Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-02-17, 10:51   #136
Jocke67
-[][]--------[][]-

Jocke67s avatar

Reg.datum: Jan 2016
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Nej, det tycker jag nog inte. Dvs har man fått i sig steroiderna av misstag så har man ju ändå den orättvisa fördelen. Svårigheten ligger väl snarast i när man kan vara hyfsat säker på att den misstänkte faktiskt fått i siig såpass mycket...
Om det verkligen gick till så som Johaug besrkrev det (alltså att salvan är orsaken till det positiva dopingprovet) så är det nog få som tror att den lilla mängden clostebol som hon fick genom salvan skulle ha gett henne någon fördel. Däremed inte sagt att hon inte bör få något straff, eller att straffet måste vara jättelågt. Om ofrivillig doping genom oaktsamhet inte ger kännbara straff så ökar även risken att "riktiga" dopare kommer undan.

Men den mest intressanta frågan tycker jag är om förklaringen med salvan är sann eller hittepå. För mig känns historien inte trovärdig, det är en kombination av alltför många osannolika saker:
1. Läkaren köper salvan, öppnar förpackningen och läser innehållsförteckningen utan att upptäcka dopingsymbolen på förpackningen
2. Läkaren läser innehållsförteckningen utan att reagera på en mycket känd anabol steroid som han garanterat känner till
3. Johaug tar emot salvan, men läser inte innehållsförteckningen och undgår att se dopingsymbolen på förpackningen.

Alla dessa händelser känns osannolika var för sig. Men konstiga osannolika saker händer ju ändå då och då liksom. Men alla tre... nej det är helt enkelt för osannolikt för att kunna vara sant.

Min slutsats blir att antingen så var de så desperata att bota munsåren att de chansade med salvan, eller så är det positiva dopingtestet resultatet av spår från någon form av avancerat dopingprogram, antagligen en sofistikerad form av micro-doserat intag av anabola steroider för att höja testosteron-nivån under uppbyggnadsperioden av säsongen. Exakt hur en sådan doping har gått till är omöjligt att veta, men historien visar att de främsta dopingläkarna ligger före anti-doping organisationerna och har metoder som gör att idrottarna klarar sig undan trots att de regelbundet genomgår dopingtester. Men ibland går det fel och då får man hitta en bortförklaring. Och när det visade sig att salvan hade en tydlig doping-symbol på förpackningen så känns förklaringen väldigt osannolik tycker jag.

Men jag hoppas att jag har fel, tråkigt om världens bästa damskidåkare skulle varit dopad. Men mitt sunda logiska förnuft säger ändå att detta är det mest troliga scenariot, även om man helst inte vill tro att det är så.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-17, 22:28   #137
svenbanan
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Tror de på hennes historia om ett ärligt misstag så ska hon inte ha bestraffning annat än den aktuella tävlingen inte godkänts. Men det öppnar upp för en hel del "misstag" i framtiden, atleten måste vara ytterst ansvarig för vad han/hon stoppar i sig och använder.

Finns ju andra sätt att fuska som ger liknande fördelar, fusk med utrustning tex eller bloddoping som bara ger akut effekt (tror jag).
Men fuskar man så får man helt enkelt inte vara med, det är inte mycket mer än så som jag ser det.
Nej, det låter ju ungefär så som jag ser det också.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-17, 22:33   #138
Shqypnia
Dardania

Shqypnias avatar

Reg.datum: Nov 2013
Johaug borde stängas av för alla framtida internationella tävlingar. Avstängd. Portad. Bojkottad. Spärrad. Blockad. Utfrysen. Isolerad. Svartlistad.
Gammal 2017-02-17, 22:35   #139
svenbanan
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Anabola steroider ger fysiologiska fördelar som sitter kvar även om du slutar använda aas, som sitter kvar hela livet. Alltså bör mam bli livstidavstängd om man går efter vad du skrev i inlägget tidigare? Vilket jag och många andra isf håller med om.

Skrivet slarvigt med telefonen
Ja, de som dopar sig på det sättet bör såklart inte få vara med alls.
Gammal 2017-02-17, 22:40   #140
svenbanan
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Tree Fiddy Visa inlägg
Look at him go
Har du nån slags problem med att folk inte tycker samma sak som dig eller var klämmer skon egentligen?

Måste vara jobbiggt för dig då, med tanke på hur kass du är på att argumentera för "din sak".
Gammal 2017-02-17, 22:43   #141
svenbanan
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Om det verkligen gick till så som Johaug besrkrev det (alltså att salvan är orsaken till det positiva dopingprovet) så är det nog få som tror att den lilla mängden clostebol som hon fick genom salvan skulle ha gett henne någon fördel. Däremed inte sagt att hon inte bör få något straff, eller att straffet måste vara jättelågt. Om ofrivillig doping genom oaktsamhet inte ger kännbara straff så ökar även risken att "riktiga" dopare kommer undan.

