2015-06-27, 17:26
|
|
|
nattzor
Reg.datum: Feb 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jockefoten
Jag är av den kanske mindre hoppfulla åsikten att människan går mot sin undergång i takt med den till synes ostoppbara befolkningstillväxten. En dietförändring bland minoriteter känns som en klen tröst.
|
Att människan ska gå under pga. befolkningstillväxt har det gapats om i minst 500 år...
|
|
|
2015-06-27, 17:44
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av tlk
Att människan ska gå under pga. befolkningstillväxt har det gapats om i minst 500 år...
|
Är det så förvånande då? Man såg tydligt att tack vare digerdöden som dödade en tredjedel av oss européer, spånande vägen för renässansen.
|
|
|
2015-06-28, 02:33
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Kontentan av studierna är att köttproduktionen bidrar med 3 % av koldioxidutsläppen medan spannmålen står för 7%. De siffrorna tar dock inte hänsyn till att betesmarker och djur bidrar till att minska koldioxiden. De minskar även lustgas, vilket anses mer skadligt.
Jag inser dock hur lönlöst det är att ens försöka påpeka hur puckad en köttskatt är. Det motiverar mig bara ytterligare att fly landet och skratta sen när det går åt helvete.
|
Kom till Nya Zeeland. Världens bäst lamm och inte långt efter Argentina / Uruguay vad gäller nötkött.
|
|
|
2015-06-28, 02:56
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Apr 2015
|
Citat:
Vad du anser vara manligt beteende behöver ju knappast stämma överrens med vad andra anser är manliga beteende. För mig är inte en kost som innehåller kött på något sätt associerat med kön eller genus och jag är tveksam till att det är något som majoriteten anser vara fallet. Har dock inte sett något studie på hur det generellt ser ut på den punkten... Dock kan det ju kvitta. Att Gudrun skulle mena något annat än just vad hon skriver är ju rent sagt löjligt. Att vara så pass besatt av att få äta kött, och att så starkt behov av det för att känna sig "manlig", att man drar fram paranoida fantasier så fort någon ens vill att det ska diskuteras om att man på något sätt borde dra ner på det beteendet är ju iallafall något som jag tycker tyder på en viss osäkerhet och det är väl närmast att anse som omanligt (och okvinnligt för den delen).
Jag lovar att ditt könsorgan inte kommer att ramla av om du äter mindre kött.
|
Gillandet av kött är direkt kopplat till testosteron, så jo, att "gilla kött" är manligt, då alla egenskaper som testosteron är kopplad till per automatik pga vår biologi blir refererade till som just manliga, precis som egenskaper som är kopplad till östrogen blir klassificerad som kvinnliga.
|
|
|
2015-06-29, 06:32
|
|
|
nattzor
Reg.datum: Feb 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fatslim
Gillandet av kött är direkt kopplat till testosteron, så jo, att "gilla kött" är manligt, då alla egenskaper som testosteron är kopplad till per automatik pga vår biologi blir refererade till som just manliga, precis som egenskaper som är kopplad till östrogen blir klassificerad som kvinnliga.
|
lol'd.
Faktumet att båda könen producerar både testosteron och östrogener säger nog lite emot din tes att testo = manligt.
Att du väljer att koppla allt som har med testosteron att göra till män får nog stå för dig. Tyvärr fungerar det inte med normal mänsklig biologi.
Oavsett så är det irrelevant då det, såklart, är snack om manligt/kvinnligt som genus och inte som biologiskt kön.
Senast redigerad av tlk den 2015-06-29 klockan 06:39.
|
|
|
2015-06-29, 06:56
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Dec 2007
|
Citat:
lol'd.
Faktumet att båda könen producerar både testosteron och östrogener säger nog lite emot din tes att testo = manligt.
Att du väljer att koppla allt som har med testosteron att göra till män får nog stå för dig. Tyvärr fungerar det inte med normal mänsklig biologi.
Oavsett så är det irrelevant då det, såklart, är snack om manligt/kvinnligt som genus och inte som biologiskt kön.
|
Det är en viss (påtaglig) skillnad mellan nivåerna av hormoner mellan könen. Hjärnan är ett målorgan för båda hormoner. Låga testosteron-nivåer ger depressivitet hos män och höga östrogen-nivåer ger depressivitet hos män.
(Könshormoner påverkar också kvinnors sinnesstämning, såsom vid premenstruellt dysforiskt syndrom)
|
|
|
2015-06-29, 09:02
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2012
|
Men alltså vad är det egentligen ni försöker påstå?
Att det är manligt att äta kött för att det innehåller kolesterol och därför ger ökat testosteron?
Kan vara det löjligaste jag hört på länge.
Dricka alkohol är alltså omanligt eftersom det sänker testosteronet?
|
|
|
2015-07-10, 12:47
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Citat:
|
För att hålla mig kort vill jag som svar trycka på den uppsjö av vetenskapliga studier som visat starka kopplingar mellan kött och diverse hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och även övervikt. Om man ska se på debatten om köttskatt objektivt innebär det ett beskattande på någonting som är skadligt för vår hälsa, vilket enligt mig inte låter så illa.
|
http://vlt.se/asikt/insandare/1.3058...alsa-utan-biff
|
|
|
2015-07-11, 15:04
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2014
|
Jag tycker detta ett riktigt bra förslag och hoppas det genomförs. Det var just klimatargument som fick mig att övergå från vegetarisk till vegansk kost, och trots att jag älskar ost är det en liten "uppoffring" jämfört med klimatfördelarna.
Ingen vill förbjuda kött, bara skatta något som är skadligt. Tycker dessutom skatten lät ganska blygsam.
Odlat kött nämns inte i debatten eftersom vad som diskuterar är de problem vi har nu. Att man provsmakat labbkött är inte detsamma som att det kommer ersätta alla fabriksfarmar nästa vecka.
Total: 352,5 kg • Wilks: 384,15
(MMA och Submission wrestling på nybörjarnivå)
|
|
|
2015-07-11, 15:17
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2014
|
Tofu kräver väl rätt mycket att framställa och sedan frakta det hit från Asien osv
|
|
|
2015-07-11, 17:46
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jakobson
Tofu kräver väl rätt mycket att framställa och sedan frakta det hit från Asien osv
|
Kor äter inte tofu, vad jag vet. Men de äter ca 90% av all soja som importeras.
|
|
|
2015-07-11, 17:47
|
|
|
å nej, måste man komma på en ny text igen
Reg.datum: Oct 2007
|
givetvis är alla icke-köttätare för detta.
|
|
|
2015-07-11, 17:50
|
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2013
|
Givetvis är alla köttätare mot detta.
Förstår inte vad det är för skillnad mot socker- och alkoholskatt tbh.
|
|
|
2015-07-11, 17:54
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay
givetvis är alla icke-köttätare för detta.
|
Vad förväntade du dig? :P Kan man se objektivt på saken är det som Red Apple säger inte skillnad mot socker- och alkoholskatt. Köttätare är alltid så jäkla känsliga
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:30.
|

|