Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-22, 10:30   #1
Carlo Fatface
Registered User

Reg.datum: Sep 2013
Fel pris på affären

Var på en mindre Ica i söndags och småhandlade.Stannar till vid läsken och där står en skylt på hyllkanten:1.5L CocaCola,Fanta etc 10:-(ord.15.90 el 17.90 nåt)

Tar en Cola zero då när det ändå var extrapris,köper annars Pepsi Max om jag köper läsk.
Efter att jag har betalat ser jag att det inte alls dragits ngn rabatt på drickan.

Orkar inte bry mig eftersom jag redan var på väg och kassörskan var igång med nästa kund.

Stannade på Ica Maxi idag och vid mejerihyllan står en stor skylt;Arla keso 21.90:-,frågar tom en anställd där om det gäller lättkeson med och det gör det.
Skulle eg inte köpa keso men plockar med ett par paket ändå nu när det är några kr billigare,keso är det en ständig åtgång på här hemma.

Betalar och slentriankollar kvittot;betalat fullpris för keson såklart.
-Men inte igen,suckar jag inombords och påpekar missen för kassörska.

-Dubbelkollade med en anställd tidigare,säger jag.
Hon ser tveksam ut men ringer till mejeri och får priset bekräftat.

-Jo,det var precis ändrat men vi har inte hunnit ändra i systemet.
-Hmm..tänker jag som vän av ordning,vore det inte lämpligare att ändra systemet först då..!?

Efter en del strul och bytande av papper får jag sen tillbaka mina kronor inför en växande(suckande) kö.

Hade det här hänt nån enstaka gång hade jag förmodligen inte reagerat eller brytt mig men det händer lite för ofta för att jag skall tro att det är en slump.

Jag är en sån som aldrig tittat på kvittot tidigare men börjat gjort det när jag insett hur ofta det inte stämmer.
Det är sällan värt strulet för kronorna,mer känslan av att varför ska det alltid dras från mig? Har aldrig varit med om att det varit åt andra hållet.

Händer det er andra med eller är det bara mig?
Hur gör ni i sådana fall? Orkar ni bry er eller låter ni det bero bara?

Antar att det är en åldersrelaterad grej med;kombinationen av att "rätt ska vara rätt" och att man inte längre tycker det är pinsamt att påpeka fel.
Carlo Fatface är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-22, 10:31   #2
Latissimus Dorsi
Banned User

Latissimus Dorsis avatar

Reg.datum: Nov 2010
Fråga King Grub
Latissimus Dorsi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-22, 10:32   #3
Morty
Registered User

Mortys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Aaa det är asofta det inte stämmer med rabatterade varor. Jag kollar på displayen om det dras rabatt när de blippar rabattvaran och om jag inte ser att det gör det så frågar jag om det inte var rabatt på varan. Pallar aldrig kolla kvitton.
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-22, 10:35   #4
Akerhage
Horny user

Akerhages avatar

Reg.datum: Jan 2011
Jag brukar försöka räkna ut någon ungefärlig kostnad om jag plockat saker som skall vara nedsatt eller extrapris. Märker jag att det blir högre så ber jag om kvitto eller frågar den i kassan om "gick smöret in för 15kr nu".

skickat från min Nallebjörn
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-22, 10:40   #5
thenut
Gammelsmalfetsvag

Reg.datum: Sep 2009
Man kör naturligtvis självscanning så kan man utan strul och jobbiga köer få snabb och smidig hjälp med eventuella (väldigt sällsynta) fel på priser...

Åtminstone på Coop i Linköping, vet inte hur det är i andra butiker/städer...
thenut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-22, 10:42   #6
Gpajpen
Registered User

Gpajpens avatar

Reg.datum: Apr 2006
Det är satt i system tro inget annat
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Living the dream.
Gpajpen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-22, 11:03   #7
eternallord
Registered User

eternallords avatar

Reg.datum: Aug 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Gpajpen Visa inlägg
Det är satt i system tro inget annat
Ja, ibland undrar man faktiskt. Kanske inte satt i system att ljuga rakt ut, men åtminstone vilseleda. Väldigt ofta är det exempelvis mängdrabatter av olika varor som inte gäller alla. Det kan exempelvis stå ovanför hyllan med gifflar: "EXTRAPRIS! Gifflar. 2st för 29.90". Sen står det i mikroskopisk text "Gäller ej vaniljgifflar" trots att dom står på samma hylla. Väl vid kassan har man såklart plockat på sig en påse vanliga och en påse vanilj och sen orkar man inte byta ut det.
Gammal 2014-04-22, 11:09   #8
XXXL
Banned User

XXXLs avatar

Reg.datum: Sep 2013
Jag köpte chips en gång som skulle kosta 10, betalade 15. Kom hem och kände mig fet, smutsig och blåst....

