2015-05-18, 16:25
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av koncept
Personligen tycker jag deload var fjärde (eller femte, sjätte eller var det är) vecka är onödigt, förutsatt att man inte tränar dumt (dvs stenhårt hela tiden). Med ett bra balanserat program behövs vanliga deloads mycket sällan.
|
Jag känner mig typ aldrig sliten när jag tränar nu för tiden. Betyder det att jag är van vid hög volym eller att jag tränar lagom och har bra återhämtning?
Brukar köra 2 cykler nu och sen "deload". Men alltså.. Om jag ska köra 5x10 på 50% av vikten...
Bänk 32,5 kg
Militärpress 20kg
Marklyft 55kg...
Det känns så meningslöst. Ska man träna så ska man träna..?
Vi får se om jag fortfarande kör deload denna vecka enligt schema eller om jag köttar på med lite annat för att nästa vecka påbörja nästa cykel.
Kanske köra lite byggarträning bara.
Äh jag vetifan. Är så dålig på det här.
|
Ozziking lyfter och tränar på
/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Senast redigerad av Ozziking den 2015-05-18 klockan 16:29.
|
|
|
2015-05-18, 16:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2013
|
Men herregud vad du ältar detta, gör som du vill bara. Du kommer märka NOLL procent skillnad i dina gainz om du deloadar jämfört med om du inte gör det. När du är sliten, vila. Är du för rastlös för att vila, träna lungt. Svårare är det inte, släpp allt den här skiten nu.
Ursprungligen postat av mangemani
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
|
|
|
|
2015-05-18, 17:02
|
|
Powered by Grynkorv
Reg.datum: May 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez
Men herregud vad du ältar detta, gör som du vill bara. Du kommer märka NOLL procent skillnad i dina gainz om du deloadar jämfört med om du inte gör det. När du är sliten, vila. Är du för rastlös för att vila, träna lungt. Svårare är det inte, släpp allt den här skiten nu.
|
+1
Jeez mannen gå bara till gymet o kötta
|
|
|
2015-05-18, 17:12
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Kan tyckas lite osympatiskt att bara slå bort dina funderingar på det här sättet - men jag tror bara man gör dig en björntjänst om man börjar diskutera detaljer med dig. Du blir för stunden glad över att någon tycker att du gott kan köra en "byggarvecka" istället för deload innan nästa cykel påbörjas, men snart kommer du börja noja över andra saker då dina resultat inte motsvarar det du förväntar dig eller tiden du inversterar i all planering.
"Senast körde jag en byggarvecka, det gav inte resultat... jag ska nog testa att minska volymen med 73% och lägga till 3 set hantelrodd på tisagar udda veckor, om det inte är en månad som börjar på J, för i så fall kör jag 5 set". Det är typ sådär jag uppfattar dina funderingar. Nonsens, pladder. Fokus på helt fel saker.
Skit i din deload, skit i att ersätta den med en byggarvecka. Gå direkt på nästa cykel #YOLO. Eller kör bara bänkpress i två veckor. Eller gör vad fan du vill.
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
|
Senast redigerad av pepplez den 2015-05-18 klockan 17:14.
|
|
|
2015-05-18, 17:17
|
|
Powered by Grynkorv
Reg.datum: May 2013
|
Citat:
Kan tyckas lite osympatiskt att bara slå bort dina funderingar på det här sättet - men jag tror bara man gör dig en björntjänst om man börjar diskutera detaljer med dig. Du blir för stunden glad över att någon tycker att du gott kan köra en "byggarvecka" istället för deload innan nästa cykel påbörjas, men snart kommer du börja noja över andra saker då dina resultat inte motsvarar det du förväntar dig eller tiden du inversterar i all planering.
"Senast körde jag en byggarvecka, det gav inte resultat... jag ska nog testa att minska volymen med 73% och lägga till 3 set hantelrodd på tisagar udda veckor, om det inte är en månad som börjar på J, för i så fall kör jag 5 set". Det är typ sådär jag uppfattar dina funderingar. Nonsens, pladder. Fokus på helt fel saker.
Skit i din deload, skit i att ersätta den med en byggarvecka. Gå direkt på nästa cykel #YOLO. Eller kör bara bänkpress i två veckor. Eller gör vad fan du vill.
|
eller kör byggning rätt av.
Har för mig att det är just byggning du vill åstakomma? varför inte sikta på det då?
|
|
|
2015-05-18, 20:11
|
|
Registered User
|
@Aliaas För att jag känner mig för svag för att endast köra "byggning".. Därav 5-3-1. Är också väldigt inspirerad av tankoovich, så därför gav jag mig in lite på samma stuk.
