Tegenaria gigantea, större husspindel. Sveriges största spindel. En stor hanne (tror att hannarna här för ovanlighetens skull, när det kommer till spindlar, kan bli större än honorna) kan täcka en hel handflata med benen utsträckta. Ger mycket smärtsamma bett men är otroligt skygg. Räknas som världens snabbaste spindel. Har själv lyckats fånga en dock, med lillabrorsans hjälp och lite kvicka manövrar . Hade honom i ett terrarium som han snabbt fyllde med väv. En cool grej hände när jag släppte ner en fluga till honom. Han gjorde ett högt vertikalhopp och tog flugan i luften. Mean fucker. Och jävligt vidrig och stor. Man hittar dem i garage, tvättstugor, källare. Och tyvärr inne i hus också. Planterades in i USA för att ta kål på den aggresiva husspindeln, Tegenaria agrestis, som man har problem med i vissa delstater.
Closeup!
Usch!!! Hemma hos föräldrarna har vi alltid sådana varje år i klädkammaren / tvättstugan. De kan bli RIKTIGT stora och är snabba. Vi fångar dem i burkar ibland, brorsan och jag. Man kollar en extra gång innan man stoppar armen i jackan som hängt ett halvår i klädkammaren...
Usch!!! Hemma hos föräldrarna har vi alltid sådana varje år i klädkammaren / tvättstugan. De kan bli RIKTIGT stora och är snabba. Vi fångar dem i burkar ibland, brorsan och jag. Man kollar en extra gång innan man stoppar armen i jackan som hängt ett halvår i klädkammaren...
Ja, de är väl de värsta man stöter på i Sverige om man inte traskar runt i kärr eller stoppar huvudet i ett terrarie. De är inte helt lätta att fånga, men det vet ju du som gjort det. Världens snabbaste spindel, som sagt . Jag som aspirerande biolog har en pervers idé/fantasi om att avla (genmodifiera ) dessa gynnare till att bli riktigt stora jävlar, mer på kul. De har kort generationstid så det vore inte helt omöjligt... En sådan spindel stor som en fågelspindel eller större skulle vara ett jävla monster...
__________________ Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Brukar hitta en bamsing i månaden i badkaret.
Gillar dom , men det är något som ryser till i en när man fångar dem för att släppa ut.
Dottern gillar nämligen inte att duscha med dem..
Är det bara jag brukar jag bara skopa ut den på golvet.
Brukar hitta en bamsing i månaden i badkaret.
Gillar dom , men det är något som ryser till i en när man fångar dem för att släppa ut.
Dottern gillar nämligen inte att duscha med dem..
Är det bara jag brukar jag bara skopa ut den på golvet.
Låter som en traumatisk uppväxt!
Men bra att hon har kvar den naturliga instinkten att vara rädd för dessa läskiga kryp
Ser jag en spindel i lägenheten blir jag jätteglad, brukar låta dom leva eftersom de har ihjäl silverfiskar, tvestjärtar.
Jag försöker att bli likadan. För jag hatar alla småkryp men dock mest flygande till skillnad från dig. Så jag försöker se spindlar som små kompisar som äter och minimerar dessa.
Sen tycker jag dom ser lite obehagliga ut men våra små tycker jag är hanterbara med ovanstående i åtanke.
Dom där australienska som är som en medelstor katt skulle dock sannolikt få mig panikslagen.