Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-08, 11:39   #1561
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Jag hade nog kört det första alternativet. Tror också att det hade fungerat bra att köra på som vanligt med "frukost" före träning och sedan ta "lunch" lite tidigare.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-08, 15:57   #1562
acetrand
Registered User

Reg.datum: Mar 2014
Alright makes sense, tack!
acetrand är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-11, 06:56   #1563
EnergiÖverskott
Registered User

Reg.datum: Jan 2014
En månads VLCD drar jag igång idag.

Behöver vara i grym form om en månad så jag hoppas på igen och ska denna gången hålla i hela vägen. 11/3 - 11/4.

Kommer att köra upplägget enligt konstens alla regler.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-11, 14:23   #1564
Kamp
Registered User

Kamps avatar

Reg.datum: Feb 2010
Avslutade min VLCD i fredags, körde 16 dagar allt som allt. Startvikt 84.6 slutvikt 78.6, började även med kreatin så lär finnas något kg där också.

Jag är faktiskt riktigt nöjd med resultatet och tappade ingen styrka. Det som jag däremot inte alls var redo på var att återgå till normalt ätande igen. Nu när jag tänker tillbaka så minns jag att Ola nämnde att i body radio att svårast av allt är att inte spåra när dieten är slut. Ack så rätt han hade, från att jag började äta i fredags till idag tisdag så har min mage varit ett bottenlöst hål, och jag vill inte ens tänka på hur många kcal jag snittat per dag.

Var nästan sugen på att köra en runda VLCD till och denna gången inte förstöra allt efter dietens avslut, dock så känns det som raka vägen in på en stig med en skev syn på kost, mat och träning.

Jag åker på en weekend i 5 dagar och tänker inte spåra men ändå äta det jag känner för. Därefter ligga på balans under kommande månader och eventuellt köra en VLCD 10-20 dagar i maj och använda mig av de erfarenheter jag fått från denna diet.

Mvh Kamp
Kamp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-11, 14:58   #1565
fluff
Registered User

fluffs avatar

Reg.datum: Oct 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Kamp Visa inlägg
Jag är faktiskt riktigt nöjd med resultatet och tappade ingen styrka. Det som jag däremot inte alls var redo på var att återgå till normalt ätande igen. Nu när jag tänker tillbaka så minns jag att Ola nämnde att i body radio att svårast av allt är att inte spåra när dieten är slut. Ack så rätt han hade, från att jag började äta i fredags till idag tisdag så har min mage varit ett bottenlöst hål, och jag vill inte ens tänka på hur många kcal jag snittat per dag.
Upplever det precis som du efter avslutad VLCD. Refeed-dagen var ett rent helvete att få ner större mängder mat, men efterföljande vecka var det inte direkt kyckling och broccoli jag levde på... Bristande disciplin från min sida, helt klart.

Nästa gång jag kör VLCD:n blir det nog en till två veckor följt av en "normal" diet. Har verkligen inte karaktär nog att inte låta bli att tokmoffa efter att knappt ha ätit på ett par veckor annars. Weak minded I am, yes.
Gammal 2014-03-11, 17:02   #1566
Kamp
Registered User

Kamps avatar

Citat:
Ursprungligen postat av fluff Visa inlägg
Upplever det precis som du efter avslutad VLCD. Refeed-dagen var ett rent helvete att få ner större mängder mat, men efterföljande vecka var det inte direkt kyckling och broccoli jag levde på... Bristande disciplin från min sida, helt klart.

Nästa gång jag kör VLCD:n blir det nog en till två veckor följt av en "normal" diet. Har verkligen inte karaktär nog att inte låta bli att tokmoffa efter att knappt ha ätit på ett par veckor annars. Weak minded I am, yes.
Haha, skönt att man inte är ensam! Precis som du säger så tror jag det är viktigt att se de efterföljande veckorna efter dieten som en del av den. Går inte att lura kroppen när man legat så lågt, den vill uppenbarligen ta ikapp det som den förlorat:b Men ja, då är vi båda en lärdom rikare till nästa gång!
Gammal 2014-03-11, 17:18   #1567
Jontalinen
Registered User

Jontalinens avatar

Reg.datum: Jun 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Kamp Visa inlägg
Haha, skönt att man inte är ensam! Precis som du säger så tror jag det är viktigt att se de efterföljande veckorna efter dieten som en del av den. Går inte att lura kroppen när man legat så lågt, den vill uppenbarligen ta ikapp det som den förlorat:b Men ja, då är vi båda en lärdom rikare till nästa gång!
Nu körde jag bara en vecka VLCD precis, men var livrädd för just detta fenomen. Speciellt i och med att jag brukar ha en enorm aptit. Men förvånansvärt nog har jag inte haft några problem med kaloribalans efter refeeden.

Annars tycker jag att min vecka har gått bra, efter balans ett par dagar och blivit viktstabil har jag netto tappat ungefär 1,5-2 kilo. Samtidigt som jag legat kvar eller ökat i samtliga övningar.

