2017-12-23, 18:07
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi
i dag verkar folk tycka att denna betongbrutalism
|
Hur många är det som faktiskt vill bo i sådana hus?
|
|
|
2017-12-23, 18:15
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
|
Vet inte faktiskt, många har växt upp så och bara ser de som hemma. I Paris skulle man försöka bli av med förortsproblem genom att spränga betongkomplex, fick effekten att folk stod och grät när de såg sina hem bli pulver. Sergels Torg är väl ett annat exempel där vissa vill göra det till ett lummigt trevligt torg likt Kungsan medan andra tycker plattan är jättesnygg och måste bevaras...kanske pga av de sammankomster som hålls där ibland...?
Som ideal har jag svårt att tro att någon gillar det...
|
|
|
2017-12-23, 18:29
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av kaer
Nu vet jag inte exakt vilka byggnader det är du har med.
Men miljonprogrammen och den arkitektur som brukar förknippas med dem är ju i ifrån framförallt ifrån 50, 60, 70-talet och har väldigt lite med dagens invandrings att göra från början.
Eller tror du på allvar att man förberedde för senaste årtiondets invandring 50 år i förväg?
|
Njä. Någon koppling mellan invandring och den fula arkitekturen gör jag inte. Men man undrar hur det är ställt i hjärnkontoret hos politiker som bestämmer om detta. Det har ju gnällts på hur fult det är ute i invandrarförorterna i många år och då börjar man bygga lika fult på alla andra ställen. Helt ofattbart.
Husen jag länkar till ska för övrigt vara nybyggen även om man kan tro att det är från Sovjetunionen.
Pris för skiten får de också: https://www.hd.se/2016-12-13/nya-hog...dsbyggnadspris
|
|
2017-12-23, 18:31
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Citat:
|
Vad folket tycker och vad politikerna tycker är helt olika saker.
http://www.arkitekturupproret.se/201...ativt-forslag/
|
|
2017-12-23, 19:26
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi
Vet inte faktiskt, många har växt upp så och bara ser de som hemma. I Paris skulle man försöka bli av med förortsproblem genom att spränga betongkomplex, fick effekten att folk stod och grät när de såg sina hem bli pulver. Sergels Torg är väl ett annat exempel där vissa vill göra det till ett lummigt trevligt torg likt Kungsan medan andra tycker plattan är jättesnygg och måste bevaras...kanske pga av de sammankomster som hålls där ibland...?
Som ideal har jag svårt att tro att någon gillar det...
|
Det är ett intressant perspektiv som jag inte tänkt på innan. Kanske ett slags arkitekturens Stockhomssyndrom?
Jag är själv uppvuxen i en av landets äldsta städer, om inte den äldsta, och jag ser numera hur den postmodernistiska arkitekturen invandrar. Även om det är nedtonad och finare så är det ändå sår i ögonen.
Var många arkitekter själva lever att bo är också intressant. Jag tror det var just anrkitektupproret som Baskagge länkade till, där det jämförts byggnadsbilder av arkitekter och byggnader de själva bor i. Diskrepansen var enorm. Det var i jämförelse som att bo i ett fint hus i Ljugarn och samtidigt designa framtidens förorter.
För egen del ser jag dagens arkitektur som att det sätts skändade lik på piedestal. Och det är i mitt tycke en allt för välvillig jämförelse. Verkligheten är mycket värre.
Senast redigerad av Yes den 2017-12-23 klockan 19:27.
|
|
|
2017-12-24, 20:41
|
|
|
å nej, måste man komma på en ny text igen
Reg.datum: Oct 2007
|
Lite politik inblandat tycker jag nog i detta.
Som vanligt diskussion om religion och annat krafs på nätet. Muslimska apologeter flockas.
Allt negativt med muslimska länder har givetvis inget att göra med islam i sig, utan bara dåliga seder.
Ställde en enkel fråga, "Hur är det med homosexuella inom islam?".
"Alla de stora religionerna är emot homosexuella handlingar så kör ej de kortet."
Så är det. Man ursäktar handlingarna inom islam med att det finns gånger då andra personer har gjort sånt.
|
|
|
2017-12-25, 02:42
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay
Lite politik inblandat tycker jag nog i detta.
Som vanligt diskussion om religion och annat krafs på nätet. Muslimska apologeter flockas.
Allt negativt med muslimska länder har givetvis inget att göra med islam i sig, utan bara dåliga seder.
Ställde en enkel fråga, "Hur är det med homosexuella inom islam?".
"Alla de stora religionerna är emot homosexuella handlingar så kör ej de kortet."
Så är det. Man ursäktar handlingarna inom islam med att det finns gånger då andra personer har gjort sånt.
|
Det gör man oberoende av vilken religion man tillhör.
|
|
|
2017-12-25, 10:50
|
|
|
|
Möjligtvis, men mönstret är extra tydligt inom islam vad jag har märkt. Undvika att svara på frågor, rättfärdiga det med andra situationer och att alla andra är okunniga bara.
|
|
|
2017-12-25, 10:58
|
|
|
?
