Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-13, 11:24   #181
Red Apple
Banned User

Reg.datum: May 2013
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Att höja skatten är inte vägen till bättre hälsa.
Och var skrev jag om att det handlade om mig enbart? Lägg ner.
Kom med något annat förslag som inte enbart är symtombehandling.
Red Apple är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 13:07   #182
tlk
nattzor

Reg.datum: Feb 2013
En annan potentiell väg att vandra kunde varit en kaloriskatt.
tlk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 13:46   #183
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
Är det där ens en gnutta seriöst så blir jag mörkrädd.
Gammal 2015-07-13, 13:48   #184
Red Apple
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av tlk Visa inlägg
En annan potentiell väg att vandra kunde varit en kaloriskatt.
Även om jag har uppskattat din närvaro i tråden så var det här jättedumt.
Gammal 2015-07-13, 13:52   #185
tlk
nattzor

Citat:
Är det där ens en gnutta seriöst så blir jag mörkrädd.
Det var ett 100% seriöst inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Red Apple Visa inlägg
Även om jag har uppskattat din närvaro i tråden så var det här jättedumt.
Du får gärna förklara vad som var dumt med det. Det är nog lite poängen med diskussionsforum att idéer ska bollas och utvärderas? Tycker själv då det är bra med ett öppet klimat där man kan lägga fram idéer så de kan just diskuteras.

Märk väl att jag inte någonstans i mitt inlägg ens antyder att jag tycker det är ett vettigt sätt att komma åt problemet.

Personligen tycker jag det är en dålig väg att vandra eftersom jag tror att det huvudsakligen hade drabbat de som faktiskt inte har särskilt gott om pengar, och jag är inte särskilt övertygad om att det hade avhjälpt problemet (även om problemet till mångt om mycket är just att folk äter för många kalorier).
Gammal 2015-07-13, 14:30   #186
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
En lösning tycker jag är att vi fortsätter producera och äta kött men går över till att äta mer gris, kyckling och odlad fisk och mindre nöt och vildfångad fisk.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 14:38   #187
tlk
nattzor

Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
En lösning tycker jag är att vi fortsätter producera och äta kött men går över till att äta mer gris, kyckling och odlad fisk och mindre nöt och vildfångad fisk.
Hur ska vi få populationen at large att göra detta?
Gammal 2015-07-13, 14:54   #188
Blue.plz
Banned User

Reg.datum: Dec 2007
Jag får inte riktigt ihop det här med att införa skatter på något som är extremt subventionerat via skatten. Vilka människor omger de sig med när de inte ser det knasiga?
Blue.plz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 15:19   #189
Red Apple
Banned User

Citat:
Du får gärna förklara vad som var dumt med det. Det är nog lite poängen med diskussionsforum att idéer ska bollas och utvärderas? Tycker själv då det är bra med ett öppet klimat där man kan lägga fram idéer så de kan just diskuteras.

Märk väl att jag inte någonstans i mitt inlägg ens antyder att jag tycker det är ett vettigt sätt att komma åt problemet.

Personligen tycker jag det är en dålig väg att vandra eftersom jag tror att det huvudsakligen hade drabbat de som faktiskt inte har särskilt gott om pengar, och jag är inte särskilt övertygad om att det hade avhjälpt problemet (även om problemet till mångt om mycket är just att folk äter för många kalorier).
Du ser ju uppenbarligen själv det bristfälliga i det. Sen straffar det dessutom alla som inte är korta och lata. Visst skulle vi kanske få ner den genomsnittliga BMIn lite men det skulle inte vara särskilt lyckat som folkhälsoprojekt.

