Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-10-27, 07:17   #31
Vinter
Lagom

Vinters avatar

Reg.datum: Sep 2006
F&S är ett varumärke som säljer en produkt, det är i det ljuset jag ser det hela.

Ungefär som om CocaCola skulle komma ut och säga "man ska nog ta det lugnt med aspartam, kan bli lite mycket hets där. Det är bättre att dricka socker istället"
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 07:45   #32
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Han har en del poänger. Jag förstår inte varför folk blir så upprörda över detta. Jag tror att folket som ligger i gråzonen mellan att träna eller ej, säkert kan bli avskräckta av denna Instagramträningshets och optinoja som råder.

Vi som försöker få patienter att träna och lägga om sitt liv kanske har mer av detta friskvårdsperspektiv än andra? Jag vet inte.

Jag säger som Sheo; mer Tolkia i den här tråden.
Gammal 2014-10-27, 07:56   #33
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Ado2000 Visa inlägg
Är det verkligen BARA 1,4 svenskar i detta landet som inte tränar ? För om det är så, så är det fan riktigt bra statistik om man jämför med resten av världen.
Det beror mycket på hur man räknar men det ligger där i närheten i alla fall och det är i vissa fall inte bra att jämföra sig med något som är uselt.

Citat:
Ursprungligen postat av Manta Visa inlägg
Nu är jag kanske en tävlingsinriktad person, men jag begriper verkligen inte hur man tränar utan att fokusera på prestation/resultat. Det är ju liksom inneboende i ordet, "träning", att man försöker bli bättre. HUR är träning rolig om man inte fokuserar på förbättrning alt. tävling? Jag känner mig smått dryg när jag skriver det här, men jag kan helt ärligt inte förstå det.
Man kan förhindra en försämring eller så tycker man bara det är kul att röra sig. Problemet uppstår när någon försöker bestämma att det man själv ser som träning är det rätta, vilket väldigt många i tråden gör. Ser man på hela forumet så är det också extremt vanligt att säga att promenader inte är träning vilket självklart är helt felaktigt och bara att göra uttalandet sänker värdet för träningsformen.

Vad gäller själva uttalandet från F&S så tycker jag det är fascinerande att en förening inom friidrotten gör sådana uttalanden som sker.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 07:56   #34
Manta
Hey, Hey, My, My

Mantas avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Han har en del poänger. Jag förstår inte varför folk blir så upprörda över detta. Jag tror att folket som ligger i gråzonen mellan att träna eller ej, säkert kan bli avskräckta av denna Instagramträningshets och optinoja som råder.
För att han kritiserar en grupp som förmodligen har rätt stor representation här på kolo, för att göra något fel, som det faktiskt inte har gjort. Är det så att Instragrammarna är en faktor i gråzons indvidiers val att inte träna, så kan man inte peka finger åt Instagrammarna, det är inte där problemet ligger. Det är givetvis ett problem om så är fallet, men problemet ligger hos de som väljer att inte träna pga av vad andra gör.

Den andra anledningen är att en person i en relativit signifik maktposition i träningssverige försöker avråda folk från målinriktad träning. Det är knappast bra.
Gammal 2014-10-27, 08:04   #35
Manta
Hey, Hey, My, My

Mantas avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Man kan förhindra en försämring eller så tycker man bara det är kul att röra sig. Problemet uppstår när någon försöker bestämma att det man själv ser som träning är det rätta, vilket väldigt många i tråden gör. Ser man på hela forumet så är det också extremt vanligt att säga att promenader inte är träning vilket självklart är helt felaktigt och bara att göra uttalandet sänker värdet för träningsformen.
Fast tränar du för att förhindra försämring är det fortfarande prestationsinriktat. Grejen här är väl att jag gör skillnad på träning och motion/fysiska aktivter/röra på sig. Givetvis är det fel ifall vissa (typ vältränade/instagrammare) nedvärderar andras fysiska aktivitet för att den inte är like hardcore some deras. Och jag kan hålla med om att detta görs en hel del på kolo. Sker detta ofta på Facebook/Instagram? Jag har mer fått intrycket av att det sker inom slutna krestar, och borde därför inte påverka vanliga motionärer.

Jag ifrågasätter verkligen slutsatsen att 2/5 ogillar träning skulle bero på andras träningshets (många gillade mig veterligen inte att träna för 10+ år sedan heller).
Gammal 2014-10-27, 09:42   #36
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Reg.datum: Dec 2009
Citat:
Ursprungligen postat av tjabon Visa inlägg
De jag känner som lägger ut km-tider, presenterar ofta hela rundan via någon app. såsom RunKeeper och då följer tiderna med automatiskt. Inget konstigt eller hetsigt med det.
Jo men den stora frågan är varför man överhuvudtaget postar sina träningspass på Facebook. Jag har en motsvarande app på min telefon som exakt noll gånger basunerat ut min förträfflighet för omgivningen. Jag tror faktiskt att det bidrar till att en del inte tränar. Det är svårt att känna sig nöjd med sin 3 km långa joggingtur när Facebook fylls på like:ade ultramaror och Vasalopp.

