Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life
En intressant kommentar från Brad ang. studien. Själv glömmer jag oftast att ta några deloadveckor numera och i mitt fall behövs det verkligen inte utifrån ett fysiologiskt perspektiv eftersom jag mest fjollar runt och underhåller musklerna. Psykologiskt är det en annan femma. Men då drar jag ner på träningsfrekvensen, volymen istället. 2021 under ca 6 månader körde jag ca 2 timmar i veckan. Behöll all styrka och även muskelmassa (tror jag).
The results have made me reconsider my approach to implementing deloads. Until now, I've been a proponent of proactively including deloads every several weeks, with the thought that most lifters don't intuitively know when they are overreaching and it's better to be safe than sorry in this regard. However, my current thoughts after conducting the study are that deloads may be better done reactively based on an individual's perceived fatigue state; at the very least,
I think that most lifters likely don't need to deload every 4 weeks (which lines up with data from the readiness-to-train questionnaire we gave participants at the midpoint and end of the study). Hopefully this study will spur further research on the topic to get better clarity for prescription. (Brad Schoenfeld)
|
Viloveckor och ”deload” har aldrig funkat för mig. Hur bra man än tror att det ska vara för en så slutar det med att jag tappar i styrka/uthållighet/motivation - speciellt i hårdare träningsperioder - när det ”ska” vara som mest ”nödvändigt” att vila.
Jag håller med ovanstående, behöver man ett break akut så funkar det bättre att dra ned på volymen men hålla intensiteten hög.
Men - problemet är kanske, paradoxalt nog, att en vecka inte är nog för att verkligen ge en nytändning.
Senaste åren har verkligen varit upp och ned för mig träningsmässigt, med längre perioder av nästan ingen träning alls följt av mer intensiva perioder då jag faktiskt kunnat göra vissa framsteg. Möjligt att det kan vara fördelaktigt att vila typ 3-4 veckor åt gången istället om man planerar för det och är medveten om att det faktiskt tar ett par månader att komma tillbaka - för att därefter kunna göra nya framsteg genom att surfa på framstegen man gör genom att man faktiskt ökar från en lägre nivå.
Det är SVÅRT att göra framsteg genom att bara harva på år ut och år in. Man kan ändra upplägg och fokus vilket kan medföra förbättringar på vissa sätt, men oftast tappar man i något annat där man väljer att inte fokusera för tillfället.