Citat:
Ursprungligen postat av Blue.plz Visa inlägg
Jag får inte riktigt ihop det här med att införa skatter på något som är extremt subventionerat via skatten. Vilka människor omger de sig med när de inte ser det knasiga?
Det är subventionerat via EU. Det kan vi inte göra något åt i riksdagen. Däremot kan vi neutralisera, eller iaf minska, köttsubventionerna i praktiken genom att beskatta kött.
Så för alla kritiker därute: Det handlar inte om att bestraffa människor som äter för mycket kött. Det handlar om att sluta gynna dem.
Gammal 2015-07-13, 15:23   #190
tlk
nattzor

Citat:
Ursprungligen postat av Red Apple Visa inlägg
Du ser ju uppenbarligen själv det bristfälliga i det. Sen straffar det dessutom alla som inte är korta och lata. Visst skulle vi kanske få ner den genomsnittliga BMIn lite men det skulle inte vara särskilt lyckat som folkhälsoprojekt.
Just att få ner övervikten är väl då det viktigaste. Att öka folks intresse av att motionera är inte alls lika relevant för att öka folkhälsan och vårdkostnaderna. Motion är ju liksom inget vettigt sätt att få bort övervikt utan diet är A och O. You can't outrun a donut liksom.

Nog för vardaglig motion är något vettigt att syssla med, gärna med lite inslag av styrketräning, och det hade förmodligen motverkat en del av kostnaderna associerat med omvårdnad av äldre men den stora frågan är liksom övervikt (och förstås rökning dårå).
Gammal 2015-07-13, 15:26   #191
ceejay

ceejays avatar

Citat:
Just att få ner övervikten är väl då det viktigaste. Att öka folks intresse av att motionera är inte alls lika relevant för att öka folkhälsan och vårdkostnaderna. Motion är ju liksom inget vettigt sätt att få bort övervikt utan diet är A och O. You can't outrun a donut liksom.

Nog för vardaglig motion är något vettigt att syssla med, gärna med lite inslag av styrketräning, och det hade förmodligen motverkat en del av kostnaderna associerat med omvårdnad av äldre men den stora frågan är liksom övervikt (och förstås rökning dårå).
Öh. Jo. Det spelar ingen roll vad man äter för ned i vikt kan man gå oavsett.
Problemet är mängden mat äter först och främst.
Sen är det kvalitén på maten.
Gammal 2015-07-13, 15:32   #192
tlk
nattzor

Citat:
Öh. Jo. Det spelar ingen roll vad man äter för ned i vikt kan man gå oavsett.
Problemet är mängden mat äter först och främst.
Sen är det kvalitén på maten.
Alltså din läsförmåga.

Att det är mängden mat man äter som är det stora problemet är precis vad jag skrev, och definitivt vad som bör fokuseras på i första hand.

försöka få upp aktivitetsnivån på populationen är ju också en bra idé men knappast det primära att fokusera på om man vill åt den stora samhällskostnaden.
Gammal 2015-07-13, 15:40   #193
ceejay

ceejays avatar

Du är jävligt duktig på att försöka härska på internet Lägg ned nu bubbis.

Jag snackade om din donut-referens. Inte på det andra. Jag tolkade det som att du klagade på maten, inte på mängden. Det innan stämmer givetvis.

Sen ser jag inte riktigt kopplingen mellan vad tråden handlar om, och det du precis skrev. Detta handlar om köttskatt.

Senast redigerad av ceejay den 2015-07-13 klockan 15:41.
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 15:45   #194
anvihl
Registered User

anvihls avatar

Reg.datum: Apr 2012
Citat:

Nej, det är minst lika viktigt att få bort stillasittandet som breder ut sig, och då pratar jag inte om hurvida man ska dieta genom motion eller kost utan hälsopåverkan av stillasittandet vs skräpmat.
Gammal 2015-07-13, 15:49   #195
ceejay

ceejays avatar

Citat:
Ursprungligen postat av anvihl Visa inlägg
Nej, det är minst lika viktigt att få bort stillasittandet som breder ut sig, och då pratar jag inte om hurvida man ska dieta genom motion eller kost utan hälsopåverkan av stillasittandet vs skräpmat.
Stillasittande är väl bland det mest hälsovådliga som finns? Så detta stämmer givetvis.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:10.