Men den mest intressanta frågan tycker jag är om förklaringen med salvan är sann eller hittepå. För mig känns historien inte trovärdig, det är en kombination av alltför många osannolika saker:
1. Läkaren köper salvan, öppnar förpackningen och läser innehållsförteckningen utan att upptäcka dopingsymbolen på förpackningen
2. Läkaren läser innehållsförteckningen utan att reagera på en mycket känd anabol steroid som han garanterat känner till
3. Johaug tar emot salvan, men läser inte innehållsförteckningen och undgår att se dopingsymbolen på förpackningen.

Alla dessa händelser känns osannolika var för sig. Men konstiga osannolika saker händer ju ändå då och då liksom. Men alla tre... nej det är helt enkelt för osannolikt för att kunna vara sant.

Min slutsats blir att antingen så var de så desperata att bota munsåren att de chansade med salvan, eller så är det positiva dopingtestet resultatet av spår från någon form av avancerat dopingprogram, antagligen en sofistikerad form av micro-doserat intag av anabola steroider för att höja testosteron-nivån under uppbyggnadsperioden av säsongen. Exakt hur en sådan doping har gått till är omöjligt att veta, men historien visar att de främsta dopingläkarna ligger före anti-doping organisationerna och har metoder som gör att idrottarna klarar sig undan trots att de regelbundet genomgår dopingtester. Men ibland går det fel och då får man hitta en bortförklaring. Och när det visade sig att salvan hade en tydlig doping-symbol på förpackningen så känns förklaringen väldigt osannolik tycker jag.

Men jag hoppas att jag har fel, tråkigt om världens bästa damskidåkare skulle varit dopad. Men mitt sunda logiska förnuft säger ändå att detta är det mest troliga scenariot, även om man helst inte vill tro att det är så.
Jag håller med. Mycket konstigheter i hela den historien. Svårt att veta vad man ska tro egentligen.
Gammal 2017-02-17, 22:51   #142
trädgårdsmöbel
d-bag

trädgårdsmöbels avatar

Reg.datum: Jun 2016
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Johaug borde stängas av för alla framtida internationella tävlingar. Avstängd. Portad. Bojkottad. Spärrad. Blockad. Utfrysen. Isolerad. Svartlistad.
Jag vill kontra med att hon borde bli förlåten och testas mer sparsamt i framtiden. Jag hoppas hon tar guld i nästa OS och gör fler utvik.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-17, 23:09   #143
Jocke67
-[][]--------[][]-

Jocke67s avatar

Reg.datum: Jan 2016
Att norska skidlandslaget de senaste åren systematiskt "mediconerat" sina åkare med astmamedecin (som i senare studier visat sig ha muskelluppbyggande effekter, stärker tycker jag stärker misstankarna om att doping förekommit bland de norska elitåkarna.

Senast redigerad av Jocke67 den 2017-02-17 klockan 23:10.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-17, 23:15   #144
svenbanan
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Att norska skidlandslaget de senaste åren systematiskt "mediconerat" sina åkare med astmamedecin (som i senare studier visat sig ha muskelluppbyggande effekter, stärker tycker jag stärker misstankarna om att doping förekommit bland de norska elitåkarna.
Jag tyckte att jag såg att det kom nån rapport kring deras astmamedicinering bara häromdagen, och att de då kommit fram till att det var helt lugnt...

Var kan man läsa om den där muskeluppbyggande effekten?
Gammal 2017-02-17, 23:31   #145
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Jag tyckte att jag såg att det kom nån rapport kring deras astmamedicinering bara häromdagen, och att de då kommit fram till att det var helt lugnt...

Var kan man läsa om den där muskeluppbyggande effekten?
Det är liknande clenbuterol men lite annorlunda. Dock kan man inte dopa sig på inhalator (dvs få de effekterna) men man kan ju använda i pillerform och eftersom det bryts ner så fort så gissar jag att även om man dopar sig med det så kommer du ner på ok nivåer (för de som fått dispens att använda det och därmed ha det i kroppen) på väldigt kort tid.

På så sätt är dispensen att få använda det problematisk eftersom du bara testas en timme per dygn och därmed kan använda det "efter den timmen" och om du nu har spårämnen i kroppen när du testas nästa dygn så har du dispens för det.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-17, 23:34   #146
Tree Fiddy
Need

Tree Fiddys avatar

Reg.datum: May 2016
Citat:
Har du nån slags problem med att folk inte tycker samma sak som dig eller var klämmer skon egentligen?

Måste vara jobbiggt för dig då, med tanke på hur kass du är på att argumentera för "din sak".
Nej det har jag inte, men det är extremt komiskt att så fort det kommer en tråd där en elitidrottare har åkt fast för doping så är du där direkt

"faaaaast är det verkligen doping? Misstag? Tror nog X är ren ändå!" LOOK AT HIM GO!

