Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-02-24, 21:06   #1531
EnergiÖverskott
Registered User

Reg.datum: Jan 2014
Refeeden är oerhört viktig om du ska kunna träna hårt. Att den är fettsnål är vääääääääääääldigt föreknlat för att om du hamnar på ett rejält överskott och överäter enbart kolhydrater så finns stora chanser till kroppsfettsförlust trots överskott.

Refeeden är ett självklart inslag i denna diet. Du blir bara sugen dagen efter om du är inställd på att bli sugen. Man kan känna sig sugen hela tiden. Det är bara att bita ihop och inte tänka på det. Du äter vad du planerat för din refeed. Annars följer du proteinpulsschemat. Bara gör. Klarar du inte det så tycker jag att du ska dieta på ett mer balanserat sätt.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-24, 22:26   #1532
Endynia
Registered User

Reg.datum: Sep 2011
Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Refeeden är oerhört viktig om du ska kunna träna hårt. Att den är fettsnål är vääääääääääääldigt föreknlat för att om du hamnar på ett rejält överskott och överäter enbart kolhydrater så finns stora chanser till kroppsfettsförlust trots överskott.

Refeeden är ett självklart inslag i denna diet. Du blir bara sugen dagen efter om du är inställd på att bli sugen. Man kan känna sig sugen hela tiden. Det är bara att bita ihop och inte tänka på det. Du äter vad du planerat för din refeed. Annars följer du proteinpulsschemat. Bara gör. Klarar du inte det så tycker jag att du ska dieta på ett mer balanserat sätt.
Tack för snabbt svar. Anledningen till att jag tänkt köra det här är att jag gång på gång misslyckats med dieter pga att jag inte sett några snabba resultat och blir omotiverad = faller tillbaka i dåliga vanor.

Jag är 190cm lång och väger 100kg och har troligtvis väldigt högt BF% (har egentligen aldrig "gymmat", sysslat med olika bollsporter under hela min ungdom och la på mig massa fett när jag slutade idrotta). Ungefär hur skulle en "refeed" kunna se ut för mig? Jag har förstått att man skall äta fettsnålt och protein-/kolhydratsrikt, men vad för slags kolhydrater? Potatis, pasta, ris - spelar det någon roll? Notera att jag hade tänkt köra Starting Strength alternativt SL till det här, är det en bra/dålig idé?

Ber om ursäkt för noobfrågor.

EDIT: Jag vill alltså GÅ NER I VIKT OCH BRÄNNA FETT snarare än att BYGGA MUSKLER, även om det sistnämnda bidrar till det förstnämnda - är det fortfarande lika viktigt med en maffig refeed?

Senast redigerad av Endynia den 2014-02-24 klockan 22:29.
Endynia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-25, 07:00   #1533
EnergiÖverskott
Registered User

Reg.datum: Jan 2014
Citat:
Ursprungligen postat av Endynia Visa inlägg
Tack för snabbt svar. Anledningen till att jag tänkt köra det här är att jag gång på gång misslyckats med dieter pga att jag inte sett några snabba resultat och blir omotiverad = faller tillbaka i dåliga vanor.

Jag är 190cm lång och väger 100kg och har troligtvis väldigt högt BF% (har egentligen aldrig "gymmat", sysslat med olika bollsporter under hela min ungdom och la på mig massa fett när jag slutade idrotta). Ungefär hur skulle en "refeed" kunna se ut för mig? Jag har förstått att man skall äta fettsnålt och protein-/kolhydratsrikt, men vad för slags kolhydrater? Potatis, pasta, ris - spelar det någon roll? Notera att jag hade tänkt köra Starting Strength alternativt SL till det här, är det en bra/dålig idé?

Ber om ursäkt för noobfrågor.

EDIT: Jag vill alltså GÅ NER I VIKT OCH BRÄNNA FETT snarare än att BYGGA MUSKLER, även om det sistnämnda bidrar till det förstnämnda - är det fortfarande lika viktigt med en maffig refeed?
Återigen: REFEEDEN ÄR EN VÄLDIGT VIKTIGT GRUNDPELARE I DENNA DIET. Så, nu kan vi lämna om den behövs eller inte för det där kan du inte feltolka.

