Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-07-06, 18:45   #13291
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Koppla ur den vanliga hårddisken fysiskt innan du börjar, annars finns det en risk att bootfiler hamnar på fel disk under installationen.

Se till att du har allt grundläggande som skall installeras nedladdat och klart innan du börjar (på en annan disk än den du skall installera Windows på, förstås). Chipsetdrivrutiner, SSD-drivrutiner (Intel RST t ex), grafikkortsdrivrutiner, ljuddrivrutiner, osv.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-06, 19:15   #13292
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Om jag installerar om Windows är det här ordningen jag gör saker (har säkert glömt något dock):

1. Stänga av tjänster jag inte vill ha (Windows Search, Disk Defragmenter, IP Helper, Superfetch, Print Spooler, SSDP Discovery). Stänger av network access till registret. Stänger av "sending of unique Player ID). Se till att "Allow files on this drive to have contents indexed in addition to file properties" för varje disk är avbockat.
2. Ändra mus- och mappfunktioner (enkelklicka för att öppna något, visa dolda filer och systemfiler).
3. Stänga av remote assistance. Stänga av System Restore. Stänga av systemljud förutom systemstartsljudet (hata små klickljud och annat så fort man för något).
4. Installera nätverkskortsdrivrutiner.
5. Aktivera Windows.
6. Installera Intel Chipset drivers.
7. Installera Intel Rapid Storage Technology. Installera USB 3.0-drivrutiner.
8. Stänga av automatiska uppdateringar.
9. Manuellt installera alla Windows updates, förutom grafikkortsdrivrutiner. Tar många steg med omstarter mellan.
10. Installera grafikkortsdrivrutiner.
11. Installera DirectX
12. Sätta Power Options till High Performance.
13. Windows Experience Index.
14. Stänga av Performance Tracing Idle Task. Stänga av RACTask. Stänga av Core Parking.
15. Stänga av Windows Defender.
16. Stänga av viloläge.
17. Minska Pagefile till 2 GB.
18. Installera Microsoft Visual C++ redistributables (2005, 2008, 2010 och 2012, 32- och 64-bitarsversioner av alla).
19. Installera MSBA, kolla att allt är uppdaterat därifrån.
20. Installera Firefox, stänga av diskcache och upprätta en stor memorycacheinteger i stället i about:config. Noscript och Adblock + filter. Installera Flash för IE och Firefox.
21. Installera Sandboxie och skapa en sandlåda där bara Firefox och Flash tillåts starta eller ansluta till internet.
22. Stänga av Administrative shares.
23. Installera program
24. Köra TRIM manuellt på SSDn.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-08, 17:39   #13293
awesomooo
Groggluder

awesomooos avatar

Reg.datum: Mar 2011
Kanske i fel tråd men skit samma

Är det bara för mig som Facebook inte kan ladda in alla bilder när man trycker på "foton"-tabben? Alltså, om jag går in på IKEAs facebooksida och trycker på "foton" så laddas det mer foton när man scrollar ner men tillslut så slutar den läsa in bilder. Antagligen bara en bugg.

Sen måste jag bara skriva av mig lite på hur mycket jag stör mig på Spotify. Vissa artisters låtar försvinner men laddas upp direkt efter så om jag har fem låtar från en specifik artist i min spellista så går det inte att spela upp dom eftersom spåren inte finns, men dom finns ändå om man går in på artisten. Man lägger till en låt - den står med i spellistan - men går inte att spela upp låten eftersom spåret inte finns - men låten finns ändå på Spotify. Förstår ni? Så jävla värdelöst.
awesomooo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-11, 08:20   #13294
timoat
Registered User

timoats avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag har win 8.1, och har lite problem med WIndows media player. Mitt bibliotek är helt oorganiserat med massa låtar som bytt plats ect, så jag vill wipa det och börja om från början. Innan vad det ju lättare, bara att avinstallera WMP och ominstallera, sen låta den söka igenom igen. Men nu har jag fan ingen aning om hur jag ska göra. Jag har testat ett par tutorials på nätet, men jag får felmeddelanden hela tiden, tex denna;

http://support.microsoft.com/kb/925718

Nämnas bör att min musik ligger på en extern HDD, och jag vill behålla mina spellistor.