Edit: jag lade för övrigt fram ett antal väldigt övertygande argument i Bolt-tråden. I den här tråden har jag bara konstaterat att du är här igen

Senast redigerad av Tree Fiddy den 2017-02-17 klockan 23:36.
Tree Fiddy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-17, 23:46   #147
svenbanan
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Tree Fiddy Visa inlägg
Nej det har jag inte, men det är extremt komiskt att så fort det kommer en tråd där en elitidrottare har åkt fast för doping så är du där direkt

"faaaaast är det verkligen doping? Misstag? Tror nog X är ren ändå!" LOOK AT HIM GO!

Edit: jag lade för övrigt fram ett antal väldigt övertygande argument i Bolt-tråden. I den här tråden har jag bara konstaterat att du är här igen
Vad är det som är komiskt? Det här är väl den enda tråden med en elitidrottare som åkt fast för doping. Bolt har väl inte åkt dit för nåt såvitt jag vet.

Men du tycker alltså det är komiskt att jag skriver i de två trådar som handlar om doping? Jätteroligt hördu. Verkligen. Jag är inte ironisk nu, det låter verkligen jätteroligt att just jag skrivit i dessa två trådar...

Om du nu tror på dig själv när du skriver att du inte har problem med att folk har en avvikande åsikt från dig, så borde du kanske fundera lite över varför du finner just detta så komiskt.

EDIT: Och du fortsätter producera halmgubbar kring vad du tror(?) att jag tycker. Jag antar det är för att du är för trög för att faktiskt förstå vad jag skriver och ta det till dig...

Senast redigerad av svenbanan den 2017-02-17 klockan 23:47.
Gammal 2017-02-17, 23:55   #148
svenbanan
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Det är liknande clenbuterol men lite annorlunda. Dock kan man inte dopa sig på inhalator (dvs få de effekterna) men man kan ju använda i pillerform och eftersom det bryts ner så fort så gissar jag att även om man dopar sig med det så kommer du ner på ok nivåer (för de som fått dispens att använda det och därmed ha det i kroppen) på väldigt kort tid.

På så sätt är dispensen att få använda det problematisk eftersom du bara testas en timme per dygn och därmed kan använda det "efter den timmen" och om du nu har spårämnen i kroppen när du testas nästa dygn så har du dispens för det.
Låter konstigt.

Går det alltså att ta piller med nåt clenbuteolliknande som kan ge de anabola effekter clenbuterol har (fast lägre effekt då) och som väldigt snabbt bryts ned till samma substans man får i sig från astmamedicinen?

Dvs att man kan dopa sig, men det ser ut som att man bara tagit astmasprej?

Hur kan de då komma fram till att den astmasprejen är okej att ta för alla som vill, även om man inte har astma? Särskilt som man väl inte ens kommit fram till att astmasprejen har några egentligen positiva effekter på de som ej har astma.
Gammal 2017-02-18, 00:00   #149
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Låter konstigt.

Går det alltså att ta piller med nåt clenbuteolliknande som kan ge de anabola effekter clenbuterol har (fast lägre effekt då) och som väldigt snabbt bryts ned till samma substans man får i sig från astmamedicinen?

Dvs att man kan dopa sig, men det ser ut som att man bara tagit astmasprej?

Hur kan de då komma fram till att den astmasprejen är okej att ta för alla som vill, även om man inte har astma? Särskilt som man väl inte ens kommit fram till att astmasprejen har några egentligen positiva effekter på de som ej har astma.
Det verksamma ämnet i astmasprayen "är som clenbuterol". Så det är samma medicin, man kan t.ex. få det mot allergier/Svårigheter att andas etc. Ventolin kan du få i många olika former och styrkor, som astmaspray är det svårt att dopa sig eftersom mängderna är så små (Dvs anabol doping), dock är det rätt enkelt i pillerform.

Och det har positiva effekter även på folk som inte har astma, då speciellt om man tar i "pillerform", både som akut att man orkar mer men även då uppbyggande/fettförbrännande, dock kan man inte gärna ta såna doser i samband med tävling då man löper stor risk att testas då men att göra det när man tränar är nog "inga problem".

Från 93..

http://www.dn.se/arkiv/sport/astmame...-dopingdebatt/
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-18, 00:02   #150
svenbanan
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Det verksamma ämnet i astmasprayen "är som clenbuterol". Så det är samma medicin, man kan t.ex. få det mot allergier/Svårigheter att andas etc. Ventolin kan du få i många olika former och styrkor, som astmaspray är det svårt att dopa sig eftersom mängderna är så små (Dvs anabol doping), dock är det rätt enkelt i pillerform.

Och det har positiva effekter även på folk som inte har astma, då speciellt om man tar i "pillerform", både som akut att man orkar mer men även då uppbyggande/fettförbrännande, dock kan man inte gärna ta såna doser i samband med tävling då man löper stor risk att testas då men att göra det när man tränar är nog "inga problem".

Från 93..

http://www.dn.se/arkiv/sport/astmame...-dopingdebatt/
Vilket jävla knas. Får läsa det där sen. För trött nu.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:06.