Reg.datum: Apr 2016
|
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay
Möjligtvis, men mönstret är extra tydligt inom islam vad jag har märkt. Undvika att svara på frågor, rättfärdiga det med andra situationer och att alla andra är okunniga bara.
|
Jag undrar dock om det är extra tydligt i islam eller om det egentligen är så att media och dylikt fångar upp det i större utsträckning eftersom det säljer bättre än tex kristendom?
Jag har dock fått intryck av att koranen är svårare att läsa/tolka. Den har väl inte ändrats sen den skrevs, jämfört med bibeln, så typ lite knepiga grejer som "Folk som jobbar på söndagar ska stenas på torget" och dylikt finns kvar. Så då måste läsaren göra egna tolkningar om vad som är rimligt i dagens samhälle?
Och då finns det ju större chans att "lågintellektuella" tolkar fel och får för sig konstiga saker?
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
|
Citat:
Bob, jag vill ligga med dig.
|
|
|
|
2017-12-25, 11:10
|
|
|
|
Vem bestämmer vad som är fel och inte? "De är inte riktiga muslimer."
Nehe, de kan trots det rättfärdiga allt de gör genom koranen.
Oavsett så är det en bok som är kasst skriven. Religion är lite av en påtvingad mentalsjukdom. Skulle inget barn bli uppfostrat med religion så skulle det vara borta från jorden inom en generation.
|
|
|
2017-12-25, 15:20
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90
Jag undrar dock om det är extra tydligt i islam eller om det egentligen är så att media och dylikt fångar upp det i större utsträckning eftersom det säljer bättre än tex kristendom?
Jag har dock fått intryck av att koranen är svårare att läsa/tolka. Den har väl inte ändrats sen den skrevs, jämfört med bibeln, så typ lite knepiga grejer som "Folk som jobbar på söndagar ska stenas på torget" och dylikt finns kvar. Så då måste läsaren göra egna tolkningar om vad som är rimligt i dagens samhälle?
Och då finns det ju större chans att "lågintellektuella" tolkar fel och får för sig konstiga saker?
|
Det är det som är problemet, det finns inget utrymme för tolkningar. Eftersom det är guds ord direkt nedskrivna så finns det inte samma utrymme för tolkningar som inom t.ex. kristendomen där texterna är nedskrivna i efterhand av tredjepart. Koranen är perfekt och precis hur gud menat det.
|
|
|
2017-12-25, 15:23
|
|
|
Biggus Dickus
Reg.datum: Nov 2016
|
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS
Det är det som är problemet, det finns inget utrymme för tolkningar. Eftersom det är guds ord direkt nedskrivna så finns det inte samma utrymme för tolkningar som inom t.ex. kristendomen där texterna är nedskrivna i efterhand av tredjepart. Koranen är perfekt och precis hur gud menat det.
|
Den ortodoxa kristendoms traditioner och tolkningar går däremot i ett rakt led från Jesus Kristus. Det är moderna protestanter som tenderar att tolka Bibeln efter eget huvud.
|
|
|
|
2017-12-25, 15:42
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon
Den ortodoxa kristendoms traditioner och tolkningar går däremot i ett rakt led från Jesus Kristus. Det är moderna protestanter som tenderar att tolka Bibeln efter eget huvud.
|
Skillnaden är nog mer att patriarkerna har möjlighet att rikta hur det ska tolkas medan koranen inte är menad att tolkas öht.
|
|
|
2017-12-25, 17:09
|
|
|
Biggus Dickus
Reg.datum: Nov 2016
|
Citat:
Skillnaden är nog mer att patriarkerna har möjlighet att rikta hur det ska tolkas medan koranen inte är menad att tolkas öht.
|
Nu är jag oerhört dåligt insatt i koranen och islam, men jag skulle gissa på att den kan tolkas på olika sätt då det finns flertalet olika inriktningar inom islam. Att islamska nationer har varit betydligt mer moderata i sin tro innan radikaliseringen av Mellanöstern hintar också om det.
Med det sagt så försöker jag inte förminska islams oerhört destruktiva historia och hur intoleranta och våldsamma muslimer ofta har varit gentemot andra religiösa grupperingar. Även Mohammed ska ha varit riktigt rå och våldsam så det kan nog ligga något i att islam har en tendens att spåra ur mer än andra religioner då deras förebild på egen hand mer än lever upp till nidbilden av religionen.
|
|
|
|
2017-12-25, 17:11
|
|
|
?
Reg.datum: Apr 2016
|
Citat:
|
Alltså, alla som läser koranen kommer ju göra sin egen tolkning av den. Så det är såklart det finns ett oerhört utrymme för tolkning?
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
|
Citat:
Bob, jag vill ligga med dig.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:44.
|

|