2015-07-12, 14:10
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tricce
Mindre fisk? Why?
|
Finns inget i fisk som vi ändå kan få tag i från vegetabilier. Vi slipper även det mättade fettet, fiberlösa kalorier, risken att få i sig miljögifter och vi slipper utfiskandet som förstör miljön för att ta några få exempel på fördelarna.
|
|
|
2015-07-12, 14:15
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av jenni
Är kaffe och te på samma nivå som godis och glass ???
|
Kaffe och te är inte dåligt i sig själv tycker jag. Om man nu inte har i socker och mejerivaror varje gång, 3 gånger om dagen. Men man får säkert i sig mer av processat fett och socker från bakelser och sötsaker.
Jobbigt att fika på vatten och rågbröd kanske.
|
|
|
2015-07-12, 14:26
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Nov 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av JacobHeitmann
Kaffe och te är inte dåligt i sig själv tycker jag. Om man nu inte har i socker och mejerivaror varje gång, 3 gånger om dagen. Men man får säkert i sig mer av processat fett och socker från bakelser och sötsaker.
Jobbigt att fika på vatten och rågbröd kanske. 
|
Ja, det är lite konstigt, för jag har fått rekomendationer att dricka kaffe dagligen pga lågt blodtryck, så det är ju nyttigt för min del
Åh, jag måste passa på att fråga dig som är insatt, vad tycker du om Freelee the banana girl på YT och hennes kosthållning ?
|
|
|
2015-07-12, 14:30
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av anvihl
|
Hittade även detta på Naturvårdsverket, vad har du för åsikter kring detta?
Citat:
|
Halva svenska befolkningen ser positivt på en minskad köttkonsumtion.
|
Citat:
Ett genomgående resultat inom forskningen är att man i miljö-
politiken inte bör förvänta sig att konsumenters beslutsfattande är rationellt.
En samstämmig erfarenhet är också att det är orealistiskt att förvänta sig att
folk ska ”göra det rätta” om inte de rätta förutsättningarna finns.
|
Citat:
Konsumtionsökning har lett till utsläppsökning. Den totala årliga konsumtionen
av kött från gris, nöt och kyckling i Sverige ökade med mer än 50 %
under perioden 1990–2005. Omräknat till per person och år är det en ökning
med 24 kg för dessa köttslag. Konsumtionsökningen beräknas ha medfört en
utsläppsökning på 2,3 miljoner ton CO2ekvivalenter
för den angivna perioden.
Konsumtionsökningen utgörs av importerade varor. Utsläppsökningen
har därför inte varit synlig i den nationella utsläppsstatistiken eftersom denna
inte omfattar utsläpp som uppstår på grund av import.
|
Citat:
Köttkonsumtionens andel av utsläppen från livsmedel är betydande.
Beräkningar visar att enbart maten vi äter i dag orsakar ca 2 ton per person
och år. Kött är den livsmedelsgrupp som står för störst utsläppsandel i den
livsmedelsrelaterade klimatpåverkan, med cirka 0,7 ton CO2
-ekvivalenter
per person och år (2005). Om utsläpp på grund av förändrad markanvändning
som till exempel avverkning av regnskog för att bereda plats åt bete och
foderodling räknas in vid livsmedelsproduktion kan utsläppen vara betydligt
större. Utsläppen från Sveriges köttkonsumtion uppgick 2005 till 6,3 miljoner
ton CO2
-ekvivalenter, vilket motsvarar mer än 3 miljarder mil genomsnittlig
bensinbilskörning. Vegetabilier har generellt sett en betydligt mindre klimatpåverkan
än kött.
|
Citat:
Styrmedel för en minskad köttkonsumtion saknas i dag nästan helt, både
i Sverige och i andra länder. Däremot finns det stöd inom jordbruksproduktionen
som indirekt motverkar klimatmålet även om detta inte är syftet
med stöden. Sverige kan inom EU arbeta för att förändra stöd som har som
indirekt effekt att de ökar klimatpåverkande utsläpp. Det är viktigt att för-
ändringen av stöden inte leder till exporterade klimatgasutsläpp. Rapporten
diskuterar ett antal möjliga styrmedel på konsumtionssidan, till exempel ekonomiska
styrmedel som Bonus Malus1
, differentierad moms, punktskatt, tullar
på klimatsämre kött liksom klimat-/ miljömärkning och andra informationsverktyg.
