Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-01-17, 08:17   #901
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
WHOs bedömning av riskerna.

https://cdn.who.int/media/docs/defau...on-jul2022.pdf

"Potential undesirable effects from long‐term use in the form of increased risk of type 2 diabetes, cardiovascular diseases, and mortality in adults, and from short‐term use during pregnancy"

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-17, 10:15   #902
skyffelmördarn
Registered User

skyffelmördarns avatar

Reg.datum: Dec 2019
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Eller inte

I detta avsnittet av Hälsoveckan och Gudiol diskuterar man samma kohort-studie fast det gäller cancer. Skrev till Jacob som skrev att det är samma punkter/slutsatser som gäller även för hjärt -kärlsjukdomar.

https://traningslara.se/sotningsmede...on-riskokning/

Till sist diskuterar vi återigen sötningsmedel. Den här gången är det dock en endaste observationsstudie som i veckorna fått lite rubriker. Dessa då resultatet visade på en korrelation mellan sötningsmedel och ökad risk för cancer.
Jacob har ju dock propagerat sjukt mycket för sötningsmedel och sagt att det är helt ofarligt i många år, jag tror han bara grävt ner sig om jag ska vara helt ärlig. Han känns som någon som väldigt sällan byter åsikter.
skyffelmördarn är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2023-01-17, 12:49   #903
TotteShaped4Life
Registered User

TotteShaped4Lifes avatar

Reg.datum: Jul 2016
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Jacob har ju dock propagerat sjukt mycket för sötningsmedel och sagt att det är helt ofarligt i många år, jag tror han bara grävt ner sig om jag ska vara helt ärlig. Han känns som någon som väldigt sällan byter åsikter.
Observationsstudier och det kanske finns fler som skrivit en del om sötningsmedel genom åren

https://www.styrkelabbet.se/tag/sotningsmedel/
Gammal 2023-01-17, 16:00   #904
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Eller så tittar du på det datan säger och i vilken typ av studier....
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-18, 15:22   #905
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Blir du starkare på något du inte tränat bara för att du har mer muskelmassa?

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36647320/

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2023-01-18, 23:27   #906
skyffelmördarn
Registered User

skyffelmördarns avatar

Intressant

https://twitter.com/GregNuckols/stat...28264223744000
Gammal 2023-01-18, 23:36   #907
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Jag tror ingen som vill bygga muskler tjänar på att enbart träna kondition i en och en halv månad i längden. Möjligen antyder den att de som tidigare hållit på med konditionsträning lättare bygger muskler om de byter träningsform.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2023-01-20, 16:55   #908
lördagsgrogg
Registered User

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag tror ingen som vill bygga muskler tjänar på att enbart träna kondition i en och en halv månad i längden. Möjligen antyder den att de som tidigare hållit på med konditionsträning lättare bygger muskler om de byter träningsform.
jag tror att många bygger sina egna platåer. Istället för att se det som ett tillfälle att fokusera på sina sämre muskler testar man konstiga saker för att bygga det man vill. Vilket aldrig fungerar.

Jag har haft tur och varit aktiv i många sporter. Och har märkt att man får så många motsatta direktiv i hur och vad man ska träna. I styrketräning fick det ett fokus för mig och jag tycker det är så underbart ofritt.

Jag har alltid sett ett rent linjärt förhållande till hur mycket jag äter och tränar till hur myckt jag växer. I den mån jag ibland hade platåer vilket jag har haft ibland så har det mestadels varit kosten. Jag som 95kg behövde överäta en smula för att gå till 105.

När jag nådde en platå kring 110 efter två år behövde jag träna lite annorlunda. Och det var mestadels psykiskt även om jag kunde uppleva det som fysiskt. Tre dagar rygg i tre månder var oerhört påfrestande. Efter det gjorde jag det samma med ben.

Gick ner fyra kg men upp efter ett år 15 kg. Och betydligt starkare även om styrka inte är vad jag strävat efter.

Jag kan rekommendera att träna rygg när du har sån fruktansävrd träninsvärk att du knappt kan röra dig. Kontakt är bara förnamnet.

