Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-26, 09:49   #1651
exevision
Registered User

exevisions avatar

Reg.datum: Jan 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Energiunderskott, träning och tömda glykogenförråd brukar göra glukostoleransen utmärkt.
Som ett exempel så har jag hävt 180g glukos på en gång som början på en kolhydratuppladdning utan att blodsockret steg över 4.8 mmol/L (B-glukos).
Kan det vara det höga intaget av fett som försämrade glukostoleransen i den där tvillingstudien och inte det låga kolhydratsintaget?
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-26, 16:44   #1652
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Citat:
Ursprungligen postat av view Visa inlägg
Vad tror ni om att avsluta en deff med ca två veckors VLCD, kan det vara bra för att bli extra "hård"?
Det tror jag inte. Vore en bättre idé att börja deffen med VLCD och sedan gå över till en normal deffdiet. Jag gissar på att du kommer att bli mindre, mjukare och tom av att gå ner på VLCD. Beror iofs lite på hur lång och hård deffen varit hittills.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-26, 18:19   #1653
STENBITEN
Heill Odinn

STENBITENs avatar

Reg.datum: Sep 2013
Ola,

Jag är lite nyfiken på hur du tajmade de fyra "batcharna" på träningsdagar respektive vilodagar under dieten?
STENBITEN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-26, 20:30   #1654
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av STENBITEN Visa inlägg
Ola,

Jag är lite nyfiken på hur du tajmade de fyra "batcharna" på träningsdagar respektive vilodagar under dieten?
Vid träning tog jag alltid EAA före och efter, kaseinen som "blev över" följde jag upp med efteråt.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-26, 20:31   #1655
STENBITEN
Heill Odinn

STENBITENs avatar

Reg.datum: Sep 2013
Citat:
Vid träning tog jag alltid EAA före och efter, kaseinen som "blev över" följde jag upp med efteråt.
Tack!
STENBITEN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-26, 20:35   #1656
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Det tror jag inte. Vore en bättre idé att börja deffen med VLCD och sedan gå över till en normal deffdiet. Jag gissar på att du kommer att bli mindre, mjukare och tom av att gå ner på VLCD. Beror iofs lite på hur lång och hård deffen varit hittills.
Ungefär så.
Det är nödvändigt att lada upp lite efter en low-carb VLCD om man tränar.
Det är också mest sannolikt att det fungerar bättre med ner fettmassa på kroppen, dvs i början av dieten. Jag körde ner till ca 8%BF utan problem, men för att slipa det sista och se bra ut på scen exempelvis hade jag tagit det lite lugnare på slutet.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-07, 00:04   #1657
wilhelmblomgren
Registered User

wilhelmblomgrens avatar

Reg.datum: Apr 2013
Äter man någonting utöver de olika tillskotten? Tex, broccoli, kyckling etc.
Gammal 2014-05-07, 05:51   #1658
EnergiÖverskott
Registered User

Reg.datum: Jan 2014
Citat:
Ursprungligen postat av wilhelmblomgren Visa inlägg
Äter man någonting utöver de olika tillskotten? Tex, broccoli, kyckling etc.
Har du läst igenom tråden? Läser man tråden och lyssnar på BODY-Radio avsnitten med Ola så får man reda på ALLT man behöver för att klara denna dieten.

När du vaknar: EAA
45 - 60 minuter senare: Kasein

Lunch: EAA
45-60 minuter senare: Kasein

Middag: EAA

Kväll: EAA

Utöver det är det bara fibrer, vitaminer, salter etc som inte ger någon energi utan bara är till för att försöka täcka mikronutrient-intaget.

Du skulle väl kunna uppnå liknande resultat om du bytte ut kasein mot samma mängd (proteinmängd) kyckling men, det är bara att reta hungern i onödan i min mening. Förutom refeeden (en gång varje vecka) så gör man smartast i att bara hålla sig till det ursprungliga upplägget med bara drinkarna. Det underlättar oerhört att veta att man inte har några alternativ. Man dricker sina EAA/Kasein-drinkar och tänker inte mer på det sedan.

