Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-01-22, 20:38   #1471
Filipb
Registered User

Filipbs avatar

Reg.datum: Aug 2010
Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Den funkade strålande under de 7 dagar jag körde i höstas. Det är kolhydrater i form av stärkelse som totalt gör att min mage haverarar. Sitter på toan 3-4 timmar oavbrutet dagen efter stärkelseintag

Men, som sagt. Senast var det inga som helst problem och jag mådde snuskigt bra under tiden! Hoppas på samma upplevelse nu då det kommer att hålla i sig ett längre tag.

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Nu har du glömt att ditt fiberintag också blir väldigt oregelbundet
Filipb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-22, 21:36   #1472
EnergiÖverskott
Registered User

Reg.datum: Jan 2014
Vad menar du nu?

EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-22, 21:56   #1473
Anton Fräs
Stark

Anton Fräss avatar

Reg.datum: Oct 2008
Jag tycker du skall kolla upp dina magtarm-problem EnergiÖverskott, bara för att vara på den säkra sidan. Vårdcentralen är duktiga på att skicka vidare/avsluta ärendet om ingen fara föreligger.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-23, 06:20   #1474
EnergiÖverskott
Registered User

Yes, Anton! Jag har faktiskt tid nästa vecka
Gammal 2014-01-25, 12:27   #1475
Filipb
Registered User

Filipbs avatar

Reg.datum: Aug 2010
Citat:
Vad menar du nu?

Ignorera mitt inlägg. Missade att du intog psylliumfrön under veckordagarna.
Filipb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-01, 19:41   #1476
EnergiÖverskott
Registered User

VLCD för styrketränande, typ som Ola Wallengren i Body Radio?

Okej alla. Nu har jag en fundering jag hoppas någon kan hjälpa mig att bolla lite med

Det är såhär att imorgon kommer jag att köra igång en 4 veckor lång VLCD, alltså hela februari ut. Allt enligt Olas upplägg. Min tanke är dock att efter denna diet köra en ketogen kost á 2 måltider/dag då det är det upplägget jag mår bäst av. I samband med det ska jag även försöka att inte räkna kalorier utan bara att äta riktigt rejält av bra ketomat. Detta upplägg tänker jag ha under hela våren/sommaren för att sedan utvärdera.

Nu under VLCD så lär man vara i ketos med tanke på det extremt låga energiintaget. Frågan är då om det är lönt att köra på det upplägget med 2 måltider/dag á ketogen mat för att komma in i det tänket jag ska applicera efter denna VLCD-diet istället för att köra en regelrätt kolhydratsredeed. Hur hade ni tänkt och gjort i min situation? Är väldigt kluven angående detta.

Kommer att träna måndag, onsdag och fredag á tunga basövningar med ett par eventuella assistansövningar som avslut. Kör jag keto så hade jag tänkt att köra lördag eller söndag (kanske tom båda dagarna ibland) med mat. Blir det kolhydratsredeed så blir det under fredagen och då ett högrepspass under det passet för att eventuellt effektivisera glykogeninlagringen.

Tankar och åsikter hade uppskattats mycket

Senast redigerad av EnergiÖverskott den 2014-02-01 klockan 19:44.
Gammal 2014-02-01, 19:47   #1477
Ajsomfan
Registered User

Ajsomfans avatar

Reg.datum: Sep 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Dag 1: -3.5kg (rekord)

Kör samma upplägg som tidigare, förutom standardupplägget kör jag 7.2g ursolinsyra och 3g HMB.
Hur tar du ursolinsyran (ursobol?) med denna diet? Svårt med bra upptag med så lite fett kanske?
Ajsomfan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-02, 10:55   #1478
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Energiöverskott

Om du kör ketogen kost redan idag kan man tänka sig att köra på det även på "ätardagen" men nyttan blir nästan enbart social/psykologisk. Min erfarenhet är att man får mycket måttlig ketos under den här typen av VLCD. Personligen tror jag det blir rätt tufft att köra lågkolhydrat under hela dieten.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-02, 10:57   #1479
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ajsomfan Visa inlägg
Hur tar du ursolinsyran (ursobol?) med denna diet? Svårt med bra upptag med så lite fett kanske?
Jag funderade inte så mycket på upptaget utan spred ut intaget över dagen. Ett alternativ är ju att ta 2 fiskoljekapslar samtidigt 3-4 ggr per dag.
Gammal 2014-02-03, 07:05   #1480
EnergiÖverskott
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Energiöverskott

Om du kör ketogen kost redan idag kan man tänka sig att köra på det även på "ätardagen" men nyttan blir nästan enbart social/psykologisk. Min erfarenhet är att man får mycket måttlig ketos under den här typen av VLCD. Personligen tror jag det blir rätt tufft att köra lågkolhydrat under hela dieten.
Tack Ola!

