Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-09-04, 12:47   #2116
Saikyou
Registered User

Saikyous avatar

Reg.datum: May 2007
Inne på tredje dagen nu och det enda jag känner av är lite sömnighet i ögonen, samt så var lite svårt att somna igår. Känns mycket bättre än jag trodde, vad gäller hunger så är den obefintlig förutom när jag vaknar. Känner mig pigg men förväntar mig att det kommer avta inom dom närmaste dagarna. Dricker enorma mängder vatten/citronvatten och har något högre saltintag så var förvånad när vågen visade -2kg igår och -4kg i morse, men så är magsäcken ganska tömd vid detta laget. Kanske dricker för mycket vatten, uppemot 4-5 liter om dagen, sen 6-8 koppar grönt te på det.
Kanske röra ner lite salt i mina kannor?
Saikyou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-04, 17:37   #2117
Loxan23
Registered User

Reg.datum: Feb 2015
Saikyou: Låter ju gött! Hur kör du träningen?

Jag ska köra nästa vecka,7 dagar med start måndag.
Jag jobbar kväll nästa vecka och tror det kommer passa bäst då. Slipper man den sociala plågan.
Min våg säger ca 25% Bf. Väger ca 95kg, 183cm. Vad tror ni man kan förvänta sig för resultat?
Kommer väga mig varje dag och skriva ner vikterna.
Eller är det bättre o skita i det och väga sig före och efter?

Har köpt på mig allt som ska behövas.
Är lite osäker på salt och bakpulverintagef, någon som vill förklara?

Är grymt laddad inför det här!
Loxan23 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-05, 09:01   #2118
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Loxan23 Visa inlägg
Är lite osäker på salt och bakpulverintagef, någon som vill förklara?
8g JOZO Mineralsalt
3g Bordssalt (vanligt NaCl)
3g Bakpulver

Blanda ihop och fördela i dagens 4 eller 8 drinkar, alternativt intag på annat sätt utspritt över dagen.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-05, 09:07   #2119
Saikyou
Registered User

Saikyous avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Loxan23 Visa inlägg
Saikyou: Låter ju gött! Hur kör du träningen
Är nytatuerad så det har blivit lite disco-benpass och ett magpass. Tänkte köra helkropp under denna dieten och växla mellan tungt och lite högre volym.

Ola: kör på denna, enda i min affär där det står mineralsalt på. http://www.falksalt.com/sv/produkter/hushallssalt.html
Lite tråkigt att det är mindre natrium när det är bland annat det man ville åt bara
Gammal 2015-09-05, 10:13   #2120
Sinaen
Registered User

Reg.datum: Apr 2015
Ok kul med att tråden är fullt aktiv eftersom det är ett intressant ämne...

Försöker min egen race själv nu och inne på 6:e dagen... Ska försöka köra utan ätardagat men med lite högre kcal intag än på en strikt Vlcd då jag vill ha ork att träna hårt, hittills "bara" 2,5 kg tappade, (började på 95,8 och ligger nu på 93,3.)
(Kommer bli sjukt less på choklad då det är enda smaken jag har på 4 kg pulver..)

Gick ut med att jag inte kommer raka eller klippa håret innan jag är under 80 kg eller 10% kroppsfett, liten sporre sådär och sambon vill att jag ska odla Zlatan-hår
Ligger på 93,3 idag och är 176 cm lång,
Upplägg är

Morgon kl 5-8 amino, sen 30-60 min senare pwo(om trött) och 60 g proteinpulver. ~117 kcal /30 g

Repetera vid 10-12 14, 16-18. Och 20 tar ej amino på kvällen, om inte det blir helt stökigt på tränings och hemmafronten.
Ca 10 portioner á 117 kcal. = 1170 kcal, (förbränner kanske 400-800 på träningarna beroende på intensitet osv..
Utspritt blir också psylliumfrö, bakpulver salt en eller annan frukt beroende på dagsträningarna.