Jag är ärlig med att jag tränar, inte motionerar. Om jag inte hade ett mål att sträva mot, om än ett blygsamt mål, så hade jag suttit hemma oftare och spelat dator. Träningen gör förvisso att jag mår bättre och är ett välbehövligt sätt att få stänga av en överaktiv hjärna. Men jag skulle säkert kunna få motsvarande hälsofördelar på andra sätt utan att stå och svära över att jag missade ett PB-försök eller fläskat på mig över helgen. Så nog är det klart att min målmedvetenhet har en baksida.

Kanske tycker något att jag hycklar eftersom jag har en journal här på Kolozzeum. Det är klart att det är kul att få beröm, uppmuntring och goda råd från andra. Alla människor behöver bekräftelse i någon form. Men här så är det folk som faktiskt har ett intresse av träning och som mer eller mindre aktivt läser det du skriver, inte åskådare som får ett PB i ryck i ansiktet när de startar datorn. För mig är det ett sätt att hålla koll på vad jag gjort och ett sätt att få tips från en liten skara närmast sörjande. Men jo jag skrev faktiskt på Facebook om Nijmegenmarschen och vissa särskilt minnesvärda marschpass.

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System

Senast redigerad av LoveMachine den 2014-10-27 klockan 09:50.
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 09:57   #37
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av LoveMachine Visa inlägg
Jo men den stora frågan är varför man överhuvudtaget postar sina träningspass på Facebook. .
För att träning är ens intresse som man vill dela med sig av/skryta med/få uppmuntran för.

Det är (iaf i mina ögon) samma sak som när man postar sina krogbilder, nya skor, semesterbilder, bilder av sina höns, sitt duckface eller vad som helst. En gymselfie med spänd biceps är inte på något sätt sämre än vilkien annan selfie som helst.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 10:06   #38
BobaFett
Registered User

BobaFetts avatar

Reg.datum: Feb 2009
Friskis och svettis är Sveriges Planet Fitness:

Gammal 2014-10-27, 10:20   #39
PureWhey
Banned User

Reg.datum: Oct 2012
F&S... Usch. Inte mycket vettigt som kommer därifrån.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 10:24   #40
Loke
Registered User

Lokes avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:

Vi som försöker få patienter att träna och lägga om sitt liv kanske har mer av detta friskvårdsperspektiv än andra? Jag vet inte.

Då ska jag förklara varför jag blir upprörd. Låt mig först bara säga att nej, det har sannolikt inget med ditt större friskvårdsperspektiv att göra. Jag är själv engagerad i friskis och den mesta delen av tiden lägger jag faktiskt på folk som kan sägas "håller huvudet över ytan" vad gäller sin hälsa, men inte mycket mer än så. Det finns i min mening exakt 0 motsättning mellan en verksamhet som syftar till friskvård och en som syftar till övrig träning. Det är inte olika saker, det är bara olika punkter på en skala. Fan, det är ju precis det jag gillar med friskis, att man hittar träning längs med hela spektrumet. Det är en styrka som tyvärr allt för sällan uppskattas av friskis själva.

Men ok, låt mig punkta lite:

* Friskis är ju själva lite av Jehovas Vittnen inom träning. Jag har skrivit en del om friskis historia i mina studier, och just nu har jag friskispressen nr 2, 2000 framför mig. Framsidan är en bild på en ganska fet mage och texten är i ett domedagstypsnitt "Kampen mot ohälsan går vidare", och hela numret är i princip dedikerat åt jympa i skolan, jympa på arbetstid, tvinga politiker erkänna att jympa är bra, etc. Jag kan inte påminna mig att jag någonsin sett någon annan tidning ha en så extremt uttalad träningshets. Fan, till och med jag som engagerad ledare och träningsnörd spyr lite i munnen.

Den här tonen har friskis haft i alla tider, det är nog bara de senaste 5-10 åren som man har tonat ned en smula, och det kan ju förklaras med att träningshetsen gjort att friskis generellt har fler medlemmar än de får plats med i sina lokaler. De behöver helt enkelt inte ragga längre. Friskis är alltså själva grunden för träningshetsen, och friskis mål, att så många som möjligt ska träna, har gynnats mycket av den. I Wigerts artikel finns dock knappast ett uns av självkritik. Det är instagrampostare och andra träningsaktörer som gör fel.

