Visa resultat för omröstning: Kommer du vaccinera dig?
|
Ja
|

|
11 |
23.40% |
Nej
|

|
27 |
57.45% |
Vet ej
|

|
9 |
19.15% |
2021-01-19, 04:02
|
|
Lagom
Reg.datum: Sep 2006
|
Demoniseringen av folk som är skeptiska till den nya typen av vaccin har ju börjat ta fart. Konceptet är det gamla vanliga att klumpa ihop vanliga skeptiska personer med de mest hjärndöda kosnpirations-folket.
|
|
|
2021-01-19, 04:05
|
|
Lagom
Reg.datum: Sep 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt
Jobbar också inom vården, och diskussionen är ju svår att undvika i fikarummet. Det är många som velar och frågar alla andra hur de tänker. Tycker det är bra att det lyfts på arbetsplatsen då både coronan och vaccinet är en stor orosfaktor för många. Sen måste alla ta ett ansvar i att hålla en god stämning när det diskuteras. Kev88 verkar mest se fram emot att få göra folk arga, inte en superfin inställning till sina kollegor.
Jag kommer självklart att vaccinera mig. Vaccinet har testats utförligt och visst, det verkar förekomma enstaka biverkningar men barn kan spontandö av NSAID och det är ingen som tycker det känns så farligt just för att det är så ovanligt. Och ffa - biverkningar smittar inte! Är gärna stel i ansiktet i några veckor om jag får gå på bio igen.
|
Skulle väl vara mer intressant om du blev allergiskt mot vete och soja. Hur stor är chansen? Den är inte 0%.
|
|
|
2021-01-19, 09:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2016
|
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt
Kev88 verkar mest se fram emot att få göra folk arga, inte en superfin inställning till sina kollegor.
|
Det gör jag inte, läste du inte vad jag skrev? Det är just de äldre kvinnliga kollegorna som just nu håller på att skapa en infekterad stämning på arbetsplatsen, vilket de är duktiga på att göra gällande nästan allt.
|
|
|
2021-01-19, 12:03
|
|
Maaaaaaat!
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88
Det gör jag inte, läste du inte vad jag skrev? Det är just de äldre kvinnliga kollegorna som just nu håller på att skapa en infekterad stämning på arbetsplatsen, vilket de är duktiga på att göra gällande nästan allt.
|
Kanske för att du öppet riskerar de ni ska vårda och ta hand om? En gissning sådär.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
|
|
|
|
2021-01-19, 12:05
|
|
Maaaaaaat!
|
Citat:
Ursprungligen postat av KaffeMedDropp
Tänker inte agera försöksperson så nej, jag kommer inte vaccinera mig.
|
Försöksperson? Du menar att de miljontals som vaccinerats eller de 60 000 som var med i fas3 inte räknas?
"Ingen"
|
|
|
|
2021-01-19, 12:06
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Kanske för att du öppet riskerar de ni ska vårda och ta hand om? En gissning sådär.
|
Pfizer och Modernas har väll ett 95% skydd mot allvarlig covid infektion och man kan väll fortfarande smitta trots att man har tagit vaccinet? Våra brukare är f.ö. inte i någon riskgrupp. Hade jag arbetat med sjuka och äldre så hade det varit en annan femma.
Senast redigerad av Kev88 den 2021-01-19 klockan 12:09.
|
|
|
2021-01-19, 12:33
|
|
Three apples high and rising
Reg.datum: Jan 2003
|
Citat:
Försöksperson? Du menar att de miljontals som vaccinerats eller de 60 000 som var med i fas3 inte räknas?
|
Tror han tänker på de noll personer som genomgått en långtidsstudie. Det rör sig om nödgodkända mediciner som ännu inte har fullständig testning.
|
2021-01-19, 12:47
|
|
Lyfter tunga pixlar
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Wain
Tror han tänker på de noll personer som genomgått en långtidsstudie. Det rör sig om nödgodkända mediciner som ännu inte har fullständig testning.
|
Ni som inte vill ta det pga att långtidsstudier saknas: Hur länge tycker ni att vaccinet borde testas innan ni skulle vilja ta det? 3 år? 5 år? 10 år? Längre än så?
|
|
|
2021-01-19, 12:54
|
|
Maaaaaaat!
|
Citat:
Pfizer och Modernas har väll ett 95% skydd mot allvarlig covid infektion och man kan väll fortfarande smitta trots att man har tagit vaccinet? Våra brukare är f.ö. inte i någon riskgrupp. Hade jag arbetat med sjuka och äldre så hade det varit en annan femma.
