Citat:
Ursprungligen postat av dluddeckens
Gäller detta beslutet lika länge som de gångerna du valt att sluta hänga på kolozzeum? 
|
Jag började dejta igen i februari.
Dejtingen återupptogs en dag när jag satt hemma i min lägenhet och hade skittråkigt. Om jag räknar rätt hade jag vid denna tidpunkt haft total, självpålagd torka i tre hela månader. Under hela denna tid hade min enda fysiska kontakt bestått i att jag en lördagnatt fått en kram av en dansk killkompis som jag sprang på på krogen. Coronanoja och frånvaro av släkt och nära vänner hade fått mig att inte ens nudda någon.
Jag hade heller inte märkt minsta lilla attraktion mellan mig själv och någon av de människor jag träffade i mitt dagliga liv. Eventuell personkemi hade varit strikt vänskaplig. Så det fanns ingen i min bekantskapskrets som jag kunde lägga in en stöt på.
Under den omnämnda dagen jobbade jag hemifrån, med mitt kundtjänstjobb. Det var en väldig lugn dag, med uppemot en timmes dödtid mellan samtalen. Vanligtvis försökte jag fylla sådan dödtid med nyttiga saker såsom att plugga lettiska eller läsa på om jobbet i de artiklar i har tillgängliga, eller i mina egna anteckningar i ämnet. Men efter några timmar blir det svårt att hålla uppe disciplinen att göra så.
Det finns knappt något roligare än att hitta en riktigt kul person att flörta med på internet, och se senaste dagarna hade jag saknat fenomenet extra mycket. Och rätt var det var, en bit in på eftermiddagen den här slöa, tråkiga hemmajobbsdagen, gjorde jag slag i saken, laddade ner Tinder igen, och började svepa som besatt.
Det tog inte många minuter förrän jag hade matchat med en litauisk åttapoängare. ”Jag gillar din hund”, öppnade jag med. ”Jaså, var det hunden som fångade din uppmärksamhet? I normala fall brukar det vara mina tuttar som lockar killar”, svarade hon.
Sådär fortsatte vi fram och tillbaka, i timmar. Och det var utan tvekan det roligaste jag haft på veckor, om inte månader. Jag överdriver inte; jag måste vara kemiskt beroende av det där nätflörtandet, för de kemiska reaktionerna som skedde i min hjärna den eftermiddagen måste ha liknat de hos en knarkare som hoppar tillbaka på sin favoritdrog efter ett långt uppehåll.
Det blev bara en dejt med den där tjejen, sedan ghostade hon mig. Men från den dagen har jag dejtat som satan. Har knappt några vänner här, för all tid jag avsätter åt socialt umgänge går till Tinderdejter (man kan ifrågasätta hälsosamheten i det). Och även om jag än så länge inte lyckats återskapa den rena lyckan jag kände under den där februaridagen, så har jag mycket trevligt.
Den uppenbara frågan, då: hur skiljer sig lettiska kvinnor från svenska? Och ärligt talat, jag kan inte komma på någon skillnad. De ser lite annorlunda ut; högre kindben, mindre käkben, ljusare ögon som ofta ser lite asiatiska ut, och en speciell näsform. Åh, och de är nästan aldrig tjocka. Personligen tycker jag att de i snitt är lite snyggare än svenskor.
Däremot påstår lettiskorna själva att det är skillnad på lettiska och utländska män. De lettiska har attityden — säger lettiskorna— att de inte behöver behandla kvinnor bra, för om de blir av med en kvinna kan de alltid hitta en ny.
Tydligen ska den attityden ha att göra med att det finns många fler kvinnor än män Lettland, vilket i sin tur ska ha att göra med att det dog så många lettiska män under andra världskriget (vilket jag tycker låter konstigt, det var ju jättelänge sedan).