Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-06-01, 18:48   #1801
anvihl
Registered User

anvihls avatar

Reg.datum: Apr 2012
Kör folk här 6 dagar vlcd och refeed på dag 7 eller 7 dagar vlcd och refeed på dag 8?
Gammal 2014-06-01, 20:21   #1802
vikko
Registered User

Reg.datum: Jan 2005
Jag körde 7 dagar vlcd och refeed på dag 8 bara för att det passade bäst med mitt träningschema. Man ska ju helst köra refeeden på en träningsdag
vikko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-02, 04:19   #1803
Hreidmar
Registered User

Hreidmars avatar

Reg.datum: Jul 2010
Börjar idag, morgonvikt 89.5
Gammal 2014-06-02, 08:17   #1804
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Jag har alltid kört ett schema som stämmer med veckans längd, dvs ätardag på lördag. Jag kallar det ätardag eftersom jag inte lagt något speciellt fokus på kolhydrater. I snitt kom cirka 40% av energin från fett och alkohol under mitt kontrollerade experiment, vilket inte är optimalt.

Tanken med en refeed är att fylla på glykogenet när det börjar bli tomt. Hur ofta det är beror på utgångsläget och träningsvolymen. Uppskattningsvis är det lagom men en kolhydratladdning när man tränat hela kroppen 2-3 ggr. Samma typ av tänk finns tex Dan Duchaines BodyOpus samt Lyle Mcdonalds UD 2.0. En refeed kan vara bra för träningen och för psyket (fast en kolhydratladdning kan vara väl så plågsam), men effekten på "metabolismen", dvs energiförbrukning, leptin, tyroidhormoner mm. är sannolikt väldigt liten. Det blir i slutändan ett överskott som man får ta igen med ytterligare dietdagar.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-02, 14:50   #1805
cAase
Registered User

cAases avatar

Reg.datum: Dec 2011
Kommer sista 2 veckorna köra 3 stycken styrkepass och 3 stycken VLCD-dagar som jag kör dagarna mellan passen. Sist jag tog 25 g malto och 10 g EAA innan passet slutade det med att min återhämtning var kraftigt nedsatt, pulsen tog längre tid för normal återhämtning och benen skakade som löv. Denna mängd var tydligen inte tillräcklig. Jag tänkte då äta ett mål mat innan träningspasset, det jag funderar på är hur långt innan kan det vara värt att äta, och hur stor mängd mat bör räcka för att kroppen ska fyllt på efter VLCD-dagen? Jag gillar att träna väldigt tidigt på mornarna, vilket jag givetvis kan skjuta upp för att ladda upp kroppen. Såhär kommer det se ut.

3x/vecka
Måndag – styrketräning
Tisdag – VLCD
Onsdag – styrketräning
Torsdag – VLCD
Fredag – styrketräning
Lördag - VLCD
Söndag – Total vilodag med normalt födointag.

Ordinarie ätardagar kommer bestå utav;
Kalorier: 2406
Kolhydrat: 240 – 3.03 x kroppsvikt
Protein: 238 – 3.01 x kroppsvikt
Fett: 54.5 – 0.69 x kroppsvikt

Journal: Simplicity is golden

Senast redigerad av cAase den 2014-06-02 klockan 15:00.
cAase är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-02, 19:51   #1806
Bounga
Registered User

Reg.datum: Mar 2004
Har också testat VLCD en snabbis. Det funka inte alls för mig. Iof. kan jag inte ens träna morgonfastande(även om jag ätit ett stort mål kvällen innan) - utan att det försämrar min prestation på gymmet märkbart.
Bounga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-03, 09:25   #1807
BigSpawn
Chest&CO

BigSpawns avatar

Reg.datum: May 2004
Inne på dag 3, startvikt ~100kg
Tror jag börjar bli tom för frugan utbrast i morse att jag såg tanig ut(precis vad man vill höra under en diet )
Gammal 2014-06-03, 10:23   #1808
anvihl
Registered User

anvihls avatar

Nån som har tips på alternativ till psylliumfrön? Är så förbannat trött på dom nu! Får kväljningar av dom även om dom äts i pudding istället för i shakeform.
Gammal 2014-06-03, 14:28   #1809
vikko
Registered User

