Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-05-04, 07:36   #1
Deanmartin
Registered User

Reg.datum: Sep 2011
Hur mycket kan 3 dagars frossa förstöra?

Kört en lång deff och släppte rejält på tyglarna nu över valborgslovet. På deffen drog jag i mig 1600kcal (balans på 2100kcal) medan jag varje i tre dagar nu låg närmare 4000kcal per dag. Räknar man lite snabbt så snackar vi om ungefär 6000kcal över min balans, så nästan ett kg i fett. Låter det logiskt att räkna på det sättet?

Har gått upp 5kg sen i fredags och ser rejält mycket tjockare ut. Mycket är säkert vatten och annat, men det tär lite ändå att det ska bli så stora skillnader för att man frossar några få dagar.

Överäter mina kompisar så märks det inte. Överäter jag så blir jag ett tjockt monster med världens ballongmage ;(
Deanmartin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-04, 07:46   #2
Ghettospelarn
Registered User

Reg.datum: Nov 2011
Har deffat ett sen i början av mars ungefär, i mitten av april hade jag en vecka med kraftigt översättande nästan varje dag samt drack endel alkohol.. La också på mig ungefär 5-6 kg och såg rejält svullen ut och kände mig mer oattraktiv än jag gjort på länge.. Tog en vecka ungefär o komma ner tillbaka när jag började äta bra igen.. Fortsätt bara din deff, haka inte upp dig på dehär, shit happens, inget o höra nått åt nu iaf. Och försök att inte överkompensera (iaf inte i någon större utsträckning )
Ghettospelarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-04, 08:17   #3
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Deanmartin Visa inlägg
Räknar man lite snabbt så snackar vi om ungefär 6000kcal över min balans, så nästan ett kg i fett. Låter det logiskt att räkna på det sättet?
Nej. Allt från ett överskott blir inte nödvändigtvis fett.
Gammal 2015-05-04, 08:42   #4
Deanmartin
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Ghettospelarn Visa inlägg
Har deffat ett sen i början av mars ungefär, i mitten av april hade jag en vecka med kraftigt översättande nästan varje dag samt drack endel alkohol.. La också på mig ungefär 5-6 kg och såg rejält svullen ut och kände mig mer oattraktiv än jag gjort på länge.. Tog en vecka ungefär o komma ner tillbaka när jag började äta bra igen.. Fortsätt bara din deff, haka inte upp dig på dehär, shit happens, inget o höra nått åt nu iaf. Och försök att inte överkompensera (iaf inte i någon större utsträckning )
Ah vad bra, det jag behövde läsa Nej tänkte bara kompensera lite genom att hålla mig ifrån kolisarna denna vecka, så kanske vattenvikten släpper snabbare.

Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Nej. Allt från ett överskott blir inte nödvändigtvis fett.
Ah, det var ju skönt att veta. Får hålla tummarna då.

Finner det dock udda att vissa, speciellt jag, kan påverkas så mycket av någon dags frossa. Denna gång flera dagars frossa förvisso, men även en endaste dag utgör en stor skillnad både visuellt och viktmässigt. Jag binder uppenbarligen vätska väldigt bra samtidigt som magen blir uppsvälld. Är det vanligt? Skulle gärna vilja motverka det på något sätt.
Gammal 2015-05-04, 09:57   #5
Deanmartin
Registered User

Måste tillägga att jag äter 70% av dagens intag i ett större mål per dag (middag), lite åt periodisk fasta-stilen, kan det vara något som bidrar till att jag sväller betydligt mer?
Gammal 2015-05-04, 10:48   #6
delta_mats
Illrar pillrar

delta_matss avatar

Reg.datum: Jul 2005
Du sväller betydligt mer eftersom du legat på underskott. Men ja, att sula i sig runt 1000kcal över balans några dagar i rad kan nog göra vem som helst svullen.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-04, 10:51   #7
jespauro
Registered User

jespauros avatar

Reg.datum: May 2014
Var samma sak för mig efter en veckas sjukdom(influensa) Såg ut som en svullen gris efter en veckas " ät vad du vill du är sjuk " tänkande.
Tog ungefär 5-7 dagar tills jag var tillbaka där jag var innan sjukveckan. Så låt tiden ta ut sin rätt så ska du se att du är tillbaka snart!
jespauro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-04, 11:41   #8
JamesD
Registered User

JamesDs avatar

Reg.datum: Jul 2012
Haha, samma hände mig över den här långhelgen. Ätit upp mig 4kg och ser ut som ett enda helvete. Känns riktigt piss men hoppas på att det mesta släpper inom några dagar.
JamesD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-05, 16:24   #9
yia
Registered User

Reg.datum: Apr 2015
Ja, man sväller alltid upp om man äter det minsta normalt en bit in i en deff, och vikten stiger långt över vad kaloriintaget medger. Det är åtminstone min erfarenhet. Det är förmodligen vätska som kroppen dumpat på underskott, och möjligen även att om man överäter så tenderar det att kanske inte vara det allra nyttigaste och salt binder väl ännu mer vätska.