Att involvera olika aktörer inom upphandling, handel och utbildning
kan också vara betydelsefullt för att kunna minska klimatpåverkan från
köttkonsumtion. Rapporten ger även exempel på områden där det finns behov
av att ta fram mer kunskapsunderlag. En utveckling av styrmedel för minskad
klimatpåverkan från köttkonsumtion kan framöver ge erfarenheter som kan
användas även inom andra klimatbelastande livsmedelsgrupper.
|
https://www.naturvardsverket.se/Docu...3.pdf?pid=3764
|
|
|
2015-07-12, 14:37
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ja, det är lite konstigt, för jag har fått rekomendationer att dricka kaffe dagligen pga lågt blodtryck, så det är ju nyttigt för min del
Åh, jag måste passa på att fråga dig som är insatt, vad tycker du om Freelee the banana girl på YT och hennes kosthållning ?
|
Kosthållningen är det inget fel på. Hon äter mycket frukter och minimalt processade vegetabilier. Man får välja sin egen nivå där.
Men man får komma ihåg att hennes jobb är att få så mycket uppmärksamhet som möjligt och views för att tjäna mer pengar. Skapa så mycket drama och ge folk olika känslor skapar interaktivitet. Inget fel med att tjäna pengar, man får bara komma ihåg att det är en show. T.ex. Durianrider är inte samma person i verkligheten jämfört med framför kameran.
Edit: Btw, har du kollat upp varför du har lågt blodtryck? Kaffe låter som symtombehandling.
Senast redigerad av JacobHeitmann den 2015-07-12 klockan 14:41.
|
|
|
2015-07-12, 14:41
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Nov 2007
|
Citat:
Kosthållningen är det inget fel på. Hon äter mycket frukter och minimalt processade vegetabilier. Man får välja sin egen nivå där.
Men man får komma ihåg att hennes jobb är att få så mycket uppmärksamhet som möjligt och views för att tjäna mer pengar. Skapa så mycket drama och ge folk olika känslor skapar interaktivitet. Inget fel med att tjäna pengar, man får bara komma ihåg att det är en show. T.ex. Durianrider är inte samma person i verkligheten jämfört med framför kameran.
|
Det förstås men hon förespråkar och predikar om denna kosthållning och jag vet inte hur många anhängare hon har, borde hon inte vara lite försiktig med sina utlåtanden på att kosten kan bota det ena och det andra. Det är ju väldigt mycket kolhydrater och fruktos, kalorimängd för två vuxna män tsm som hon drar i sig
|
|
|
2015-07-12, 15:05
|
|
|
Väsby EPA raggare
Reg.datum: Dec 2006
|
Citat:
Finns inget i fisk som vi ändå kan få tag i från vegetabilier. Vi slipper även det mättade fettet, fiberlösa kalorier, risken att få i sig miljögifter och vi slipper utfiskandet som förstör miljön för att ta några få exempel på fördelarna.
|
Men mamma säger att man blir smart av att äta fisk
Förövrigt så förstår jag mig inte på människor som följer Zyzz, Jersey Shore mm, jag skapade intressantare personer och situationer när jag lekte med lego som liten.
|
|
|
|
2015-07-12, 15:20
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2015
|
Citat:
Det förstås men hon förespråkar och predikar om denna kosthållning och jag vet inte hur många anhängare hon har, borde hon inte vara lite försiktig med sina utlåtanden på att kosten kan bota det ena och det andra. Det är ju väldigt mycket kolhydrater och fruktos, kalorimängd för två vuxna män tsm som hon drar i sig 
|
Jacob har rätt. Prioritet 1 är business.
Ge gärna lite exempel på hur snabbmat är billigare
|
|
|
2015-07-12, 15:51
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Det finns gott om vetenskapligt stöd för att förhindra och behandla svåra sjukdomar med kost- och livsstilsförändringar. Vi kan med bara 4 enkla livsstilsfaktorer ( äta bra, träna regelbundet, undvika tobak, kontrollera sin vikt) minska alla kroniska sjukdomar och för tidig död med 80% enligt David Katz.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19667296
Och det finns gott om stöd för de som vill förbättra hjärt-kärlsjukdom, till och med så mycket att ett sjukhus i Örebro erbjuder helvegetarisk mat till sina patienter och USA:s största vårdföretag uppmanar sina läkare att rekommendera växtbaserad kost till alla sina patienter.
Detta för för diabetes, speciellt typ 2 där Neal Barnard är en som forskat mycket på detta med växtbaserad kost och fått väldigt bra resultat.
Angående cancer är det ingen tvekan om att det går att förebygga till stor del.
Generellt anses det idag att mer än 30 % av all cancer direkt orsakas av ohälsosamma livsmedel.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18626751
Och mycket tyder på att de som redan fått en diagnos kan minska risken för död med mer vegetabilier och förvärra sin sjukdom och risk för död med animaliska och processade livsmedel. Se Kolorektalcancer, bröstcancer och prostatacancer som några exempel.