Det finns förslag/redovisningar från refeeds både i denna tråd samt i "vad har du ätit idag"-tråden. Potatis, ris, pasta, havre, flingor, bröd, glukosbaserat godis (typ vingummin) frukt osv. Ät vad som behagas. Det viktiga med den här dagen är att du håller fettet lågt (helst under 50 gram) och hamnar på ett energiöverskott skapat av kolhydrater. För att kunna få någon betydande glykogeninlagring så ligg på ca 2000 Kcal överskott denna dagen. Alltså om ditt energibehov är ca 3000 Kcal/dag så ligger på din refeed runt 5000-5500 Kcal. Överäter du nästan bara kolhydrat så kan denna refeed öka fettförlusten. Proteinet räcker om du ligger på 1,5 gram kilo/kroppsvikt under denna dagen men, det är ingen katastrof om det blir mer. Dock är det kolhydrater du ska fokusera på under din refeed, inte proteinet.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-25, 14:34   #1534
Jontalinen
Registered User

Jontalinens avatar

Reg.datum: Jun 2012
Ytterligare en fråga till er som kör/kört;

Hur länge "varar" kasein?

Förstått att flera kör EAA - vänta 60 min - Kasein. Upprepa 3 timmar senare. Är det rätt väg att gå?

Och relatera till detta, hur gör ni runt träningen? time:ar ni så att träningen sker när kaseinet fortfarande är igång och kör sen EAA direkt efter, sen kasein 60 min senare etc?
Jontalinen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-25, 21:06   #1535
Endynia
Registered User

Reg.datum: Sep 2011
Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Återigen: REFEEDEN ÄR EN VÄLDIGT VIKTIGT GRUNDPELARE I DENNA DIET. Så, nu kan vi lämna om den behövs eller inte för det där kan du inte feltolka.

Det finns förslag/redovisningar från refeeds både i denna tråd samt i "vad har du ätit idag"-tråden. Potatis, ris, pasta, havre, flingor, bröd, glukosbaserat godis (typ vingummin) frukt osv. Ät vad som behagas. Det viktiga med den här dagen är att du håller fettet lågt (helst under 50 gram) och hamnar på ett energiöverskott skapat av kolhydrater. För att kunna få någon betydande glykogeninlagring så ligg på ca 2000 Kcal överskott denna dagen. Alltså om ditt energibehov är ca 3000 Kcal/dag så ligger på din refeed runt 5000-5500 Kcal. Överäter du nästan bara kolhydrat så kan denna refeed öka fettförlusten. Proteinet räcker om du ligger på 1,5 gram kilo/kroppsvikt under denna dagen men, det är ingen katastrof om det blir mer. Dock är det kolhydrater du ska fokusera på under din refeed, inte proteinet.
Tack för utförligt svar! Satte igång idag och hade tänkt köra i lite drygt tre veckor med tre refeedlördagar, får se hur det går

EDIT: En sista fråga - finns det någon vits med att köra vassle istället för kasein efter träning, som jag har läst att några har gjort, eller kommer det sabba dieten på något sätt? Dessutom, finns det något negativt med att byta ut kaseinshake mot ex. Kvarg (bara för omväxlings skull) några gånger i veckan?

Senast redigerad av Endynia den 2014-02-25 klockan 21:10.
Endynia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-25, 23:48   #1536
PEKÅ
Registered User

Reg.datum: Dec 2012
Hade tänkt köra denna.

Har dock inte hittat några sammansatta svar och vill inte läsa igenom 100 sidor..

Så om jag har fattat det rätt så ligger man på stort underskott men har ändå kvar en del muskelmassa?

Detta genom att äta enbart kassein, proteinpulver och diverse vitaminer osv? Den listan som länkades på första sidan dvs?

Och man ska alltså äta ett mål riktig mat aka refill. Hur ofta? Hur många mål?

gör gärna en kort sammanfattning så att säga jag har lässvårigheter så har inte helt lyckats snappa upp allt som sagt..
PEKÅ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-26, 09:03   #1537
Kamp
Registered User

Kamps avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av PEKÅ Visa inlägg
Hade tänkt köra denna.

Har dock inte hittat några sammansatta svar och vill inte läsa igenom 100 sidor..

Så om jag har fattat det rätt så ligger man på stort underskott men har ändå kvar en del muskelmassa?

Detta genom att äta enbart kassein, proteinpulver och diverse vitaminer osv? Den listan som länkades på första sidan dvs?