Sen gör du det tre dagar i rad.

Nej jag var inte alls pladdrig eller oft... sry
lördagsgrogg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-21, 14:43   #909
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Kroppssammansättning hos tävlande kroppsbyggare.

https://journals.lww.com/nsca-jscr/A...rs__A.160.aspx

Excentriska repetitioner är mindre uttröttande än koncentriska.

https://journals.lww.com/nsca-jscr/A...tween.178.aspx

Effekter av Range of Motion på muskeltillväxt.

https://journals.lww.com/nsca-jscr/A...ew_of.182.aspx

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2023-01-22, 00:12   #910
Ett Orm
Silver lifter

Ett Orms avatar

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg

Effekter av Range of Motion på muskeltillväxt.

https://journals.lww.com/nsca-jscr/A...ew_of.182.aspx
Vet du om det jämfördes ROM med TuT i studierna? Annars är det ju rätt värdelöst om man faktiskt vill veta om det blir någon skillnad.
Gammal 2023-01-22, 08:33   #911
Kev88
Registered User

Kev88s avatar

Reg.datum: Jun 2016
Citat:
Även Layne Norton säger vad Jacob gör. Han gästade Andrew Hubermans podcast för ett tag sedan där bl.a. sötningsmedel togs upp, och summan av kardemumman är att det idag inte finns några kända hälsorisker med det.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-22, 10:00   #912
skyffelmördarn
Registered User

skyffelmördarns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Även Layne Norton säger vad Jacob gör. Han gästade Andrew Hubermans podcast för ett tag sedan där bl.a. sötningsmedel togs upp, och summan av kardemumman är att det idag inte finns några kända hälsorisker med det.
I grund och botten är det ju inget fel i att säga att något är helt ofarligt fram tills det inte är det längre eftersom det är det enklaste sättet att ha rätt på. Kommer det en studie imorgon som konstaterar att det är farligt kan man bara ändra åsikt då och säga "Ja men det här hade vi ingen aning om innan den här studien" , men jag tycker inte heller att det är något fel i att säga att vi kanske inte riktigt vet.

Just Layne Nortons lista på saker han ändrat sig över genom åren är ju ganska gedigen och han har heller inga problem med att prata öppet om det.

Det verkar ju som att sötningsmedel är lite under utredning just nu och då kanske man borde säga det istället, allt pekar på att det är säkert men det utreds just nu.

Senast redigerad av skyffelmördarn den 2023-01-22 klockan 10:03.
Gammal 2023-01-22, 10:33   #913
Rikard Jansson
Coach

Rikard Janssons avatar

Reg.datum: Oct 2010
Problemet med t.ex. Layne Norton är att han alltid varit så fruktansvärt jävla kaxig om t.ex. IIFYM trots (rättmätiga) mothugg från folk som förklarat att det nog inte är så vettigt. Att han efter många år sedan går med på att ändra sig försöker han sedan få det till att det talar positivt om hans karaktär, när han hela tiden varit en stönig jävla idiot.
Gammal 2023-01-22, 11:19   #914
skyffelmördarn
Registered User

skyffelmördarns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Problemet med t.ex. Layne Norton är att han alltid varit så fruktansvärt jävla kaxig om t.ex. IIFYM trots (rättmätiga) mothugg från folk som förklarat att det nog inte är så vettigt. Att han efter många år sedan går med på att ändra sig försöker han sedan få det till att det talar positivt om hans karaktär, när han hela tiden varit en stönig jävla idiot.
Han är en sån person som säger på en arbetsintervju att hans sämsta egenskap är att han "jobbar för mycket" eller "aldrig ger upp". Otroligt svårt för att säga något direkt negativt om sig själv, och tar sig själv på alldeles för stort allvar.

Man kan ju tycka att folk borde lärt sig i den här branschen att ge det tillräckligt med tid så kommer det visa sig att du haft fel.
Gammal 2023-01-22, 14:32   #915
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Näringsämnen som förbättrar prestationsförmågan.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/sms.14307

Angående PM-rådgivning!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:50.