Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-23, 10:16   #721
1684_
Registered User

1684_s avatar

Reg.datum: Jul 2007
Som kvinna som jag är, betyyyyyydligt bättre i kroppen nu. Fortsätt!
DM guld Diskuskastning 2005 * 5a av 25st 2005 Världsungdomsspelen F15 Diskus * DM guld Diskuskastning 2006 * DM guld Tyngdlyftning 2007 * U-SM guld Styrkelyft 2008 Kiruna * U-NM guld styrkelyft 2008 Norge

Sen försvann hon...
1684_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-23, 17:19   #722
arogen
Registered User

arogens avatar

Reg.datum: Jan 2013
Citat:
Ursprungligen postat av 1684_ Visa inlägg
Som kvinna som jag är, betyyyyyydligt bättre i kroppen nu. Fortsätt!
Åh, tack! Det behövde jag idag.

Dagens. Sjukt seg haha. Spänningar/segt i nacken så får vila och stretcha ordentligt. Skönt med midsommar imorgon iaf!

Pausmark
80kg*3*8
85kg*1*8

5 set benpress
4 set bensprak
4 set sittande legcurl
4 set vader
4 superset latsdrag/kabelrodd
4 superset stångcurls/kabelcurls

Instagram; aarogen
arogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-24, 11:41   #723
arogen
Registered User

arogens avatar

Dagens. Blev cardio-dagen idag eftersom nacken är spänd och skit. Bad en polare jag vet jag knäcka göra det, så han fick lossa två låsningar i bröstryggen, hoppas på bättring nu. Kände smart att inte köra bröst idag då, så jag ficktillbaka låsningarna direkt haha Nu firar vi midsommar med mycket god mat

2,5km lättare löping (typ 12min)
10min (4,2km) TBT-cykel
20min motionscykel, 2 tabata-intervaller

Bra puls och tryck idag

Instagram; aarogen
Gammal 2016-06-25, 17:10   #724
arogen
Registered User

arogens avatar

Dagens. Gymmet stängde 17, vilket jag glömde haha. Så hann inte med mage fasen, menmen. Gick skapligt fast nacken är stel som tusan. Men nu får jag sluta klaga, kollade igenom journalen lite och sett det är ju fan det enda jag gör

5-6 set Bänkpress med stopp
4 superset flyes/hantelpress + 1 dropset
4 set hantelpress axlar
4 set overhead ex.
5 superset pushdowns/sidolyft

Instagram; aarogen
Gammal 2016-06-27, 17:59   #725
arogen
Registered User

arogens avatar

Dagens. Segt pass, första dagen på jobbet igen och seg i benen och nacken är förstörd haha. Men blir naprapat på Onsdag, förhoppningsvis får han loss en del.

5 set benpress
5 superset benspark/sittande legcurl
5 set enarmsrodd
5 set breda rodd
9 set biceps

Instagram; aarogen
Gammal 2016-06-30, 18:05   #726
arogen
Registered User

arogens avatar

Lite Ben och arma idag. Så öm i nacken efter Naprapaten igår, men hoppas på bättring

5 set benpress
5 set benspark
5 set sittande legcurl
5 set stångcurls
5 set biceps kabel
5 set overhead ex.
5 set pushdowns

Instagram; aarogen
Gammal 2016-06-30, 18:19   #727
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Reg.datum: Dec 2008
Varför kör du inte böj, min vän?
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-30, 20:14   #728
arogen
Registered User

arogens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Varför kör du inte böj, min vän?
Om du läst journalen så har jag alltid gjort det fram till för nåra månader sen, då jag fickinflammation i höfterna, vilket fortfarande inte är bra. Vill verkligen tillbaka, så ska se till att de blir bra.

Instagram; aarogen
Gammal 2016-07-01, 02:41   #729
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av arogen Visa inlägg
Om du läst journalen så har jag alltid gjort det fram till för nåra månader sen, då jag fickinflammation i höfterna, vilket fortfarande inte är bra. Vill verkligen tillbaka, så ska se till att de blir bra.
Ah hittade!

Går det framåt? Skrev att du skulle stretcha dem; akta bara så det inte blir värre!

Jag stretchade min vänstra höftböjare som fan i 2-3 månader, blev bara sämre lol. Sämre, som i mer smärta vid knäböj.

