Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-03-02, 20:44   #451
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Styrka 45 minuter

3 st pullups med lila bandet, med lite hjälp av fästmannen.
½ helt oassisterad - jag fick både rörelse och lite gung, alldeles själv utan gummibanden! Det kändes som att det var så nära att jag skulle kunna lyfta helt, men halvvägs sa det bara stopp. Hm.
5 x 2 + 4 med gröna gummibandet och nu började det brinna i överkroppen lite så jag gjorde 3 chins med grön också, men sen var det stopp.

Gick över till exetuben och gjorde bent over row stående på bandet. Därefter bicepscurl. Snodde fast bandet i chinsräcket och gjorde rodd och pressövningar. Avslutade med naprapatens magövning och 10x3 breda armhävningar. Försökte en planka också men då sa axlarna ifrån.

Jag ska upp i det där jäkla räcket själv, en dag.
Gammal 2015-03-03, 20:57   #452
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

8x1000@~5:55/k​​m m 60s gåvila

Första regelrätta intervallpasse​​t för i år. Spånga IP är snöfritt på bana 1 och till största delen bana 2, resten är skidspår fortfarande.

Det var trögt, med tanke på träningsvärken får jag väl vara nöjd men det var trögt.
Gammal 2015-03-04, 11:20   #453
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Ett ganska brutalt pass jag körde inför Stockholm ultra var 20km i progressiv fart, och det passet återkommer även i år:

Efter uppvärmning (ca 3km):
4km i marathonfart.
2km i halvmarathonfart.
1km i milfart.
500m i maxfart.
Efter setet joggvila i 5 min och kör en gång till innan nedjogg ca 2km.

Det ligger mitt i träningen inför Stockholm ultra så jag antar att det är ett sånt där pass man inte gärna bränner av utan att ha en bra grund först. Fast det brutalaste passet, det jag fruktar mest, är 15-20x1000m i milfart m 60-90s joggvila. Tre veckor före tävlingen, så det är väl någon sorts formtoppning antar jag?

Det jag minns av de där passen förra gången jag körde dem var att det var extremt jobbigt för psyket. Kroppen var med på noterna, men man baxnar ju inför mängden och farten!

Jag antar att enda sättet att greja så tuffa intervaller är att bygga upp självförtroendet, psyket genom att genomföra resten av träningen, och sen bara gå ut och göra när den dagen kommer. Just do it, som det står på ena benet på mina snygging-tights.

Tänk inte så mycket, borde det stå på andra benet

Senast redigerad av LadyG den 2015-03-04 klockan 11:28.
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-04, 18:38   #454
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Tyckte det såg riktigt trevligt ut, förutom att 500m i maxfart om det nu är maxfart på riktigt, kommer ju att kännas av på andning och puls. Samtidigt så går 500m på maxfart rätt snabbt ändå, det är bara någon minut du pressar på. Övriga steg såg ju mest mysiga ut =) ... ska prova någon dag!

Själv har jag nästan mardrömmar från trailloppet i lördags, det var det överjävligaste jag gjort i löpning någonsin. Nu känns kommande backintervaller i slalombacken här inte ett dugg skrämmande längre

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-04, 20:19   #455
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Utan vila mellan distanserna, enda vilan är den där 5 minuter långa joggvilan mellan setten. Går det för fort första settet får du slita hund andra

Jag förstår att inget känns som att det kan vara lika jävligt som att springa i sand som bara slukar all energi från varje steg. Har svårt att komma på något som skulle kunna vara värre, men det är inte gott om idéer kan jag säga
Gammal 2015-03-04, 20:33   #456
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

15km 1:43:09

Lätt distans med nya skorna. Sökte New Balance och fann Saucony. Hoppas innerligt de fungerar på längre pass också, men det lär vi märka.

76% av max är inte väldigt jobbigt, och jag tyckte det kändes bekvämt att springa. Lite törstig blev jag väl allt, det tog ju lite tid att springa, men vätskevästen hade varit overkill.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg WP_20150304_003.jpg (208.3 KB, 4 visningar)

Senast redigerad av LadyG den 2015-03-04 klockan 20:41.
Gammal 2015-03-05, 19:02   #457
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

16,7km växlande fart 1:49:16

Bortsett från att jag inte kan räkna och sprang både fortare och längre än planen gick det bra, det är svårt att räkna till 5 lugna + 5 snabba + 5 lugna, jag gjorde en mental förenkling eftersom passet egentligen skulle gå 5km i lätt distans 6:40/km + 5km Marathon fart 6:20/min + 5km 6:40/min men så blev det inte.
Det blev 4 lugna + 4 snabba + 2 ännu snabbare (halvmaratempo) + ash vaffaaaan bara spring... där farten växlade mellan maratempo och halvmaratempo hem.

