2014-07-02, 14:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gober
Nä? givetvis sprider du ut dina shakes under dagen vid fyra tillfällen, annars hade du ju tagit alla shakes på förmiddagen.
Om det spelar roll när du vaknar? Vad menar du?
|
Nej men jag menar efter första shaken med EAA + Casein hur länge ska man vänta tills nästa runda? 3, 4, 5 timmar??
Jo om jag vaknar 7 på morron och är uppe längre på kvällen, ska jag sprida ut shakarna mer då eftersom att jag annars sitter i princip hela kvällen utan någonting att inta, eller finns det någon ''gräns'' då man ska ta sina shakes för att uppnå den maximala effekten så att man skyddar så mycket muskler som möjligt
|
|
|
2014-07-02, 14:20
|
|
Surgubbe
Reg.datum: Feb 2010
|
Du sprider ut det över din dag så att du får fyra mål med lagom spridning. Kan tex se ut såhär,
1. Frukost
2. Lunch
3. Middag
4. Innan läggdags
Att det är just fyra omgångar är för att det är vad som får plats i kaloribudgeten samtidigt som man försöker att hela tiden stimulera proteinsyntes för att minimera muskelförslust.
Senast redigerad av Gober den 2014-07-02 klockan 14:22.
|
|
|
2014-07-02, 15:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nevto
Vad behövs mer har läst bakpulver och mineralsalt! Men eftersom att jag bara tänkt köra i 7 dagar så vet jag inte om jag hinner få vitaminbrist?? Kommer inta omgea3 samt multivitamintabletter också
|
Vitaminer och omega-3 nämnde du inte innan. Tar du det så får du ju inte få vitamin- eller omega-3 brist (även om det normalt sett krävs längre än en vecka för bristtillstånd). Saltbalansen regleras noga hela tiden. Därför är saltet en ganska viktig komponent. Däremot kanske inte bakpulvret vid en kortare diet. Tar du inget salt över huvud taget tappar du snabbare trycket och mår allmänt dåligt. jag har ökat upp mängden natrium av denna anledning.
|
|
|
2014-07-05, 19:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2014
|
VLCD för styrketränande, typ som Ola Wallengren i Body Radio?
Dags nu för Olas grundidé i 4 veckor. Allt by the book. Sista veckorna på deffen.
Möjligt att jag inte kommer räkna på min refeeddag (lördagar) utan bara äta 4 måltider + något mer med åtanke att äta lite fett, mycket kolhydrater och lagom protein.
Annars allt enligt Olas ide.
Lets gooooooo!
Senast redigerad av EnergiÖverskott den 2014-07-05 klockan 19:26.
|
|
|
2014-07-05, 19:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott
Dags nu för Olas grundidé i 4 veckor. Allt by the book. Sista veckorna på deffen.
Möjligt att jag inte kommer räkna på min refeeddag (lördagar) utan bara äta 4 måltider + något mer med åtanke att äta lite fett, mycket kolhydrater och lagom protein.
Annars allt enligt Olas ide.
Lets gooooooo!
|
Tionde gången på ett halvår eller vad är det nu?
|
2014-07-05, 19:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2014
|
VLCD för styrketränande, typ som Ola Wallengren i Body Radio?
Citat:
Ursprungligen postat av anvihl
Tionde gången på ett halvår eller vad är det nu? 
|
Operation satte käpp i hjulet första gången. Andra gången satte 3-5 timmar intensiv konditionsträning/dag lite käppar där med. (Landslagsuttagning för MTB)
Nu kommer jag dock att träna 3 pass/vecka ala hel/halvkroppspass bara och vet vad jag kommer att syssla med fram till december så nu kan jag köra, definitivt
|
|
|
2014-07-05, 20:11
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott
|
Varför? En VLCD känns mer som något att göra i början av en deff om man har mycket att tappa.
|
|
|
2014-07-05, 20:28
|
|
Surgubbe
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious
Varför? En VLCD känns mer som något att göra i början av en deff om man har mycket att tappa.
|
Plus ett, vansinne att köra i slutet på en diet, men det blir kanske käppar i hjulet
|
|
|
2014-07-06, 08:46
|
|
Opti
Reg.datum: Feb 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious
|
Eller så har man ett mål och man har inte riktigt nått dit inom ett visst datum. En vlcd i slutet kan hjälpa till att nå det målet.
|
|
2014-07-08, 02:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2009
|
Jag ser att vissa supplementerar med extra kalcium. Själv är jag orolig för att det ska bli alldeles för mycket kalcium i och med allt kasein.
Jag har svårt att hitta bra uppgifter på andel kalcium i kasein, men enligt https://cronometer.com/food.html?foo...=165&measure=1 innehåller 165 gram (vilket ger 120 g protein) Optimum Nutrition Gold Standard 100% Casein hela 3000 mg casein. Om det stämmer borde ett blandprotein (80/20 kasein/vassle) ge ca 2500 mg kalcium per dag förutsatt att man vill få i sig 120 g protein från pulvret.