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av anvihl Visa inlägg
Nån som har tips på alternativ till psylliumfrön? Är så förbannat trött på dom nu! Får kväljningar av dom även om dom äts i pudding istället för i shakeform.
Psylliumfröskal? Finns på de mer välsorterade butikerna. Smakar helvete dock enligt mig. Fröna bättre. Vet inte om skalen tas upp av kroppen men tror inte det.

http://www.risenta.se/sv/Vara_produkter/Psylliumfoskal/
vikko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-04, 07:11   #1810
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Fiberhusk eller kanske pofiber (potatisfiber). Sistnämnda innehåller dock lite mer energi. 75 kcal per 100g om jag minns rätt.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-04, 07:16   #1811
Potkin
Registered User

Potkins avatar

Reg.datum: Aug 2012
Citat:
Jag brukar lägga en matsked frön i ca 1dl cola zero, rör runt snabbt och halsa skiten.

gjorde misstaget att ha i det i en shake med kasein här på jobbet, men det svällde och slutade med att allt kom ut samma väg. smakar snor enligt min mening om dom får svälla till sig.

*Vilket serverings sätt föredrar ni andra med kaseinet?
Jag själv nästan uteslutande i shake form.
många pratar om att göra fluff eller puddingar, men dom puddingarna jag testat att göra blir så jäkla stabbiga, och är en ren pina att äta

shaken gör jag med ca 33g kasein och 3-3,5 dl vatten

*Sen ett tips till er som har svårt för saltet i drinken, jag tog ett gäng gamla kapslar jag hade liggandes, vred isär och tömde dom på innehåll och skrapade i saltet i dom. Bara att trycka ihop dom igen och sen går det snabbt och enkelt att få ner saltet.
skall nog investera i en kapselmaskin när jag hittar någonstans dom säljer en =)
Potkin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-04, 11:29   #1812
Hreidmar
Registered User

Hreidmars avatar

Reg.datum: Jul 2010
Asså jag gillar kaseinet 40g med 5g mineralblandning och psylliumfröna ca 5-7g =) Låter det stå ett tag i kylen. Problemet jag har är att fröna ibland fastnar i shaken. Blir den för tjock tillsätter jag bara mer vatten.
Gammal 2014-06-04, 12:30   #1813
shifty
Ådrig medlem

shiftys avatar

Reg.datum: Jan 2004
Salt + Psylliumfrön tar jag tillsammans med en halv dl vatten ett par gånger under dagen, bara röra runt och svepa. Ser inga problem med vare sig konsistens eller smak.

Kaseinet blandar jag med 3-4dl vatten och dricker.
shifty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-04, 12:34   #1814
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Det finns fibertabletter på apotek och på ICA osv. Blir ju dock mycket dyrare, men det kan väl vara ett alternativ. Satte igång min mage när jag tröttnade på frö.

Annars är ett alternativ att göra som jag gjorde med fröna, jag hällde ner i ett glas vatten och svepte direkt. Tycker att det är vidrigt när det får stå och bli gele.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-04, 17:56   #1815
gregpl
Registered User

Började VLCD enligt ursprungsupplägget i måndes efter 2 månaders tramsdeff där jag gått från 92,5 till 86,5, imorse vägde jag 83,4 vilket känns sanslöst men fascinerande..
Allt flyter och tyckte formen såg och kändes fantastiskt mycket bättre i måndes på kvällen och tisdagen men börjar långsamt bli mer och mer trycklös in på dagen idag. Tänker fortsätta till mån i vilket fall som helst!
Min enda fundering jag klurar över är en aminoprodukt jag köpte för att ha 2 st smaker att varva mellan.
Den ena är bara helt vanlig EAA medan den andra heter Muscle Amino fusion, som jag förstått det innehåller den alla de vanliga aminosyrorna samt l-arginin, DAA, tryptofan, tyrosin och en sväng av magnesium, zink och vitamin D, vilket jag inte tackar nej till under VLCD.
Det står att en skopa är 17 gram vilket också är vad man ska ta, dock bara att 5,25 av dessa grammen är EAA vilket låter sämre ju. Kan tolka innehållsförteckningen helt fel men känns jävligt klurigt så kan någon upplysa mig om produkten ifråga? Tack på förhand och grymt informativ tråd/journal
gregpl är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:57.