Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-05, 17:51   #35971
xan
Registered User

xans avatar

Reg.datum: Feb 2017
Är det bara jag som enbart behöver dricka 1 standardglas vatten om dagen för att inte vara törstig nu när det är kallt? Jag får ju i mig mer i maten också, men tror inte det blir mer än 4-5 dl per dag. Låter lite väl lite, men om kroppen inte klagar så?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-05, 19:51   #35972
Bob90
?

Bob90s avatar

Reg.datum: Apr 2016
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Är det bara jag som enbart behöver dricka 1 standardglas vatten om dagen för att inte vara törstig nu när det är kallt? Jag får ju i mig mer i maten också, men tror inte det blir mer än 4-5 dl per dag. Låter lite väl lite, men om kroppen inte klagar så?
I normalt klimat så tycker jag man som frisk och ung eller medelålders kan lita på kroppen. I varmt klimat eller om man är väldigt ung eller gammal så är kroppens signaler inte alltid helt tillförlitliga.
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-05, 19:53   #35973
xan
Registered User

xans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
I normalt klimat så tycker jag man som frisk och ung eller medelålders kan lita på kroppen. I varmt klimat eller om man är väldigt ung eller gammal så är kroppens signaler inte alltid helt tillförlitliga.
Varför inte? Vore märkligt om kroppen inte kan anpassa sig efter värme. Speciellt med tanke på att vår art ursprungligen är från Afrika.
Gammal 2018-11-05, 19:56   #35974
Bob90
?

Bob90s avatar

Reg.datum: Apr 2016
Citat:
Varför inte? Vore märkligt om kroppen inte kan anpassa sig efter värme. Speciellt med tanke på att vår art ursprungligen är från Afrika.
Ska man vara sådär "vi var ursprungligen" så "ska" vi ju egentligen inte bli mycket äldre än typ 30-35 år :p
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-05, 19:59   #35975
xan
Registered User

xans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Ska man vara sådär "vi var ursprungligen" så "ska" vi ju egentligen inte bli mycket äldre än typ 30-35 år :p
Vi har ju alltid haft generna att bli gamla, men naturen är hård. Svält, infektioner, sjukdomar, fiender osv. Så är det ju fortfarande i fattiga länder, många dör innan de blir gamla.

Senast redigerad av xan den 2018-11-05 klockan 20:00.
Gammal 2018-11-05, 20:39   #35976
Bärsärk

Reg.datum: Apr 2015
Citat:
Afrika var ju inte direkt Afrika på den tiden dock.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-05, 20:41   #35977
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
Fast är vi från Afrika? Har för mig att vi har ett par olika utgångspunkter.
Gammal 2018-11-05, 20:45   #35978
Bärsärk

Reg.datum: Apr 2015
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
https://en.wikipedia.org/wiki/Pangaea

Senast redigerad av Bärsärk den 2018-11-05 klockan 20:46.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-05, 20:48   #35979
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
Yea 200+ miljoner år sen kanske inte är så intressant för detta.
Gammal 2018-11-05, 21:08   #35980
blåvitt
Aspirerande apa

Reg.datum: Nov 2015
Hört att 27 grader ska vara bäst för människan att fungera i men det är ju även då SMHI börjar gå ut med värmevarningar för att de dagliga dödsfallen ökar med 10%... temperaturkänslighet har väl mer att göra med ett balanserat värmeutbyte, lättare att att bli överhettad i 35 grader med hög luftfuktighet än med torr luft t.ex.

Citat:
Såvitt jag har förstått det så är Homo Sapiens gemensamma ursprung i Afrika, men att övergången till Homo Sapiens Sapiens och den moderna anatomin skett över olika geofrafiska förflyttningar som inte nödvändigtvis är gemensamma. Vi européer har ju ett uns neanderthalare i oss, en underart som utvecklades nånstans i eurasien, men även dessa kom ursprungligen från Homo Sapiens. Egentligen heter ju arten Homo Sapiens Neanderthalensis, och är en systergren till allas vår gemensamma art Homo Sapiens Sapiens, som båda härstammar från den ca 300 000 år gamla afrikanske moderarten Homo Sapiens.
Tidigaste spåren av Homo Sapiens förfäder, Australopithecus, som är den tidigaste varianten av "människa" är också i Afrika och alla arkaiska människotypers vandringar verkar ha utgått därifrån.

Senast redigerad av blåvitt den 2018-11-05 klockan 21:12.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-06, 08:17   #35981
Kif
Registered User

Reg.datum: Jul 2017
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Tidigaste spåren av Homo Sapiens förfäder, Australopithecus, som är den tidigaste varianten av "människa" är också i Afrika och alla arkaiska människotypers vandringar verkar ha utgått därifrån.
Det verkar inte vara helt säkert, däremot är "bevisen" något svaga för alternativen.

https://www.forskning.se/2017/08/31/...kans-ursprung/
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-06, 17:29   #35982
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
Fundera på det här med karoshi - att jobba ihjäl sig, eller en del som spelar utan att sova tills de dör. Hur är det möjligt förstår jag inte. Vad händer i kroppen? Det känns som det måste vara i kombination med massor av koffein eller kanske alkohol.

Jag tänker mig att man blir så sjukligt trött långt innan man dör att man väljer att inte arbeta eller spela. I japan ex där karoshi är vanligt så verkar det som japanerna tar ut mindre ledigt än de har rätt till. Har svårt att tro att de tvingas till övertid nu när det är sånt omdebatterat ämne där.

Sen har väl folk genom tiderna, speciellt bönder i Sverige, arbetat länge utan sömn utan att för den delen gå och dö. Det måste vara någon form av stress i kroppen i samband med inaktivitet eller liknande tänker jag.

Senast redigerad av shut teh face den 2018-11-06 klockan 17:30.
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-06, 17:36   #35983
Nattljus
Ljuset i mörkret

Nattljuss avatar

Reg.datum: Oct 2008
Obehandlad utmattningsdepression kanske leder till döden?
Gammal 2018-11-06, 17:37   #35984
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Citat:
Det är inte supervarmt överallt i Afrika hela tiden. Gissningsvis undviker afrikaner att vara ute i skållande sol långa stunder, kan tänka mig att ursprungsbefolkningar ligger och vilar en stund mitt på dagen, liksom folk gör runt Medelhavet. Öknar är ökända för att bli riktigt kalla på nätterna.

Om man kikar på djurvärlden så har bergsgorillor har tjock päls delvis för att det kan bli kallt där uppe i bergen i Kongo. Höns, som ju kommer från Sydostasien, riskerar att bli överhettade under svenska sommardagar. När jag var på Sulawesi (Indonesien) hade de två orangutanger i fångenskap, jag fick förklarat för mig att det egentligen var för varmt för dem där, och att på Borneo (också Indonesien) där de kom ifrån var det svalare.

Min poäng med denna något spretiga utläggning är att en art inte behöver tåla värme jättebra bara för att den kommer ifrån en varm kontinent.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-06, 17:41   #35985
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa

ChuckTestas avatar

Reg.datum: Sep 2011
Citat:
Vad menar du? Vi är fysiologiskt byggda för att kunna anpassa oss efter temperatur, mycket bättre än andra djur.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:00.