Och man ska alltså äta ett mål riktig mat aka refill. Hur ofta? Hur många mål?

gör gärna en kort sammanfattning så att säga jag har lässvårigheter så har inte helt lyckats snappa upp allt som sagt..
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...&postcount=364

Refeed en gång i veckan, gärna en träningsdag. Tömningspass så att inlagringen blir mer effektiv. Moderat protein, runt 50 g fett och dunka kolhydrater. Gärna 2k+ över balans för att få någon nämnvärd inlagring.
Kamp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-26, 09:07   #1538
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Endynia Visa inlägg
Tack för utförligt svar! Satte igång idag och hade tänkt köra i lite drygt tre veckor med tre refeedlördagar, får se hur det går

EDIT: En sista fråga - finns det någon vits med att köra vassle istället för kasein efter träning, som jag har läst att några har gjort, eller kommer det sabba dieten på något sätt? Dessutom, finns det något negativt med att byta ut kaseinshake mot ex. Kvarg (bara för omväxlings skull) några gånger i veckan?
Vassle går mist lika bra efter träningen som kasein. Kan eventuellt vara ett bättre alternativ faktiskt.
Kvarg ger mer energi och kalcium, typen av protein är i princip identiskt.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-01, 11:21   #1539
acetrand
Registered User

Reg.datum: Mar 2014
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Vassle går mist lika bra efter träningen som kasein. Kan eventuellt vara ett bättre alternativ faktiskt.
Kvarg ger mer energi och kalcium, typen av protein är i princip identiskt.
Behöver man verkligen extra kalciumtabletter, det verkar ju finnas en hel del i bakpulver?

Jag tänkte följande:
5g bakpulver > 565mg kalcium
15ml mivitotal > 125mg
2kapslar scitec daily one > 198mg
888mg tot.

Eller är det ngt speciellt med kalciumet i bakpulver?
acetrand är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-01, 11:47   #1540
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Kalcium finns inte i de vanligaste bakpulvren. SLVs data är gammal.
Gammal 2014-03-01, 11:59   #1541
acetrand
Registered User

Reg.datum: Mar 2014
Ah okej, en hel del sajter som skriver att det ingår men jag antar att alla utgår ifrån SLV då.
Tack för svar!

En annan fråga om du/någon har lust att svara. Vet att du åt vad som helst på refeed, medan många här i tråden pratar om att äta max 50g fett den dagen. Vad är tanken bakom det? Förstår att man vill hålla en stor andel kolhydrater för att fylla upp glykogenlagren, men vari ligger nackdelen med mycket fett?
acetrand är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-01, 13:07   #1542
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Vid energiöverskott och högt kolhydratintag, som på en "ätardag", så lagras i princip allt fett du äter i fettväven. Ett bättre sätt att fördela överskottsenergin är att i stället äta mer kolhydrater som kan lagras i musklerna i stället. Den energin kommer användas under styrketräningen den följande veckan.
Gammal 2014-03-02, 12:24   #1543
Jontalinen
Registered User

Jontalinens avatar

Captains log, day 1.

Inleder min VLCD-diet idag. Tror att jag kopierat Olas (och Gobers?) upplägg ganska bra. 182 cm och färsk morgonvikt på 85.9 kilo.

Per dag:
EAA 11g x4
Kasein 38g x4
Stora mängder svart kaffe + lightläsk.

Multivitamin-mineral 1-2 tabletter
D-vitamin - 110 UG (typ 4500 IE, inte räknat så noga)
Urbosol - 4 tabletter
HMB - 3 gram
Jack3d Advanced - 1 skopa (innan träning)
Omega FX - 4 tabletter
ZMA - 2 kapslar
Psylliumfrön - 30-40 gram
Bakpulver - 3 gram
Mineralsalt - 10 gram
Magnesium+kalcium-tillskott - 2-4 tabletter (4 tabletter motsvarar RID enl. burken, osäker på hur mycket jag får i mig av övriga kosten).

Träning tre gånger i veckan, helkroppspass. Refeed varje lördag enligt konstens alla regler.

Har förråd att köra en månad, men går väl lite efter vad jag tycker behövs och hur det känns. Men vill gärna köra hela mars ut! Ska rapportera varje vecka och försöka ta före-/efterbilder.
Gammal 2014-03-02, 13:05   #1544
Kamp
Registered User

Kamps avatar

Reg.datum: Feb 2010
Välkommen och lycka till!
Kamp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-03, 00:01   #1545
Jontalinen
Registered User

Jontalinens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kamp Visa inlägg
Välkommen och lycka till!
Tack! Att svepa 12 gram salt i 2 dl vatten blev precis ett lärorikt misstag. Hela havet stormar i magen, blicken i väggen 10 minuter och all fokus på att inte spy.

Sprider nog ut det mer imorgon!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:49.