Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-24, 20:08   #226
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!

Sparven från Minsks avatar

Reg.datum: Nov 2007
Idrottaren har det yttersta ansvaret. Hon skulle ha dubbelkollat tuben.
Vem fan köper en salva i Italien utan att kolla 2 ggr vad som är i den?
På den nivån som hon är skulle jag kolla precis allt som passerade mina läppar för att vara på säkra sidan.

Nu hade hon en anabol steorid i sin kropp. Spelar ingen roll hur den kom dit, den ska inte vara där. Hon får ta sitt straff och sluta bitcha om det.

Edit: Hade gärna sett ett flerårigt straff!
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-24, 20:45   #227
svenbanan
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Så illa är tack och lov inte ens norska regelverket. Men det där med ansvarsfördelningen. De har ändrat nyligen, men tidigare var det läkaren som bar huvudansvaret i Norge.

I tillegg nevner han de nye utøverkontraktene, som tydeliggjør utøverens objektive ansvar.
Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar med det fetade. Menar du att de 2016 hade nån form av reglemente i norge där det specificerades hur man som aktiv ska bära sig åt för att säkerställa att man inte får i sig otillåtna substanser, och där det angavs att man som aktiv ska fråga läkaren? Dvs det stod inget om att man skulle kolla själv i innhållsförteckningar och svarta listor etc?

Det låter väldigt mysko isåfall. Finns det nån slags länk till detta gamla reglemente eller hur vet du detta?

Jag tycker inte mig ha hört något om att de norska aktiva varit missnöjda med direktiven de fått från sitt förbund, vilket de borde vara om de fått såpass dåliga råd...

Att de aktiva själva har det yttersta ansvaret har väl varit allmänt känt ungefär hur länge som helst? Johaug själv har väl tom själv berättat om hur hon alltid dubbelkollar och trippelkollar allting, vilket ju vore konstigt om man tror man inte behöver?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-24, 20:55   #228
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
På den nivån som hon är skulle jag kolla precis allt som passerade mina läppar för att vara på säkra sidan.

Nu hade hon en anabol steorid i sin kropp. Spelar ingen roll hur den kom dit, den ska inte vara där. Hon får ta sitt straff och sluta bitcha om det.

Citat:
I augusti brände hon läpparna under höghöjdsträning i Italien och fick den läkande salvan Trofodermin, som innehåller clostebol.
Tråkigt att falla på en sårsalva. När de svenska friidrottarna åker till Kenya och inte är anträffbara under långa perioder och är inte på plats när kontrollanterna kommer på besök.

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-24, 20:59   #229
svenbanan
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg

Jag tror inte det fetade stämmer. De flesta tror nog att "jag skulle minnsan ha gjort allting helt rätt". Men i realiteten tror jag inte dessa elitskidåkare klarar av att ha den sortens järnkoll på allt, varenda dag, året runt, i flera decenier.

Ibland gör man nåt misstag eller glömmer bort nånting, eller orkar inte riktigt. Ifall man då har otur och har sin "dåliga dag" då man är hos en ny massör som råkar ha en kräm som innehåller nåt som nyligen hamnat på svarta listan så kanske man kan få i sig några milligram av nåt otillåtet. Har man lite mindre otur så glömde man bara att kolla innehållsförtecknigen på den nya häsokostjuicen, fast den innehöll inget otillåtet.

Med det sagt så är det såklart fortfarande Johaugs ansvar (och läkarens fel) att det gick som det gick. Hon förtjänar såklart dessa arton månader. Mängden slarv och klantigheter som verkar ha krävts för att sätta henne i denna soppa är helt sanslös...

Ifall hon skulle vara förtjänt av ett flerårigt straff så tycker jag straffskalorna borde skärpas, vilket inte är helt fel. Men att någon som "brustit i aktsamhet", inte försökt fuska och inte fått orättvisa fördelar under flera år ska få ungefär lika långt straff som någon som tryckt i sig steroidsprutor "på riktigt"... Det låter bara konstigt i mina öron.

Ifall man tycker hon skulle ha ett längre straff för att man inte tror på hennes förklaringar, och tror att hon faktiskt försökt fuska, så är det ju en lite annan fråga...