Ja, att det blir mest psykologiskt om det är en ketogen diet har jag kommit på. Anledningen till att jag vill äta ketogent efter VLCD är för att jag vill testa det i samband med att sluta räkna energi så slaviskt och att kunna slappna av snäppet mer vad gäller kosten. Tycker det är tröttsamt att räkna på mat och kolhydrater kan jag inte äta utan att räkna, då spårar det ur något så inåt helvete då jag verkligen är essensen av vad man säger att en sockerberoende är.

Har bestämt mig för att köra en fyra veckor ketogen diet nu före VLCD dock och istället ta till VLCD för att få bort det sista fettet.

Men, det är ju ett tag kvar till jag kör igång så kan fundera på en ketogen matdag eller en regelrätt refeed.

Tack för input!

Senast redigerad av EnergiÖverskott den 2014-02-03 klockan 07:12.
Gammal 2014-02-03, 07:55   #1481
kebookebbe
Registered User

Reg.datum: Sep 2013
Förstår inte hur ni kan klara detta. Fick hormonproblem efter en månad på 2k cals med mycket näring. Men jag kanske inte är normal.
kebookebbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-03, 10:09   #1482
Onigiri
Registered User

Onigiris avatar

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av kebookebbe Visa inlägg
Förstår inte hur ni kan klara detta. Fick hormonproblem efter en månad på 2k cals med mycket näring. Men jag kanske inte är normal.
Hormonproblem efter 30 dagar på 2 tusen kalorier?

Jag vet inte om man ens kan utveckla "hormonproblem" på så lite som en månad så länge man inte skojar runt med otrevliga preparat eller om man tuggar andra läkemedel med saftiga biverkningar..

Men rätta mig gärna om jag har fel.
Gammal 2014-02-03, 10:20   #1483
EnergiÖverskott
Registered User

Vad menar du med "hormonproblem"?. Något påvisat eller en egen slutsats p.g.a sänkt libido etc? Jag har själv haft hormonproblem under mina anorektiska år och believe me, då mår man något åt helvete dåligt.

Som svar på hur man klarar denna diet så är det mest i skallen det sitter. Klarar men de första dagarna så dör hungern totalt sedan (iaf för min del) och efter det är det bara att tagga till riktigt ordentligt innan lyften på gymet. Annars är man rätt seg men, bra mycket mer välmående än vad man först tror när man läser om detta upplägg. Mycket tror jag dock har att göra med vilken inställning man har till dieten. Är man bestämd på att kriga igenom ett antal veckor och att man har bestämt att det inte finns några alternativ likt "jag kan bli lite hungrig men, jag tänker då fan inte äta" så blir det väldigt lätt.

Dessutom en väldigt enkel mall att följa och efter några dagar försvann min matlust helt och hållet.
Gammal 2014-02-03, 10:25   #1484
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Citat:
Tack Ola!

Ja, att det blir mest psykologiskt om det är en ketogen diet har jag kommit på. Anledningen till att jag vill äta ketogent efter VLCD är för att jag vill testa det i samband med att sluta räkna energi så slaviskt och att kunna slappna av snäppet mer vad gäller kosten. Tycker det är tröttsamt att räkna på mat och kolhydrater kan jag inte äta utan att räkna, då spårar det ur något så inåt helvete då jag verkligen är essensen av vad man säger att en sockerberoende är.

Har bestämt mig för att köra en fyra veckor ketogen diet nu före VLCD dock och istället ta till VLCD för att få bort det sista fettet.

Men, det är ju ett tag kvar till jag kör igång så kan fundera på en ketogen matdag eller en regelrätt refeed.

Tack för input!
Ärligt talat tror jag inte varken ketogen diet eller VLCD är en bra lösning på dina ätproblem. Om man beskriver att något "spårar ur så in i helvete" när det gäller ätande så är det sitt förhållande till mat och sitt ätbeteende som man bör jobba med. Kraftigt restriktiva dieter som ovan riskerar bara att förstärka problemen.
Gammal 2014-02-03, 10:31   #1485
EnergiÖverskott
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Ärligt talat tror jag inte varken ketogen diet eller VLCD är en bra lösning på dina ätproblem. Om man beskriver att något "spårar ur så in i helvete" när det gäller ätande så är det sitt förhållande till mat och sitt ätbeteende som man bör jobba med. Kraftigt restriktiva dieter som ovan riskerar bara att förstärka problemen.
Det kanske var att ta i lite. Vad som mest spårar ur vid stärkelseintag är min mage. Både laktos, gluten och mjölk-intollerant samt diagnostiserad med IBS. En ketogen diet är något jag mår väldigt bra av och presterar på samma sätt som vanligt.

Din VLCD är ett jävligt smart och effektivt sätt att gå ner på ett kvalitativt sätt, väldigt fort. Därav det valet.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:00.