2015-03-16, 09:08
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
Då det är rika människor som kläckt idén om att invandrare ska gå före svenskar i bostadskön mfl. fantastiska idéer, så tycker jag att det är helt rätt att rika betalar mer skatt för att finansiera sina idéer.
|
|
|
2015-03-16, 09:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av hurril
Sådant provocerar mig rätt ofta med dagens salongsbolsjeviker. Sitta och breda ut sig från sin 3M-bostadsrätt på söder under rapen från sin specialdiet som betald student i ett kreddit ämne om hur man befinner sig på underklassens vänsterkant. Hur går det ihop? Varför är det de rika och privilegierade som håller sig med sådana politiska åsikter?
|
Det låter bra mycket mer sympatisk att de håller sig med åsikter på vänsterkanten och de vill ha ett samhälle där alla får detta bättre än att dom sitter där med sina privilegier och förespråkar sämre villkor för dom som har det sämst och att de utan jobb har sig själv att skylla och att dom saknar driv.
|
|
|
2015-03-16, 09:10
|
|
Getar
Reg.datum: Sep 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Beholder
Det låter bra mycket mer sympatisk att de håller sig med åsikter på vänsterkanten och de vill ha ett samhälle där alla får detta bättre än att dom sitter där med sina privilegier och förespråkar sämre villkor för dom som har det sämst och att de utan jobb har sig själv att skylla och att dom saknar driv.
|
Vems fel är det då?
|
|
|
2015-03-16, 09:14
|
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk
Jag vill ge möjlighet till skattefinansierat boende för invandrare i innerstadsområden och villaförorter där det bor mestadels etniskt svensk överklass och övre medelklass. Jag skulle kunna tänka mig att höja skatterna rejält för att finansiera detta.
|
Frågan är hur många invandrare som vill bo granne med Agneta 57 med 18 minkpälsar på Östermalm, när deras landsmänniskor och kanske tidigare anlända släktingar håller till i Rinkeby?
Om man hypotetiskt utgår från att invandrare hade fått förtur i bostadsköer - och söker sig till de de områden som redan är invandrartäta - hur många icke invandrare går de före i bostadskön till just det området?
Man kan ponera att ett sådant förslag skulle kunna skapa ännu högre grad av segregation, där invandrare söker sig till de invandrartäta områdena och där Kalle 20 år som vill flytta hemifrån får av det kommunala hyresbolaget veta att han har störst chans att få en lägenhet om han söker sig till ett annat område.
|
|
|
2015-03-16, 09:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
Frågan är hur många invandrare som vill bo granne med Agneta 57 med 18 minkpälsar på Östermalm, när deras landsmänniskor och kanske tidigare anlända släktingar håller till i Rinkeby?
Om man hypotetiskt utgår från att invandrare hade fått förtur i bostadsköer - och söker sig till de de områden som redan är invandrartäta - hur många icke invandrare går de före i bostadskön till just det området?
Man kan ponera att ett sådant förslag skulle kunna skapa ännu högre grad av segregation, där invandrare söker sig till de invandrartäta områdena och där Kalle 20 år som vill flytta hemifrån får av det kommunala hyresbolaget veta att han har störst chans att få en lägenhet om han söker sig till ett annat område.
|
Saken är att har du inte pengar så får du gott hålla dig till att bli placerad där nu farbror staten väljer att sätta dig. Vare sig det är Norrlands skogar eller Södermalm.
Vill du bo någonannanstans så får du gott hosta upp pengarna eller stå i den kö som finns. Ser ingen som helst anledning att de som inte klarar av att betala för sig ska få bestämma hur de ska ha det.
Problemet i många områden är att de är ghetton., du samlar alla fattiga i samma område och trycker in fler och fler arbetslösa på samma yta.
Kulturen blir att ingen har jobb, motivationen att skaffa jobb lär inte bli större precis.
Sen får vi ny spännand kultur som bilbränder och stenkastning. Nya spännande Sverige.
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”
/ Desmond Tutu
|
|
|
2015-03-16, 09:26
|
|
BÄNKPRESSARE
Reg.datum: Nov 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Alexton
Saken är att har du inte pengar så får du gott hålla dig till att bli placerad där nu farbror staten väljer att sätta dig. Vare sig det är Norrlands skogar eller Södermalm.
Vill du bo någonannanstans så får du gott hosta upp pengarna eller stå i den kö som finns. Ser ingen som helst anledning att de som inte klarar av att betala för sig ska få bestämma hur de ska ha det.
Problemet i många områden är att de är ghetton., du samlar alla fattiga i samma område och trycker in fler och fler arbetslösa på samma yta.
Kulturen blir att ingen har jobb, motivationen att skaffa jobb lär inte bli större precis.
