2015-04-12, 22:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face
Såg precis Cast Away, finns det verkligen outforskade öar mitt ute i havet (drygt 100 mil från närmsta ställe i det här fallet) som ingen besöker under fem års tid, eller ens besökt någon gång?
Och hur finns dem, det finns ju växtligheter och djur (inte däggdjur iofs). Ska det föreställa att det för många år sedan suttit ihop med ett större fastland?
|
Ta bara en titt på Stilla Havet, så förstår du hur mycket yta det finns.
|
|
|
2015-04-13, 00:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av cero
Hur lång tid efter bloddonation kan man träna hård konditionsträning, ungefär? Dvs vara 100% återställd.
|
Tror att det tar 3-4 veckor innan du återfått samma mängd röda blodkroppar igen som du hade innan donationen, först då är man väl 100 % återställd. Men man behöver inte vänta såpass länge innan man tränar igen, det räcker nog att vila ett dygn för att återställa blodvolymen. Jag antar att man presterar sämre under den perioden man har färre röda blodkroppar dock.
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Om du vet var du ska ha hålen så gör ett fint hål och se om du har dubbelt eller enkelt gips alt vad som finns bakom. Idag är det ganska vanligt att det sitter en OBS-skiva bakom enkelgips just för att det är enklare att skruva upp saker.
Annars kolla med byggansvariga.
|
Hur gör man ett fint hål enklast? Har ingen skruvdragare/borrmaskin, räcker det att dra i en skruv för hand? Vill förstöra så lite som möjligt. OBS, jag är ganska okunnig när det kommer till byggande och snickerier
|
|
|
2015-04-13, 08:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Thebe
nä det har jag koll på. Finns ingen dusch i lägenheten nu, ligger i källaren. Är på gång med ombildning till bostadsrätt till sommaren. Var och pratade med mäklare idag ang att sälja med eller utan dusch och på honom så var duschen en viktig punkt, vilket var ganska väntat.
Vill då börja planera lite inför en ev renovering till hösten, kolla med en rörmokare vad det skulle kunna tänkas landa på att lösa problemet med en dusch.
Tror du det är bättre att prata med byggnadskontoret eller ska jag kontakta hyresvärden?
Mvh
|
Isf kan du säkert prata med dom.
Men det landar lätt på 100k för att ta in någon, kolla vad du får och inte får göra, slit ut golvet, bila ner en ny avrinningskanal till närmsta golvbrunn, kolla hur du gör med tätskikt och gör det själv, är det bara några få kvadratmeter gör du det säkert på 8 helger även ifall du är helt Novis, men du får ju ingen försäkring på det eftersom du är lekman, men det är inte så svårt att göra själv och du kan fotodokumentera åt köparen. Iof är ju säljklimatet så sjukt idag att ett intyg kanske höjer priset 100k också
|
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
|
|
|
2015-04-13, 10:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2011
|
Om jag vill återskapa första gången jag såg en film och jag undviker allt som har med den filmen att göra.
Om det är möjligt hur lång tid skulle det ca ta tills att jag glömt filmen helt och kan se den igen som för första gången?
|
|
|
2015-04-13, 10:19
|
|
tuff shit
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Spettet
Om jag vill återskapa första gången jag såg en film och jag undviker allt som har med den filmen att göra.
Om det är möjligt hur lång tid skulle det ca ta tills att jag glömt filmen helt och kan se den igen som för första gången?
|
Om du inte råkar ha svåra minnesproblem, så skulle jag säga aldrig.
|
2015-04-13, 10:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2015
|
Citat:
Ursprungligen postat av agazza
Isf kan du säkert prata med dom.
Men det landar lätt på 100k för att ta in någon, kolla vad du får och inte får göra, slit ut golvet, bila ner en ny avrinningskanal till närmsta golvbrunn, kolla hur du gör med tätskikt och gör det själv, är det bara några få kvadratmeter gör du det säkert på 8 helger även ifall du är helt Novis, men du får ju ingen försäkring på det eftersom du är lekman, men det är inte så svårt att göra själv och du kan fotodokumentera åt köparen. Iof är ju säljklimatet så sjukt idag att ett intyg kanske höjer priset 100k också
|
Jo, minst 100k har jag räknat med, minst.
Det bökiga som jag ser det är att det inte är någon dusch där nu och med alla tillstånd osv. Jag har jobbat som snickare/plattsättare i 4år innan jag började studera. Jobbade mest med ROT-snickeri, dvs renovering av kök och badrum med mera. Jobbet kan jag göra själv (förutom el o vvs). Men jag har tänkt anlita en firma just för att få intyget från en firma. Arbetet före har jag tänkt göra själv såklart. Men det drar fort iväg i pengar, även fast jag kan få köpa material väldigt billigt genom kontakter, men det är arbetskostnaderna som gör att priset stiger.
