Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-12-31, 02:10   #1
billmaier
Registered User

billmaiers avatar

Reg.datum: Jul 2007
Skadat knä

Hej! Skadade knäet igår i knäböj och har haft riktigt ont sen dess. Har inte ännu uppsökt hjälp, eftersom jag tänker utnyttja min gratis skolhälsovård och dit slipper jag först nästa vecka. Därför tänkte jag skriva här redan nu om någon skulle ha någon aning om vad det skulle kunna vara.

Kön: Man

Ålder: 24

Längd och vikt. 187cm, 120kg

Smärtbeskrivning:

* Gör ont i utsidan av knäet, precis bredvid knäskålen
* Smärtan känns relativt ytlig
* Gör inte ont att trycka på knäet
* Smärtan uppkom plötsligt. Var i bottenläget i knäböj då det plötsligt högg till i utsidan av knäet och passarna fick hjälpa upp mig. Detta hände på femte arbetssetet, men kände redan på föregående set att allting inte är som det ska.
* Knäet smärtar som mest då jag försöker gå ner i böj. Redan några graders böjning på benen gör att det hugger till otroligt mycket i utsidan. Kan alltså inte alls belasta knäet t.ex. då jag reser mig från soffan, utan måste använda endast andra benet och armarna. Kan gå hyfsat bra, men det smärtar även då. Dvs allt som involverar belastning på det böjda benet gör fruktansvärt ont.
* Knäet är otroligt styvt på morgonen och klarar knappt av att böja benet
* Känner tryck i knäet då jag försöker böja det utan belastning
* Ligger jag på rygg med böjda ben är det omöjligt att göra en benspark. Klarar inte alls av att lyfta smalbenet/foten en millimeter, utan benet är totalt kraftlöst.
* Kan inte alls sitta med böjt ben

Tränar styrkelyft. Började en vecka före skadan träna lite mer volym med lätta vikter.

Har endast tagit 2x400mg Disperin, vilket inte hjälpte alls.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: Problem med ryggen, dock ingen diagnos

Tacksam för alla svar Känns riktigt surt att skada sig igen
Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Inte länge sen du såg ut som en blygtandpetare och nu är du snart markkung i SFI!
billmaier är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-31, 21:40   #2
mangemani
Amiga forever

mangemanis avatar

Reg.datum: Feb 2003
det där känns igen, att det inte kändes bra men ändå försökte man att köra 1 till set vilket ledde till att det blev mycket värre.
frågar mig själv än idag, varför skulle jag bara fortsätta med nästa set när jag kände att något inte stod rätt till i ryggen.
hittar inget bra svar på den frågan, vill säga "ung och dum" men är fan 33 bast så kan ej säga det, så får nöja mig med att säga att man var jävligt dum.
känner även igen den där "men jag skulle ju bara..." attityden, det som man nästan hör alla som fått en skada komma farandes med, "jag gjorde ju bara det och det...", ibland räcker "bara" för att en skada ska uppstå.

skippa träningen tills du fått det hela undersökt och "fixat", vet att det är svårt, men det är bara att bita i det sura äpplet, annars kanske det blir värre än vad det är nu.
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
mangemani är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-01, 10:51   #3
nyrjoh
Registered User

nyrjohs avatar

Reg.datum: Nov 2005
Sök ffa sjukgymnast för att få det undersökt och diagnosticerat. Men det låter som att det iaf dels kan vara irritation mot utsidan av knäskålen och då brukar denna tejpning fungera väldigt bra.

https://www.youtube.com/watch?v=HoijvTUf9xQ

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:35.