Senast redigerad av svenbanan den 2017-08-24 klockan 21:02.
Gammal 2017-08-24, 21:00   #230
svenbanan
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Tråkigt att falla på en sårsalva. När de svenska friidrottarna åker till Kenya och inte är anträffbara under långa perioder och är inte på plats när kontrollanterna kommer på besök.
Vilka svenskar gäller detta? Man blir väl avstängd för detta också, eller?
Gammal 2017-08-24, 21:06   #231
Agitator
Den rättmätige

Agitators avatar

Reg.datum: Mar 2014
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Jag tror mer på att läkaren köper en tub då och då lite överallt för att kunna presentera en tub när detta väl händer.

Menar, så svårt är det inte att planera in lite småköp av salvor för ursäktandes skull.

Hade ju varit intressant att få tillgång till utdrag av några års saldon från den läkaren och bolaget som står på kvittona. Se hur ofta saker köpts och hur rimligt det är

Menar, folk springer omkring med löspenisar och folks kiss i påsar för att klara av dopingkontrollanter. Detta känns ännu lättare att ha till hands när man behöver ett sånt här upplägg.
Coverup story som är planerad varje månad med inköp. Så långdraget är det inte att föreställa sig detta som alternativ.

Oavsett vad så bör hon ta sitt straff och vara glad att hon inte är avstängd för livstid. Vilket doping borde medföra.

Sluta gråt ut i media och ta ditt straff istället.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-24, 21:21   #232
svenbanan
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Coverup story som är planerad varje månad med inköp. Så långdraget är det inte att föreställa sig detta som alternativ.

Jo, det är ett långsökt alternativ. Inte helt omöjligt såklart. Men det känns som att det borde trillat in lite fler indicer som pekar på att detta stämmer.

Oavsett vad så bör hon ta sitt straff och vara glad att hon inte är avstängd för livstid. Vilket doping borde medföra.

Fast om det gått till så som Johaug sagt, så är det ju rimligt att hon inte får samma straff som någon som faktiskt fuskat medvetet och fått fördelar.
Nu har man ju också trott på hennes version...

Sluta gråt ut i media och ta ditt straff istället.
Hon borde helt klart sluta lipa på presskonferenser och mer eller mindre hålla käft. Hon är sjukt irriterande.

Straffet blir hon nog så illa tvungen att tugga i sig...
Gammal 2017-08-25, 01:25   #233
Agitator
Den rättmätige

Agitators avatar

Reg.datum: Mar 2014
Förr så hatade svenskarna Arne Ljungqvist.

Bra avsnitt att lyssna på.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=4660
Citat:
Steroid-Sverige del 1 av 4: En tredjedel av Sveriges bästa tog anabola steroider

Det fanns en tid när steroid-bruket var utbrett inom svensk friidrott. I den första delen av serien ”Steroid-Sverige” berättar vi historien om ”pillerprodukten” Ricky Bruch.

...
I den första delen av ”Steroid-Sverige” berättar Arne Ljungqvist om kampen mot det utbredda steroid-bruket och Radiosportens expert Miro Zalar minns sin vän Ricky Bruch.
Citat:
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 08:00   #234
d1anny2
Registered User

d1anny2s avatar

Reg.datum: Feb 2013
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar med det fetade. Menar du att de 2016 hade nån form av reglemente i norge där det specificerades hur man som aktiv ska bära sig åt för att säkerställa att man inte får i sig otillåtna substanser, och där det angavs att man som aktiv ska fråga läkaren? Dvs det stod inget om att man skulle kolla själv i innhållsförteckningar och svarta listor etc?

Det låter väldigt mysko isåfall. Finns det nån slags länk till detta gamla reglemente eller hur vet du detta?

Jag tycker inte mig ha hört något om att de norska aktiva varit missnöjda med direktiven de fått från sitt förbund, vilket de borde vara om de fått såpass dåliga råd...

Att de aktiva själva har det yttersta ansvaret har väl varit allmänt känt ungefär hur länge som helst? Johaug själv har väl tom själv berättat om hur hon alltid dubbelkollar och trippelkollar allting, vilket ju vore konstigt om man tror man inte behöver?
Det jag menar är att man som utövare skulle rätta sig efter vad läkaren sa. Mina referenser är norska Skidförbundet och NRK:

Det omstridte punktet, som ble*trukket frem av partene under høringen onsdag, lyder som følger:

«(...) utøveren plikter å rette seg etter råd og veiledning gitt av NSFs lege/medisinske støtteapparat».

Både Johaug og Sundby fulgte medisinske råd fra landslagets leger.