Sen är det säkert svårt att sätta sig in i någons situation där de lyckats få sina plackfyllda kärl att öppna upp med en växtbaserad kost (som ingen medicin i världen kan göra). Faktum är att när patienter med svår hjärtkärlsjukdom i studier går över till en helt växtbaserad kost så går sjukdomen tillbaka hos mer än 80 procent. LCHF kan verkligen inte göra något sådant, vad jag vet.
http://goo.gl/KNwnUM
Citat:
Results X Of the 198 patients with CVD,
177 (89%) were adherent. Major cardiac
events judged to be recurrent disease totaled
one stroke in the adherent cardiovascular
participants—a recurrent event rate of .6%,
signifcantly less than reported by other studies
of plant-based nutrition therapy. Thirteen
of 21 (62%) nonadherent participants experienced
adverse events.
|
http://dresselstyn.com/JFP_06307_Article1.pdf
Samma sak med någon som fått Crohns sjukdom och hamnar i en kategori där man inte får skov lite då och då utan istället får "skov" 365 dagar om året. Men sen med en växtbaserad kost lyckas göra sig helt symtomfri, som ingen av cellgifterna, blodfiltermaskinerna, immunförsvarshämmare eller någon annan medicin kunde göra.
Man måste själv få uppleva detta för att faktiskt förstå att man kan både förhindra och förbättra sin nuvarande situation genom kost- och livsstilsförändringar. Eller ge doktorer och vården mer än 12,5 timmars utbildning i kost och näringslära.  Idag för dessa läkare göra detta på fritiden. Och tyvärr uppstår det då fåntrattar som Annika Dahlqvist och Andreas Eanfeldt som tar oss tillbaka till stenålderstiden med deras åsikter. Som får med frälsta LCHF:are att kriga.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13362694.ab
http://www.aftonbladet.se/halsa/article12257919.ab
Och angående fruktosen finns det inget stöd att man kan äta för mycket. Folk har blandat ihop HFCS så det blivit tråkigt.
Senast redigerad av JacobHeitmann den 2015-07-12 klockan 15:55.
|
|
|
2015-07-12, 15:55
|
|
|
å nej, måste man komma på en ny text igen
Reg.datum: Oct 2007
|
Alla behöver inte fixa sina kärl eller göra sig symptomfria från diverse sjukdomar.
Jag äter det jag vill, men inte fan skall det skattas på sådant som tycks vara onyttigt.
|
|
|
2015-07-12, 16:01
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ajasoro
Jag tycker detta ett riktigt bra förslag och hoppas det genomförs. Det var just klimatargument som fick mig att övergå från vegetarisk till vegansk kost, och trots att jag älskar ost är det en liten "uppoffring" jämfört med klimatfördelarna.
|
Ändrat mig angående köttskatt. Vi måste konsumera mindre kött (helst inget), men jag är inte säker på att skatt är en vettig lösning. Folk är negativt inställda till skatter och ser det som en bestraffning.
En annan väg som skulle kännas mer rättvis är att tvinga köttproducenterna att betala för de direkta konsekvenserna djuruppfödning har på miljön, det skulle pressa upp priset till någonstans mellan det dubbla till det tredubbla (i en amerikansk kontext, antagligen något lägre i europeisk, men fortfarande hög). Det egentliga priset för vad det kostar att framställa bärs idag av alla som betalar skatt, och det är ju rimligare att enbart de som konsumerar kött står för de utgifterna. Är såklart lite meckigare att genomföra, men kommer antagligen få ett bättre utfall.
När vi ändå håller på kan vi ju gå ur EU som subventionerar kött like crazy, och förhoppningsvis minskar köttkonsumptionen till samma nivå som innan EU-inträdet.
Total: 352,5 kg • Wilks: 384,15
(MMA och Submission wrestling på nybörjarnivå)
|
|
|
2015-07-13, 03:50
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ajasoro
Ändrat mig angående köttskatt. Vi måste konsumera mindre kött (helst inget), men jag är inte säker på att skatt är en vettig lösning. Folk är negativt inställda till skatter och ser det som en bestraffning.
