Låter som ett smutsigt förbund, även det man har hört tidigare. Hoppas att det går framåt.
Jo, Carita och så dubbelmoralen att man väljer in en fd. dopingfälld i en maktposition när man samtidigt tar totalt avstånd från doping.
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Behöver lite feedback gällande mina vändningar. Tycker själv att jag sträcker ut bra och träffar bra på låret. Det negativa är väl att jag vinklar ut armarna och då kommer stångwn ut från kroppen. Måste nog jobba mer på att dra den nära. Sen är stången högt upp men hoppar under ändå och kör en front helt i onödan, can't help it!
Ris och ros! (105 kg, PB är 116 kg)
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Behöver lite feedback gällande mina vändningar. Tycker själv att jag sträcker ut bra och träffar bra på låret. Det negativa är väl att jag vinklar ut armarna och då kommer stångwn ut från kroppen. Måste nog jobba mer på att dra den nära. Sen är stången högt upp men hoppar under ändå och kör en front helt i onödan, can't help it!
Du tappar kontakt med benen och lyfter i luften mellan knäna och höften, vilket gör att du drar in stången i höften och absorberar kraft från stången in i höften, vilket ger mindre kraft uppåt.
Lösning: Se till att stången alltid vidrör benen genom hela draget från golvet. Se även till att du har vikten fördelat över hålfoten, vilket gör att stången dras mot din tyngdpunkt, vilket blir mot din kropp
Du tappar kontakt med benen och lyfter i luften mellan knäna och höften, vilket gör att du drar in stången i höften och absorberar kraft från stången in i höften, vilket ger mindre kraft uppåt.
Lösning: Se till att stången alltid vidrör benen genom hela draget från golvet. Se även till att du har vikten fördelat över hålfoten, vilket gör att stången dras mot din tyngdpunkt, vilket blir mot din kropp
Tack för feedback!
Tycker att jag följer stången bra med benen i klippet, men förstår vad du menar. Har nog en liten tendens att "smacka" in den väl hårt i låren och stången åker ut från kroppen. När jag började lyfta så åkte stången långt ut och jag fick hoppa efter den.
Så räta upp ryggen, dra stången nära/mot låren och mer tyngd på hela foten?
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Du drar med ganska böjda armar, sen när du kommer till slutdraget så sträcker du på dem. Känns som att det blir en onödig kraftförlust på det? Skulle föreslå att du försöker slappna av mer med armarna under draget så att de är rakare från början, men överlåter det gärna till någon mer erfaren att komma med andra lösningar. :-)
Tycker att jag följer stången bra med benen i klippet, men förstår vad du menar. Har nog en liten tendens att "smacka" in den väl hårt i låren och stången åker ut från kroppen. När jag började lyfta så åkte stången långt ut och jag fick hoppa efter den.
Så räta upp ryggen, dra stången nära/mot låren och mer tyngd på hela foten?
Nu är jag en novis som tusan, men kolla hur dina armar rör sig mellan 12-15 sekunder.
Först drar du med armarna, sen när du dunkar stången i låren så rätar du ut dom.
Herr Bergström tjatar på mig att jag skall dra långsammare så att jag kan komma under stången snabbare, och alltså inte dra stången så högt.
Stefan förklarar bra:
Du drar med ganska böjda armar, sen när du kommer till slutdraget så sträcker du på dem. Känns som att det blir en onödig kraftförlust på det? Skulle föreslå att du försöker slappna av mer med armarna under draget så att de är rakare från början, men överlåter det gärna till någon mer erfaren att komma med andra lösningar. :-)
Skulle säga att detta är det enda att fokusera på just nu.
Allt annat blir sekundärt med det här felet.
Det tål att sägas: armdrag är inte fel, många elitlyftare har ett sista drag med armarna. Men om det är anledningen till missade vändningar eller ryck måste man korrigera det.
Det tål att sägas: armdrag är inte fel, många elitlyftare har ett sista drag med armarna. Men om det är anledningen till missade vändningar eller ryck måste man korrigera det.
Håller med. "If it ain't broken, donit fix it" liksom
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90
Håller med. If it ain't broken, dont fix it liksom
Absolut! men i detta fallet så är det "broken". Får dålig timing, kontring etc. Problemet har uppkommit på sistone och har inte varit lika extremt tidigare. Böjer inte vid hängvändningar konstigt nog.
Tror inte det handlar om jättejusteringar, men något spökar for sure. Lite armdrag kan jag leva med, har väldigt långa armar (och ben) i förhållande till resten av kroppen. Men jag känner stor skillnad de få gånger jag får till en hyfsad vändning och vice versa.
Absolut! men i detta fallet så är det "broken". Får dålig timing, kontring etc. Problemet har uppkommit på sistone och har inte varit lika extremt tidigare. Böjer inte vid hängvändningar konstigt nog.
Tror inte det handlar om jättejusteringar, men något spökar for sure.
Om du inte böjer vid hängvändning så är det ju något som blir annorlunda från marken (duh ). Ser du själv vad det är för skillnad mellan häng och från marken?
När jag var och försökte lära mig lite på en tyngdlyftarklubb så fick jag två tips av coachen där om hur jag skulle hålla armarna rakare, eller inte dra lika mycket med dem. Att antingen tänka på dem som spaghettin (alltså försöka vara så avslappnad som möjligt) eller nästan låsa ut armarna. Det första funkade inte för mig och inte heller det andra eftersom jag kan "överlåsa" armarna pga rörligheten jag har.
Men det kanske kan funka för dig?
Tror inte det handlar om jättejusteringar, men något spökar for sure. Lite armdrag kan jag leva med, har väldigt långa armar (och ben) i förhållande till resten av kroppen. Men jag känner stor skillnad de få gånger jag får till en hyfsad vändning och vice versa.
Gör du så fel som sparven här ovan då?
Låter kraft försvinna ut genom armarna genom att låta dom rätas efter du böjt dom?
Men eftersom det inte blir så när du kör ifrån häng så är ju det tydligen något fel i draget.
Men du maktlyfter rätt mycket mer än du rycker och stöter va? Så du borde inte vara klen i ryggen, men klen i draget på så sätt att du skjuter upp med röven snabbare än övriga bitar kanske?