Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-08-14, 20:45   #1921
view
Registered User

Reg.datum: Jul 2013
Hej!

Jag tänkte testa att genomföra en 3-veckors (-ish) VLCD enligt Olas modell innan jag kliver på en vanlig deff.

"10g Eaa(11g pulver) 1h senare 30g casein(~40g pulver) upprepa 3-4h senare och totalt 4 gånger under dagen. Till det tilllkommer 10-15g mineralsalt, 5-8g bakpulver, omega3, vitaminer/mineraler och psylliumfrön.
"

Är det något annat som jag böra köpa in för att inte riskera att få brist av någonting i kroppen? Samt hur kör ni med refeed (var 7-dag)?

Sen undrar jag givetvis vilket EEA samt casein som är "bäst" för VLCD, antar att det finns vissa som är mer lämpade än andra (Broscience)?

Mvh
view är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-28, 18:18   #1922
Neowulf
Registered User

Reg.datum: Jan 2011
Hej allihopa,

har läst igenom nästan hela tråden nu (phuh!) och tänkte bara sammanfatta det jag fått fram ur den innan jag ger mig på VLCD nästa vecka. Om jag förstått det rätt så borde detta vara ett vettigt upplägg:

Frukost: 10g EAA, multivitamin, koffein
1h senare: 30g kasein

Lunch: 10g EAA, koffein, grönt te
1h senare: 30g kasein

"Middag", på träningsdag:
Innan träning: 10g EAA (första dosen), koffein
Efter träning: 10g EAA (andra dosen)
30-60 min senare: 30g kasein

Om det inte är träningsdag ser middagen ut som lunchen.

Kvällsmat (innan sömn): 40g kasein

Totalt:
Vanlig dag: 130g kasein, 30g EAA
Träningsdag: 130g kasein, 40g EAA

Dessutom ska man blanda ihop följande ingredienser:
70g JOZO Mineralsalt
20g Bordssalt
50g Bakpulver
50g Kreatin
40g Beta-alanin

... och dela upp i 10 dagsportioner. Förslagsvis fördelar man sedan dagsportionen jämnt i sina proteindrinkar varje dag.

Refeed 1 gång/vecka - man får äta vad man vill, gärna mycket kolhydrater.

Träningsmässigt så ska man köra helkroppspass var tredje dag.

Låter det rätt?

En sak behöver jag hjälp med dock... Har knåpat ihop ett helkroppsschema som jag vill ha lite feedback på. Tanken är att ha få övningar så att passet blir hyfsat kort, men samtidigt ändå aktivera hela kroppen:

5-10 min uppvärmning

5x3 Knäböj
5x3 Bänkpress
5x3 Skivstångsrodd
5x3 Marklyft
5x3 Militärpress

Vad tycker ni? Finns det något jag missat, eller som kan göras bättre? Uppskattar all feedback!
Neowulf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-28, 18:36   #1923
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Ser bra ut.

Skulle försökt köra kontrollerade refeeds så det inte övergår i en matorgie där man äter allt man ser, detta är dock lättare sagt än gjort. Att försöka planera det man ska äta kan vara en bra idé. Att kämpa sig igenom 6 dagar av EAA+kasein för att sedan på några timmar äta ikapp X antal tusen kcal är ju inge vidare.
Gammal 2014-08-28, 18:45   #1924
Neowulf
Registered User

Reg.datum: Jan 2011
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Ser bra ut.

Skulle försökt köra kontrollerade refeeds så det inte övergår i en matorgie där man äter allt man ser, detta är dock lättare sagt än gjort. Att försöka planera det man ska äta kan vara en bra idé. Att kämpa sig igenom 6 dagar av EAA+kasein för att sedan på några timmar äta ikapp X antal tusen kcal är ju inge vidare.
Tack vicarious! Låter vettigt med planerad refeed, inte minst utav egen erfarenhet. Det vore inte första gången en bingeday/refeed har spårat

Jag hade väl tänkt mig lägga mig på 2000kcal överskott som mest på refeed-dagen som det ser ut nu, 2x min kroppsvikt i protein, max 50g fett och resten kolhydrater. Kommer försöka planera frukost, lunch och mellanmål men lämna utrymme för improvisation när det kommer till middagen och snacks på kvällen :P
Neowulf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-07, 18:14   #1925
view
Registered User

Vilket Kasein & EEA märke är bäst att köra på? Samt vilken multivitamin som kan vara bra under den här dieten?
Gammal 2014-09-08, 11:54   #1926
Löpsko
Opti

Löpskos avatar

Reg.datum: Feb 2011
Har kört igång idag men kommer inte köra 7 dagar i veckan pga att jag rör på mig för mycket vissa dagar och då kommer jag lägga till en vanlig måltid.
Blandade 70g seltin mineralsalt,50g bakpulver och 20g bordssalt vilket jag delade upp i 10 delar för att strö över kaseinet varje dag.

Vilodag:
10g EAA
1 timme senare

Repetera 4 gånger. Utöver så blir det under dagen 1-2msk psylumfrö, 3g hmb-fa,multivitamin,14g av salt och bakpulverblandningen.

Träningsdag:

Är i princip lika som vilodag förutom att de blir 10g EAA extra före gymmet. lägger även till phosphatidic acid på träningsdagarna.