Senast redigerad av timoat den 2014-07-11 klockan 08:23.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-11, 10:10   #13295
CrazyJoeDavola
Registered User

CrazyJoeDavolas avatar

Reg.datum: Jul 2008
Hur ska jag se vad jag kan ta bort i windows-mappen? Har kört cc-cleaner o.s.v, men får bara bort ett fåtal mb. Har inget som tar upp massa plats så tror det är windows som slukar mina gb. Det är en gammal och sliten dator. Vet att jag på något sätt lyckades frigöra flera gb nån gång men nu är det fullt igen
CrazyJoeDavola är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-14, 07:44   #13296
Kräket
Registered User

Kräkets avatar

Reg.datum: Oct 2007
Tänkte rådgöra lite ang ett eventuellt nytt grafikkort.

Har en core i7-3770. Sitter med 2 st Radeon 5870 nu, och funderar om det kan vara värt att uppgradera grafikkortet.

Har sett att 280x har sjunkit en del i pris. Funderar om det är värt ett inköp, eller om man ska vänta och se ifall 290x blir billigare och köra på en sådan
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-14, 08:03   #13297
Feelgood
Registered User

Feelgoods avatar

Reg.datum: Apr 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Tänkte rådgöra lite ang ett eventuellt nytt grafikkort.

Har en core i7-3770. Sitter med 2 st Radeon 5870 nu, och funderar om det kan vara värt att uppgradera grafikkortet.

Har sett att 280x har sjunkit en del i pris. Funderar om det är värt ett inköp, eller om man ska vänta och se ifall 290x blir billigare och köra på en sådan
Om de är amd du vill köra så är 290 utan x:et du ska köra, skiljer cirka 10% i prestanda men runt 1000kr i pris. Om du hittar ett 290x till samma pris av 290 ska du givet köpa 290x. Köp inte med amds kylare.

Skickat från min Galaxy S5 via Tapatalk
Feelgood är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-14, 10:51   #13298
hahavaffan
tuff shit

hahavaffans avatar

Reg.datum: May 2005
Fellow IT-geeks, vad säger ni om detta mail till helpdesken?

Citat:
Ämne: [tomt]
Meddelande: Lösen ord till g:a prog.

/Stefan på $Branch $Company
Vi har ett äldre system som vissa externa filialer fortfarande vill åt, tydligen...
Gammal 2014-07-14, 14:50   #13299
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Om jag installerar om Windows är det här ordningen jag gör saker (har säkert glömt något dock):
Till win7 har jag kört win7manager som samlar en bunt bra verktyg för sådant där. Det blir alltid massa skräp efter en windowsinstallation, särskilt om man drar på något servicepack eller updates av olika slag.

Förutom mycket av det du gör så brukar jag även;

Ändrar QoS-limiten + ip cache
Justerar win efter L2 cache
Stänger av indexering mm
Ändrar sökväg för tempfiler
Städar junk- och dupe files efter allt är installerat
Defrag på registret
Tömmer startuplistan på allt skit som alla installerade program lagt dit
Stänger av nätverkssökning vid uppstart
Flyttar aktivitetsfältet till högersidan och adderar egna ikongrupper för program, spel samt en för alla anslutna enheter

osvosv... det är nog utan överdrift en timmes jobb för att få windows så pass cleant och snabbt som jag vill ha det. Samtidigt så gott att man KAN anpassa så som man själv vill ha det. Jag hade blivit galen om jag haft ett OS där jag inte kunnat modifiera det minsta.