Nu är höften/ljumsken (bara vänstra) mycket bättre när jag låtit bli all sorts stretching. Lite för vader och anklar bara när jag är uttråkad. Tycker jag blivit mycket rörligare (i böjen) nu när jag slutat stretcha. Vetifan, kanske överansträngde dem genom stretching i kombination med böj och mark. :P
Hade alltid en sorts stelhet, ömhet, i höfterna, ljumskar. I böjen som satt i flera set från uppvärmning. Har inte haft den känslan på flera månader nu.

EDIT: Glömde nämna att jag brukar kötta denna också, funkar fint. Måste köra innan jag drar ut på långpromenad, annars stramar min vänstra höft:
http://www.mobilityguardian.com/wp-c...hip-flexor.jpg

Senast redigerad av 1x0 den 2016-07-01 klockan 02:44.
Gammal 2016-07-01, 04:38   #730
arogen
Registered User

arogens avatar

Citat:
Ah hittade!

Går det framåt? Skrev att du skulle stretcha dem; akta bara så det inte blir värre!

Jag stretchade min vänstra höftböjare som fan i 2-3 månader, blev bara sämre lol. Sämre, som i mer smärta vid knäböj.

Nu är höften/ljumsken (bara vänstra) mycket bättre när jag låtit bli all sorts stretching. Lite för vader och anklar bara när jag är uttråkad. Tycker jag blivit mycket rörligare (i böjen) nu när jag slutat stretcha. Vetifan, kanske överansträngde dem genom stretching i kombination med böj och mark. :P
Hade alltid en sorts stelhet, ömhet, i höfterna, ljumskar. I böjen som satt i flera set från uppvärmning. Har inte haft den känslan på flera månader nu.

EDIT: Glömde nämna att jag brukar kötta denna också, funkar fint. Måste köra innan jag drar ut på långpromenad, annars stramar min vänstra höft:
http://www.mobilityguardian.com/wp-c...hip-flexor.jpg
Jag stretchar en hel del, blir bättre i perioder. Sen markar, pressar och cyklar jag en del och det påfrestar ju. Tack som fan för tipset om foamroller(?) på höftböjaren. Ska testas snarast

Skönt att din höft blivit bättre. Jag har precis likt dig smärta i ljumskar också. Men du har inga problem nu? Hur ofta markar/böjer du?

Instagram; aarogen
Gammal 2016-07-01, 15:41   #731
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av arogen Visa inlägg
Jag stretchar en hel del, blir bättre i perioder. Sen markar, pressar och cyklar jag en del och det påfrestar ju. Tack som fan för tipset om foamroller(?) på höftböjaren. Ska testas snarast

Skönt att din höft blivit bättre. Jag har precis likt dig smärta i ljumskar också. Men du har inga problem nu? Hur ofta markar/böjer du?
Ska försöka hålla det kort. Kan nog skriva en hel uppsats om mina höftproblem från/i böjen. :P

Uppstod när jag körde RSR (russian squat routine, böjprogram) förra året i böj. Sista 6 passen kom en stelhet i ljumskar och höfter, trodde det var träningsvärk. Köttade på ändå, blev värre och värre. Provade bredda fotstans, ännu värre. Till slut kändes det som någon stack in en kniv i höftböjarregionen, när jag kom ner i parallell.

Efter detta tog jag böjpaus några veckor med extremt mycket streching. Eftersom jag trodde det var rörlighetsrelaterat. Blev värre, fick ont i vardagen när jag stod upp och gick.

Sedan velade jag fram och tillbaka sådär, med massa stretching och prov-böjar. Marklyft kunde jag köra problemfritt, men det hände ingenting med styrkan eftersom jag tappade benstyrka från den kassa böjträningen (körde i princip bara uppvärmningsset i böjen men hade riktigt ont).

^Så där höll jag säkert på i 8 månader rofl. Så jävla waste of time. Jag körde och fortsatte köra stretchövningar som gjorde ont (!) t.o.m. Till mitt försvar krånglade mitt knä också, jag opererade det under sommaren. Så det var min skade-prio #1, höften kom efter. Jag kunde ju köra alla övningar förutom böj smärtfritt.

Tröttnade att inget hände, efter 8-10 månader (efter avslutat RSR). Gick till sjukgymnast och kiropraktor. Vid denna tidpunkt började jag få ont ovanför vänsterskinkan också, ryggslutet.
Är oklart vad som hade hänt (flummiga kiropraktorer), men de konstaterade att min höft var sned och vänsterbenet för kort. Även att jag inte aktiverat/tränat rumpan tillräckligt i böjen. Därav överbelastat höfterna (?). Samt svag mag och bålmuskulatur.