Men det är lite intressant att diskutera om det här är ens "riktiga" vikt. Alltså att så fort du slutar deffen och äter något mer normalt så kommer du packa på nåt kilo eller två och det snarare än slutvikten är ens riktiga nerdeffade vikt med normala vätskenivåer o.s.v.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-05, 20:56   #10
Rawrx
Stor fin fet T-Rex

Rawrxs avatar

Reg.datum: Aug 2012
Svulldagar brukar för mig resultera i några kilos extra på morgoninvägningarna. Sedan vid återgång till underskott brukar denna nya vikt försvinna med 0,5-1,0 kg per dag.

Men vikten är ju på kort sikt som ett lotteri ändå. Jag brukar försöka låta bli att dra några större växlar på viktutvecklingen förrän i alla fall en vecka i efterhand. Fast jag vet ju hur kämpigt det kan kännas, haha.
Rawrx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-07, 18:46   #11
sotala
Registered User

sotalas avatar

Reg.datum: Oct 2013
uploadfromtaptalk1431020477864.jpg nu bet jag inte hurpass mkt jag bidrar med denna bilden men om du tittar så ser du först och främst "1v" markeringar. Dessa är då jag haft viloveckor och ätit fritt/svullat lite för att återhämta kraft och motivation.
Jag går till synes upp ex 3.5 kg väldigt snabbt första "veckan" men som tidogare nämnt så är det för att kroppen samlar på sig massor med vatten. Att ibland äta mkt emellanåt är bra förvrigt för att återställa hormonnivåer och allt sådant.

Vidare så ser du även att oavsett ifall jag haft dessa ätarperioder så är viktnedgången relatovt konstant om man gör en trendlinje.

Summa summarum: det påverkar völ inte så himla mkt om du inte svullat i dig flera tusentals kcal utöver din basala nivå varenda dag. Förmodligen gjorde det dig bara gott
Gammal 2015-05-07, 21:08   #12
barrf
Registered User

Reg.datum: Nov 2013
Citat:
Ursprungligen postat av sotala Visa inlägg
text
Snyggt! Även om man "vet om detta" är det alltid schysst med exempel från verkligheten Man kan ju bli lite deppig som sagt när vikten ökar av lite överätning då och då, men trenden ska ju fortsätta åt rätt håll om man sköter deffen rätt.
barrf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-07, 22:55   #13
Fatslim
Banned User

Reg.datum: Apr 2015
Alltså en gång varje vecka, ofta på lördagar (efter ett styrkepass) har jag såkallad "ätardag" där jag ofta trycker i mig en hel kladdkaka plus ett 2l glasspaket och grädde till. Utöver denna äter jag typ en del köttfärs och proteindrycker för att få i mig tillräckligt med protein den dagen.

Jag vet inte hur många kcal kladdkaka+glass+grädde är, men det är nog väldigt mycket.

Direkt efter denna dag kan jag gå upp något kilo, men sen efter 6 dagars underskott igen så har jag ändå gått ner 0.5kg totalt sett sedan förra veckan. Så jag tror inte enstaka dagars överätning gör så mycket i det stora hela om man flera dagar legat på energiminus.
Fatslim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-08, 13:47   #14
Emmapemma
Registered User

Emmapemmas avatar

Reg.datum: Feb 2014
Om jag får kapa tråden lite, hur mycket förstör ett enda fusktillfälle på en period om 2 veckor? Låt säga att man äter clean 13 dagar, den 14:e äter man en bit äppelpaj när man fikar.

Vad för åverkan har det på dieten som helhet?
Gammal 2015-05-08, 13:51   #15
Maxxad
Registered User

Reg.datum: Aug 2012
Rimligtvis minimal i det fall du anger, slår du ut överskottet för den biten äppelpaj på de 14 dagarna så är det väldigt lite kalorier/dag extra. (förutsätter normal bit äppelpaj^^)
Maxxad är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:51.