2014-09-11, 11:54
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2004
|
Jag körde tidigare med inbyggd GPU (2500K) och köpte för ett tag sedan ett 280X. Har under tiden börjat aktivera energispar-läget på tvn vid slösurf och liknande, och mest stängt av det vid filmtittande.
Nu upplever jag att film ser klart bättre ut än tidigare, kan det vara GPU-bytet som spelar in eller vänjer jag mig bara vid hur mycket sämre energispar-läget ser ut?
|
|
|
|
2014-09-11, 12:00
|
|
|
Försent nu då.. =(
Reg.datum: May 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av tp_88
Jag körde tidigare med inbyggd GPU (2500K) och köpte för ett tag sedan ett 280X. Har under tiden börjat aktivera energispar-läget på tvn vid slösurf och liknande, och mest stängt av det vid filmtittande.
Nu upplever jag att film ser klart bättre ut än tidigare, kan det vara GPU-bytet som spelar in eller vänjer jag mig bara vid hur mycket sämre energispar-läget ser ut?
|
Energisparläget kalibrerar förmodligen om skärmen till att dra mindre ström. Att 2500k inte skulle klara av att återge en högupplöst film i korrekt utförande tvivlar jag på.
|
|
|
2014-09-11, 12:04
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Thornblom
Energisparläget kalibrerar förmodligen om skärmen till att dra mindre ström. Att 2500k inte skulle klara av att återge en högupplöst film i korrekt utförande tvivlar jag på.
|
Ja alltså, att energisparläget ser kasst ut är jag helt på det klara med. Men mina kalibrerade inställningar med energisparläget avstängt upplever jag ser bättre ut nu än tidigare, när jag tittar på film.
Därför undrar jag om GPUn kan göra skillnad. Jag trodde inte det, men blev nyfiken. Antagligen beror det som sagt bara på att jag vänjer mig vid det sämre energisparläget mellan filmtittandet.
|
|
|
|
2014-09-11, 16:22
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious
Ja. Enda anledningen att ta en 4460 eller liknande är om man verkligen har en stram budget och inte kan skramla pengar någonstans.
Alternativet är att du tar en Intel Pentium G3258 3,2 GHz. Då kommer du undan med moderkort + processor för 1400kr totalt. Stark singel-core prestanda och lätt att överklocka. Värt att notera, den är endast tvåkärnig. En i5 4690K är definitivt ett bättre framtidsval.
|
Jag använder bara datorn för antingen quake live/CS:go och random slösurfande/skrivande. Ger en 4460 bättre prestanda in game?
|
|
|
2014-09-11, 17:29
|
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Olegh
Motivera gärna när och hur ofta den extra prestandan faktiskt kommer till märkbar nytta, samt hur stor den upplevda skillnaden är.
|
Du har rätt i att man sannolikt inte märker någon skillnad vid vanlig användning men med det argumentet kan man ju lika gärna köra med en 5 eller 10 år gammal processor. På samma sätt som att en rostig Volvo 240 fortfarande tar mig från punkt A till B kan det vara skönt att köra en ny Volvo S60 istället. Det är helt enkelt ett mer framtidssäkert val, men visst kan man köpa en budgetprocessor nu och sen uppgradera senare i tiden.
4460 är inte dålig och håller nog ett par år även den men prisskillnaden 4460 -> 4690K är ca 250kr så jag skulle inte tveka en sekund. 4690K är dessutom upplåst för överklockning. CS:GO är inte extremt grafikkrävande så ur den aspekten så lägg hellre mer pengar på en bra CPU och snåla på grafikkortet.
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS
Jag använder bara datorn för antingen quake live/CS:go och random slösurfande/skrivande. Ger en 4460 bättre prestanda in game?
|
CS:GO kör nog mest på en kärna så det är nog tveksamt. Jag är absolut ingen expert så mitt råd är att du startar en tråd på Sweclockers om du är osäker på vad du ska välja.
|
|
|
|
2014-09-11, 18:25
|
|
|
mjau
Reg.datum: Feb 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious
Du har rätt i att man sannolikt inte märker någon skillnad vid vanlig användning men med det argumentet kan man ju lika gärna köra med en 5 eller 10 år gammal processor. På samma sätt som att en rostig Volvo 240 fortfarande tar mig från punkt A till B kan det vara skönt att köra en ny Volvo S60 istället. Det är helt enkelt ett mer framtidssäkert val, men visst kan man köpa en budgetprocessor nu och sen uppgradera senare i tiden.
4460 är inte dålig och håller nog ett par år även den men prisskillnaden 4460 -> 4690K är ca 250kr så jag skulle inte tveka en sekund. 4690K är dessutom upplåst för överklockning. CS:GO är inte extremt grafikkrävande så ur den aspekten så lägg hellre mer pengar på en bra CPU och snåla på grafikkortet.