Du kan egentligen modifiera upplägget precis hur mycket du vill men, ju mer du gör det desto längre hamnar du ifrån ursprungsupplägget.

Senast redigerad av EnergiÖverskott den 2014-05-07 klockan 05:55.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-07, 11:29   #1659
Swearengen
Registered User

Swearengens avatar

Reg.datum: Feb 2013
Citat:
Jag är inte riktigt med på hur du menar. Är det här bra, trots att det blir 5 EAA-drinkar på träningsdagarna:

09:00 EAA
10:00 Kasein
13:00 EAA (direkt följt av träning)
14:20 EAA (när jag är klar i gymmet)
15:20 Kasein
18:20 EAA
19:20 Kasein
22:20 EAA
23:20 Kasein

Eller betyder "blev över" att du tog två kaseinshakes i rad alt. en dubbel på en gång?
Swearengen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-07, 14:11   #1660
EnergiÖverskott
Registered User

Reg.datum: Jan 2014
Citat:
Ursprungligen postat av Swearengen Visa inlägg
Jag är inte riktigt med på hur du menar. Är det här bra, trots att det blir 5 EAA-drinkar på träningsdagarna:

09:00 EAA
10:00 Kasein
13:00 EAA (direkt följt av träning)
14:20 EAA (när jag är klar i gymmet)
15:20 Kasein
18:20 EAA
19:20 Kasein
22:20 EAA
23:20 Kasein

Eller betyder "blev över" att du tog två kaseinshakes i rad alt. en dubbel på en gång?
Han gör nog på samma sätt som jag.

Innan träning: 10 gram EAA
Efter träning: 10 gram EAA
1 timme efter EAA: 20 gram kasein

Sedan drar jag av 10 gram av de 30 gram kasein (37 gram pulver) som jag tar i vanliga fall en timme efter det och tar då alltså 20 gram protein (26 gram pulver) Alltså tar jag 10 gram mer EAA på träningsdag men, tar bort 10 gram protein från "middags"-drinken och som då landar på 20 istället för 30 gram protein.

Är du med?

Skickat från optinojjans kungliga rike.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-07, 15:54   #1661
Swearengen
Registered User

Swearengens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Han gör nog på samma sätt som jag.

Innan träning: 10 gram EAA
Efter träning: 10 gram EAA
1 timme efter EAA: 20 gram kasein

Sedan drar jag av 10 gram av de 30 gram kasein (37 gram pulver) som jag tar i vanliga fall en timme efter det och tar då alltså 20 gram protein (26 gram pulver) Alltså tar jag 10 gram mer EAA på träningsdag men, tar bort 10 gram protein från "middags"-drinken och som då landar på 20 istället för 30 gram protein.

Är du med?

Skickat från optinojjans kungliga rike.
Aha! Okej, tackar. Nu förstår jag "blev över" bättre. Kaseinshaken på 20 g blir inte min sista, utan min andra. Borde jag ta nästa EAA-shake 2 timmar senare i och med att det endast är 20 g kasein i den innan? Eller är det bara att köra på 3 som vanligt? Nu är jag så mjölig i huvudet att jag inte ens vet var jag har fått dessa 3 timmar ifrån, mer än att det har dykt upp här i tråden ett par gånger. Kasein utsöndras väl betydligt långsammare?

Inte för att jag har någon anledning att misstro dig men Ola för gärna konfirmera detta om du är här inne.
Gammal 2014-05-07, 16:05   #1662
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Reg.datum: Feb 2010
JAg körde en "extra" dos EAA på träningsdagarna, blev alltså EAA x 5 och Casein x 4. 40kcal extra blir det så det gör ju varken från eller till när det gäller den biten. Viktigt också som jag tror många missar är att inte ta 30g proteinpulver utan så mycket att man helst får i sig ca 30g protein inte 30g proteinpulver.

