2014-04-21, 09:15
|
|
tuff shit
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Griip
Ursækta min dramatisering jag ræknade inte med att behøva handikappsanpassa tråden 
|
|
2014-04-21, 10:07
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Loke
I grunden är det ju liknande problem som när man tar in en främmande organism i en viss biotop. I allra värsta fall dödar den alla andra organismer och dör sen själv av näringsbrist. Jag är inte biolog och har därför ingen koll på de potentiella problemen eller hur man kan skydda sig, men jag vet iaf att olyckor händer på de mest oväntade sätt. Jag har väldigt svårt att tro på den som säger att GMO är helt riskfritt - jag tycker snarare att den attityden är ett argument för att vara försikig.
|
Jaha? När påstod jag att det inte finns risker med GMO? Jag sa bara att all GMO inte har en gemensam risk, jag invände alltså mot det kategoriska avfärdandet som Olegh skrev om.
|
|
|
2014-04-21, 10:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
GMO kan ha stora fördelar, specielt genom att lägga till vitaminer till basvaror som ris.
Detta kan hjälpa fattiga i länder där de har problem att få i sig det nödvändigaste och således bota bristsjukdomar utan sjukvård.
Nackdelarna kan redan de flesta.
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”
/ Desmond Tutu
|
|
|
2014-04-21, 12:31
|
|
Självgod idoit
Reg.datum: Sep 2004
|
|
|
|
2014-04-21, 13:16
|
|
Registered Useless
Reg.datum: Mar 2011
|
Jag förstår faktiskt inte hur man kan vara emot GMO. Alla argument (jag hört) om riskerna gäller automatiskt för all annan form av (genetisk) modifikation vi gör med allt på andra vis. Dvs olika korsningar.
|
2014-04-21, 13:28
|
|
Självgod idoit
|
Citat:
Ursprungligen postat av hurril
Jag förstår faktiskt inte hur man kan vara emot GMO. Alla argument (jag hört) om riskerna gäller automatiskt för all annan form av (genetisk) modifikation vi gör med allt på andra vis. Dvs olika korsningar.
|
Enligt forskarna så hæmmar det hjærnans utveckling och ett øverflød av GMO får en då till en såpass låg intelligensnivå att man inte ens førstår varfør GMO inte ær bra.. en farlig utveckling minst sagt
Se filmen
|
|
|
2014-04-21, 13:34
|
|
Registered Useless
Reg.datum: Mar 2011
|
Kollar inte random filmer
|
2014-04-21, 13:36
|
|
mjau
Reg.datum: Feb 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Griip
Enligt forskarna så hæmmar det hjærnans utveckling och ett øverflød av GMO får en då till en såpass låg intelligensnivå att man inte ens førstår varfør GMO inte ær bra.. en farlig utveckling minst sagt
Se filmen
|
Du måste väl begripa att ingen tar dig på allvar när du skriver som du gör?
|
|
|
|
2014-04-21, 13:39
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Förstår inte heller. Om man har en lätt förståelse för genetik, evolution, mutationer och avlande (selektivt urval) borde man inte ha några som helst problem med GMO som generell företeelse.
Jag förstår om man har invändningar mot hur det kan användas (på fel sätt). Men inte hur GMO per default är sämre än valfri annan teknologi som t ex "att tända eld" eller "kirurgi".
|
C4L
|
|
|
2014-04-21, 13:41
|
|
mjau
Reg.datum: Feb 2009
|
Det kan ju uppenbarligen slå fel och få effekter som man inte anade på förhand. I värsta fall, icke-reversibla. Att bagatellisera ev. risker är också fel väg att gå.
|
|
|
|
2014-04-21, 13:43
|
|
Självgod idoit
|
Citat:
Ursprungligen postat av Olegh
Du måste väl begripa att ingen tar dig på allvar när du skriver som du gör?
|
Dessværre var jag allvarlig, fast denna gången dramatiserade jag inte texten utan komediserade den(?  ). Kanske svårt att førstå før en som æter GMO
|
|
|
2014-04-21, 13:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2009
|
Jag brukade vara mot GMO. Sedan skaffade jag mig en kandidatexamen i Biologi, och snart även Kemi. Nu förstår jag bättre. Det finns inget farligt med GMO. De enda problemen med GMO som uppstår är nästan enbart på HUR man nyttjar tekniken. Det är inte GMO i sig som är problemet, det är politiken, och giriga bolag som är problemet.
Griip, jag är inte så jätteinsatt i ämnet. Men de enda studier jag har läst om ämnet så har det varit bekämpningsmedlen som har hämmat barns neurologiska utveckling i de områden där man odlat kraftigt besprutat genmodifierade växter. Återigen, detta betyder inte att det är något fel med GMO. Problemet uppstod i att man använde tekniken för att göra växter resistenta mot bekämpningsmedel, istället för att genmodifiera växterna så de växer bra utan bekämpningsmedlen. På så vis skulle man alltså kunna minska användandet av dessa skadliga bekämpningsmedlen och minska den skadliga påverkan den har på människor.
|
|
|
2014-04-21, 13:45
|
|
Självgod idoit
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Förstår inte heller. Om man har en lätt förståelse för genetik, evolution, mutationer och avlande (selektivt urval) borde man inte ha några som helst problem med GMO som generell företeelse.
Jag förstår om man har invändningar mot hur det kan användas (på fel sätt). Men inte hur GMO per default är sämre än valfri annan teknologi som t ex "att tända eld" eller "kirurgi".
|
Du menar alltså på fullaste allvar att det ens ær møjlgit att ha en LÆTT førståelse før genetik, evolutionen och biologi? Du tycker inte det låter lite dumt? Det går lika lite att ha en lætt førståelse før dessa saker som det går att ha en lætt førståelse før metafysik eller maskhål.
|
|
|
2014-04-21, 13:49
|
|
Självgod idoit
|
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren
Jag brukade vara mot GMO. Sedan skaffade jag mig en kandidatexamen i Biologi, och snart även Kemi. Nu förstår jag bättre. Det finns inget farligt med GMO. De enda problemen med GMO som uppstår är nästan enbart på HUR man nyttjar tekniken. Det är inte GMO i sig som är problemet, det är politiken, och giriga bolag som är problemet.
Griip, jag är inte så jätteinsatt i ämnet. Men de enda studier jag har läst om ämnet så har det varit bekämpningsmedlen som har hämmat barns neurologiska utveckling i de områden där man odlat kraftigt besprutat genmodifierade växter. Återigen, detta betyder inte att det är något fel med GMO. Problemet uppstod i att man använde tekniken för att göra växter resistenta mot bekämpningsmedel, istället för att genmodifiera växterna så de växer bra utan bekämpningsmedlen. På så vis skulle man alltså kunna minska användandet av dessa skadliga bekämpningsmedlen och minska den skadliga påverkan den har på människor.
|
Jo det verkar vara politiken bakom som ær problemet. Eller rættare sagt bristen på politik bakom det DVs det faktum att bolagen får hærja fritt och tom godkænna sin egna mat via korrupta politiker. Frågan ær då: Hur ændrar man det? Det ær en jævligt lång væg som samtidigt ær rætt brådskande om du frågar mig. Først måste folk førstå vad GMO ær och farorna med det och sen skall dessa mænniskor kunna yttra sig via politiska val? Ser inte det hænda tyværr. Det blir ænnu en viktig fråga som læggs på en redan tjock pappershøg med viktiga frågor som inga politiker någonsin kommer reda ut.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:14.
|

|