@Peppelz - Ingen fara. Det är helt okej. Jag behöver lära mig att sluta tänka så mycket. Det sätter lite käppar i hjulet. Har varit aldeless för mycket sådant nu.. Ska ge mig lite bitchslaps och skärpa till mig.
|
Senast redigerad av Ozziking den 2015-05-18 klockan 20:14.
|
|
|
2015-05-19, 18:21
|
|
Registered User
|
Todaiz wörkaut
Underkropp: ~120 min
5 min crosstrainer
Limber 11
Ankelrörlighet
Marklyft: PB
Uppvärmning:
50x5
60x5
75x3
90x1
Arbetsset:
102,5x5
102,5x5
102,5x5
102,5x5
102,5x5
Knäböj:
70x5
70x5
70x5
70x5
70x5
Benpress:
170x12
170x12
170x12+3
Lårcurl 3 set
Benspark 2 set (myo-reps)
Rehab
Vader superset mage 5 set
Input:
Bah, kör på en cykel till, sen deloadvecka. Det känns bäst just nu.
Marken vart rätt tung idag, men greppet vart bättre p.g.a införskaffat magnesium! Har haft lite ömt ben på sistone, så får ta det lugnt där. Böjen blir alltid tung efter tunga mark  Men upp gick det! Testade stå något bredare och tyckte jag fick bättre tryck i böjen, dock blir det inte lika djupt så klart, men så djupt som man kan gå vid ett bredare stance. Blir nog att köra så på de tyngre böj-dagarna.
Har även bestämt mig för att till sommaren följa 5-3-1 mer noggrant i halvkroppsformat. Kommer skriva upp kommande schema då, det är inte mycket ändringar, bara litegrann.
lets get hooooge
Tryckt en påse med tunnbrödrullar idag som komplement till huvudkäket  Så jäkla gött!
Och ikväll blir det en stor tallrik gröt med ännu mer tunnbrödrullar. mmmm
|
|
|
|
2015-05-19, 18:26
|
|
Registered User
|
Såhär tänkte jag börja!  Och det känns skitbra!
Citat:
Överkropp A:
Bänk 5-3-1 +Eventuella joker sets & FSL/SSL.
Press 5*5 @80-85% WTM
Rodd 5*6-10 (Lite tyngre än 5x10)
Drag 3*8-10 (medeltung drag)
Komplement: Dips, Flies, Utsida/baksida axlar & armar - 3 set vardera vid tid/ork.
Underkropp A:
Tunga mark (5*3-5) eller 5-3-1 (beror hur benet känns till sommaren, det lutar åt 5-3-1 )
Knäböj 5*5 @80-85 % WTM
Frontböj 3*8-12
Lårcurl 3-5*8-12
Vader -superset- mage 5 set
Överkropp B:
Militärpress 5-3-1 +Eventuella joker sets & FSL/SSL.
Bänkpress 5*5 @80-85% WTM
Drag 5*5 (pull-ups)
Rodd 3*10-15
Komplement: Tunga dips, flies, utsida/baksida axlar & armar vid tid/ork. 3 set vardera.
Underkropp B:
Knäböj 5-3-1 +Eventuella joker sets & FSL/SSL.
Marklyft 5*5 @80-85% av 2-3RM / 5*8-10 @70-75% av 2-3RM (dagsform).
Benpress 3*10-15
Lårcurl 3-5*8-12
Vader -superset- mage 5 set
Sen kör jag varannan vecka ett extra under/överkropps pass ( 3 under, 2 över & vice versa) beroende på det jag tycker släpar eller om det behövs något extra helt enkelt. Exempelvis olika variationer av böj/mark & press/rodd samt mer armar.
|
|
Senast redigerad av Ozziking den 2015-05-19 klockan 18:34.
|
|
|
2015-05-19, 18:26
|
|
Registered User
|
Vet inte hur ditt schema funkar men det känns som att du gjort femmor på 70 kg många pass i rad nu?
|
|
|
|
2015-05-19, 18:34
|
|
Registered User
|
Citat:
Vet inte hur ditt schema funkar men det känns som att du gjort femmor på 70 kg många pass i rad nu?
|
Ja, tanken är inte att köra allt för tunga böjar efter marken. Det pallar jag inte. 70kg är ganska tungt efter dessa marklyft!
Största fokus på att öka vikt är när jag kör 5-3-1 i böjen då det är första övning.
70kg är ändå ca 80 % av mitt 1RM!
|
Senast redigerad av Ozziking den 2015-05-19 klockan 18:40.
|
|
|
2015-05-19, 19:55
|
|
Banned User
Reg.datum: Nov 2010
|
Bara för att du kör 531 betyder det inte att du kommer bli stark. Om du envisas med att köra samma pass 10 gånger i rad så händer inte mycket alls.
Pepplez sa nyss att du överanalyserar allt så lägger du upp ett schema som är typ "@3 FFL - 23 joker 6-x2 tisdag kl 19:00". Tankoovich är grym och vi är många som ser upp till honom, kolla hans fysik. Han har legat på väldigt stort överskott väldigt länge. Är han fet?
Morgonvikt förresten?
|
|
|
2015-05-19, 20:13
|
|
hopplös teoretiker
Reg.datum: Dec 2013
|
Tycker programmet ser bra ut.
5x5 på 85% efter 5/3/1 i dagens huvudlyft kan dock bli väldigt tungt, speciellt om du kört Joker sets och andra häftiga saker på det första lyftet.
Kör inte alltför mycket Joker set. Om jag förstått det rätt så är det maxtest? I så fall så bör du vänta med det till i slutet av träningsperioden för att utvärdera hur mycket starkare du blivit, kanske var 6-8 vecka.