Har gjort detta nu senaste året:
(Videon: DIY-reseta-pelvic-tilt, alltså återställa benlängden för ev. låsning, själv hemmafix.)
Citat:
Exakt samma här! "Lista" vad jag gjort:

4:05 till 5:00
Gör jag dagligen (iaf försöker, främst innan fysisk aktivitet).

Skaffat hälinlägg i min vänstersko.

Skippat all stretching senaste 2 månaderna. Stretchade som en idiot i 2 år men gav inga resultat (ok, lite kanske) och fick bara ont av det i längden.

Kör(t) mycket böj och sumo-marklyft. Rehabövningar mest hip-thrusters (jag kör i smithmaskinen), ryggresningar. Mage (bål?) blev jag tillsagd att köra också men det har jag slackat med lite.

Har blivit bättre av detta iaf, helt klart. Hållit på sedan februari i år.
Summering:
Sumo-mark har hjälpt mig för röven. Ihop med hip-thrusters.
Ryggresningar och mag/bålträning.
Foamrolla höftböjaren.
Skippa stretching.
Chilla med promenader och löpning (känner/känt av smärtor där), cykling är inga problem.

Det jag tror hände under RSR:
Jag drog på mig någon typ av överansträngning> muskelbristning. Överansträngning av höfter/ljumskar eftersom svag bålstyrka och dålig aktivering i glutes (röven).

Om jag hade kunnat vrida tillbaks klockan. Veckan höften kraschade under RSR. Då hade jag:
*Skippat böja 10-14 dagar, ev. vilat mer (marklyft fungerade smärtfritt)
*Skippat stretcha och skippa anstränga höften (promenader typ)
*Foamrollat dagligen några minuter, massageboll'at
*Börjat teknikträna böjen långsamt efter viloveckorna, för aktivera rumpan därav mindre belastning på höfter och ljumskar
*Sumo-markat, hip-thrusters, ryggresningar, magträning (rehab)

Blev wall of text ändå. Om jag får tillbaka smärtorna kan jag gå tillbaka och läsa detta svaret! :P

Vet inte ens om detta är likvärdiga smärtor som du har. Låter ju som du fått samma stelhet som kom krypandes. Bra att du inte fortsatte kötta på och drog på dig akuta skador (som jag? Bristning)!

Senast redigerad av 1x0 den 2016-07-01 klockan 15:45.
Gammal 2016-07-01, 17:20   #732
arogen
Registered User

arogens avatar

Dagens. Lite gott och blandat, gick bra. Men jobbigt med nacken nu igen, men troligtvis och förhoppningsvis släpper det med andningen och grejs.

5 set Bänkpress
5 superset flyes/hantelpress
4 set axelpress hantlar
4 set sidolyft
4 set chins
4 set T-bar row
4 superset latsdrag/kabelrodd

Instagram; aarogen
Gammal 2016-07-01, 20:13   #733
arogen
Registered User

arogens avatar

Citat:
Uppstod när jag körde RSR (russian squat routine, böjprogram) förra året i böj. Sista 6 passen kom en stelhet i ljumskar och höfter, trodde det var träningsvärk. Köttade på ändå, blev värre och värre. Provade bredda fotstans, ännu värre. Till slut kändes det som någon stack in en kniv i höftböjarregionen, när jag kom ner i parallell.

Efter detta tog jag böjpaus några veckor med extremt mycket streching. Eftersom jag trodde det var rörlighetsrelaterat. Blev värre, fick ont i vardagen när jag stod upp och gick.

Sedan velade jag fram och tillbaka sådär, med massa stretching och prov-böjar. Marklyft kunde jag köra problemfritt, men det hände ingenting med styrkan eftersom jag tappade benstyrka från den kassa böjträningen (körde i princip bara uppvärmningsset i böjen men hade riktigt ont).

^Så där höll jag säkert på i 8 månader rofl. Så jävla waste of time. Jag körde och fortsatte köra stretchövningar som gjorde ont (!) t.o.m. Till mitt försvar krånglade mitt knä också, jag opererade det under sommaren. Så det var min skade-prio #1, höften kom efter. Jag kunde ju köra alla övningar förutom böj smärtfritt.