* Som bumbi är inne på så är ju friskis med i riksidrottsförbundet. Att man sysslar med idrott är skälet till att man slipper betala arbetsgivaravgifter till ledare, och ger även en rad andra fördelar. Då tycker jag man är ute på tunn is om man börjar underminera det som ändå är en central poäng i den svenska idrotten, nämligen prestationer både på bredden och i spetsen. Att uttrycka sig som han gör vore väldigt konstigt om det var en "vanlig" idrottsförening, och i någon mån är det ju faktiskt det.

* För att vara lite konkret så kan jag ge ett exmpel: Jag har hjälpt en kvinna som annars kör diverse gruppass att börja med gymträning. För ett par månader sedan tyckte hon det var läskigt att ens gå in på gymmet, nu kör hon målinriktat på ett ganska typiskt styrkelyftsmanér, och med det kommer (såklart) fantastiska styrkeökningar. Sannolikt är hon redan idag nära att kunna maxa på 100 i marklyft, till exempel. Effekterna detta kommer ha på lång sikt vad gäller hennes övriga träning är nog svåra att överskatta, och den effekten i sin tur kommer naturligtvis påverka hennes hälsa mycket positivt. Lite torr, prestationsinriktad träning är således ett utmärkt komplement för den mer avslappnade och lustfyllda träning hon annars gör.

Now, varje gång hon lyckas med en ny vikt eller lär sig en ny övning så märks det hur oerhört glad hon blir, och hon berättar det typ för alla hon träffar och jag uppmuntrar till det. Varför skulle jag inte, det ger ju träningsmotivation!? Och inte nog med det, hennes prat om detta på sitt jobb ledde till att hon en dag fick med sin kollega som är stillasittande och aldrig riktigt har lyckats komma igång med träningen.

Men enligt Peter Wigert är ju detta fel, dels för att träningen vi gjort faktiskt är ganska torr (följa program, träna ensam, träna även fast man inte känner för det den dagen, etc), dels för att hon berättar om sina prestationer vitt och brett och jag som ledare uppmuntrar till det. Hur fan ska jag som ledare då förhålla mig till Peter Wigerts artikel? Jag känner spontant att det är just kunskap om träningsstruktur mm som jag tillför till min förening. Jag kanske borde lägga av? Bli PT på ett kommersiellt gym? Ju mer man fnyser åt prestationsinriktad träning, desto svårare blir det att få kompetenta ledare.

Ok, jag skulle kunna doktorera på det här ämnet känner jag, så jag lägger ner. Vissa kanske tycker att jag drar på för stora växlar, men jag tror på att mota olle i grind och sätta ner foten.

Edit: lite stycken, lol

Senast redigerad av Loke den 2014-10-27 klockan 10:32.
Loke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 10:49   #41
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Reg.datum: Dec 2007
Citat:

Varför har dessa personer det minsta tillstymmelse till ansvar för personer som inte tränar? Ansvaret ligger helt och hållet på de som inte vill träna av någon anledning.

Vill man inte se träningsbilder på Instagram är det bara att sluta följa personer som lägger upp träningsbilder stup i kvarten.
Gammal 2014-10-27, 10:53   #42
Ljuvligt
Registered User

Reg.datum: May 2008
Citat:
...

Vad gäller själva uttalandet från F&S så tycker jag det är fascinerande att en förening inom friidrotten gör sådana uttalanden som sker.
This!

Samt vad Scratch sa. Det är i min mening inte konstigare att somliga finner inspiration till sin träning via sociala medier som att andra tvärtom avskräcks. Vad som är tråkigt är att endera ska vara "fel" och "rätt".
Ljuvligt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 11:11   #43
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Citat:
Det beror mycket på hur man räknar men det ligger där i närheten i alla fall och det är i vissa fall inte bra att jämföra sig med något som är uselt.

Promenader är sällan träning. Oftast är det fysisk aktivitet.
Gammal 2014-10-27, 11:14   #44
Åsberg
Töligt

Åsbergs avatar

Reg.datum: Mar 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq Visa inlägg
Promenader är sällan träning. Oftast är det fysisk aktivitet.
Beror väl på utgångsläge?
Gammal 2014-10-27, 11:19   #45
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ljuvligt Visa inlägg
This!

Samt vad Scratch sa. Det är i min mening inte konstigare att somliga finner inspiration till sin träning via sociala medier som att andra tvärtom avskräcks. Vad som är tråkigt är att endera ska vara "fel" och "rätt".
Inte ett dugg konstigt, men vad i alla fall jag blir irriterad är när spekuleras kring vem/vilka som bär "skulden". Ansvaret ligger till fullo hos personer som inte vill (eller ännu värre: vill) träna men pekar på "träningshets" som en orsak till att det inte omsätts i praktiken.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:48.