En annan väg som skulle kännas mer rättvis är att tvinga köttproducenterna att betala för de direkta konsekvenserna djuruppfödning har på miljön, det skulle pressa upp priset till någonstans mellan det dubbla till det tredubbla (i en amerikansk kontext, antagligen något lägre i europeisk, men fortfarande hög). Det egentliga priset för vad det kostar att framställa bärs idag av alla som betalar skatt, och det är ju rimligare att enbart de som konsumerar kött står för de utgifterna. Är såklart lite meckigare att genomföra, men kommer antagligen få ett bättre utfall.
|
Det finns starka bevis for att smaskaligt allsidigt jordbruk ger mest kcal per ytenhet och att vaxelbruk med inslag av bete binder betydligt mer kol och kvave i jorden an konstgodslade monokulturer. Och det finns starka bevis for att fisk i vara vattendrag skulle frodas utan avrinning fran konstgodslat jordbruk.
Om man vill gora skillnad som individ sa bor man i forsta hand starta sin egen bondgard for sjalvhushallning med kompostering och produktion av bade djur och vaxter med rotation och utan konstgodsel. Har man inte mojlighet till detta sa kan iaf borja ata mer sasongsbetonad, vild, narproducerad och frigaende mat samt kompostera och ge jorden tillbaka till bonden. Att sluta ata animalier gor noll skillnad eftersom de ar problemet lika lite som vaxter ar problemet.
|
|
|
2015-07-13, 04:04
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Naturvardsverket
Styrmedel för en minskad köttkonsumtion saknas i dag nästan helt, både
i Sverige och i andra länder. Däremot finns det stöd inom jordbruksproduktionen
som indirekt motverkar klimatmålet även om detta inte är syftet
med stöden. Sverige kan inom EU arbeta för att förändra stöd som har som
indirekt effekt att de ökar klimatpåverkande utsläpp. Det är viktigt att för-
ändringen av stöden inte leder till exporterade klimatgasutsläpp. Rapporten
diskuterar ett antal möjliga styrmedel på konsumtionssidan, till exempel ekonomiska
styrmedel som Bonus Malus1
, differentierad moms, punktskatt, tullar
på klimatsämre kött liksom klimat-/ miljömärkning och andra informationsverktyg.
Att involvera olika aktörer inom upphandling, handel och utbildning
kan också vara betydelsefullt för att kunna minska klimatpåverkan från
köttkonsumtion. Rapporten ger även exempel på områden där det finns behov
av att ta fram mer kunskapsunderlag. En utveckling av styrmedel för minskad
klimatpåverkan från köttkonsumtion kan framöver ge erfarenheter som kan
användas även inom andra klimatbelastande livsmedelsgrupper.
|
Storsta budgetposten i EU ar jordbrukssubventioner. Det ar karnan i EU. Hela EU bygger pa jordbrukssubventioner. Utan jordbrukssubventioner sa skulle storsta utgiften vara administrativa kostnader. Det ar helt galet att tro att Sveriges EU-ministrar ens om de ville skulle kunna andra vad EU fundamentalt handlar om. Det vore ungefar som att forsoka fa en ko att sluta fisa.
Losningen ar att ga ur EU och inga i ett nytt samarbetsomrade som ringar in ostersjon och dar pengarna gar till att fa igenom vetenskapligt sund lagstiftning. Specifikt forbjud jordbrukssubventioner, konstgodsel och monokulturer och forbjud import av jordbruksprodukter producerade medelst subventioner, konstgodsel och monokultur.
Senast redigerad av Klein den 2015-07-13 klockan 04:05.
|
|
|
2015-07-13, 10:11
|
|
|
nattzor
Reg.datum: Feb 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay
Alla behöver inte fixa sina kärl eller göra sig symptomfria från diverse sjukdomar.
Jag äter det jag vill, men inte fan skall det skattas på sådant som tycks vara onyttigt.
|
Det är super att du inte lider av dessa sjukdomar. Nu handlar ju svensk politik sällan om enbart ceejay. Svensk nationalekonomi lider rätt ordentligt av livsstilssjukdomar. Att försöka hålla en sjukvård på hög nivå utan att samtidigt göra något ordentligt preventivt arbete är ett dödfött arbete just pga. de stora vård- och omsorgskostnader som sjukdomarna för med sig.
|
|
|
2015-07-13, 10:24
|
|
|
å nej, måste man komma på en ny text igen
Reg.datum: Oct 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av tlk
Det är super att du inte lider av dessa sjukdomar. Nu handlar ju svensk politik sällan om enbart ceejay. Svensk nationalekonomi lider rätt ordentligt av livsstilssjukdomar. Att försöka hålla en sjukvård på hög nivå utan att samtidigt göra något ordentligt preventivt arbete är ett dödfött arbete just pga. de stora vård- och omsorgskostnader som sjukdomarna för med sig.
|
Att höja skatten är inte vägen till bättre hälsa.
Och var skrev jag om att det handlade om mig enbart? Lägg ner.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:31.
|

|