Man kan visst det köra samma vikt och reps flera pass i rad. Om man gjort mer i ett annat lyft samma pass så har man blivit starkare. Jag tolkar det som att Ozzi har ökat i marken alla passen men valt att köra 5x5 på 70kg i böjen. Inga konstigheter med det. Alla lyft behöver inte gå spikrakt upp hela tiden.
Senast redigerad av koncept den 2015-05-19 klockan 20:15.
|
|
|
2015-05-19, 20:21
|
|
Banned User
Reg.datum: Nov 2010
|
Lol såg nyss 5x5 på 102.5, fan vad bra jobbat missade dem delen helt
|
|
|
2015-05-19, 20:54
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Latissimus Dorsi
Bara för att du kör 531 betyder det inte att du kommer bli stark. Om du envisas med att köra samma pass 10 gånger i rad så händer inte mycket alls.
Pepplez sa nyss att du överanalyserar allt så lägger du upp ett schema som är typ "@3 FFL - 23 joker 6-x2 tisdag kl 19:00". Tankoovich är grym och vi är många som ser upp till honom, kolla hans fysik. Han har legat på väldigt stort överskott väldigt länge. Är han fet?
Morgonvikt förresten?
|
Nej då misstolkar ni det. Jag tänkte börja följa 5-3-1 BBB mer noggrant och då ser ett typsikt schema ut ungefär så. 5*5 på 80-85% av WTM är en variant av BBB och Joker sets & FSL/SSL är tillägg för mer volym på baslyften. Inget komplicerat eller överanalyserat, ville bara visa upp schemat, men det kanske inte var så uppskattat eller bara dumt tillfälle :/ Blir så exalterad när jag får enligt mig bra idéer.
Nä han är ej fet, men han är även hockeyspelare! Men han är helt klart en anledning till att inte mesa med käket!
Hann inte väga mig imorse, försov mig  Men i måndags stod vikten på 65.7 trots ett kaloriöverskott på minst 500 om dagen sen en jag snackade med snubben m.fl . Ska köra veckan ut för att se om vikten kommer röra sig, annars blir det bara att käka mer.
Citat:
Ursprungligen postat av koncept
Tycker programmet ser bra ut.
5x5 på 85% efter 5/3/1 i dagens huvudlyft kan dock bli väldigt tungt, speciellt om du kört Joker sets och andra häftiga saker på det första lyftet.
Kör inte alltför mycket Joker set. Om jag förstått det rätt så är det maxtest? I så fall så bör du vänta med det till i slutet av träningsperioden för att utvärdera hur mycket starkare du blivit, kanske var 6-8 vecka.
Man kan visst det köra samma vikt och reps flera pass i rad. Om man gjort mer i ett annat lyft samma pass så har man blivit starkare. Jag tolkar det som att Ozzi har ökat i marken alla passen men valt att köra 5x5 på 70kg i böjen. Inga konstigheter med det. Alla lyft behöver inte gå spikrakt upp hela tiden.
|
Det är 80-85% av Wendler training max! inte mitt tränings max! Så det är inte allt för tungt. Men jag får så klar justera det om det blir dåligt.
Nja, njo, inte direkt tror jag. Det är väl mer för att få lyfta lite tyngre och kolla om man slår fler personbästan. Man ökar då t.ex. 5 eller 10 % mer än AMRAP settet. Men nej så klart, det blir ju när man känner att man har mer krut.
Ja, det finns inte lika mycket styrka kvar som vanligt efter tunga marklyft, sen justerar jag böjvikten efter dagsform i detta pass. Men oftast håller jag mig på femmor runt 70kg.
Citat:
Ursprungligen postat av Latissimus Dorsi
Lol såg nyss 5x5 på 102.5, fan vad bra jobbat missade dem delen helt 
|
Hehe thanks!  Bättre än sist!!
|
Senast redigerad av Ozziking den 2015-05-19 klockan 20:56.
|
|
|
2015-05-19, 22:21
|
|
hopplös teoretiker
Reg.datum: Dec 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking
Det är 80-85% av Wendler training max! inte mitt tränings max! Så det är inte allt för tungt. Men jag får så klar justera det om det blir dåligt.
Nja, njo, inte direkt tror jag. Det är väl mer för att få lyfta lite tyngre och kolla om man slår fler personbästan. Man ökar då t.ex. 5 eller 10 % mer än AMRAP settet. Men nej så klart, det blir ju när man känner att man har mer krut.
Ja, det finns inte lika mycket styrka kvar som vanligt efter tunga marklyft, sen justerar jag böjvikten efter dagsform i detta pass. Men oftast håller jag mig på femmor runt 70kg.
|
Ok. Uträknat på 90% av verkligt max så blir det rimliga procentsatser.
Om du vill ha någon variation på böjen efter marken så är det ju bara att köra 4x6 eller 6x4 istället. Justera upp 2.5 kg när du kan, t.ex. de två sista seten och nästa gång de tre sista seten. Då blir det lite mer utav det.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:24.
|

|