Lägger man dessutom till kalciumbundet HMB, t.ex. 4 g så är det drygt 500 mg till.
Det är alltså över 3000 mg kalcium per dag från endast kasein/blandprotein och HMB vilket är långt över RDI och även över ADI tror jag.
Stämmer det här eller är det jag som tänker fel eller har fel siffror?
Om det stämmer, tror ni då att det är lugnt att köra så i ett par veckor eller borde man t.ex. byta ut ett par av kaseindrinkarna mot vanligt vassle som inte innehåller så mycket kalcium?
|
|
|
2014-07-08, 02:25
|
|
Här står det nåt vitsigt...
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren
Saltbalansen regleras noga hela tiden. Därför är saltet en ganska viktig komponent. Däremot kanske inte bakpulvret vid en kortare diet Tar du inget salt över huvud taget tappar du snabbare trycket och mår allmänt dåligt. jag har ökat upp mängden natrium av denna anledning.
|
Har detta nånting med blodtryck att göra lr påverkan?
Förstår självklart att det även har med elektrolyter att göra.
Tnx
|
|
2014-07-08, 08:00
|
|
Registered User
|
Ja, det har med blodtrycket att göra.
|
|
|
2014-07-08, 08:03
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bulking Iron
Jag ser att vissa supplementerar med extra kalcium. Själv är jag orolig för att det ska bli alldeles för mycket kalcium i och med allt kasein.
|
Det är bra att kolla upp kalciumhalten i sina proteinpulver. Vad gäller kasein är det stor skillnad på om det är kalciumkaseinat eller andra varianter, Det som ofta kallas "micellärt" kasein har lägre kalciumhalt.
|
|
|
2014-07-08, 08:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bulking Iron
Jag har svårt att hitta bra uppgifter på andel kalcium i kasein, men enligt https://cronometer.com/food.html?foo...=165&measure=1 innehåller 165 gram (vilket ger 120 g protein) Optimum Nutrition Gold Standard 100% Casein hela 3000 mg casein. Om det stämmer borde ett blandprotein (80/20 kasein/vassle) ge ca 2500 mg kalcium per dag förutsatt att man vill få i sig 120 g protein från pulvret.
Lägger man dessutom till kalciumbundet HMB, t.ex. 4 g så är det drygt 500 mg till.
Det är alltså över 3000 mg kalcium per dag från endast kasein/blandprotein och HMB vilket är långt över RDI och även över ADI tror jag.
Stämmer det här eller är det jag som tänker fel eller har fel siffror?
Om det stämmer, tror ni då att det är lugnt att köra så i ett par veckor eller borde man t.ex. byta ut ett par av kaseindrinkarna mot vanligt vassle som inte innehåller så mycket kalcium?
|
Jag tänkte likadant och supplementerade därför inte med kalcium. Efter dieten hade jag väldiga problem med kramp i hamstrings,vader, underarmar och mage och förstod inte vad det var för fel, men det slutade när jag började äta mer mejeriprodukter så jag hade förmodligen börjat få lite kalciumbrist. Det var iaf det enda jag fick i mig för lite av när jag kollade upp det. Jag använde 170g micellärt kasein och 3g HMB.
|
2014-07-09, 08:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av anvihl
Jag tänkte likadant och supplementerade därför inte med kalcium. Efter dieten hade jag väldiga problem med kramp i hamstrings,vader, underarmar och mage och förstod inte vad det var för fel, men det slutade när jag började äta mer mejeriprodukter så jag hade förmodligen börjat få lite kalciumbrist. Det var iaf det enda jag fick i mig för lite av när jag kollade upp det. Jag använde 170g micellärt kasein och 3g HMB.
|
Haha jaha det förklarar allt. Jag körde med 4 doser kasein och 3-4 g HMB 4 dagar i rad. Tänkte att det bör vara tillräckligt med kalcium, speciellt med HMB i bilden. Nu är det 3 dagar sedan jag körde VLCD, numer är dieten slutförd och jag äter normalt igen. Men likt förbannat krampar mina armar något otroligt. Körde triceps i förrgår (visserligen dagen efter diet-avslut) och det slutade med att mina triceps krampade så fort jag slutfört mitt set. Biceps är konstant på gränsen till att krampa, sitter på jobbet för tillfället och känner att de skulle krampa bara jag spänner dem, dvs. är i riskzonen hela tiden. Höll en ica-påse med 2 paket mjölk igår och biceps var 1 rörelse ifrån att krampa. Körde korrekt dos magnesium, bakpulver etc i övrigt. Märkligt, 4 g HMB och 120 g kasein bör täcka RDI av kalcium, men tydligen inte.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:28.
|

|