Värsta helgen i mitt liv.
XXXL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-22, 11:17   #9
Kabuto
man vänjer sig

Kabutos avatar

Reg.datum: Aug 2005
Det finns en Ica-butik nära mitt jobb som jag brukar handla på och där är det fan alltid så! Jävligt irriterande. På Coop där jag oftast handlar tycker jag det aldrig brukar vara så.

Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-22, 11:41   #10
Andromeda
Registered User

Reg.datum: Dec 2013
Om jag av någon naledning ens skulle märka att jag betalat någon femkrona för mycket för en vara (brukar aldrig be om kvitto i mataffären) är jag faktiskt så mycket betahanne att jag hellre accepterar förlusten av en femkrona istället för att bli dagens hatobjekt för tio personer i en haltande kö. Alla har bråttom från jobbet till dagis och smider grymma mordplaner och kastar hatiska blickar mot den snåle fan som prompt ska lägga flera minuter i rusningstad på att få tillbaka ett par kronor

Man vet ju hur man tänker själv när man är en av de bakom i kön när kunder "krånglar" om enstaka kronor hit och dit, eller som i helgen när jag började känna mig lite skitnödig men tänkte att jag nog skulle hinna stanna vid affären "lite snabbt". Väl i kön var det bara en person före, men den kärringfan tog minst 5 minuter på sig att hyra en filmjävel, och sysslesatte under tiden två kassörskor! Tror det var att hon ville hyra fastän hon inte hade leg med sig eller något sådant. Jamen, gå ur kön och vänta till senare då f*r h****e
Nåväl, jag höll mig, slutet gott allting gott, men jäklar vilken kreativitet i att tänka ut bestialiska tortyrmetoder man får i de lägena
Andromeda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-22, 11:42   #11
Andromeda
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Andromeda Visa inlägg
Om jag av någon naledning ens skulle märka att jag betalat någon femkrona för mycket för en vara (brukar aldrig be om kvitto i mataffären) är jag faktiskt så mycket betahanne att jag hellre accepterar förlusten av en femkrona istället för att bli dagens hatobjekt för tio personer i en haltande kö. Alla har bråttom från jobbet till dagis och smider grymma mordplaner och kastar hatiska blickar mot den snåle fan som prompt ska lägga flera minuter i rusningstad på att få tillbaka ett par kronor

Man vet ju hur man tänker själv när man är en av de bakom i kön när kunder "krånglar" om enstaka kronor hit och dit, eller som i helgen när jag började känna mig lite skitnödig men tänkte att jag nog skulle hinna stanna vid affären "lite snabbt". Väl i kön var det bara en person före, men den kärringfan tog minst 5 minuter på sig att hyra en filmjävel, och sysslesatte under tiden två kassörskor! Tror det var att hon ville hyra fastän hon inte hade leg med sig eller något sådant. Jamen, gå ur kön och vänta till senare då f*r h****e
Nåväl, jag höll mig, slutet gott allting gott, men jäklar vilken kreativitet i att tänka ut bestialiska tortyrmetoder man får i de lägena

Edit: Jag kom å andra sidan undan med en datorskärm för 900 spänn på mellandagsrean på Netonnet. Jag köpte skärmen i försenad julklapp till brorsan, en ny GPS-navigator och lite krimskrams. Jag tyckte att det blev lite skumt billigt, men sade ingenting. På parkeringen kollade jag kvittot och såga tt skärmen inte stod med. Jag gick inte tillbaka kan jag säga
Gammal 2014-04-22, 11:44   #12
4623
Getar

4623s avatar

Reg.datum: Sep 2008
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-22, 11:46   #13
Pudzianovski
Trankil.

Pudzianovskis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Väldigt ofta är det exempelvis mängdrabatter av olika varor som inte gäller alla. Det kan exempelvis stå ovanför hyllan med gifflar: "EXTRAPRIS! Gifflar. 2st för 29.90". Sen står det i mikroskopisk text "Gäller ej vaniljgifflar" trots att dom står på samma hylla.
En annan grej jag stör mig på är:

Rätt ofta så står det också "EXTRAPRIS! Gifflar. 5st för 59.90".

Extrapris står med otroligt stora bokstäver. Sen står det smått som fan "Du sparar 1,90kr"

WOW tänker jag då...

Mängdrabatten är pinsam ibland.

Senast redigerad av Pudzianovski den 2014-04-22 klockan 11:50.
Pudzianovski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-22, 11:49   #14
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
Hehe, på tal om extrapris pudzi. På Ica så såldes det laktosfri creme fraiche för ett "passa på"-pris på 7,90kr. Ordinarie pris var 8,30kr
Gammal 2014-04-22, 11:49   #15
Andromeda
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Jamen det där är en alfahanne. Vi betahanar knyter näven i byxfickan och tänker ut lämpliga straff vi aldrig realiserar.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:12.