Hej! Skadade knäet igår i knäböj och har haft riktigt ont sen dess. Har inte ännu uppsökt hjälp, eftersom jag tänker utnyttja min gratis skolhälsovård och dit slipper jag först nästa vecka. Därför tänkte jag skriva här redan nu om någon skulle ha någon aning om vad det skulle kunna vara.
Kön: Man
Ålder: 24
Längd och vikt. 187cm, 120kg
Smärtbeskrivning:
* Gör ont i utsidan av knäet, precis bredvid knäskålen
* Smärtan känns relativt ytlig
* Gör inte ont att trycka på knäet
* Smärtan uppkom plötsligt. Var i bottenläget i knäböj då det plötsligt högg till i utsidan av knäet och passarna fick hjälpa upp mig. Detta hände på femte arbetssetet, men kände redan på föregående set att allting inte är som det ska.
* Knäet smärtar som mest då jag försöker gå ner i böj. Redan några graders böjning på benen gör att det hugger till otroligt mycket i utsidan. Kan alltså inte alls belasta knäet t.ex. då jag reser mig från soffan, utan måste använda endast andra benet och armarna. Kan gå hyfsat bra, men det smärtar även då. Dvs allt som involverar belastning på det böjda benet gör fruktansvärt ont.
* Knäet är otroligt styvt på morgonen och klarar knappt av att böja benet
* Känner tryck i knäet då jag försöker böja det utan belastning
* Ligger jag på rygg med böjda ben är det omöjligt att göra en benspark. Klarar inte alls av att lyfta smalbenet/foten en millimeter, utan benet är totalt kraftlöst.
* Kan inte alls sitta med böjt ben
Tränar styrkelyft. Började en vecka före skadan träna lite mer volym med lätta vikter.
Har endast tagit 2x400mg Disperin, vilket inte hjälpte alls.
Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: Problem med ryggen, dock ingen diagnos
Tacksam för alla svar

Känns riktigt surt att skada sig igen