressant kommentar från Brad ang. studien. Själv glömmer jag oftast att ta några deloadveckor numera och i mitt fall behövs det verkligen inte utifrån ett fysiologiskt perspektiv eftersom jag mest fjollar runt och underhåller musklerna. Psykologiskt är det en annan femma. Men då drar jag ner på träningsfrekvensen, volymen istället. 2021 under ca 6 månader körde jag ca 2 timmar i veckan. Behöll all styrka och även muskelmassa (tror jag).

The results have made me reconsider my approach to implementing deloads. Until now, I've been a proponent of proactively including deloads every several weeks, with the thought that most lifters don't intuitively know when they are overreaching and it's better to be safe than sorry in this regard. However, my current thoughts after conducting the study are that deloads may be better done reactively based on an individual's perceived fatigue state; at the very least,

I think that most lifters likely don't need to deload every 4 weeks (which lines up with data from the readiness-to-train questionnaire we gave participants at the midpoint and end of the study). Hopefully this study will spur further research on the topic to get better clarity for prescription.
(Brad Schoenfeld)

Senast redigerad av TotteShaped4Life den 2023-06-13 klockan 04:48.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-06-13, 13:21   #1279
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Mandelätande försämrat insulinkänsligheten och glukosomsättningen, och det beror inte bara på förändringar av kroppsvikten.

https://link.springer.com/article/10...94-023-03178-w

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2023-06-13, 21:07   #1280
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Kan ödlor bli alligatorer?

https://physoc.onlinelibrary.wiley.c....1113/JP284867

Handlar faktiskt om styrketräning, om vi med dåliga gener kan bli grova.

"high-responder individuals tend to have increased capacity for muscle satellite cell proliferation, myonuclear addition, and ribosome biogenesis, as well as higher levels of baseline muscle androgen receptor, and a "favorable genetic" profile."

"all the responders continued gaining muscle mass, and the non-responders did not increase muscle mass significantly with 24 weeks of RT"

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2023-06-13, 21:17   #1281
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Toxikologiska upptäckter om sukralos.

"The amount of sucralose-6-acetate in a single daily sucralose-sweetened drink might far exceed the threshold of toxicological concern for genotoxicity"

https://www.tandfonline.com/doi/full...4.2023.2213903

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2023-06-14, 14:49   #1282
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
En intressant kommentar från Brad ang. studien. Själv glömmer jag oftast att ta några deloadveckor numera och i mitt fall behövs det verkligen inte utifrån ett fysiologiskt perspektiv eftersom jag mest fjollar runt och underhåller musklerna. Psykologiskt är det en annan femma. Men då drar jag ner på träningsfrekvensen, volymen istället. 2021 under ca 6 månader körde jag ca 2 timmar i veckan. Behöll all styrka och även muskelmassa (tror jag).

The results have made me reconsider my approach to implementing deloads. Until now, I've been a proponent of proactively including deloads every several weeks, with the thought that most lifters don't intuitively know when they are overreaching and it's better to be safe than sorry in this regard. However, my current thoughts after conducting the study are that deloads may be better done reactively based on an individual's perceived fatigue state; at the very least,

I think that most lifters likely don't need to deload every 4 weeks (which lines up with data from the readiness-to-train questionnaire we gave participants at the midpoint and end of the study). Hopefully this study will spur further research on the topic to get better clarity for prescription.
(Brad Schoenfeld)
Viloveckor och ”deload” har aldrig funkat för mig. Hur bra man än tror att det ska vara för en så slutar det med att jag tappar i styrka/uthållighet/motivation - speciellt i hårdare träningsperioder - när det ”ska” vara som mest ”nödvändigt” att vila.
Jag håller med ovanstående, behöver man ett break akut så funkar det bättre att dra ned på volymen men hålla intensiteten hög.

Men - problemet är kanske, paradoxalt nog, att en vecka inte är nog för att verkligen ge en nytändning.
Senaste åren har verkligen varit upp och ned för mig träningsmässigt, med längre perioder av nästan ingen träning alls följt av mer intensiva perioder då jag faktiskt kunnat göra vissa framsteg. Möjligt att det kan vara fördelaktigt att vila typ 3-4 veckor åt gången istället om man planerar för det och är medveten om att det faktiskt tar ett par månader att komma tillbaka - för att därefter kunna göra nya framsteg genom att surfa på framstegen man gör genom att man faktiskt ökar från en lägre nivå.

Det är SVÅRT att göra framsteg genom att bara harva på år ut och år in. Man kan ändra upplägg och fokus vilket kan medföra förbättringar på vissa sätt, men oftast tappar man i något annat där man väljer att inte fokusera för tillfället.

30-års journalen
Langster är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2023-06-14, 20:10   #1283
Uncle Joe
Registered User

Uncle Joes avatar

Reg.datum: Aug 2011
Efter, för det mesta, ofrivilliga deloads blir jag så svag att jag blir nedstämd av det och kör mer intensivt när jag väl börjar träna igen, för att ta igen de missade passen. Så på mig funkar det inte alls.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-06-14, 20:16   #1284
tomten1
Banned User

Reg.datum: Jan 2010
Citat:

"The amount of sucralose-6-acetate in a single daily sucralose-sweetened drink might far exceed the threshold of toxicological concern for genotoxicity"

Vilken skräll!
tomten1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-06-14, 20:19   #1285
Lucipha
Registered User

Luciphas avatar

Reg.datum: Aug 2002
Citat:

I don’t have to agree with you to like you or respect you – Anthony Bourdain
Lucipha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-06-14, 22:00   #1286
exevision
Registered User

exevisions avatar

Reg.datum: Jan 2011
Citat:
Mandelätande försämrat insulinkänsligheten och glukosomsättningen, och det beror inte bara på förändringar av kroppsvikten.

https://link.springer.com/article/10...94-023-03178-w
Försöker läsa fullängdaren. Men vad riktigt är det i mandlar som skulle kunna vara orsaken?
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-06-14, 22:57   #1287
eternallord
Registered User

eternallords avatar

Reg.datum: Aug 2009
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg

(Brad Schoenfeld)
Jag tror det beror mycket på vad man faktiskt tränar också. Det är en väldig skillnad på att köra lite bro-training med överdriven fokus på biceps och att träna riktigt hårt i prestations-fokuserad sport. Jag tränar exempelvis olympisk tyngdlyftning, och en deload-vecka under en riktigt hård träningsperiod kan ge mig 5% mer i lyften när jag kommer tillbaka utan problem.

För folk som huvudsakligen tränar för hälsan och att se bra ut är det nog sällan man gör sån skada på kroppen eller tröttar ut CNSet såpass att deloads är nödvändiga.
Gammal 2023-06-15, 04:53   #1288
TotteShaped4Life
Registered User

TotteShaped4Lifes avatar

https://gidmk.medium.com/splenda-suc...r-8ade5ad7a708

Senast redigerad av TotteShaped4Life den 2023-06-15 klockan 04:59.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-06-15, 06:16   #1289
dmoller
fr3ed0mf1gh73r

dmollers avatar

Reg.datum: May 2011
ganska uppenbart att det är sämre att inta sötningsmedel än att inte göra det alls
källa: förnuftet
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-06-15, 06:24   #1290
TotteShaped4Life
Registered User

TotteShaped4Lifes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av dmoller Visa inlägg
ganska uppenbart att det är sämre att inta sötningsmedel än att inte göra det alls
källa: förnuftet
Vem har någonsin påstått något annat?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:00.