Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-09-22, 17:08   #121
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av 0x5f3759df Visa inlägg
Med "de" syftar du väl inte på personer som är svenska medborgare och har bott och arbetat i ett antal år utan flyktingar och asylsökande antar jag? För jag kan inte tänka mig att det skiljer sig mellan vad en finne som kom hit på 80talet och en svensk får i stöd ekonomiskt sett.
Jag avböjer att kommentera det vidare då jag inte vill deraila tråden till en rasistisk diskussion.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 18:00   #122
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Någon sorts löpande skatt/hyra på mark finner jag högst logisk då just mark är ett lite unikum när det kommer till ägande. Så jag tycker det är rimligt att man på något sätt betalar till landet/folket för att man nyttjar marken.
Det gör du om du inte köper tomten. Då hyr du den.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 18:17   #123
filmjölk
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Rätta mig om jag har fel, men man kan väl inte äga en tomt? Man kan stå som ägare, kalla sig ägare, men samhället kan väl alltid gå in och ändra det om man tex. skall anlägga en väg? Givetvis köps du förhoppningsvis ut, men du kan inte vägra. Semantisk fråga kanske, men iaf. jag vill nog hävda att man inte äger tomten.
Gammal 2015-09-22, 18:24   #124
0x5f3759df
Infochef

Reg.datum: Aug 2015
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Jo men jag är lite mer av åsikten att man nog egentligen inte borde kunna äga land/mark.
0x5f3759df är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 18:31   #125
filmjölk
Banned User

Citat:
Jo men jag är lite mer av åsikten att man nog egentligen inte borde kunna äga land/mark.
Varför inte?
Gammal 2015-09-22, 18:36   #126
0x5f3759df
Infochef

Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Varför inte?
Iaf inte äga helt utan kostnader. Man kan äga bruksrätten eller något liknande. Det är lite klurigt för mig att komma helt tillfreds till att landägande har handlat väldigt mycket om att vålda till sig det men nu får man ju inte göra det längre. Givetvis gäller det alla sorters tillgångar men det är inget som helst skapande eller arbetande inblandat i att äga land på så sätt som det är med annat ägande av saker. Det har bara sin grund i att ha våldat till sig landet antingen genom att ens förfäder gjorde det för länge sedan eller att man köper det från en nation som våldat till sig det från något annat folk

Så en rent filosofisk/etisk sak för mig antar jag och antar att många inte komemr hålla med eller förstå hur jag känner
Gammal 2015-09-22, 18:41   #127
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Iaf inte äga helt utan kostnader. Man kan äga bruksrätten eller något liknande. Det är lite klurigt för mig att komma helt tillfreds till att landägande har handlat väldigt mycket om att vålda till sig det men nu får man ju inte göra det längre. Givetvis gäller det alla sorters tillgångar men det är inget som helst skapande eller arbetande inblandat i att äga land på så sätt som det är med annat ägande av saker. Det har bara sin grund i att ha våldat till sig landet antingen genom att ens förfäder gjorde det för länge sedan eller att man köper det från en nation som våldat till sig det från något annat folk

Så en rent filosofisk/etisk sak för mig antar jag och antar att många inte komemr hålla med eller förstå hur jag känner
Vem äger mark för ägandets skull?

99,9% äger mark för att marken ska ge avkastning, d.v.s. införskaffandet av mark är en investering. En investering som kräver MYCKET arbete för att den ska bli någon form av avkastning.
Gammal 2015-09-22, 18:52   #128
Jockefoten
Registered User

Jockefotens avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:

Vilken fantasivärld lever du i?
Jockefoten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 18:53   #129
0x5f3759df
Infochef

Citat:
Ursprungligen postat av Jockefoten Visa inlägg
Vilken fantasivärld lever du i?
Vad menar du? Hur har folk kommit till ägande av land då? Hur gör man för att börja äga land? Hur gjorde man förr för att börja äga land?

Vilken del är det som är fantasi?
Gammal 2015-09-22, 18:57   #130
0x5f3759df
Infochef

Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq Visa inlägg
Vem äger mark för ägandets skull?

99,9% äger mark för att marken ska ge avkastning, d.v.s. införskaffandet av mark är en investering. En investering som kräver MYCKET arbete för att den ska bli någon form av avkastning.
Det är för mig mer att det är konstigt vem som äger land till att börja med så man kan köpa/sälja det. Land är dessutom "specialterritorium" då det direkt börjar komma in frågor som hur får man använda landet, miljöfrågor, hur långt neråt äger man? Hur långt uppåt? visst sånt kan man ju begränsa men vem begränsar det? Ägande av land är för mig så svårdefinierbart och svårt att få ihop etiskt. Jag vet mycket väl hur det funkar nu men det betyder inte att jag håller med om att det är det vettigaste sättet helt enkelt. Lite som du och skatt
Gammal 2015-09-22, 18:59   #131
filmjölk
Banned User

Citat:

Den dagen du köper radhus eller villa kommer jag ta med mig grillen och parkera mig i din trädgård och vägra flytta mig med hänvisning till att man inte bör få äga land och att jag därmed har lika stor rätt till trädgården som du.
Gammal 2015-09-22, 19:04   #132
0x5f3759df
Infochef

Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Den dagen du köper radhus eller villa kommer jag ta med mig grillen och parkera mig i din trädgård och vägra flytta mig med hänvisning till att man inte bör få äga land och att jag därmed har lika stor rätt till trädgården som du.
Jag syftar på äganderätt i form av att ha ett papper på att man äger det och då är det ditt för all framtid och helt utan "kostnad" och att det sedan går i arv för alltid. Så om jag har ett hus och mark så betalar jag isf skatt/hyra/nyttjanderättsavgift för den.

Som du säger så äger man nog inte marken/tomten till att börja med (eller gör man?)
Gammal 2015-09-22, 19:07   #133
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Jag syftar på äganderätt i form av att ha ett papper på att man äger det och då är det ditt för all framtid och helt utan "kostnad" och att det sedan går i arv för alltid. Så om jag har ett hus och mark så betalar jag isf skatt/hyra/nyttjanderättsavgift för den.

Som du säger så äger man nog inte marken/tomten till att börja med (eller gör man?)
Du betalar väl knappast skatt/hyra/nyttjanderättsavgift för själva marken? Du betalar skatt för brukandet, d.v.s. bostaden du har på marken. Alternativt för tjänster som erbjuds på marken, t.ex. avlopp/el.

På samma sätt betalar en jord- eller skogsbrukare skatt och andra "avgifter" förknippat med brukandet.
Gammal 2015-09-22, 19:10   #134
Olegh
mjau

Oleghs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Citat:

Det är väl staten som måste ses som garant för att du äger marken i den mening att du får bruka den på ett icke-destruktivt sätt. Staten tar sig förvisso friheten att tillåta vissa markägare att bruka sin mark destruktivt.

Utan staten i ryggen får du försvara din landlott alternativt hoppas på att andra respekterar ditt proklamerade ägande.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 19:15   #135
0x5f3759df
Infochef

Jag förstår även att det rent praktiskt sköts på vissa sätt för att något annat skulle vara svårt/omöjligt/otympligt, jag syftar på att jag personligen har svårt att motivera evig äganderätt för land.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:24.