Citat:
Ursprungligen postat av Ohjo
Hur lång tid tog de för er att rycka er egen kroppsvikt?
|
Tog flera år för mig, så du hinner nog upp snabbare än vad jag gjorde

kämpa på.
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking
Har en fråga ang. Fotledsrörlighet.
Har i ca 2 år nu försökt förbättra rörligheten i fotleden med knappa resultat. Lägger ner otroligt mycket tid på detta och det är väldigt frustrerande att det inte ger några resultat.
Brukar innan varje pass göra 2-3 olika övningar för fotlederna.
En där man gör "utfall" med gummiband runt fotlederna
Fotledsstretch en fot i taget
Sätta stång på knäna i knäböjsposition, brukar lassa på 80kg och sitta 1 min x2-3
Får fram dem helt okej i stretchen och så, men inte i praktiken i knäböj och de andra momenten. Förstår inte riktigt hur jag ska gå tillväga? Stretchar utöver träningen också, mkt.
Någon här som haft samma problem men blivit av med det?
|
Känner igen frustrationen.
Har själv ökat rörligheten något senaste åren. Sitta på huk ofta har hjälpt mig med vikten på trampdynorna. Länk till mina rörlighetsmått:
Fotledsrörlighet
Låter som att du hittar stretch som stretchar hälsenan och ökad rörligheten för stunden, bra. Sen gäller det att upprepa tillräckligt ofta, hålla med tillräckligt stor kraft + tillräckligt lång tid.
Sen glöm inte att stretcha höften och framsida lår för att öka rörlighet på andra ställen.
Jag kör med extra hög klack nu, det gör o andra sidan starten svårare.
Att träna knäböj med hög klack kan ev. ha hjälpt rörligheten med, men svårt att säga.
Sen är alla olika rent anatomiskt, vissa rörligare än andra. I en knäböj åker inte mina knän fram lika mycket som när jag stretchar fotleden pga olika krafter biomekaniskt. Jag brukar tänka att jag kan använda typ 80-90% av min rörlighet när jag böjer.