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-14, 14:58   #13300
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Kör för övrigt en struktur på flera diskar och partitioner som har fungerat överlägset i många år nu. Olika diskar/partitioner;

Root för OS enbart
Program o verktyg på en
Flera olika för spel, de mer laddningskrävande landar på SSD och de äldre liren ligger på fysiska diskar
Ett Warehouse för gamla images, både spel/program
Har en cinema-partition som är en slags delad lagring med HTPCn
En privat partition där jag har kanske det som är mest värdefullt i backupsyfte
Å slutligen en yunkyard. Här ligger alla tempfiler, alla nerladdningar osv hamnar här. Partitionen är väl inte helt satt i karantän, men det är här jag kör viruskoll sporadiskt och lägger osäkra filer mm

Strukturen gör det så kopiöst lätt att hålla koll på allt, lätt vid ominstallationer av OS, lätt att göra backup, lätt att hålla koll på tempkataloger, cachekataloger osv.

Blir helt galen när jag ska hjälpa mor min som enbart har en enda partition, C: ... och precis allt utspritt precis överallt. Inte ens program installerade i en och samma katalog och "viktiga" privata filer tar en timme o leta rätt på. :P

Journalen
Gammal 2014-07-14, 15:04   #13301
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Nästa uppgradering får nog bli en ny mus och ett nytt tangentbord, då bokstäverna inte längre syns på tangentbordet (inte för att jag bryr mig då jag vet var tangenterna sitter, men när folk ska låna tangentbordet så blir de handlingsförlamade) mm.

Tangentbordet är ett vanligt, standard HP-tgb som jag ärvde från ett jobb bara, svart o silver och uppfyllde sitt syfte men inte mer än så. Musen är en logitech mx500.

Vad ska jag ta sikte på nu?
På MX-500an har jag knappar jag inte ens brytt mig om att ställa in, men det är skönt att ha fram/bak-knapp i browsers osv på tummen och givetvis hjulet. Behöver dock inte 18 knappar till.

På tangentbord så har jag personligt rekord i att skriva A till Ö felfritt på 3.7 sekunder på ett gammalt med mekaniska brytare. Har aldrig ens varit i närheten av det på detta. Funderar på om jag ska gå på ett mekaniskt denna gång, men blir man inte galet trött av det när man skriver mycket? Hur är det för spel?

Ge gärna tips/råd om mus/tgb. Har tyvärr inte lyckats få känna på dagens mekaniska brytare då inga butiker jag besökt haft dem uppackade.

Journalen
Gammal 2014-07-14, 16:58   #13302
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Fellow IT-geeks, vad säger ni om detta mail till helpdesken?

Vi har ett äldre system som vissa externa filialer fortfarande vill åt, tydligen...
Haha epic.
Gammal 2014-07-14, 17:34   #13303
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Ms sidewinder tgb tycker jag är nice och prisvärt. (350ish).

Mus är ganska personligt och jag spelar bara FPS och jag är torsk på ime 1.1
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-14, 18:12   #13304
Dezen
Sillmjölke

Dezens avatar

Reg.datum: Jan 2013
När det ändå är lite snack om windows 8 och 8.1 så kan jag ju se om någon har samma problem som mig.

Jag använde windows 8 felfritt och uppgraderade det till 8.1, efter det så kan jag inte koppla in mobil eller systemkamera via USB längre. Där datorn tidigare tolkade det typ som ett USB-minne så börjar den istället hålla på och fiffla med drivrutiner som inte finns, vilket innebär att den letar efter drivrutiner, säger att inga finns och sen är det inte mer med det, jag får tydligen leva med att det inte går.

Har fått införskaffa en minneskortsläsare för kameran, men mobilen har inget minneskort jag kan ta ut, så det är lite frustrerande.

Någon som vet vad det kan vara som blivit knasigt och sitter på en lösning?
Dezen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-14, 18:40   #13305
R Scarpa27
Banned User

Reg.datum: Sep 2013
är det windows 9 eller ännu en uppdatering på windows 8 som kommer till hösten? är det klarlagt än?
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:32.