Hur tror du smartaste sättet att komma så billigt undan som möjligt med en firma? Försöka ta en mellanstor firma som har plattsättare/vvs/el i samma företag? Eller leta upp lite mindre firmor och försöka pussla ihop det med de olika yrkesgrupperna? Tanken är att göra renoveringen under sommaren. Att jag ska ha det som mitt sommarjobb då jag kommer renovera övriga lägenheten själv (kök, golv osv).
Ska skicka ett mail till hyresvärden och höra vad dom säger ang ritningar. Vill veta så det ens är möjligt att få in en duschjävel där.
Tack!
Mvh
|
|
|
2015-04-13, 10:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan
Om du inte råkar ha svåra minnesproblem, så skulle jag säga aldrig.
|
Haha, vafan!
|
|
|
2015-04-13, 10:32
|
|
BÄNKPRESSARE
Reg.datum: Nov 2007
|
Citat:
|
Jag tror inte att det är möjligt, men prova supa och röka majja varje dag i 30 år så kanske.
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
|
|
|
|
2015-04-13, 11:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2013
|
Se den bäng denna gången, problem solved.
edit: riktigt bäng
|
|
|
2015-04-13, 12:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Thebe
Jo, minst 100k har jag räknat med, minst.
Det bökiga som jag ser det är att det inte är någon dusch där nu och med alla tillstånd osv. Jag har jobbat som snickare/plattsättare i 4år innan jag började studera. Jobbade mest med ROT-snickeri, dvs renovering av kök och badrum med mera. Jobbet kan jag göra själv (förutom el o vvs). Men jag har tänkt anlita en firma just för att få intyget från en firma. Arbetet före har jag tänkt göra själv såklart. Men det drar fort iväg i pengar, även fast jag kan få köpa material väldigt billigt genom kontakter, men det är arbetskostnaderna som gör att priset stiger.
Hur tror du smartaste sättet att komma så billigt undan som möjligt med en firma? Försöka ta en mellanstor firma som har plattsättare/vvs/el i samma företag? Eller leta upp lite mindre firmor och försöka pussla ihop det med de olika yrkesgrupperna? Tanken är att göra renoveringen under sommaren. Att jag ska ha det som mitt sommarjobb då jag kommer renovera övriga lägenheten själv (kök, golv osv).
Ska skicka ett mail till hyresvärden och höra vad dom säger ang ritningar. Vill veta så det ens är möjligt att få in en duschjävel där.
Tack!
Mvh
|
Jag hade letat en mindre firma med kontakter, berätta om vad du kan, säga att du kan fotodokumentera vad du gör, så kommer dom in och gör minsta nödvändiga och signerar sedan papperet på arbetet.
Leta efter fiffel och båg AB i princip och kolla vilka som går med på en sådan ful lösning.
Eller ring runt i din förra arbetskrets
|
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
|
|
|
2015-04-13, 13:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2015
|
Citat:
Ursprungligen postat av agazza
Jag hade letat en mindre firma med kontakter, berätta om vad du kan, säga att du kan fotodokumentera vad du gör, så kommer dom in och gör minsta nödvändiga och signerar sedan papperet på arbetet.
Leta efter fiffel och båg AB i princip och kolla vilka som går med på en sådan ful lösning.
Eller ring runt i din förra arbetskrets
|
Ska höra lite med gubbarna från gamla firmorna jag jobbat på. Det här ligger i Umeå, 40mil från där jag arbetade. Så använda den firman är uteslutet på grund av resekostnaderna plus att dom är så otroligt slöa..
Tänkte väl då att jag gör allt grundjobb så rörmokaren bara behöver komma och dra sina rör, sen så är det bara spackla/flytspackla allt och sedan på med tätskikt. Tänkte köra matta på golvet och kakel på väggarna. Känns som det borde bli billigaste lösningen, plus att jag försöker få tag i allt material så billigt som möjligt.
Ska höra runt lite, vill ändå ha någon som är duktig på att stoppa plattor/matta. betalar hellre lite extra för någon duktig. Lite därför jag hade velat göra det själv, då vet jag att det blir bra då man är noggrann själv haha
Aja, hade varit skönt att bara kunna slita upp golvet och smälla dit en brunn och köra på, men tyvärr så är det långt ifrån så enkelt i verkligheten!
Mvh
|
|
|
2015-04-14, 00:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Citat:
|
Det går inte. Däremot kan man få ny uppskattning för en kär film.
|
|
|
2015-04-14, 10:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2014
|
Vad är skillnaden smak/konsistens/innehållsmässigt mellan en amerikansk cinnamon roll och en vanlig kanelbulle?
|
2015-04-14, 10:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Emmapemma
Vad är skillnaden smak/konsistens/innehållsmässigt mellan en amerikansk cinnamon roll och en vanlig kanelbulle?
|
En cinnamon roll brukar i alla fall ha glasyr.
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
|
|
|
|
2015-04-14, 10:12
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2013
|
Min upplevelse som givetvis varierar med vem som har bakat: Kanelbullar är degigare och smakar mer brödigt. Cinnamon rolls är mycket sötare och har mer fyllning.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:11.
|

|