Träningspassen är: kroppsviktsbaserade/calisthenics cirkelformade/supersets, som går igenom mesta delarna av kroppen, mellan tre och fyra ggr vecka, plus ett/två/tre kampsportspass om det passar in i min och sambons schema. (Behöver barnvakt) och promenader på det. (Träningen är så upplagd då jag känt lite smärtor i kroppen i samband med vanliga skivstångsövningar men känner mig starkare o stabilare iomed bytet till detta upplägget)

Hjälpmedel är tex runkeeper, på mobilen, en våg samt mobilen som ät och sov-klocka timer m.m..
Intaget per dag i protein ligger i storleksordningen 200-250 g (lite högt såg jag nu, ska justera neråt. Till ca 160-200 g/kg Lean Body Mass

Försökt efterlysa diskussioner/studier om proteinintaget ska va kg/lean body mass(hädanefter LBM) eller kg/ kg kroppsvikt (alltså inklusive fett)

Läst på och dragit slutsatsen att har man mkt fett kan man ligga på 1,5% /kg men har man lågt fett 3-5% kan man ligga på 3g/kg (då LBM är "närmare" har större viktprocentkoefficient, än om man har mer kroppsfett vs om man har mindre kroppsfett) då det fortfarande ungefär stämmer med procenten om jag lägger mig på 76 kg så måste jag äta 2% för att få i mig lika mkt protein som jag fick äta när jag väger 95 och äter 1,5 g/kg LBM, (där 76 kg är räknat som LBM) om jag räknar rätt...
Hängde ni med där? Ju mer muskler dvs ju mer måste man mata dom.

(Det är väl skåningen i mig som är så säker på detta)

Inspiration är från Martin berkhan (leangains.com) och Ola wallengren, Jacob gudiol, (träningslära.se) flera hyfsat duktiga(dryga) skåningar...
(lyssnat mkt på tyngre o body radio...)
Sinaen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-05, 12:09   #2121
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Saikyou Visa inlägg
Ola: kör på denna, enda i min affär där det står mineralsalt på. http://www.falksalt.com/sv/produkter/hushallssalt.html
Lite tråkigt att det är mindre natrium när det är bland annat det man ville åt bara
Det är förmycket natrium i förhållande till kalium i den. Det blir svårt att komma upp i tillräckliga mängder kalium utan att natriumintaget blir onödigt högt. Seltin är i så fall bättre. Använder du någon av dessa varianter så skippar du det vanliga saltet helt.
Gammal 2015-09-05, 13:23   #2122
Saikyou
Registered User

Saikyous avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Det är förmycket natrium i förhållande till kalium i den. Det blir svårt att komma upp i tillräckliga mängder kalium utan att natriumintaget blir onödigt högt. Seltin är i så fall bättre. Använder du någon av dessa varianter så skippar du det vanliga saltet helt.
Där ser man! Kanske borde ta mig till en annan affär och köpa jozo mineralsalt då. Jag får i mig cirka 7-9 liter vätska om dagen skulle jag tro, borde inte det kunna jämna ut natriumintaget då det känns som en hel del bara borde gå rakt igenom kroppen? Mina shakes går uppemot 1Lx4 om dagen, sen så drar jag i mig kanske 1 liter grönt te, samt 4-5 liter vatten med citron- eller limejuice. Så med 10+ liter om dagen så har jag redan höjt natriumintaget en del för att kompensera, kanske var dumt?
Gammal 2015-09-05, 16:17   #2123
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Varför i hel***e dricker du så mycket? Är du törstig på riktigt eller är det för hungerns skull? Mitt förslag är att dra ner på natriumintaget och drick lite mer vettiga mängder eller byt diet.
Gammal 2015-09-05, 20:03   #2124
Saikyou
Registered User

Saikyous avatar

Alltid druckit mycket. 1 liter vätska är ungefär vad jag behöver för att få ner alltihop eftersom jag inte blandar allt i ett. Grönt te mestadels av vana och för smakens skull. Sen så har jag konstant vatten tillgängligt, tvångsdricker inte utan det blir när jag är törstig. Om du som bättre vetande föreslår att sänka natriumintaget så måste jag ha tänkt fel med att en del försvinner i toaletten på grund av hög vätskekonsumtion? Vet att jag igår vaknade väldigt sugen på något salt, såg det som ett tecken på för lågt natrium. Varför tycker du jag borde byta diet om jag får i mig för mycket med vätska?