|
I Israel minskar spridningen snabbt redan nu som jag förstått det och preliminära siffror visar på minskad Asymptomatisk smitta. Däremot gillar antivaxxare att dra FHMs svar att man fortsatt kan smittas till sin spets.
Dvs vad vi vet så bör smittspridningen också minska men det är inte validerat.
Citat:
Ursprungligen postat av Wain
|
Vilket vaccin på senare år har efter 9 månader och miljontals vaccinerade inte visat sina effekter? Vilket vaccin har man någonsin missat att det har fatala effekter som uppdagas år senare? Pandemrix eller hur det stavas hade en normalstor/stor fas3 om 6000 pers. Här har det varit 60 000 - Också dubbelt så lång tid som Pandemrix.
Edit: De har börjat med tester på barn, det säger ju en del om hur säkert de uppfattar det.
"Ingen"
|
|
|
|
2021-01-19, 13:28
|
|
Registered User
|
Citat:
I Israel minskar spridningen snabbt redan nu som jag förstått det och preliminära siffror visar på minskad Asymptomatisk smitta. Däremot gillar antivaxxare att dra FHMs svar att man fortsatt kan smittas till sin spets.
Dvs vad vi vet så bör smittspridningen också minska men det är inte validerat.
|
Det låter ju bra, hoppas att det stämmer! Jag är ingen "antivaxxare", tvärtom faktiskt, men kan du klandra oss som inte vill ta det innan det finns långtidsstudier?
Senast redigerad av Kev88 den 2021-01-19 klockan 13:31.
|
|
|
2021-01-19, 14:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2019
|
Mitt fruntimmer kommer få vaccin om någon dag, troligtvis är det Pfizers. Ska rapportera här om hon plötsligt börjar radiostyras av Bill Gates.
|
|
|
2021-01-19, 14:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner
Ni som inte vill ta det pga att långtidsstudier saknas: Hur länge tycker ni att vaccinet borde testas innan ni skulle vilja ta det? 3 år? 5 år? 10 år? Längre än så?
|
Ett par år känns rimligt.
|
|
|
2021-01-19, 14:47
|
|
Lyfter tunga pixlar
|
Citat:
I Israel minskar spridningen snabbt redan nu som jag förstått det och preliminära siffror visar på minskad Asymptomatisk smitta.
|
Var hittar du att smittan minskar snabbt i Israel??
Enligt OurWorldInData så har det minskat lite där sista dagen, men det har minskat mer i Sverige:
https://ourworldindata.org/coronavir...ickerSort=desc
|
|
|
2021-01-19, 14:51
|
|
Maaaaaaat!
|
Citat:
Det låter ju bra, hoppas att det stämmer! Jag är ingen "antivaxxare", tvärtom faktiskt, men kan du klandra oss som inte vill ta det innan det finns långtidsstudier?
|
Vilket vaccin har behövt långtidsstudier? Jag förstår en önskan om den men hittar inte fakta som stödjer rädslan.
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie
Ett par år känns rimligt.
|
Vilket vaccin har vid så stor mängd vaccinerade visat på något efter flera år? mRNA är också i ropet för dess säkerhet.
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner
|
Jag citerade tyvärr endast en medkommentatör som jag diskuterat med som alltid haft på fötterna. Återkommer!
Gissningsvis en kommentar efter dippen 15e januari då det rasade fort.
"Ingen"
|
Senast redigerad av Dreas den 2021-01-19 klockan 14:54.
|
|
|
2021-01-19, 15:01
|
|
Lyfter tunga pixlar
|
Citat:
Vilket vaccin har vid så stor mängd vaccinerade visat på något efter flera år? mRNA är också i ropet för dess säkerhet.
|
Samtidigt skall man komma ihåg att detta är de första mRNA vaccin som används på människor. Så nog finns det fog för att vara lite extra försiktig. Som tidigare nämnts i tråden så har ju risken för autoimmuna motreaktioner varit den största farhågan vid dessa typer av vaccin. Sedan är det väl oklart hur lång tid efter vaccinationstillfället man bör oroa sig över den typen av biverkning.
Astras vaccin som också tagits fram i rekordfart använder en mer tradition verkningsmetod, så där kan man ju jämföra med tidigare vaccin av liknande typ.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:13.
|

|