2015-05-06, 23:25
|
|
|
Tack, god jul!
Reg.datum: May 2013
|
Är trött på att höra pratet om Greklands dåliga ekonomi och att de när som helst lämnar EU. Har hört det mer än ett år nu. Det är ständigt sensationsrubriker om att nästa återbetalningslån så skiter det sig. Måtte media som koncept brinna upp imorgon, förbannade fördumningsapparat.
Alltså inget mot dig Gaindalf,blev bara påmind om allt jag läst om Grekland efter ditt inlägg.j
|
|
|
2015-05-06, 23:49
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo
Är trött på att höra pratet om Greklands dåliga ekonomi och att de när som helst lämnar EU. Har hört det mer än ett år nu. Det är ständigt sensationsrubriker om att nästa återbetalningslån så skiter det sig. Måtte media som koncept brinna upp imorgon, förbannade fördumningsapparat.
Alltså inget mot dig Gaindalf,blev bara påmind om allt jag läst om Grekland efter ditt inlägg.j
|
Hade ju knappast vara det första landet i världshistorien som defaultat om man låtit Grekland falla. Argentina har gjort det flera gånger under 2000-talet, Ryssland gjorde det 1998, Sverige var nära när Soros roade sig med vår fasta växelkurs mot dollarn. Det suger ett tag för länderna i fråga men historien antyder att det går att hämta sig från på bara några år.
Men jag tror att åtminstone ECB har intresse av att inte låta det ske då det får EU att se svagt ut gentemot Ryssland.
Det verkar även nästan som att finansmarknaderna börjar bli ganska trötta på en eventuell Grexit. 2011 föll börserna hejdlöst och man var rädd för en ny finanskris. Nu har de ropat varg så många gånger att det knappt går att se effekterna från Greklands utspel i indexen längre.
|
|
|
2015-05-07, 08:56
|
|
|
Grov som en bofink!
Reg.datum: Nov 2007
|
Nä nu sket jag i det och sålde allt.
Lägger pengarna på hög en stund och köper sakta in mig om ett tag, antingen när det fallit färdigt eller när det börjar stabilisera sig.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
|
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 ⇦ klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
|
|
|
2015-05-07, 09:10
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2010
|
Ska man kanske korta OMX?
|
|
|
2015-05-07, 09:37
|
|
|
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
Reg.datum: Aug 2001
|
Här kommer en dum fråga, för någon vecka sen sålde jag av mina avanza zero, men varför tar det ett par dagar att få ett avslut?
Jag sålde när jag tänkte att börsen kommer att gå ner, och sen efter ett par dagar först gick min order igenom till några procent lägre pris.
Är det något man får leva med..? Hur är det med aktier, går ordern igenom direkt där om det finns köpare? Jag har aldrig handlat med aktier.
|
2015-05-07, 09:49
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2013
|
Fonder kan ha specifika handelsdagar som de endast handlas på. De som inte har det brukar ta ett par dagar, vad det beror på vet jag inte riktigt.
Med aktier så sker handeln direkt när köpare och säljare matchas och till de pris de har matchats.
|
|
|
2015-05-07, 09:55
|
|
|
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
Reg.datum: Aug 2001
|
Ja.. Jag förstår att de har handläggningstid för att det måste skötas manuellt på något sätt (or so they say)
Men det är trist att man alltid har ett par dagars lagg. Blir det en riktig krasch -20% på ett par dagar är man ju körd, eller hur? Med aktier hade man klarat sig undan...
|
2015-05-07, 09:59
|
|
|
Tack, god jul!
|
Hur kommer det sig att tidningarna inte kan leverera information som ser framåt om det så bara är för en dag? De kallar sig experter. I mitten av april kunde man läsa i varenda tidning om att pengar bara skulle till ett ställe - börsen. Det höll i sig till och med den 29nde april, när svackan redan inletts.
Nu när vi tappat cirkus 9% så syns istället rubriker som "5 dåliga signaler från börsen". Detta är mer än en vecka sedan allt tog sig en törn.
Iochmed att jag läser en högskolekurs nu som handlar om just massmedier i Sverige (bred kurs) så kan jag koppla samman kursmaterial med verkligheten - journalister får information från experter inom respektive undersökta område, och bara den information dessa experter blivit tillsagda att ge ut. Det handlar inte om att media ljuger, alltid, det handlar om att de som media får prata med ljuger då de är giriga.