I Johaug-saken, hvor graden av skyld er helt sentralt for utmåling av straff, mener langrennsløperen at hun er uten skyld fordi hun forholdt seg til legen.

https://www.nrk.no/sport/skiforbunde...ten-1.13342493
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 08:37   #235
inZane
Registered User

inZanes avatar

Reg.datum: Dec 2009
Citat:
Alternativt att hon var sjukt trött/lat och inte hade linserna i och knappt såg vad det stod på förpackningen. Dessutom måste ju läkaren ha varit full då han köpte tuben, eftersom hans insats är obegripligt usel.

Jag har svårt att tro att reglementet listar nåt av det ovanstående som acceptabelt. Dvs det är läkaren och Johaug som brutit mot både reglemente och regelverk.[/I]
Detta...det är HELT OBEGRIPLIGT hur de kunde undgå att denna salva var misstänksam. Det finns inte på världskartan att de missat det. Det måste vara en cover-up eller något annat.

inZane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 08:43   #236
d1anny2
Registered User

d1anny2s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av inZane Visa inlägg
Detta...det är HELT OBEGRIPLIGT hur de kunde undgå att denna salva var misstänksam. Det finns inte på världskartan att de missat det. Det måste vara en cover-up eller något annat.

Det ÄR verkligen obegripligt. Vem har någonsin öppnat en medicinsk förpackning utan att titta på den?
Men för Johaugs del så lutar hon sig återigen mot NSF:s gamla utövarkontrakt som ålägger utövaren att lyda läkaren. Oavsett om tuben blinkade rött eller inte.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Gammal 2017-08-25, 08:55   #237
Mats J
Registered User

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Det ÄR verkligen obegripligt. Vem har någonsin öppnat en medicinsk förpackning utan att titta på den?
Men för Johaugs del så lutar hon sig återigen mot NSF:s gamla utövarkontrakt som ålägger utövaren att lyda läkaren. Oavsett om tuben blinkade rött eller inte.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Jag lyder sällan läkarens direktiv om jag själv inte tror på det och skulle jag vara elit så skulle jag vara sjukt skeptiskt.

Men samtidigt verkar obegripligt nog många elitidrottare vara väldigt dåligt insatta. Susanna K fick ju frågan under friidrotts VM varför det var svårt att pricka toppform två ggr på en sommar och kunde inte svara, för hon visste inte riktigt. Hur är det ens möjligt att ha satsat hårt hela sitt liv och inte bli bra eller tom expert på träning.

Senast redigerad av Mats J den 2017-08-25 klockan 08:56.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 09:08   #238
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!

Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Eller så faller hon på att hon varit i den förbjudna syltburken och skyller på en salva för läpparna.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Men i realiteten tror jag inte dessa elitskidåkare klarar av att ha den sortens järnkoll på allt, varenda dag, året runt, i flera decennier. .
Det ingår i hela grejen med att vara en elitidrottare. Nu är det så att idrottaren har yttersta ansvaret. Pallar man inte med det, att kolla allt som man stoppar i sig så får man antingen ta konsekvenserna av det vid en dopingkontroll eller sluta idrotta på den nivån. Enkelt.
Citat:
Min journal
Gammal 2017-08-25, 09:09   #239
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!

Citat:
Ursprungligen postat av inZane Visa inlägg

Helt rätt. HUR kan en utbildad läkare missa den symbolen...det är inte rimligt. Det är för orimligt för att vara sant...vilket får mig att starkt tro att det inte var ett misstag utan en bortförklaring.
Citat:
Min journal
Gammal 2017-08-25, 09:10   #240
d1anny2
Registered User

d1anny2s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Jag lyder sällan läkarens direktiv om jag själv inte tror på det och skulle jag vara elit så skulle jag vara sjukt skeptiskt.

Men samtidigt verkar obegripligt nog många elitidrottare vara väldigt dåligt insatta. Susanna K fick ju frågan under friidrotts VM varför det var svårt att pricka toppform två ggr på en sommar och kunde inte svara, för hon visste inte riktigt. Hur är det ens möjligt att ha satsat hårt hela sitt liv och inte bli bra eller tom expert på träning.
Haha. Ja, hur är det möjligt? Dom är konsumenter? Det kräver hjärnarbete och ansvarstagande att sätta sig in i verksamheten. Lättare att göra som någon säger till dig.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:50.