Enda gången pulsen kom över 80% av max var i backarna, högsta noterade puls landade på 84% och den backen är nästan 1km lång upp mot Flysta. Inte brant men den tar ju aldrig slut!

Det kändes som att benen hade hur mycket krut som helst idag, nya skorna är jättebra
Gammal 2015-03-06, 10:52   #458
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Vilodag idag, det känns som att det kan behövas. Tusingar i tisdags, lätt distans i onsdags (som blev 50% längre än planerat) och ett distanspass med fartökning som blev betydligt hårdare och längre än plan. 45km den här veckan och då har jag 39km till inplanerade. I gengäld blir de två nästa veckorna lätta, lagom långa pass och inget riktigt jobbigt för att hämta hem den tunga träningen den här veckan. Sen börjar ett nytt block tung träning. Styrketräningen hänger med, bara ett pass denna veckan i och för sig, men vem vet vad jag hinner med idag?
Gammal 2015-03-07, 18:05   #459
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

15km 1:38:40

Plötsligt bara fungerar det. Hade svårt att inte öka farten, det bara blev så. Fick bromsa mig med jämna mellanrum, rätt coolt egentligen. Att benen kan bara så jäkla pigga och sugna. Nya skorna är kanonsköna. Höll snittpulsen runt 78% av max, perfekt. Lugnare imorgon, då blir det ~24km. Ska försöka hålla pulsen strax över 70% istället för strax under 80%.

Citat:
80% innebär dessutom ett tufft långpass, och det skulle vara bra om du jobbar på 70-75% av ditt max på normala långpass.
http://www.marathon.se/fraga-coachen/138449
Gammal 2015-03-08, 18:54   #460
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

24km 2:46:28

Trögt att komma igång, lite sega ben, men det släppte efter en halvtimma ungefär. Förra gången kapade jag 16 min på tiden det tar att springa den här rundan. Den här gången skalade jag av ytterligare 11 minuter. På exakt samma snittpuls och ansträngningsgrad, 76% av max. Gick förstås inte att springa så sakta att pulsen höll sig nära 70% men den låg å andra sidan jämt runt 75-76% hela tiden så hemsk fel gjorde jag nog inte. Det kändes inte så illa i alla fall

83,77km denna veckan fördelat på 5 pass, snittfart 6:44 min/km helt ok. Men nu ska det blir skönt med en lugn vecka.

Senast redigerad av LadyG den 2015-03-08 klockan 18:55.
Gammal 2015-03-09, 21:10   #461
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Styrka ~45min

Överkroppsstyrka. Pullups tar på magen känner jag, särskilt som jag gör naprapatens magövning sist i passet. Helvete så den svider. Idag grejade jag 1 + 1 alldeles själv på lila, därefter 3st med lite hjälp från fästmannen innan jag bytte till grön och körde 5x3. Därefter hämtade jag exetuben och körde supersettade tricepspressar och bröstpressar, bentover row och bicepscurl samt sidolyft på två sätt. Alla supersetten 8x3. Avslutade med 10x3 armhävningar, bred fattning och allra sist naprapatens magövning.

Nu känner jag mest bara... *aj*
Gammal 2015-03-11, 17:04   #462
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

10km 1:00:00

Det stor fartlek på schemat idag, vilket innebär att man ska springa ganska lugnt och öka farten lite ibland. Leka lite. Inga intervaller, inte strukturerat på något vis utan lite lätt lekfullt och... ja jag kunde förstås inte hålla mig.
Gammal 2015-03-12, 16:50   #463
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

9,62km 1:00:10

Känns det lugnt är det lugnt.
Kollade pulsen i efterhand, den var rätt låg (~78%hrm) så känslan hade inte fel
Gammal 2015-03-15, 20:27   #464
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

30,1km 2:28:52

Ojdå, det blev lite längre av jag trodde. Missräkning i min favör, spring 5km extra. Tur att jag tog det lugnt i början så jag slapp lida på slutet, annars hade det kunnat bli galet ledsamt att jag räknade så fel.
Gammal 2015-03-15, 23:01   #465
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
haha galen distans, bra jobbat o köra 3/4 av en mara sådär bara

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:56.