Tröttnade att inget hände, efter 8-10 månader (efter avslutat RSR). Gick till sjukgymnast och kiropraktor. Vid denna tidpunkt började jag få ont ovanför vänsterskinkan också, ryggslutet.
Är oklart vad som hade hänt (flummiga kiropraktorer), men de konstaterade att min höft var sned och vänsterbenet för kort. Även att jag inte aktiverat/tränat rumpan tillräckligt i böjen. Därav överbelastat höfterna (?). Samt svag mag och bålmuskulatur.

Summering:
Sumo-mark har hjälpt mig för röven. Ihop med hip-thrusters.
Ryggresningar och mag/bålträning.
Foamrolla höftböjaren.
Skippa stretching.
Chilla med promenader och löpning (känner/känt av smärtor där), cykling är inga problem.

Om jag hade kunnat vrida tillbaks klockan. Veckan höften kraschade under RSR. Då hade jag:
*Skippat böja 10-14 dagar, ev. vilat mer (marklyft fungerade smärtfritt)
*Skippat stretcha och skippa anstränga höften (promenader typ)
*Foamrollat dagligen några minuter, massageboll'at
*Börjat teknikträna böjen långsamt efter viloveckorna, för aktivera rumpan därav mindre belastning på höfter och ljumskar
*Sumo-markat, hip-thrusters, ryggresningar, magträning (rehab)
Tack som fan för allt detta! Nu ser jag lite ljus i tunneln vad gäller detta. Det jag har fetmarkerat känner jag igen EXAKT. I Februari när problemen kom körde jag ett böjpass och det liksom knäppte till (?) i höften. Gjorde inte ont då, men kom sedan. Samma sak hände i benpressen förra veckan. Jag har ofta ont i skinkan/skinkorna och i ländryggen typ.

Jobbar på H&M-lagret nu igen, så står/går hela dagarna. Men ja, det är inte så farligt. Men kan ju skippa promenader utöver det, bränner tillräckligt ändå. Men ska absolut börja foamrolla höften ofta och mycket bålträning. Vad kör/körde du för bålträning?

Instagram; aarogen
Gammal 2016-07-02, 15:10   #734
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Provat lite allt möjligt.
Körde benlyft åt sidan i cable, för höftadduktorerna. Hade kört gynekologstolen, men gymmet har ej den. Vet inte hur mycket detta hjälpte (höftadduktor-träningen). Har slutat med träna adduktorerna specifikt och fokuserar på pusha ut knäna riktigt i böjen. Sen tar sumo-marklyft riktigt bra på röv och adduktorer.

Röv/rygg:

Ryggresningar (hjälpt mot ländryggssmärtan/skinkan, nu vad som gör ont)

Hip-thrusters, har gjort mig starkare i röven därav bättre böj> mindre belastning på höftböjare.
Pinsam övning, jag vet. Kör den i smith med en lutande bänk, mindre krångel och ser inte lika pinsamt ut: https://www.youtube.com/watch?v=3USXWmjE478
Fast jag har bänken vinklad, som en stol eller hur man säger.

Körde lite böj med gummiband runt knäna också, för pusha ut knäna riktigt. Jag har dock aldrig haft problem med att trycka ut knäna, så har lagt gummibandsböjen på hyllan nu.

_____

Mag/bålträning:

Har jag velat lite fram och tillbaks. Fanns någon tråd med frågeställningen 'hur träna mage med smärtande höftböjare'. Där det diskuterades om man ska göra övningar som gör att höftböjaren inte aktiveras, eller knappt ansträngs. T.ex crunches med benen upplyfta (det tar ingenting på höftböjaren, iaf inte på mig) och plankan.

Eller det motsatta:
Situps och brutalbänk/lutande situps, tar jävligt mycket på höftböjaren på mig. Samt den där cable-crunches.
Har har undvikit de övningar som gör att höftböjaren ansträngs. Tycker det bränner obehagligt i höftböjarregionen efter jag kör f.f.a lutande situps.

_________

Du kanske kan prova att foamrolla höften på gymmet innan du kör knäböj? Se om det känns ok då.
Gammal 2016-07-02, 19:39   #735
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Reg.datum: Jul 2013
Arogéns resa

Edit** nvm
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/

Senast redigerad av Ozziking den 2016-07-02 klockan 19:41.
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:44.