Senast redigerad av Gober den 2014-05-07 klockan 16:06.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-07, 16:29   #1663
Swearengen
Registered User

Swearengens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
JAg körde en "extra" dos EAA på träningsdagarna, blev alltså EAA x 5 och Casein x 4. 40kcal extra blir det så det gör ju varken från eller till när det gäller den biten. Viktigt också som jag tror många missar är att inte ta 30g proteinpulver utan så mycket att man helst får i sig ca 30g protein inte 30g proteinpulver.
Skillnaden på pulver och faktiskt protein är jag med på, det är just det här kring träningen som gör mig lite förvirrad(och nu helt plötsligt hur många timmar man ska vänta efter kaseinshaken), självklart gör det ingen större skillnad(om ens någon), men om det någon gång är okej att optionanera så är det väl när man kör ett så pass extremt upplägg som det här.

Sitter förövrigt och läser igenom din journal från när du körde förra året – starkt jobbat, det blir nog någon VLCD/PF under en vecka efter att jag kört VLCD i 11 dagar, men det är en senare fråga.
Gammal 2014-05-07, 16:34   #1664
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Swearengen Visa inlägg
Skillnaden på pulver och faktiskt protein är jag med på, det är just det här kring träningen som gör mig lite förvirrad(och nu helt plötsligt hur många timmar man ska vänta efter kaseinshaken), självklart gör det ingen större skillnad(om ens någon), men om det någon gång är okej att optionanera så är det väl när man kör ett så pass extremt upplägg som det här.

Sitter förövrigt och läser igenom din journal från när du körde förra året – starkt jobbat, det blir nog någon VLCD/PF under en vecka efter att jag kört VLCD i 11 dagar, men det är en senare fråga.
Jag hade lagt upp det som så att du kör EAA direkt innan och direkt efter träningen. 45-60min efter intaget av EAA tar du Casein. Alternativt om du nu tex tagit EAA och 45-60min senare casein och du tänkt träna strax efter så kan du nog strunta i att ta EAA innan.

Det viktiga är nog att sprida ut dina fyra "middagar" jämt under dagen, från du vaknar till du lägger dig. Men om det nu råkar vara så att det är lång tid mellan senaste "måltiden" och träningen så lägg in en extra dos EAA och kör den innan träningen. Så gjorde iaf jag.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-07, 16:55   #1665
wilhelmblomgren
Registered User

wilhelmblomgrens avatar

Reg.datum: Apr 2013
Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Har du läst igenom tråden? Läser man tråden och lyssnar på BODY-Radio avsnitten med Ola så får man reda på ALLT man behöver för att klara denna dieten.

När du vaknar: EAA
45 - 60 minuter senare: Kasein

Lunch: EAA

Middag: EAA

Kväll: EAA

Utöver det är det bara fibrer, vitaminer, salter etc som inte ger någon energi utan bara är till för att försöka täcka mikronutrient-intaget.

Du skulle väl kunna uppnå liknande resultat om du bytte ut kasein mot samma mängd (proteinmängd) kyckling men, det är bara att reta hungern i onödan i min mening. Förutom refeeden (en gång varje vecka) så gör man smartast i att bara hålla sig till det ursprungliga upplägget med bara drinkarna. Det underlättar oerhört att veta att man inte har några alternativ. Man dricker sina EAA/Kasein-drinkar och tänker inte mer på det sedan.

Du kan egentligen modifiera upplägget precis hur mycket du vill men, ju mer du gör det desto längre hamnar du ifrån ursprungsupplägget.
Har lyssnat på poden två gånger, dagen den kom ut och igår. Men tyckte fortfarande det verkade oklart.

Men tack så mycket för svaret! Bra förklarat.

Senast redigerad av wilhelmblomgren den 2014-05-07 klockan 16:57.
wilhelmblomgren är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:25.