Blir en 3-split som ja trivs med som ser ut som följande:

Mån:
Bänkpress
dips
Pullups(Smala)
Tricep extensions

Ons:
Sumomark
Pullups (breda)
Militärpress
Skivstång rodd

Fre:
Knäböj
Lårcurl
Bencurl
Vader
Mage

Invändningar?
Gammal 2014-09-08, 12:32   #1927
Löpsko
Opti

Löpskos avatar

1 timme senare 30g kasein ska det självfallet stå.
Gammal 2014-09-08, 21:09   #1928
F Ultra
Registered User

F Ultras avatar

Reg.datum: Dec 2013
Citat:
Ursprungligen postat av view Visa inlägg
Vilket Kasein & EEA märke är bäst att köra på? Samt vilken multivitamin som kan vara bra under den här dieten?
Det som du tycker smakar bäst och som är billigast. Samma sak med vitaminer, de flesta har samma innehåll, själv kör jag med "Mitt val Sport" då det har väldigt lågt kalciuminnehåll med tanke på att alla kasein- och vasslepulver redan ger mig RDI av kalcium.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-12, 06:00   #1929
Löpsko
Opti

Löpskos avatar

7/9 - 92,8
12/9 - 87,1

refeed idag.. mums.
Gammal 2014-09-13, 17:57   #1930
EnergiÖverskott
Registered User

Reg.datum: Jan 2014
VLCD för styrketränande, typ som Ola Wallengren i Body Radio?

Efter fem veckor med en så illa skadad fot att jag inte kunnat använda den att ens stå på så kan jag idag äntligen gå.

Skadan förstörde rätt mycket. Iom att jag kör sjukt mycket konditionsträning så blev det sjukt tråkigt och omotiverande att träna öht vilket även lätt att kosten skötts mer katastrofalt än nånsin. Har aldrig nånsin i mitt liv haft ett träningsuppehåll. Under skadan har jag vart helt inaktiv och i princip levt på glass och naturgodis. Är i min värld helt åt helvete fet och ur form nu då jag uppenbarligen hanterade detta på helt fel sätt. Lär mig av detta och går vidare.

Nu blir det iaf ett par veckor med VLCD likt mallen nedan. Känner mig i behov utav det på flera sätt.

7-EAA
8- Kasein

11:30- EAA
12:30- kasein

16:30-EAA
17:30-kasein

20-EAA
21-kasein

10 gram EAA samt 30 gram kasein (40 gram vid sista shaken innan natten). Träning kommer att ske 3 helkroppspass/vecka på måndagar, torsdagar och lördagar. På lördagar är det även refeed. På refeeden blir det EAA innan och efter träning och sedan 3-4 måltider under dagen med fokus på mycket kolhydrat. Orkar inte räkna och nojja på exakta gram utan kommer att uppskatta till iaf 3500-4000 kcal och så fettanålt det går.

På vardagarna blir träningen mellan 05:30-07 på morgonen någon gång med EAA innan och efter.

Imorgon kör vi!

Senast redigerad av EnergiÖverskott den 2014-09-13 klockan 17:58.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-13, 17:58   #1931
MuskelMasen
Registered User

MuskelMasens avatar

Reg.datum: Feb 2014
Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Efter fem veckor med en så illa skadad fot att jag inte kunnat använda den att ens stå på så kan jag idag äntligen gå.

Skadan förstörde rätt mycket. Iom att jag kör sjukt mycket konditionsträning så blev det sjukt tråkigt och omotiverande att träna öht vilket även lätt att kosten skötts mer katastrofalt än nånsin. Har aldrig nånsin i mitt liv haft ett träningsuppehåll. Under skadan har jag vart helt inaktiv och i princip levt på glass och naturgodis. Är i min värld helt åt helvete fet och ur form nu då jag uppenbarligen hanterade detta på helt fel sätt. Lär mig av detta och går vidare.

Nu blir det iaf ett par veckor med VLCD likt mallen nedan. Känner mig i behov utav det på flera sätt.

7-EAA
8- Kasein

11:30- EAA
12:30- kasein

16:30-EAA
17:30-kasein

20-EAA
21-kasein

10 gram EAA samt 30 gram kasein (40 gram vid sista shaken innan natten). Träning kommer att ske 3 helkroppspass/vecka på måndagar, torsdagar och lördagar. På lördagar är det även refeed. På refeeden blir det EAA innan och efter träning och sedan 3-4 måltider under dagen med fokus på mycket kolhydrat. Orkar inte räkna och nojja på exakta gram utan kommer att uppskatta till iaf 3500-4000 kcal och så fettanålt det går.

På vardagarna blir träningen mellan 05:30-07 på morgonen någon gång med EAA innan och efter.

Imorgon kör vi!

Kanske inte i denna tråd, men formbild på före och efter skadan?
MuskelMasen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-17, 23:20   #1932
view
Registered User

Ska bordssaltet var med eller utan jod?
Gammal 2014-09-18, 12:55   #1933
Löpsko
Opti

Löpskos avatar

refeed nummer 2 11 dagar in. 86kg

Blir lite mer käk 1-2 dagar framöver sedan fortsätter jag.. Får se var ja ligger nästa fredag eller lördag. Skulle tro kring 85-84 någonstans..

Återkommer.
Gammal 2014-09-18, 16:31   #1934
view
Registered User

Ni som kör på det här. Hur mycket rör ni på er under dagen utöver gymmet?

Jag har ett arbete där jag under 7-8h går eller står upp. Bör man kanske kasta in lite kcal. Eller kan man klara sig ändå?
Gammal 2014-09-18, 17:13   #1935
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av view Visa inlägg
Ska bordssaltet var med eller utan jod?
Om din multivitamin/mineral och mineralsaltet innehåller jod (tex JOZO) så spelar det ingen roll.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:47.