+ Inga problem med magen, sket oftare än på bulk (måste ha varit dessa frön, ska fortsätta med det).
+ Sov som ett barn och fick tvinga upp mig om mornarna (tog ett tag och somna dock i och med att jag tänkte så mycket på mat
+ Inga problem att prestera och till och med öka på gymmet, däremot var jag rejält nära att svimma mot slutet av vissa pass och det behövdes ordentlig setvila.
+ Vanliga deffen nu efter känns som rena drömmen! Hade jag gått på den direkt efter bulk hade jag lidit.

Negativt:

- Oerhörd hunger som aldrig riktigt släppte för mig. Tänkte på mat konstant, det var utan problem hanterbart, men krävande.
- Svag, energilös. Timmarna efter gympassen kunde jag knappt resa mig och gå på toa.

Skulle egentligen fortsatt en vecka, men började känna förkylningssymptom. Lärorik period, men jag saknade mat för mycket, det var knappast en behaglig vecka.
Jontalinen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-13, 16:30   #1568
Mindek
Registered User

Mindeks avatar

Reg.datum: Nov 2003
Dag 5 nu, viktnedgång c:a 1.5 kg endast. Ska reloada imorgon men känns som jag kommer väga mer än när jag började efter detta

Kändes f.ö. riktigt bra idag, lite svälteufori typ. Att man sett fram emot lite frosseri imorgon har väl också hjälp
Mindek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-22, 08:54   #1569
chr1lle
Registered User

chr1lles avatar

Reg.datum: Oct 2013
Fråga:

Sökt igenom tråden och hittade att Gober skrev att hans urin började lukta som en kemilabb efter ett par dagar.. Själv uppstår detta direkt. Problem? Kan det vara på grund av den höga kaseinmängden? Saltet? Bakpulver? Psyllium?

Senast redigerad av chr1lle den 2014-03-22 klockan 08:56.
chr1lle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-22, 09:46   #1570
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

För egen del märkte jag skillnad på olika märken av EAA. Tror det var mängden svavelinnehållande aminosyror. Vissa högdoserade multivitaminer kan också påverka doften, förmodligen pga B-vitaminer.
Gammal 2014-03-22, 09:50   #1571
Kamp
Registered User

Kamps avatar

Citat:
Ursprungligen postat av chr1lle Visa inlägg
Fråga:

Sökt igenom tråden och hittade att Gober skrev att hans urin började lukta som en kemilabb efter ett par dagar.. Själv uppstår detta direkt. Problem? Kan det vara på grund av den höga kaseinmängden? Saltet? Bakpulver? Psyllium?
Har väl att göra med när proteinet bryts ner? Och då du mer eller mindre endast intar protein så uppstår denna lukt ganska snabbt. Många liknar den vid ammoniak.
Gammal 2014-03-22, 16:50   #1572
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
För egen del märkte jag skillnad på olika märken av EAA. Tror det var mängden svavelinnehållande aminosyror. Vissa högdoserade multivitaminer kan också påverka doften, förmodligen pga B-vitaminer.
Tror också det beror på EAA, dessutom är det ju inte mkt annat som passerar, det är ju liksom bara en massa EAA man pissar ut.

Själv har jag långt kvar till diet men kommer köra upplägget igen innan semestern.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-24, 07:50   #1573
acetrand
Registered User

Reg.datum: Mar 2014
Lite rapport från mig om nån är intresserad, samt en fråga:

2.5 veckor gångna nu, tappat runt 5cm på midjan och nästan oförändrat kring axlar, armar, lår etc. Känns bra! Men känns som jag har ändå en bra bit kvar tills magen blir hård, har en del hull där som jag kan greppa tag i. Kommer köra åtminstone 1.5v till och sen utvärderar jag om jag vill köra på längre. Skulle iaf vilja se lite tydliga magrutor utan att behöva stå i "bra ljus" o vrida sig i nån skum vinkel :P Finns risk för att jag måste köra på i kanske 4v till då dock.

Välmåendet tycker jag funkar bra, är inte hungrig överlag och mår inte heller dåligt eller trött om dagarna. Det som är jobbigt är mer typ att behöva förklara sig för omgivningen och hålla emot när familj och vänner käkar snacks på myskvällarna. Men sånt kan man inte ge efter för :P

Så till frågan: I början körde jag med den här vita sorten av psylliumfrön (mjöl-liknande). Kunde gå på toa i vanlig ordning under den tiden men tycker drinkarna blev så trögflytande då och blev trött på pudding-konsistensen. När den påsen med frön tog slut provade jag de här svarta fröna men vissa dagar nu är jag enormt hård i magen så det nästan är outhärdligt. Vilken sort har ni kört med? Behöver man en större mängd av de svarta kanske? Ligger på ca 20g om dagen.
acetrand är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-24, 09:15   #1574
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Jag körde "vitt". De svarta är väl hela, vilket gör den effektiva fibermängden mindre. Om du tyckte det funkade bra med vitt, så byt tillbaka till det. De flesta kan nog minska ner en del på mängderna. Kan tänka mig att så lite som 10g per dag kan räcka.
Gammal 2014-03-24, 12:53   #1575
Chaokoh
Registered User

Reg.datum: Mar 2012
Skulle denna diet även fungera för en tjej som vill komma i bra form? Kroppsfett ca 25% och några års träningsvana. Har läst en del om att periodisk fasta generellt passar män bättre än kvinnor.
Chaokoh är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:53.