CS:GO kör nog mest på en kärna så det är nog tveksamt. Jag är absolut ingen expert så mitt råd är att du startar en tråd på Sweclockers om du är osäker på vad du ska välja.
|
Fast.. nä. Jag tycker inte att det håller. En dator ska ju göra det jag vill, gör den mer så vinner jag ju inget på det. I biljämförelsen så får man ju ett mervärde. Lite som när jag säger att överklockningen och prestandajagandet är ett nöje i sig, då blir det ett mervärde.
Ett varningens finger för sweclockers också, det finns väldigt många experter, men det är inte värt så värst mycket när de är självutnämnda. För att få bra råd där måste man ha en hög egen kunskapsnivå så man kan sålla bland svaren (iofs tror jag WF skulle klara sig rätt bra).
|
|
|
|
2014-09-11, 18:38
|
|
|
Proteinbarskonnässör
|
Citat:
Fast.. nä. Jag tycker inte att det håller. En dator ska ju göra det jag vill, gör den mer så vinner jag ju inget på det. I biljämförelsen så får man ju ett mervärde. Lite som när jag säger att överklockningen och prestandajagandet är ett nöje i sig, då blir det ett mervärde.
Ett varningens finger för sweclockers också, det finns väldigt många experter, men det är inte värt så värst mycket när de är självutnämnda. För att få bra råd där måste man ha en hög egen kunskapsnivå så man kan sålla bland svaren (iofs tror jag WF skulle klara sig rätt bra).
|
Ja det har du rätt i. Att köpa mer prestanda än man nyttjar kan vara onödigt. Man får helt enkelt ta sig en funderare på vad man tycker är värt att lägga pengar på och hur mycket man vill spendera.
En kompromiss skulle kunna vara en i3 4130 3.4 GHz, den är tvåkärnig men har hyperthreading så den kan vid behov "bli fyrkärnig". Kostar runt tusenlappen.
|
|
|
|
2014-09-11, 22:49
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Klantade mig lite med Godaddy, jag hade en domän, timpaints.com, och en email, *** at timpaints.com, jag förnyade emailen men råkade missa att förnya domännamnet. Jag kan fotfarande komma in i min email, men alla som försöker skicka mail får ett "domain does not exist" meddelande, och mailen kommer inte fram. Nu tänkte jag "det är väl bara att skicka et email" men nej, så enkelt är det inte. Måste tydligen ringa dem. Det är ett 077 nr, men det står ingen prisinformation, är det någon som vet om det kostar något?
|
|
|
2014-09-13, 16:36
|
|
|
Proteinbarskonnässör
|
Finns det några Windows Updates som man bör undvika eller är det "säkert" att låta det sköta sig själv? Har just nu inställt så att jag får se och välja vilka uppdateringar som ska installeras, men det är extremt mycket att gå igenom. Jag kör 7an SP1.
|
|
|
|
2014-09-13, 16:58
|
|
|
Hårdrockare
Reg.datum: Mar 2006
|
Livet är för kort för att fundera över vad operativsystemet gör. Låt den installera allt.
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.
|
|
|
|
2014-09-15, 11:02
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Någon som kan tipsa om en laptop? Ska ha den i skolan, klara CAD, om Office följer med är det ett plus.
|
|
|
2014-09-19, 08:14
|
|
|
mjau
|
Recension av GTX 970 och 980 med smått makalösa resultat: http://www.sweclockers.com/recension...80-och-gtx-970
Ett mer givet köp i högprestandaklassen har inte funnits så länge jag kan minnas.
Citat:
Ursprungligen postat av Jockefoten
Någon som kan tipsa om en laptop? Ska ha den i skolan, klara CAD, om Office följer med är det ett plus.
|
Budget? Hittat något?
|
|
|
|
2014-09-19, 08:19
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Citat:
|
Japp, köpte HP ENVY 15-j160no:
http://www.xn--bst-i-test-q5a.se/Barbar-dator
Sista dagen innan 20% rabatten gick ut.
Verkar funka för enklare CAD-ritningar och Microsoft project, vilket är det enda jag ska ha den till.
|
|
|
2014-09-19, 08:42
|
|
|
mjau
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jockefoten
|
Ah. När jag köpte en Envy blev jag så besviken på skärmen och tangentbordet att jag skickade tillbaka den (efter strul med HP; att den var dålig räckte inte, utan det var för att jag inte fick rätt spec. som det gick vägen).
Men det är onekligen bra prestanda för pengarna.
|
|
|
|
2014-09-19, 16:46
|
|
|
Proteinbarskonnässör
|
Någon som har tänkt köpa nya GTX 970 eller 980? Jag tänker vänta lite och köpa ett förhoppningsvis billigt 760/770.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:03.
|

|