Ok kul med att tråden är fullt aktiv eftersom det är ett intressant ämne...
Försöker min egen race själv nu och inne på 6:e dagen... Ska försöka köra utan ätardagat men med lite högre kcal intag än på en strikt Vlcd då jag vill ha ork att träna hårt, hittills "bara" 2,5 kg tappade, (började på 95,8 och ligger nu på 93,3.)
(Kommer bli sjukt less på choklad då det är enda smaken jag har på 4 kg pulver..)
Gick ut med att jag inte kommer raka eller klippa håret innan jag är under 80 kg eller 10% kroppsfett, liten sporre sådär och sambon vill att jag ska odla Zlatan-hår
Ligger på 93,3 idag och är 176 cm lång,
Upplägg är
Morgon kl 5-8 amino, sen 30-60 min senare pwo(om trött) och 60 g proteinpulver. ~117 kcal /30 g
Repetera vid 10-12 14, 16-18. Och 20 tar ej amino på kvällen, om inte det blir helt stökigt på tränings och hemmafronten.
Ca 10 portioner á 117 kcal. = 1170 kcal, (förbränner kanske 400-800 på träningarna beroende på intensitet osv..
Utspritt blir också psylliumfrö, bakpulver salt en eller annan frukt beroende på dagsträningarna.
Träningspassen är: kroppsviktsbaserade/calisthenics cirkelformade/supersets, som går igenom mesta delarna av kroppen, mellan tre och fyra ggr vecka, plus ett/två/tre kampsportspass om det passar in i min och sambons schema. (Behöver barnvakt) och promenader på det. (Träningen är så upplagd då jag känt lite smärtor i kroppen i samband med vanliga skivstångsövningar men känner mig starkare o stabilare iomed bytet till detta upplägget)
Hjälpmedel är tex runkeeper, på mobilen, en våg samt mobilen som ät och sov-klocka timer m.m..
Intaget per dag i protein ligger i storleksordningen 200-250 g (lite högt såg jag nu, ska justera neråt. Till ca 160-200 g/kg Lean Body Mass
Försökt efterlysa diskussioner/studier om proteinintaget ska va kg/lean body mass(hädanefter LBM) eller kg/ kg kroppsvikt (alltså inklusive fett)
Läst på och dragit slutsatsen att har man mkt fett kan man ligga på 1,5% /kg men har man lågt fett 3-5% kan man ligga på 3g/kg (då LBM är "närmare" har större viktprocentkoefficient, än om man har mer kroppsfett vs om man har mindre kroppsfett) då det fortfarande ungefär stämmer med procenten om jag lägger mig på 76 kg så måste jag äta 2% för att få i mig lika mkt protein som jag fick äta när jag väger 95 och äter 1,5 g/kg LBM, (där 76 kg är räknat som LBM) om jag räknar rätt...

Hängde ni med där? Ju mer muskler dvs ju mer måste man mata dom.
(Det är väl skåningen i mig som är så säker på detta)
Inspiration är från Martin berkhan (leangains.com) och Ola wallengren, Jacob gudiol, (träningslära.se) flera hyfsat duktiga(dryga) skåningar...

(lyssnat mkt på tyngre o body radio...)