För dom som inte vet så är Grace en s.k. "benchmark WOD" som skapades av CrossFit-utövare. Man försöker alltså fullfölja 30 "stötar" på tid. Reglerna är inte lika strikta som tyngdlyftning; man får efterpressa, och effektivaste sättet är styrkevändning rakt in i kickstöt. Men stången ska alltså ta i backen mellan varje rep.
Normalvikter för Grace är 60kg för herrar och 40kg för damer. Och ja, det suger verkligen efter ett litet tag.
Är hyfsat förkyld sedan förra måndagen och börjar vara kraftigt less av att bara sitta på arslet så jag lekte lite ryck igår, fick bra känsla och hittade ett nytt PB på 100 kg
75 kg 1x2 - 80 % av 1RM (95 kg)
85 kg 1x1 90 % av 1RM (95 kg)
90 kg 1x1 95 % av 1RM (95 kg)
Är riktigt nära 100 kg i stöt. Filmade dagens pass för att få lite feedback. Tycker ni det ser okej ut?
Jag är inte lärd av någon tränare, har bara sett något enstaka YouTube klipp och bara kört på.
Tänker något i stil med "den som inte gör några fel är den som inte gör någonting alls" - bara gå in och kör.
Mina egna tankar..
Frivändning
Vändningen känns ganska lätt. Där är det mest benstyrkan som sätter stopp, jag kommer in under stången men är försvag för att orka resa mig upp med 100 kg i dagsläget. (har som tyngst frontböjt 102,5 kg x1 t.e.x
Överstöt
Har fortfarande inte lyckats få till det där riktigt..
Övrigt:
Jag är 180cm lång och väger 80 kg.
Finns det någon lyftare som har en snarlik kroppsbyggnad som mig, som jag e.v skulle kunna försöka efterlikna eller åtminstone kolla på?
Tycker det blir helt fel när någon nämner Lu Xiaojun eller någon supertungviktare som Lasha Talakhadze.
Skriver i den form som hjärnan bearbetar just nu. Alltså fragmenterat och raljerande.
Vändningarna är lätta, som du säger. Men du skulle kunna vara mer aggressiv i första fasen. (Bra gnuggat på sista vändningen!)
Överstötarna är bortdömda p.g.a. efterpressarna. Testa tänka så här:
- Vikten på hälarna inför överstöten.
- Efter dippen så skjuter du på med allt vad ben och armar har att ge. Det ska vara distinkt, aggressivt.
- Tryck fram högerfoten ännu mer. Då kommer automatiskt mer djup i splitten.
- Du vill inte bara trycka upp stången, du vill även trycka dig själv under. Så fort du skjutit på med benen så är det alltså samma princip som i vändningen; fort som självaste faan under den stången, och djupt ska det vara.
- Stanna kvar en extra sekund. Känn att vikten är stabil innan du börjar ta tillbaka fötterna.
Det är vad jag kommer på just nu.
Viktigaste till nästa gång är främre foten i överstöten, den ska framåt ännu mer.
Tack Rahf för all feedback.
Jag kommer att tänka på det i fortsättningen, fram med foten och nöta på med knäböj för att få upp benstyrkan. russian squat routine here i come.
Tråkigt att överstötarna är bortdömda. Det hade jag ingen aning om fören du skrev det.
Ingen annan har sagt något om de (IRL) så det kom som en överraskning. Men med lite små justeringar så är det lätt fixat. Det känns inte som någon omöjlighet
Är det någon i stockholmsområdet som håller på med lyftning och vill köra några pass ihop så är det bara att skicka ett PM. Det hade varit kul.
Perfekt om du har tillgång till en atletklubb och kan få lära dig teknik ordentligt.
Till en början är nog 2-3 ggr i veckan lagom, skulle säga att samma tips som för vanliga övningar gäller. Öka inte vikterna till bekostnad på tekniken