Hittade denna innan idag som var lite relevant, och där står det
Citat:
There is no scientific evidence to suggest that fluid restriction is needed or beneficial. Because of concerns of possible nephrolithiasis, most centers no longer restrict fluids.
Sen så vet jag att jag läste lite om att för högt vätskeintag på något sätt kan "spola ut" ketonerna till viss del, vilket man gärna inte vill. Antar att det är något sådant du tänkt på? Hittade inget konkret runt detta men det florerade en hel del, därav så har jag skippat en del av vattnet idag.
Gammal 2015-09-05, 20:25   #2125
Saikyou
Registered User

Saikyous avatar

Hela mitt dagliga intag med alla tillskott ser ut som följande:
  • Vakna: 10g EAA 2dl vatten, 30-50min senare 35-40g kassein 6dl vatten, 10g psylliumfrön 1dl vatten, 3-4g bakpulver 0,5dl vatten, 2g salt 0,5dl vatten, 1g hmb+1g inositol 1dl vatten, multivitamin+omega3+kalciumtillskott 1dl vatten.
  • 4-5h senare 10g EAA 2dl vatten, 35g kassein 6dl vatten, 1g hmb+1g inositol 1dl vatten
  • 3-5h senare 10g EAA 2dl vatten, 35g kassein 6dl vatten, 1g hmb+1g inositol 1dl vatten, 3-5g psylliumfrön 1dl vatten
  • Sista shaken 40-45g kassein 6dl vatten, 10g psylliumfrön 1dl vatten, 5g salt 1dl vatten, ZMB 1dl vatten
Oftast 200mg koffein 1-3 gånger om dagen beroende på om jag tränar eller ej. Kreatin vet jag inte om det är till någon nytta med så högt koffeinintag? Tror säkert jag är helt ute och cyklar.
Under dagen dricker jag grönt te som jag känner för samt vatten som brukar bli uppemot 4-5 liter sammanlagt någonting. Spontant känner jag att om jag ska få ner vätskeintaget får jag sluta ha vatten tillgängligt under dagen samt dra ner psylliumfröna i shakesen.

En helt annan tankee jag har haft är att skulle man ha problem med hungerskänslor i framtiden så hade man inte kunnat dra upp psylliumfrön-intaget en hel del? Det skänker ju mättnadskänsla utan att några direkta näringsämnen tar upp. Känner personligen inga problem alls vad gäller hunger men en tanke som slog mig
Gammal 2015-09-05, 20:40   #2126
EnergiÖverskott
Registered User

Reg.datum: Jan 2014
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Så om jag använder Seltin: vilken mängd är lagom? 10-12 gram per dag?
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-06, 10:29   #2127
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Dricker du så mycket så kan du förmodligen äta mer salt, det stämmer. Anledningen till varför jag föreslog en annan diet är för att mitt upplägg inte är utformat för någon som dricker 10L, jag vet inte rikgit hur säkert det är.
Du behöver inte ha vatten tillgängligt hela tiden.
Gammal 2015-09-06, 10:32   #2128
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Så om jag använder Seltin: vilken mängd är lagom? 10-12 gram per dag?
ca 15g
Gammal 2015-09-06, 11:26   #2129
Armed Dingo
Tack, god jul!

Armed Dingos avatar

Reg.datum: May 2013
Bara lite FYI så kör jag nu underskott på 1000 kcal, även om den gamla 70 kcal/kg kroppsfett säger emot det, och i jämförelse med VLCD så är det långt mer behagligt. Tar gärna ytterligare en vecka deff för att uppnå samma viktnedgång som vid VLCD.

Återkommer med hur styrkan behölls om 10 dagar. Bara apropå att man måste inte välja mellan ett halvt kilo i veckan eller två kg i veckan där man lever på pulver och frön. Det finns en medelväg som, kanske, fungerar utmärkt.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-06, 12:23   #2130
Don H
Gammal Farbror

Don Hs avatar

Reg.datum: Jul 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Bara lite FYI så kör jag nu underskott på 1000 kcal, även om den gamla 70 kcal/kg kroppsfett säger emot det, och i jämförelse med VLCD så är det långt mer behagligt. Tar gärna ytterligare en vecka deff för att uppnå samma viktnedgång som vid VLCD.

Återkommer med hur styrkan behölls om 10 dagar. Bara apropå att man måste inte välja mellan ett halvt kilo i veckan eller två kg i veckan där man lever på pulver och frön. Det finns en medelväg som, kanske, fungerar utmärkt.
Detta är ju iofs helt korrekt, men har väldigt lite med tråden att göra
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:54.