Nu drogs jag inte med i fallet själv, tack för att jag gav upp all tillförlitlighet till media för flera år sen.
|
|
|
2015-05-07, 10:38
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Är du sur för att det är svårt att förutse börsrörelser?
Och, ingen vettig människa tror väl att självutnämnda experter kan det heller?
Har man kunskap nog att förutse börsrörelser, så ägnar man sig inte åt att informera allmänheten om det via tidningar.
|
|
|
2015-05-07, 10:46
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Catstyle
Har man kunskap nog att förutse börsrörelser, så ägnar man sig inte åt att informera allmänheten om det via tidningar.
|
Hen är inte sur. Det framgår tydligt i texten. Jag tolkar det mest som ett konkretiserande av att hens skolunderlag faktiskt stämmer och att hen då förundras över hur tidningar agerar.
Eller missar jag ngt?
|
2015-05-07, 10:48
|
|
|
Tack, god jul!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Catstyle
|
Om du inte blir sur av att man vilseleder folk genom att prata osanning så är det din sak.
Tror du att folk inte lyssnar på det som står i tidningar och vad deras bankmän säger? Jag gör inte det. Tycker du att de ska få skylla sig själva? Det gör inte jag. Alla har inte tid eller förmåga att sätta sig in. De ska inte straffas för det. Enligt mig.
|
|
|
2015-05-07, 10:50
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Varför skulle börstidningar komma med bra tips?
De ska sälja reklamplatser, det handlar om aftonbladet rubriker.
DN kan ju till och med ha flera artiklar på samma scrollsida som motsäger varandra.
Helt lönlöst att överhuvudtaget följa.
EDIT: Din personligabankman är en försäljare, inget annat, dussinfolk, annars hade dom varit något annat än personlig bankman.
Jag är fortfarande utanför börsen sedan januari eller februari, eller när man nu klev av.
Hur ser portföljutvecklingen ut för er som har lite riskspridning? Bättre eller sämre än index hittills i år?
|
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
Senast redigerad av agazza den 2015-05-07 klockan 10:52.
|
|
|
2015-05-07, 11:03
|
|
|
Tack, god jul!
|
Citat:
Ursprungligen postat av agazza
Varför skulle börstidningar komma med bra tips?
De ska sälja reklamplatser, det handlar om aftonbladet rubriker.
DN kan ju till och med ha flera artiklar på samma scrollsida som motsäger varandra.
Helt lönlöst att överhuvudtaget följa.
EDIT: Din personligabankman är en försäljare, inget annat, dussinfolk, annars hade dom varit något annat än personlig bankman.
Jag är fortfarande utanför börsen sedan januari eller februari, eller när man nu klev av.
Hur ser portföljutvecklingen ut för er som har lite riskspridning? Bättre eller sämre än index hittills i år?
|
Precis, nu börjar vi komma dit jag vill. Om media bara är till för att sälja reklamplatser, vilket de i princip är om vi bortser från propagandaapparat och då och då tillför relevant saklig information, varför ska de överhuvudtaget få finnas kvar?
Vi pratar i min kurs mycket nu om hur media "bör förändras" och i vilken riktning. Ansvarig för kursen är såklart en gammal SVT-anställd. Vad jag undrar är, varför ska vi ha media överhuvudtaget. Är fullständigt orimligt att några helt vanliga människor får sådan makt över folks åsikter, helt oacceptabelt.
|
|
|
2015-05-07, 11:44
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2009
|
Jag ligger kort börsen just nu men den har ju tappat mycket mer än jag tänkte mig. Jag såg att börsen verkade studsa mellan typ 1720-1650 ett antal gånger så körde bull/bear en omgång där emellan, nu när jag skulle köra en omgång till fortsatte det bara ner så ja sålde inte mina bear.
Nu till min fråga hursomhelst, vet man vad som utlöste det här "raset"? Det är självklart en makrofråga och beroende av flera faktorer men är det något speciellt som gjort att de börja rasa längre än tidigare? När jag läst runt bland nyheter tycker jag det inte blivit någon större skillnad mot de senaste tre månaderna.
|
|
|
2015-05-07, 12:00
|
|
|
Maaaaaaat!
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av agazza
|
Sämre, stora poster i Medivir och SSAB. Medivir gick ju faktiskt bra fram tills häromdagen då det visade sig att viktig information inte förmedlats...
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:11.
|

|