Sen får vi ny spännand kultur som bilbränder och stenkastning. Nya spännande Sverige.
|
Det där är inte riktigt sant, det finns ingen som samlar någon mot sin vilja i ett speciellt område. Flyktingförläggningarna finns runt om i landet, men så fort de får permanent uppehållstillstånd så flyttar de till storstädernas förorter där deras släkt och vänner finns. Det är inte alls konstigt, det skulle jag också göra om jag hamnade i ett land där jag inte känner någon.
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
|
|
|
|
2015-03-16, 09:30
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK
Det där är inte riktigt sant, det finns ingen som samlar någon mot sin vilja i ett speciellt område. Flyktingförläggningarna finns runt om i landet, men så fort de får permanent uppehållstillstånd så flyttar de till storstädernas förorter där deras släkt och vänner finns. Det är inte alls konstigt, det skulle jag också göra om jag hamnade i ett land där jag inte känner någon.
|
Jag har inte skrivit att någon placerades där mot sin vilja. Jag skrev att det skapar ghetton när fattiga samlas på samma område och det fylls på med fler och fler fattiga och arbetslösa.
Att skapa ghetton kan omöjligt vara någon stads mål. Det är inte norrlands inland i stockholm, det går pendel om man nu vill hälsa på sina släktingar som alla bor i samma område. Det är inte ett svårt koncept och fungerar riktigt bra för de flesta människor.
Det jag skrev var att personer som saknar egna medel får gott finna sig i att bo där de placerats om de inte 1 ) skaffar ett jobb 2) står i kö tillräckligt länge att de kan flytta.
Om du har områden med hög arbetslöshet så gagnas de inte om du låter fler flytta in i samma område och dessa saknar jobb. Det blir inte mindre konkurrens.
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”
/ Desmond Tutu
Senast redigerad av Alexton den 2015-03-16 klockan 09:32.
|
|
|
2015-03-16, 09:34
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av 4623
Vems fel är det då?
|
Kanske ingens. Många människor mår för dåligt för att ens orka "skaffa" driv.
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
|
Därför kan ett tvång om att "max si och så många invandrare får bo i samma område innan en inföding måste flytta in" vara på sin plats. Lär de känna varandra kanske Agnetha lär sig att alla invandrare minsann inte är hustrumisshandlande våldtäktsmän, medan Agnethas invandrargranne lär sig att alla rika kvinnor med minkpäls inte är arroganta skithögar som tycker att svartskallar på sin höjd duger till att putsa hennes skor.
|
|
|
2015-03-16, 09:36
|
|
Getar
Reg.datum: Sep 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans
Kanske ingens. Många människor mår för dåligt för att ens orka "skaffa" driv.
|
Och denna människa ska ha samma ekonomiska kraft som en person som arbetar bara för att den mår dåligt?
|
|
|
2015-03-16, 09:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2014
|
"start rant" Seriöst korkade idé. Det vore lämpligare att importera 6 miljarder kg sand och bygga en öken på norra Öland och låta alla invandrare bo där... Nepotism är redan ett brutalt krokben i bostadsköerna och bor man i ett rövhål till landsort som mig och köerna redan är upp till 5 år... Idioter! "end rant"
|
|
2015-03-16, 09:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2011
|
Citat:
Vems fel är det då?
|
Tja det kan vara flera olika orsaker. Men nu var ju detta bara något jag sa som kan vara osympatiskt när folk med gott om privilegier sitter och klankar ner på folk som har det sämre.
|
|
|
2015-03-16, 09:40
|
|
|
Citat:
Och denna människa ska ha samma ekonomiska kraft som en person som arbetar bara för att den mår dåligt?
|
Nej, men han ska ha tak över huvudet och råd till mat iaf.
|
|
|
2015-03-16, 09:46
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans
Nej, men han ska ha tak över huvudet och råd till mat iaf.
|
Och för detta finns det ett namn "existensminimum"
/ Desmond Tutu
|
|
|
2015-03-16, 09:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2014
|
Citat:
|
Som inte räcker till ett skit om du inte bor i bortre Mongoliet. Dessa existensmininun är för bövelen beräknade efter en ekonomisk modell som inte förnyats på 20 år. Skall man behöva sälja bilen och bli bostadslös bara för att man blir sjuk nåt år?
|
|
2015-03-16, 09:50
|
|
|
Citat:
|
Notera att jag inte är emot att man får mer pengar när man har driv. Det jag har emot är att superrika inte betalar mer skatt. Jag tror inte någon tvingas leva under sämre standard för att han bara äger 200 miljoner istället för 1 miljard, så att jag "vill sänka ner de rika i skiten" eller vad någon nu tyckte innan köper jag inte.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:26.
|

|